Rauhottavat lääkkeet, tältäkö "normaaleista" tuntuu?
Sain vastikään mietoja rauhoittavia ahdistukseen, jota ilmenee lähes päivittäin (sairauksien pelko ja ahdistus siitä että kohta jotain pahaa kumminkin tapahtuu jne). Välillä nämä menee ohi itsestään mutta nyt lääkäri ehotti jos kirjoittaa jotain varmuudeksi, jos esimerkiksi erityisesti illalla paha ahdistuminen ja asioiden miettiminen saa enemmänkin uniongelmia aikaiseksi. No olen nyt kaksi kertaa ottanut näitä, ekalla kerralla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, enkä muista milloin olisin nukkunut niin hyvin kuin silloin. Ja toisen kerran päivällä kun en saanut keskitettyä tekemistäni muuhun ja unohtamaan rintaa puristavan pahan olon. Nämä pari kertaa sai minut havahtumaan siihen että tälläistäkö normaalin ja terveen ihmisen elämä tuntuu 😮 olen jonkin verran tottunut vuosia kestäneeseen ahdistukseen joka on useimmiten hallittavissa mutta kuitenkin kummittelee kokoajan jossain taka-alalla. Muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Ahdistusta hoidetaan päivittäin otettavalla SSRI-lääkkeellä, ei rauhoittavilla!
Mailman monipuolisimmasta lääkkeestä on apua myös ahdistukseen. Sen voi googlettaa niin ihan todellinen juttu ja mailmalla sitä annetaan ahdistukseen. Suomessa sitä ei saa mutta koukuttavampia paneja saa ja huomattavan haitallisia ssri lääkkeitä. Tuo ei ole pelkästään outoa vaan suorastaan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja näitä lääkkeitä saat sitten itkun ja kyynelien kanssa lopulta anella, koska katsotaan että riippuvuus on pahempi asia kuin jatkuva ahdistustila. Kukaan ei kyseenalaista jos joku syö sydänlääkkeitä, diabeteslääkkeitä tai mitä tahansa muuhun sairauteen kuuluvia lääkkeitä, mutta kipulääkkeitä tai rauhoittavia tässä maassa et saa syödä.
Se "riippuvuss" on se ahdistustila tulleena uudestaan. Jos ahdistuksen lähteeseen voi puuttua niin tarve rauhoittaviin katoaa, mutta sangen harvoin se ahdistus mihinkään katoaa - ainaostaan lisääntyy.
"Bentsokoukku" on sitä paitsi hemmetin halpa koukku. Maksimissaan 20 euroa kuukaudessa menee noihin. On täysin perusteetonta evätä bentsot niitä tarvitsevilta, yhteiskunta ja lääketiede kun eivät omaa keinoja auttaa ahdistuneita ihmisiä.
Alkoholi on hemmetin huono, tappava ja kallis lääke näissä, mutta se on ilmeisesti lekurien mielestä parempi vaihtoehto 400 000 alkoholistille tässä maassa kuin verrattain halvat ja huomattavasti terveellisemmät bentsodiapedit.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistukseen on myös itsehoito keinoja. Jos itse haluaa eteenpäin.
Anna ihmeessä siis sataa, niitä aika moni kun nimittäin kaipaisi. Äläkä ala jauhaa mistään "meditaatioista" ja muusta liirum laarumeista.
Vierailija kirjoitti:
SSRI:t on muuten periaatteessa sama asia, mutta kestää pitkään ennen kuin vaikuttaa ja siltikin vaikuttaa vain pienen murto-osan siitä mitä bentsot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SSRI:t on muuten periaatteessa sama asia, mutta kestää pitkään ennen kuin vaikuttaa ja siltikin vaikuttaa vain pienen murto-osan siitä mitä bentsot.
Sanoin lääkärille etten mielestäni tarvitsekaan mitään jatkuvaa lääkettä, vaan mielummin helpotusta vain siihen hetkeen kun olo alkaa käydä sietämättömäksi. En olisi uskonut että tällainen vaikutus voi lääkkeellä olla, muuten tunnen itseni täysin omaksi itsekseni, ei tullut mitään energisyyttä, yli-iloisuutta, masentavaa oloa tai kehon rentoa oloa, mitä mietin saavani kun lääkettä otan. Ainoastaan ahdistavat ajatukset on poissa ja mieli tyynen rauhallinen, yritin oikein tarkoituksella ajatella niitä asioita, joista oma tuskaisuus yleensä lähtee liikkeelle, niin ei, en ahdistunut yhtään. Ap
Ryhdymme itse ajattelemaan ahdistavia ajatuksia ja se tietysti aiheuttaa ahdistuneisuuden tunnetta. Ajatuksemme ovat oma valintamme. Me hallitsemme ajatuksiamme, eikä toisin päin. Tätä ihmiset eivät oikein näytä ymmärtävän. Voimme valita ajatuksemme, kuten valitsemme mitä tv-kanavaa katsomme. Katsommeko ahdistavia ohjelmia vai jotain muuta.
Saman kokenut.
Kun on sosiaalista ahdistusta ja ottaa bentson niin sen jälkeen on ihmisten ilmoilla niin rauhallinen ja itsevarma olo, että miettii miten epäreilua on kun muilla ihmisillä se on se vakiotilanne.
Mulla loppui ahdistukset siihen kun menin psykoosiin ja paranin siitä psykoosista. Olin yli vuosikymmenen ahdistunut jatkuvasti. Mun päässä vaan naksahti jotakin oikeaan asentoon. Totesin, että jos olen selvinnyt psykoosista ehjänä ja takaisin terveeksi niin mitä helkkaria minä enää ahdistun yhtään mistään kun jo niin pahoja asioita on tapahtunut ja olen niistä selvinnyt. Tämä prosessi toki kesti pari vuotta eikä tapahtunut yhtäkkiä vain. En ole syönyt mitään psyykelääkkeitä moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan ole.
Vierailija kirjoitti:
Niin hoidetaan, tuloksia tosin ei niillä saa.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on ketju joka koskettaa 90 %:a palstan akoista 😁
Pitää kutinsa, mutta vain erittäin vastuuton lääkäri hoitaa ahdistusta kemiallisesti huumaamalla potilaansa. Ahdistus pitää hoitaa itsehoitokeinoilla ja keskittymällä ahdistuksen aiheuttaviin tekijöihin. Sille on syynsä miksi lääkäri ei halua tehdä potilaastaan pilleririippuvaista.
Pillereitä tarjoaminen on sama kuin tarjoaisi ekstaasinappeja.
Vierailija kirjoitti:
Saman kokenut.
Kun on sosiaalista ahdistusta ja ottaa bentson niin sen jälkeen on ihmisten ilmoilla niin rauhallinen ja itsevarma olo, että miettii miten epäreilua on kun muilla ihmisillä se on se vakiotilanne.
Ei kannattaisi lähteä käytännössä huumeilla "hoitamaan"ongelmiaan. Sen takia lääkäritkään eivät noita rauhoittavia helposti kirjoita, niillä ei ongelma poistu, vaan oireet vähän helpottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja näitä lääkkeitä saat sitten itkun ja kyynelien kanssa lopulta anella, koska katsotaan että riippuvuus on pahempi asia kuin jatkuva ahdistustila. Kukaan ei kyseenalaista jos joku syö sydänlääkkeitä, diabeteslääkkeitä tai mitä tahansa muuhun sairauteen kuuluvia lääkkeitä, mutta kipulääkkeitä tai rauhoittavia tässä maassa et saa syödä.
Se "riippuvuss" on se ahdistustila tulleena uudestaan. Jos ahdistuksen lähteeseen voi puuttua niin tarve rauhoittaviin katoaa, mutta sangen harvoin se ahdistus mihinkään katoaa - ainaostaan lisääntyy.
"Bentsokoukku" on sitä paitsi hemmetin halpa koukku. Maksimissaan 20 euroa kuukaudessa menee noihin. On täysin perusteetonta evätä bentsot niitä tarvitsevilta, yhteiskunta ja lääketiede kun eivät omaa keinoja auttaa ahdistuneita ihmisiä.
Alkoholi on hemmetin huono, tappava ja kallis lääke näissä, mutta se on ilmeisesti lekurien mielestä parempi vaihtoehto 400 000 alkoholistille tässä maassa kuin verrattain halvat ja huomattavasti terveellisemmät bentsodiapedit.
höpö höpö. Lääketieteen tarkoitus ei ole tehdä ihmisitä pilleririippuvaisia ei käytännössä narkkareita. Vain vastuuton lääkäri kirjoittaa bentsoja niitä ruinaavalle potilaalle. Ahdistusta pitää hoitaa itsehoidolla ja ammattilaisen kanssa pureutumalla syihin.
Ei oo ollut masennusta mutta tottakai on ollut joskus paha olla mutta mun terapia on lähteä yksin käveleen ja jutella jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kokenut.
Ei kannattaisi lähteä käytännössä huumeilla "hoitamaan"ongelmiaan. Sen takia lääkäritkään eivät noita rauhoittavia helposti kirjoita, niillä ei ongelma poistu, vaan oireet vähän helpottavat.
Helpommin sanottu kuin tehty.
Käytännössä toimin oikein eli aloin etsimään terapeuttia mutta kenelläkään jolta kysyin ei ollut tilaa kela-asiakkaille eli ollaan sitten lääkkeillä.
Annoksia tai määriä olen pyrkinyt olemaan kasvattamatta, käytän juuri niin vähän kuin tarve on.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu mulla. Ajattelen aina kun otan rauhoittavan että tältäkö ns. normaalisti tuntuu normaaleista ihmisistä. Se on myös outo tunne kun yleensä olen aina ahdistunut ja hartiat jumissa ja sitten yhtäkkiä ei olekaan kun nappaa rauhoittavan.
Sain itse tilapäiset ahdistuslääkkeet vaikeaan elämäntilanteeseen, mikä vei ahdistuksen niin pahaksi että hyperventilaatiossa olin monta viikkoa joka päivä.
Olen kärsinyt todella pahasta ahdistuksesta vuosia minkä syynä on olosuhteet joihin en pysty riittävästi vaikuttamaan, ja ahdistuksen seurauksena vaikeista pakko-oireista, mitkä käytännössä invalidisoi. Lisäksi mulla on 100% varmuudella diagnoosia vaille jäänyt ADD.
Laskeutuu kumma rauha päänuppiin ja kehoon jo, kun ottaa 1/4 ahdistuspilleristä. No, näitä ei voi alkaa käyttämään.
Mistä voi johtua niin syvä, vakava masennus ettei mikään lääke auta? Ect auttoi. Mutta kun kaikki asiat ok, masennuksen syytä ei ole...
Kahdesti ollut.
Onko täällä ketään joka olisi vielä lottovoiton jälkeen ahdistunut?
Oma kokemukseni ahdistuksesta on että se perimmäinen syy löytyy lopulta aina taloudellisesta epävarmuudesta, ahdingosta tai ihan suoranaisesta köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kokenut.
Lääkkeet on silti parempi kuin ei mitään ja lääkkeet tietyllä tavalla mahdollistavat paremman elämän.
Jos normaalisti välttelisit sosiaalisia tilanteita kuten vaikka juhlat niin bentsojen avulla pystyt menemään juhliin ja olemaan siellä normaalin ihmisen tavoin.
Jos sosiaalinen ahdistus on kasvanut liian suureksi esim ventovieras ihminen huomauttaa sulle aivan päin näköä, että näytätpä pelokkaalta niin ollaan siinä tilanteessa jossa lääkkeet ovat tarpeen tai muuten sosiaalinen elämä kärsii. Tuollaiset kommentit ovat todella vahingollisia itsetunnolle ja itsevarmuudelle.
Ei se ole sinne päinkään. Rauhoittavat ovat ehkä kuin normaali saunan ja kahden oluen jälkeen.