FB-kirpputorit, miksi aina kysytään mittoja?!
Miksi ihmeessä ihmiset aina kyselevät lisää MITTOJA, jos ilmoituksessa lukee tyyliin "Reiman välikausihaalari koko 80"?. Eikö siitä nyt pysty päättelemään, että minkä kokoinen vaate on kyseessä? Tai jos myydään kenkiä koolta 23? Miksi siitäkin pitää saada tietää sisämitat? Eikös sitä tiedä ihan sen kokonumeron perusteella minkä kokoiset pitää ostaa, jotta mahtuu muksulle jalkaan? Miksi pitää saada tietää lisää mittoja? Missä maailmassa te muut oikein elätte, että pitää saada ihan välttämättä tietää senttimääräisiä mittoja, jotta voitte ostaa lapsillenne vaatetta? Minulle riittää ihan vaatteiden ja kenkien koot. Ihan mielenkiinnosta kysyn, teenkö jotain väärin, kun en mittaile mittanauhan kanssa vaatteita ennen ostoa?
Kommentit (84)
Olen myös samaa mieltä ap:n kanssa. Vai kuka muka ostaa Reiman haalaria niin, että se 80cm vauva on mukana ja kaupassa mittailee selän pituutta ja haarovälin sisämittaa. Lastenvaatteissa, kunnon merkeissä, koot pitävät aikalailla paikkansa ja niistä pystyy päättelemään, että mahtuuko se omalle lapselle, jos siis tietää lapsensa koon. Joku ylempänä kysyi, että onko suuri vaiva kopioida kokotaulukko valmistajan sivuilta. On! Katso ne koot sieltä ihan itse! Jos myyn jotain Torissa, niin en koskaan vastaa näille koon kyselijöille muuta, kuin että vaate on jo myyty. Aina on ollut nimittäin joku vähemmän rasittava ostaja tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 08:32"]
En pysty kaupassakaan ostamaan sovittamatta vaatetta. Esim. just h&m joku paita voi olla sopiva s kokoisena ja taas joku toinen paita voi ollakin l-kokoa. Ihan sama juttu lasten vaatteissa sekä kengissä.
[/quote]
No aika erikoista, jos samalle ihmiselle menee H&M S ja L. Kyllä mulle ainakin poikkeuksetta menee h&m:ssä yksi ja sama koko. Vai oletko niitä 160cm pitkiä 90kg painavia jotka kivenkovaa vakuuttaa mahtuvansa s kokoon, mutta joissain tiukimmissa makkarankuorissa onkin sitten vaan pakko valita se xl ettei saumat repeä ihan täysin?
[/quote]
En oo toi sama, mutta mulla on vaatteita koosta S kokoon XL :) mulla on esimerkiksi just sieltä henkkamaukalta yksi neulepaita, sellanen liehuvan mallinen ja löysä joka on tosiaan kokoa S ja se on mullekin vähän "oversize". Sitten on peplum-toppi, trikoota, koko M, joka ei kiristä tai mitään vaan istuu tosi hyvin eikä kinnaa mistään ja mahtuisi varmaan vieläkin vähän isommalle ihmiselle. Sit mulla on trikoomekkoja koossa L ja sit tämmösiä kovempaa kangasta olevia mekkoja koossa XL.
nää siis kaikki sieltä H&Mltä alunperin, mut suuren osan oon just kirpparilta ostanut. Muiltakin merkeiltä löytyy mulla samanlaista vaihtelua, et ei se kokolappu aina kerro mitään. Voin kuvitella miltä toi mun liehuneule näyttäis koossa XL tai miltä se peplum näyttäis... Pyöris vaan päällä:D
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:18"]
En ymmärrä, miten jotkut saavat tästä niin ison stressin aikaiseksi. Jos ette halua vastata kysymyksiin, niin laittakaa tuotekuvaukseen, ettette vastaa kysymyksiin siitä ja siitä syystä johtuen. Itse laitan aina ilmoituksiin, että tarvittaessa voin ottaa lisäkuvia tai antaa tarkempia mittoja. Kauppa käy hyvin.
[/quote]
Mä en itse tosiaankaan stressaa asiasta, mutta jos vaikka tuolla tori.fissä myy niin huomaa tuon saman kaavan että kyselijät kyselevät usein vain kyselemisen ilosta, eli harvoin ovat ostoaikeissa. Kun laitat kivan mekon myyntiin halvalla ja saat 20 viestiä joissa kysellään mitä ihmeellisimpiä asioita, kyllä mulla ainakin vakiintui aika nopeasti tapa että poimin sieltä joukosta sen joka tietää kokonsa ja haluaa tuotteen ja myyn hänelle. Perseilijät voi jättää omaan arvoonsa.
Ja myymäni vaatteet ovat tosiaan enimmäkseen 1-10€ ketjuliikkeiden vaatteita, eli luulisi että vaatteen koon osaisi suunnilleen arvioida. Ilmoitan lisäksi kaikki mahdolliset viat (reiät/tahrat/nukan) ilmoituksessa, ja silti aina joku näitä kysyy. Kerron myös mikäli vaate on vaikkapa kokoa S, mutta vastaa kokoa XS. Ja kauppa käy hyvin täälläkin.
T: 44
Ai kauheeta kun lueskelee näitä kommentteja! On aivan OT, mutta mietin kehtaisinko tori.fiistä varata huonekalun toimituksella, ensin tosiaan kysyttyäni ja varmistettua mittojen sopivuuden ja toimituskin pitäisi saada vasta kun kerrostalomme hissi on korjattu (kierreportaat ja ylin kerros). Taitaa jäädä ostamatta kun mittoja ilmoittamattomat myyjät vaikuttavat niin hankalilta kauppakumppaneilta sopia yhtään mitään :(.
Kerron teille julkisen salaisuuden ja totuuden tästä mittailusta. Monilla fb-kirpuilla lukee säännöissä että av eli varata ei saa jos ei kysy jotain. Sillä lailla ihmiset hankkivat 12 tuntia miettimis-ja varausaikaa helposti. Av mitat.
Onneksi näiden "ei mittaajien" lapset on sitten niin standardi kokoisia että ei ole esim pitkää selkää, pitkiä jalkoja jne. Olette varmaan itsekin sitten standardi kokoisia, ettekä esim lyhyt jalkaisia, rintavia tai pitkä kätisiä.
Ai niin kai se erillainen on teidän maailmassa kummajainen jonka pitää vaan sulloutua siihen muottiin.
Oikeasti, nämä "valehtelen vaikka, että tuote on myyty ja mitäänhän en suostu mittaamaan p**kele" -tyypit kuulostavat todella rasittavilta ja ilkeiltä ihmisiltä. Onneksi ei tarvitse olla tällaisten ihmisten kanssa tekemisissä.
[/quote]
Enpä usko, että sovitatte, en ole ainakaan koskaan nähnyt vauvoja sovittamassa vaatetta kaupassa. Joten miksei sama päde nettikirppareilla?
[/quote]
Onhan se miljoona kertaa helpompi livenä kuin kuvasta arvioida..
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:06"] Mua ärsyttää kanssa mittojen kyseliät, varsinkin kun he ovat poikkeuksetta niitä jotka eivät tuotetta osta. I Ja olen miettinyt kuinka he tilaavat nettivaatekaupoista kun ei niissä mitään mittoja ole! I Mitat olen aina pyydettäessä laittanut, myyn huutiksessa, ja huomannut että tosiaan näitä kyselijöitä ei huutajissa näy? [/quote]
Niissä nettivaatekaupoissa kun on se kokotaulukko tai SizeChart. Klikkaapa auki niin saaatat yllättyä.
Tässä siis suurimman osan mielestä pitäisi olla siis ihan ok myydä esim kolmen istuttava sohva ilman mittohja. Ai miten niin ei ? Miten se eroaa vaatteista? Kai sä nyt tiedät kuin paljon yks sohva vie tilaa ja minkä kokoinen se on... Niinpä niin... Niissäkin on eroja, samoin kuin vaatteissa on eroja valmistjasta riippuen. Toisen valmistajan XL voi olla toisen valmistajan M. [/quote] Mä nyt puhuin vaatteista enkä huonekaluista! Kai nyt jokainen ilmoittaa huonekalujen mitat niin kuin nettikauppojenkin sivuilla on. Ja jos myyn vaikka reiman haalaria koossa 80 ja sanon että vastaa kokoaan, niin mikset itse viitsi käydä reiman sivuilla katselemassa kokotaulukkoa? Ostan itse lapsilleni paljon huutiksesta ja aina olen sopivan saanut vaikken lasta ja vaatteita mittailekkaan.
[/quote]
Ja sinua estää copy pastettamasta sitä mittaa sieltä reiman sivuilta, mikä?
Miten se vaate oikeastaan eroaa huonekaulusta? Molemmissa on aika selkeää että halutaan tietyn kokoinen?
Tosin taidat olla niitä myyjiä joiden kanssa kaupanteko on yhtä tuskaa.
[/quote]
Juurihan kirjoitin että mitat pyydettäessä laitan?
Taidat itse kuulua niihin mittojen kyselijöihin jotka ei vaatetta ole ostamassa?
Ja mitat kysytään kuule siltikin vaikka se taulukko siinä olisi!
Minun palautteet ovat 100% positiivisia että en nyt varmaan ihan mahdoton myyjä ole! ;)
Siis itket siitä että kun pitää mitata, mutta laitat mitat pyydettäessä vaikka ne voisi ostajan itsekin selvittää ja ne mitat on sun mielestä ihan turhia kun pitää tietää itse oma kokonsa... Öö eihän tossa nyt ole mitään järkeä?!
Ja mittoja ei siis saa sulta kysellä jos ei ole 100% varma että se vaate on varmasti sopiva ja aikoo ostaa sen?
Voi apua.
Myin joskus pesukoneen facebook-kirppiksellä. Laitoin kuvan ja linkitin vielä samanlaisen koneen myyntisivut Gigantin verkkokaupasta. Siellä oli siis ihan kaikki mahdollinen mitä koneesta voi tietää.
Silti tuli kysymyksiä tyyliin:
"av mittoihin asti"
"paljon tää painaa?"
"miten iso vetoisuus tällä on?"
"Mitä pesuohjelmia tässä on?!"
Raaaah :D
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:07"]Siis itket siitä että kun pitää mitata, mutta laitat mitat pyydettäessä vaikka ne voisi ostajan itsekin selvittää ja ne mitat on sun mielestä ihan turhia kun pitää tietää itse oma kokonsa... Öö eihän tossa nyt ole mitään järkeä?!
Ja mittoja ei siis saa sulta kysellä jos ei ole 100% varma että se vaate on varmasti sopiva ja aikoo ostaa sen?
Voi apua.
[/quote]
Vittu mikä vääntäjä olet!
Mitat laitan kysyttäessä, Tottakai. Kuuluu hyviin tapoihin vastata mahdollisten ostajien kysymyksiin.
Ei se silti tarkoita etteikö ota päähän mittailla joka suunnasta.
Minä itse en laita sitä kokotaulukkoa mutta eräs myyjä laittaa jolta usein ostan ja silti on kyssäreissä mittojen kyseliä!
Ja miksei tosiaan voi itsekkin katsoa niistä kokotaulukoista jos tietää jollain merkillä sen olevan?
Jos pitää sitä itsekkin vaivalloisena niin on se sitä myös myyjän mielestä.
Tyydyttikö jo vastaus?
Mulla esim. kengän koko vaihtelee kengästä riippuen 39-41. Siksi kysyn.
Ihan mielenkiinnosta: te jotka haukutte näitä myyjiä jotka eivät jaksa mittailla parin euron vaatteita joka ilmansuunnasta ja kuvata päällä, oletteko ikinä itse myyneet esimerkiksi isompaa satsia vaatteita kerralla?
Itse olin nimittäin ennen myyjän "uraani" samaa mieltä tuosta, että mitä se nyt haittaa jos vähän joutuu mittailemaan jne. Mutta enemmän myytyäni ymmärrän kyllä hyvin mistä täällä puhutaan, jotkut ihmiset tuntuvat olevan hyvin neuroottisia ostajia ja ottavat parin euron paidan ostamisen ehkä vähän liian vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:07"]Siis itket siitä että kun pitää mitata, mutta laitat mitat pyydettäessä vaikka ne voisi ostajan itsekin selvittää ja ne mitat on sun mielestä ihan turhia kun pitää tietää itse oma kokonsa... Öö eihän tossa nyt ole mitään järkeä?!
Voi apua. [/quote] Vittu mikä vääntäjä olet! Mitat laitan kysyttäessä, Tottakai. Kuuluu hyviin tapoihin vastata mahdollisten ostajien kysymyksiin. Ei se silti tarkoita etteikö ota päähän mittailla joka suunnasta. Minä itse en laita sitä kokotaulukkoa mutta eräs myyjä laittaa jolta usein ostan ja silti on kyssäreissä mittojen kyseliä! Ja miksei tosiaan voi itsekkin katsoa niistä kokotaulukoista jos tietää jollain merkillä sen olevan? Jos pitää sitä itsekkin vaivalloisena niin on se sitä myös myyjän mielestä. Tyydyttikö jo vastaus?
[/quote]
Eipä oikeastaan tyydyttänyt.
Missä kohtaa sanoin että on vaivalloista katsoa? En missään. Eli mielestäni en saa esittää tyhmiä ja turhia kysymyksiä kun kerran voin selvittää itsekin ne tiedot. Sinähän et siis ole "google"
Juttu nyt on vaan niin että sinä olet tässä se myyjä joka on myymässä tuotetta ja silloin ne kysymykset esitetään YLLÄRIIIIII sinulle!
Mutta hei itke pois, ymmärrän että se on vaivalloista kun pitää olla asiallinen ja vastata ihmisille jotka kysyvät "turhaa" etteivät osta vääränkokoisia vaatteita vaan parilla eurolla ja sinä joudut vielä näkemään vaivaa kun postitat ja vahtaat rahojakin siellä tilillä.
Ps, Uffin tai pelastusarmeijan laatikko ei kysele mittoja ja kaiken voi toimittaa kerralla.
No multa on kysytty mittaa palikoista..sellaisista muoto kun työnnetään aukosta laatikkoon siis taaperon. Lastenkirjankin olen mitannut.
FB kirppareilla on ihan hullui ämmii
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 08:13"]
Miksi ihmeessä ihmiset aina kyselevät lisää MITTOJA, jos ilmoituksessa lukee tyyliin "Reiman välikausihaalari koko 80"?. Eikö siitä nyt pysty päättelemään, että minkä kokoinen vaate on kyseessä? Tai jos myydään kenkiä koolta 23? Miksi siitäkin pitää saada tietää sisämitat? Eikös sitä tiedä ihan sen kokonumeron perusteella minkä kokoiset pitää ostaa, jotta mahtuu muksulle jalkaan? Miksi pitää saada tietää lisää mittoja? Missä maailmassa te muut oikein elätte, että pitää saada ihan välttämättä tietää senttimääräisiä mittoja, jotta voitte ostaa lapsillenne vaatetta? Minulle riittää ihan vaatteiden ja kenkien koot. Ihan mielenkiinnosta kysyn, teenkö jotain väärin, kun en mittaile mittanauhan kanssa vaatteita ennen ostoa?
[/quote]
Mittoja kysytään, koska vaatteeseen tai kenkään merkitty koko ei kerro mitään todellisesta koosta, Reiman kohdalla voi olla että vastaa kokoa 80, 86 tai jopa 92. Kenkien kokomerkintä ei ole sen parempi, 23 koko voi mittojen perusteella sopia paremmin 22 kokoa normaalisti käyttävälle, joten miksi ostaa ilman sisämittaa ja todeta, että pienet on jo valmiiksi? Älä myy mitään netissä, jos on niin vaikea antaa tietoja myytävistä tavaroista. Kirppikselle voit viedä myyntiin ja kokoarviointi jää siellä ostajan ongelmaksi (kuljettakoon vaikka omaa mittaa mukana, jos ei lastensa kanssa shoppaile).
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:23"]
Ihan mielenkiinnosta: te jotka haukutte näitä myyjiä jotka eivät jaksa mittailla parin euron vaatteita joka ilmansuunnasta ja kuvata päällä, oletteko ikinä itse myyneet esimerkiksi isompaa satsia vaatteita kerralla?
Itse olin nimittäin ennen myyjän "uraani" samaa mieltä tuosta, että mitä se nyt haittaa jos vähän joutuu mittailemaan jne. Mutta enemmän myytyäni ymmärrän kyllä hyvin mistä täällä puhutaan, jotkut ihmiset tuntuvat olevan hyvin neuroottisia ostajia ja ottavat parin euron paidan ostamisen ehkä vähän liian vakavasti.
[/quote]
Minä olen useitakin kertoja myynyt isompia satseja vaatteita. En pidä kyselijöitä neuroottisina tai hermostu heidän kysymyksistään. Ei niihin kysymyksiin ole pakko vastata, jos ne niin stressaavat. Enemmän pidän näitä hermostujia neuroottisina. Onhan se ymmärrettävää, etteivät ihmiset halua ostaa epäsopivia tuotteita.
Tuskimpa ostaisit kumpaakaan jos ne eivät ole sopiva... ja ps. kirppiskamastahan tässä oli kyse.