Mammat väittävät, että lapsetonta odottaa yksinäinen vanhuus
vaikka neljännes naisista jää ilman lapsia. Luulisi, että meillä olisi ainakin toisistamme seuraa, ja että 40-50 vuoden päästä tähänkin asiaan on keksitty jokin ratkaisu. Miten hyvin vuoden kolmikymppinen osasi ennustaa oman vanhuutensa vuonna 1965?
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:22"]
Toinen on se, että Suomessa ei ole tapana hakeutua julkisille paikoille sosialisoimaan (totta kai tällaisia paikkoja on, vaikka nyt täällä asuinpaikkakunnallani ABC:n kahvio).
[/quote]
Olet selvästi maalta.
[/quote]
Olen, mutta onko se jotenkin Suomen olosuhteissa niin poikkeuksellista, että sitä pitää oikein erikseen kommentoida?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:31"]Mä tiedän jääväni yksin, vaikka mulla on lapsia. Olen niin hirveä äiti ettei lapset tule ikinä pitämään mitään yhteyttä kun ovat aikuisia.
[/quote]
No se on ihan oma syysi sitten.
Tuo nyt on lapsia hankkineiden vakiolauseita. TOP 10:
1. ''Kyllä sinä vielä muutat mielesi.''
2. "Kuka sinusta sitten pitää huolta, kun tulet vanhaksi?"
3. "Etkö halua jättää kellekään perintöä?"
4. "Mutta lasten saaminen on niin mahtavaa. Se on kuin ihme!"
5. "Et ikinä tule ymmärtämään, mitä rakkaus on, ennen kuin pidät vastasyntynyttä esikoista käsivarsillasi.''
6. ''Lapset tuovat elämääsi niin paljon iloa!''
7. "Lapsen saaminen muuttaa elämäsi totaalisesti!"
8. "Kunhan biologinen kellosi alkaa tikittämään, niin vauvakuume iskee taatusti."
9. "Lapsesi rakastaa sinua ehdoitta, aina ja ikuisesti."
10. "Miksi et tahdo lapsia?"
Blaa. Blaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:33"]
Moni lapsia saanutkin voi olla yksinäinen vanhus. Eivät kaikki lapset tulevaisuudessakaan välitä vanhemmistaan. Esimerkkejä on nykyäänkin vaikka kuinka.
[/quote]
Totta. Juuri luin täältä, miten jotkut eivät suostu auttamaan vanhempiaan näiden ikääntyessä, koska nämä eivät suostuneet lastenvahdeiksi. Aika kylmää peliä. -ap
[/quote]
Mikä siinä on kylmää?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:34"]Itse tapaan vanhempani keskimäärin kolmesti vuodessa ja muuten soitellaan parin viikon välein. Eivät lapset takaa sitä, etteikö vanhuus olisi yksinäinen. Itse asun vanhemmistani noin 600 km päässä ja monet asuvat ulkomailla, ei silloin olla tekemisissä vanhempien kanssa kuin harvoin.
[/quote]
Varmaan vanhempiesi mielestä tämäkin on parempi kuin ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:03"]
Tuo nyt on lapsia hankkineiden vakiolauseita. TOP 10:
1. ''Kyllä sinä vielä muutat mielesi.''
2. "Kuka sinusta sitten pitää huolta, kun tulet vanhaksi?"
3. "Etkö halua jättää kellekään perintöä?"
4. "Mutta lasten saaminen on niin mahtavaa. Se on kuin ihme!"
5. "Et ikinä tule ymmärtämään, mitä rakkaus on, ennen kuin pidät vastasyntynyttä esikoista käsivarsillasi.''
6. ''Lapset tuovat elämääsi niin paljon iloa!''
7. "Lapsen saaminen muuttaa elämäsi totaalisesti!"
8. "Kunhan biologinen kellosi alkaa tikittämään, niin vauvakuume iskee taatusti."
9. "Lapsesi rakastaa sinua ehdoitta, aina ja ikuisesti."
10. "Miksi et tahdo lapsia?"
Blaa. Blaa.
[/quote]
Tää on palstavelojen vakiojaarituksia. Lapsiperhe-elämä ja lapsiperheellisten tekemiset ei kiinnosta, paitsi että kiinnostaa niin paljon, että sitä pitää koko ajan vatvoa. Vaikka se ei kiinnosta. EI siis lainkaan. Ei siis todellakaan kiinnosta vertailla omaa lapsetonta elämää siihen koko ajan.
Minä olen aina lähtenyt siitä, että en välttämättä elä kovin vanhaksi. Liian moni sukulainen on menehtynyt 50-60-vuotiaana syöpään.
Jos sitten ihmeellisesti elänkin sinne 80-vuotiaaksi asti, on se minulle vain plussaa, vaikka sosiaaliset suhteet vähenisivätkin. Olisi hienoa pystyä samaan rappuni kolmannessa kerroksessa (ei hissiä) asuva 92-vuotias teräsmummo. On omatoiminen, käy itse kaupassa ja ei vaikuta tippaakaan yksinäiseltä, vaikka mies ja ainoa lapsikin ovat kuulemma jo aikapäiviä sitten kuolleet.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:00"]
Toinen on se, että Suomessa ei ole tapana hakeutua julkisille paikoille sosialisoimaan (totta kai tällaisia paikkoja on, vaikka nyt täällä asuinpaikkakunnallani ABC:n kahvio).
[/quote]
Olet selvästi maalta.
[/quote]
Olen, mutta onko se jotenkin Suomen olosuhteissa niin poikkeuksellista, että sitä pitää oikein erikseen kommentoida?
[/quote]
Maalla asujan vinkkelistä Suomessa ei varmaan olekaan tapana sosialiseerata julkisilla paikoilla, kun niitä julkisia seurustelupaikkoja ei ole. Strindbergin mummoilla voisi olla asiaan vähän toisenlainen näkökulma. Kaupunkikulttuuriin todellakin kuuluu ihmisten tapaaminen kodin ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:55"]Meitä kaikkia odottaa yksinäinen vanhuus. Jos ei sitten muuteta Intiaan ja perusteta kommuunia tai hotellia.
[/quote]
No ei todellakaan kaikkia odota yksinäinen vanhuus. Eihän nytkään kaikki vanhukset ole yksinäisiä. Mun vanhemmat on ihan onnellisia ja sosiaalisia vanhuksia joiden luona me lapset ja lapsenlapset vierailemme viikoittain.
Olen 33 v
otan äitini mukaan kerran vuodessa ulkomaille. Nyt ostimme hänelle yhdessä yksiön alle 5 km päästä. On vieressä kaupat ja viihteet ja omat lapset. En kyllä hylkäisi omia vanhempia. Isä on kuollut. Äiti 63 ja eläkkeeltä muuttaa tänne.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:00"]
[/quote]
Olet selvästi maalta.
[/quote]
[/quote]
Maalla asujan vinkkelistä Suomessa ei varmaan olekaan tapana sosialiseerata julkisilla paikoilla, kun niitä julkisia seurustelupaikkoja ei ole. Strindbergin mummoilla voisi olla asiaan vähän toisenlainen näkökulma. Kaupunkikulttuuriin todellakin kuuluu ihmisten tapaaminen kodin ulkopuolella.
[/quote]
Maalla asuvan... niin, maalla asuva ei tietenkään ole voinut koskaan asua kaupungissa (esim. Helsingissä 12 vuotta) tai herra paratkoon ulkomailla (esim. kahdesti), vaan hän on aina asunut siellä maalla, eikä tiedä mistään muusta elämästä mitään. Juurihan mä siinä viestissäni kerroin, miten sitä sosiaalista elämää vietetään siellä ABC:lla. Viestissäni en kuitenkaan sanonut, ettei kaupunkikulttuurissa ole tapana tavata ihmisiä kodin ulkopuolella. POhdin siinä kuitenkin syitä sille, MIKSI ne vanhukset eivät lähde kodin ulkopuolelle. Jos olet sattunut törmäämään Helsinki mission kampanjoihin, Helsingissä on hirveästi yksinäisiä vanhuksia. Miksi he eivät käy Ekbergillä tai Strindbergillä? Se oli viestini ydin, ei se, MISSÄ se sosialisointi nyt sitten tapahtuu.
Jos sulla on jotain sanottavaa tähän, niin kirjoita toki.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:33"]
Moni lapsia saanutkin voi olla yksinäinen vanhus. Eivät kaikki lapset tulevaisuudessakaan välitä vanhemmistaan. Esimerkkejä on nykyäänkin vaikka kuinka.
[/quote]
Näinhän se on. Mutta kyllä "lapsellisilla" todennäköisyys siihen, että ei ole yksinäinen kasvaa verrattuna lapsettomiin. Jos nyt mietin omaa ja vaikka mieheni isovanhempia, niin he olivat kaikki sellaisia joita lapset ja lapsenlapset kävivät viimeiseen asti tervehtimässä. Esim. isäni vei omaa isäänsä pois hoitokodista päiväreissuille katsomaan vaikka vaarini lapsuudenkotia. Ainahan voi olla niin, ettei omia lapsia kiinnosta, totta. Mutta vielä huonommalta tilanne näyttää lapsettomilla. Minullakin esimerkiksi on puoliso ja ystäviä, joiden kanssa vanheta. Ja vielä päälle, jos hyvin käy, lapsetkin joskus toivottavasti poikkeavat kun olen vanha ja dementoitunut.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:33"] Moni lapsia saanutkin voi olla yksinäinen vanhus. Eivät kaikki lapset tulevaisuudessakaan välitä vanhemmistaan. Esimerkkejä on nykyäänkin vaikka kuinka. [/quote] Totta. Juuri luin täältä, miten jotkut eivät suostu auttamaan vanhempiaan näiden ikääntyessä, koska nämä eivät suostuneet lastenvahdeiksi. Aika kylmää peliä. -ap [/quote] Mikä siinä on kylmää?
[/quote]
Se, että toisesta huolehtiminen ja välittäminen ei ole vastikkeetonta vaan palkka siitä, että suostuu tekemään, mitä toinen haluaa. Nämä ihmiset haluavat hyötyä vanhemmistaan ja kokevat olevansa jopa oikeutettuja hyötyyn. Minusta se on kylmää. Lapsilta kuulemma saa pyyteetöntä ja aitoa rakkautta, mutta ei se näköjään näin olekaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:33"] Moni lapsia saanutkin voi olla yksinäinen vanhus. Eivät kaikki lapset tulevaisuudessakaan välitä vanhemmistaan. Esimerkkejä on nykyäänkin vaikka kuinka. [/quote] Totta. Juuri luin täältä, miten jotkut eivät suostu auttamaan vanhempiaan näiden ikääntyessä, koska nämä eivät suostuneet lastenvahdeiksi. Aika kylmää peliä. -ap [/quote] Mikä siinä on kylmää?
[/quote]
Se, että toisesta huolehtiminen ja välittäminen ei ole vastikkeetonta vaan palkka siitä, että suostuu tekemään, mitä toinen haluaa. Nämä ihmiset haluavat hyötyä vanhemmistaan ja kokevat olevansa jopa oikeutettuja hyötyyn. Minusta se on kylmää. Lapsilta kuulemma saa pyyteetöntä ja aitoa rakkautta, mutta ei se näköjään näin olekaan. -ap
[/quote]
Eli lapsien pitää antaa vanhemmilleen sitä pyyteetöntä ja aitoa rakkautta, mutta vanhempien ei tarvitse antaa sitä lapsilleen siinä vaiheessa, kun nämä perustavat oman perheen?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:14"]
Viestissäni en kuitenkaan sanonut, ettei kaupunkikulttuurissa ole tapana tavata ihmisiä kodin ulkopuolella. POhdin siinä kuitenkin syitä sille, MIKSI ne vanhukset eivät lähde kodin ulkopuolelle. Jos olet sattunut törmäämään Helsinki mission kampanjoihin, Helsingissä on hirveästi yksinäisiä vanhuksia. Miksi he eivät käy Ekbergillä tai Strindbergillä?
[/quote]
Syy ei ole ainakaan se, ettei Suomessa olisi tapana tavata ystäviä kodin ulkopuolella, niin kuin esitit. Se nimenomaan on kaupungeissa tapana. Se, miksi jotkut vanhukset eivät tapaa ystäviää Ekbergillä, ovat jossakin aivan muualla kuin siinä, etteikö se olisi aivan tavallista.
Eivät lapset ikinä rakasta vanhempiaan täysin ehdoitta. Vanhempi saattaa kyllä rakastaa lastaan ehdoitta, jos kyseessä on todella onnekas lapsi (kuten vaikka minä, joka olen toiselta vanhemmaltani saanut tuon täysin ehdottoman rakkauden).
Vai kuinka moni teistä olisi yhteydessä ja auttaisi huonosti käyttäytyviä sekä päihde- ja huumeongelmaisia vanhempiaan (ainakaan kovin kauaa)? Niinpä.
[/quote]
Vanhuksen auttaminen arjen askareissa vs. lastenhoito, jotta bilehile pissis pääsee ryyppäämään. Minusta pikkuisen eri kaliiberia tärkeydellä mitattuna.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:15"]
[/quote]
[/quote]
Eli lapsien pitää antaa vanhemmilleen sitä pyyteetöntä ja aitoa rakkautta, mutta vanhempien ei tarvitse antaa sitä lapsilleen siinä vaiheessa, kun nämä perustavat oman perheen?
[/quote]
Vanhemman vastuulla on huolehtia lapsesta ja kasvattaa lapsi omillaan pärjääväksi aikuiseksi. En ole koskaan ajatellut, että nämä vastuut ulottuisivat vielä lapsenlapsista huolehtimiseen. Ainakin tämän palstan puheiden perusteella vanhemmalla on lupa odottaa omaa aikaa ja vapautta, kun lapset muuttavat pois kotoa. Ilmeisesti näin ei sitten olekaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:14"]
Viestissäni en kuitenkaan sanonut, ettei kaupunkikulttuurissa ole tapana tavata ihmisiä kodin ulkopuolella. POhdin siinä kuitenkin syitä sille, MIKSI ne vanhukset eivät lähde kodin ulkopuolelle. Jos olet sattunut törmäämään Helsinki mission kampanjoihin, Helsingissä on hirveästi yksinäisiä vanhuksia. Miksi he eivät käy Ekbergillä tai Strindbergillä?
[/quote]
Syy ei ole ainakaan se, ettei Suomessa olisi tapana tavata ystäviä kodin ulkopuolella, niin kuin esitit. Se nimenomaan on kaupungeissa tapana. Se, miksi jotkut vanhukset eivät tapaa ystäviää Ekbergillä, ovat jossakin aivan muualla kuin siinä, etteikö se olisi aivan tavallista.
[/quote]
Mä puhuin enemmän siitä, että mennään johonkin paikkaan erikseen sopimatta viikkoa etukäteen, että mennään kahville. Koska monelle vanhukselle on tosiaan käynyt niin, että ystävät ja muut tuttavat ovat kuolleet pois, eikä uusia sosiaalisia kontakteja enää synny, kun ei ole tapana lähteä johonkin paikkaan ihmisten ilmoille ilman, että sopii jonkin henkilön kanssa ennakkoon kohtaamisesta. (Täällä esim. tuo ABC toimii sellaisessa funktiossa eläkeläismiehille.)
Toivottavasti tämä nyt hieman selvensi ajatustani.
[/quote]
Olet selvästi maalta.