Kasvissyöjälle tyhjää joulupöydässä
Tultiin sukulaisille syömään jo usempi viikko aikaisemmin sovittua jouluateriaa. Olen ollut kasvissyöjä kohta melkein vuoden ja tein tämän hyvin selväksi ennen kylään tuloa. Pöydässä oli kuitenkin aika ankea näky kasvissyöjälle: rosoli ja perunat olivat oikeastaan ainoa syötävä asia. En ymmärrä miten voidaan kutsua kylään syömään, jos kaikille ruokailioille ei ole mitään tarjolla. Itse toin tuliaisena suklaata ja viiniä, ensijouluna varmaan vain omat ruuat. Ei ihak hirveän hilpeä meininki näin nälkäisenä.
Kommentit (106)
Vegaaneissa on yksi yhteinen piirre: ovat avuttomia pöllöjä. Ottaisivat omat vegaaniruoat mukaan, koska pirukaan ei ota selvää, mitä kukin heistä syö. Osa syö maitotuotteita, osa kananmunia, osa sitä ja tätä.
Sukulainen ei varmaankaan suhtautunut kasvissyöntiisi kovinkaan vakavasti, jos vielä viime jouluna vetelit kinkkua kaksin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä syömisvouhkotusta. Minä en syö, minä en halua, minä en….. Ihan kuin lapsen kanssa yrittäisi jutella. Ihmisen pitää joskus joustaa oli sitten mukavaa tai ei. Eri asia jos on hengenvaarallinen allergia.
En ole syönyt lihaa 30 vuoteen enkä tule syömään vaikka sinä kuinka kitisisit.
Juuri niin. Minä minä minä. Oletko tyytyväinen elämääsi? Joskus kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä mikä on tärkeämpää. Ihmissuhde vai ruokasuhde.
Aivan, se lihaani ja sekaani voivat kerrankin joustaa. Huomautan, ettei kasvissyöjä vaadi muilta lihattomuutta.
Miksi heidän tulisi joustaa, kun veget eivät sitä tee ikinä?
Jos veget tekis sen yhden poikkeuksen syödä vaikka kerran tai kaksi vuodessa liharuokaa, niin sit alkais se sekasyöjien syyllistäminen että eihän se mikään oikea kasvissyöjä ole ja voihan se nyt ottaa, kun otti viimeksikin, tekopyhää tuollainen.
Ja joustaisiko se sekasyöjä oikeasti syömään edes aterian verran ilman kitinää syömään täysin eläinperätöntä ruokaa?
Olen ollut kasvissyöjä, nykyään sekasyöjä, enkä tajua tätä ihmisten vouhotusta toisten ihmisten ruokavalioista. Miten se ottaakin noin päähän, mitä toisella lautasellaan on ja mitä se toinen syö?
Enkä ole ikinä kuullut kasvissyöjän syyllistävän sekasyöjää ja valittavan hänen ruokavaliosta, toisinpäin se taas tuntuu olevan täysin hyväksyttyä.
Syökää vaan omia eväitä ne ja antakaa toisten syödä omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut aika köyhä joulupöytä. Perinteinen jouluruokahan on pääosin kasvispitoinen.
Niinhän se yleensä on. Täällä kuitenkin on lisätty jostain erittäin oudosta syystä lihaliemikuutioita perunalaatikkoon ja porkkanalaatikkoa ei ollut. Sienistä en tykkää joten sienisalaatitkin jäi pois.
ApLihaliemikuutio ei ole lihaa. Taisi olla porvoolainen joulupöytä.
Jos lihaliemikuutio ei ole tehty lihasta niin kerros mulle mistä se tehdään :D
Siinä pakkauksessa lukee ne aineet. Osaatko lukea ja ymmärrätkö lukemasi?
Siellä lukee naudanLIHAuute? Mistä kasviksista se tiivistetään?
Noi uutteet voi olla vaikka kasveista. Mainitsinkin, että lukemansa on hyvä myös ymmärtää.
No en mä ainakaan ymmärrä, mistä kasvista saa naudanlihauutetta.
Voitko valaista tyhmää?Ruokateollisuus pystyy uskomattomiin suorituksiin.
Ei tän kanssa näköjään kannata keskustella.
Jos on noin ahdistunut syömisestä niin varmaan elämä on ihan perseestä kun joutuu koko ajan stressaamaan asioista, joilla ei ole oikeasti merkitystä.
Terapia vois ehkä auttaa, en tiedä.
Ap on melkein vuoden ollut Porvoossa kasvissyöjänä, kun ilmenee, että sukulaisen perunalaatikossa on lihaliemikuutiota. Joopa joo.
Nyt on taas kiusaajien kokoontumisajot.
Jotenkin käsittämätöntä, että sana "kasvissyönti" herättää noin suuria tunteita vielä nykypäivänä :D
Aikuiset ihmiset.
Ap olisi hyvin voinut joustaa, kun on vasta hiljattain kasvissyöntintä aloittanut.
Olen ollut kasvissyöjä, nykyään sekasyöjä, enkä tajua tätä ihmisten vouhotusta toisten ihmisten ruokavalioista. Miten se ottaakin noin päähän, mitä toisella lautasellaan on ja mitä se toinen syö?
Enkä ole ikinä kuullut kasvissyöjän syyllistävän sekasyöjää ja valittavan hänen ruokavaliosta, toisinpäin se taas tuntuu olevan täysin hyväksyttyä.
Syökää vaan omia eväitä ne ja antakaa toisten syödä omiaan.[/quote]
No nyt oot asian ytimessä. Koskaan en ole sekasyöjän kuullut kommentoivan mun syömistä, nää veget yms muut ihme kasvissyöjät aina nyrpistelee ja jakelee neuvoja.
En ole koskaan kuullut sekasyöjän räpättävän kuinka pitäisi syödä. Onko tää joku addiktio kasvisyöjillä vai mikä ihme. Aina ollaan stressaantuneina ja halutaan vaikuttaa toisten syömisiin.
Meidän joulupöydästä olisi sulle käynyt keitetyt perunat, peruna-, porkkana-, lanttulaatikko, rosolli, sienisalaatti, salaatti, marinoitu punasipuli, herneet, suolakurkut, leipää.
Myöhemmin olisit saanut vielä mansikkarahkss, juustoja, suolakeksejä.
Jos olet vegaani, niin jotain tippuu pois.
Me tehdään noin kesällä mökillä ei toivotuille vieraille.
Sukulainen on allerginen sillille.
Uusia perunoita, sekaan ruskistettua sipulia, sillilientä ja silliä.
Mies on allerginen kalalle, vaimo inhoaa sipulia.
Tulevat yllätysvierailulle, kuvittelevat ovat 3 pv ja tuovat mukanaan kahvipaketin.
Narinan alettua mä en voi syödä mitään jne, laitan juhlamokka paketin naaman eteen ja sanon aloita siitä.
Ruokavammaset : viekää omat ruuat mukaan.
Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta, ja yleensä aina on kylässä huomioitu, tai ainakin muuta syötävän on ollut riittävästi ettei ole tarvinnut jäädä nälkäiseksi. Minä ainakin haluan tarjota vieraille heidän toiveidensa mukaista ruokaa ja pitäisin todella lapsellisena, jos vaikka sipulia inhoavalle tarjotaan ehdoin tahdoin sipulilla maustettua ruokaa. Onneksi lähipiiriin ei kuulu tuollaisia juntteja.
Pari kertaa on tullut vahingossa syötyä lihaa ulkomailla ja olen saanut aina kamalat vatsanväänteet. Eipä huvittaisi pilata joulua sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta, ja yleensä aina on kylässä huomioitu, tai ainakin muuta syötävän on ollut riittävästi ettei ole tarvinnut jäädä nälkäiseksi. Minä ainakin haluan tarjota vieraille heidän toiveidensa mukaista ruokaa ja pitäisin todella lapsellisena, jos vaikka sipulia inhoavalle tarjotaan ehdoin tahdoin sipulilla maustettua ruokaa. Onneksi lähipiiriin ei kuulu tuollaisia juntteja.
Pari kertaa on tullut vahingossa syötyä lihaa ulkomailla ja olen saanut aina kamalat vatsanväänteet. Eipä huvittaisi pilata joulua sellaisella.
Lihasta vatsanväänteet. Antakaa mun kaikki kestää. Hyvää joulua vaan sinnekin. Ota pelkkää vettä. Tosin siitäkin voi saada vatsanväänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasta vatsanväänteet. Antakaa mun kaikki kestää. Hyvää joulua vaan sinnekin. Ota pelkkää vettä. Tosin siitäkin voi saada vatsanväänteitä.
Oletko koskaan kuullut, että suoliston bakteerikanta muuttuu sen mukaan mitä syöt? Pitkään kasvissyöjänä olleen ruoansulatus ei sulata lihaa kunnolla, siksi vatsanväänteet (ja lisäksi minulla on ibs, mikä ei ainakaan auta asiaa). Bakteerikanta muuttuu kyllä muutamassa viikossa, jos tosissaan haluaisi siirtyä takaisin lihansyöjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin voi käydä, jos on kasvissyöjänä ollut pitkään. Ap:n tapauksessa muutaman kuukauden kasvissyönnin jälkeen sietää lihaa ihan hyvin.
Minä olen myös kyllästynyt, kun kenelle ei käy mikäkin ruoka syödä. Meidän ruokapöytään ei kutsuta yhtään ruokarajoitteista. Allergiset otan huomioon en näitä erilaisia vegaaneja.
Vegaaneja en edes kutsu, koska meille ei tulla omien ruokien kanssa. Jos vieraille ei kelpaa tarjottu saavat olla ilman tai tulematta meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää paljoakaan ruoansulatuksesta ja entsyymeistä kun kirjoitat tällaisen kommentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä syömisvouhkotusta. Minä en syö, minä en halua, minä en….. Ihan kuin lapsen kanssa yrittäisi jutella. Ihmisen pitää joskus joustaa oli sitten mukavaa tai ei. Eri asia jos on hengenvaarallinen allergia.
En ole syönyt lihaa 30 vuoteen enkä tule syömään vaikka sinä kuinka kitisisit.
Juuri niin. Minä minä minä. Oletko tyytyväinen elämääsi? Joskus kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä mikä on tärkeämpää. Ihmissuhde vai ruokasuhde.
30 vuoden aikana olen huomannut että ne ihmiset jotka eivät kunnioita minun ruokavaliotani ovat muutenkin ihmisinä niin ilkeitä ja itsekkäitä että ei heidän kanssaan kannata olla tekemisissä.
Minulla on oikeus valita ruokavalioni ja pysyä siinä sekä minulla on oikeus valita seurani jossa olen.
Ja kyllä, olen tyytyväinen elämääni. Tyytymättömämpi olin silloin kun söin lihaa sillä se tuntui pahalle.
Pelle tansiikoon itse, pelle ei voi tanssittaa muita.
Taidan mennä ottaan pari siivua kinkkua.