Miten oppia sietämään sitä, ettei kaikkia voi miellyttää?
Olen 30-vuotias nainen ja havahduin eilen persoonani suurimpaan ongelmaan. En tiedä syytä miksi olen omaksunut niin vahvan tarpeen olla kaikille mieliksi, isäni ja äitini eivät olleet julmia narsistivanhempia eikä minua kiusattu koulussa. En ole ujo, olen ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen. Mutta minulla on vaikea päästä yli niistä pienistä kommenteista, kun joku sanoo minulle tarkoituksellisesti ilkeästi tai nöyryyttäen. Jään miettimään niitä sanoja päiviksi jälkikäteen ja mietin miten minun olisi pitänyt vastata takaisin. En kai osaa puolustaa itseäni, enkä halua antaa samalla mitalla takaisin. Itse tilanteessa vain hiljenen ja alan vältellä ihmistä, joka sanoi epävarmuuteni herättävät sanat. Haluan lopettaa tämän alentuvan asenteeni ja liiallisen kiltteyden, mutta en osaa muuttua. Ja en missään nimessä halua siirtää tätä tapaani lapsilleni, minkä vuoksi haluaisin tiedostaa syyt omaan käytökseeni.
Kommentit (7)
Ryhdy esimieheksi. Saat kunnon annoksen siedätyshoitoa kun tippuu tasaisesti paskaa niskaan kaikilta.
Mulla ihan sama! Lisäksi olen huomannut, että otan muiden ihmisten negatiiviset tunteet aina itseeni. Tunnen oloni tosi hermostuneeksi ja epämukavaksi jos joku on äkäinen tai hermostunut (vaikka se ei liittyisi minuun mitenkään). En myöskään siedä ihmisten riitelyä, enkä sitä, että joku puhuu pahasti toisesta ihmisestä.
Tämä on tosi rasittavaa. Toivottavasti pääsisin näistä vastikään aloittamani terapian avulla eroon. Aloitin siis hiljattain terapian ahdistuneisuushäiriöni takia.
Minä myös.
Kaipaisin näitä samanhenkisiä naisia kavereiksi, jotta vois hieman saada vertaistukea tilanteeseen ja päästä siitä ehkä helpommin ylikin.
Minulla on täysin sama ongelma. Ja olen vieläpä ammatiltani opettaja, joten paskaa tulee niskaan säännöllisesti. Kuori on pikkuhiljaa kovettunut. Olen myös oivaltanut, että myös tunteitaan voi jossain määrin hallita. Ei täysin, mutta osittain. Ikävä asia täytyy kohdata, mutta loukkaantumisen ja häpeän tunnetta ei kannata jäädä vatvomaan. Oletko koskaan ajatellut, että sanoisit sille ihmisille, että sulle tuli tosi paha mieli? Mahdollisesti voisit saada anteeksipyynnön ja tulisi parempi mieli. Myös mindfullness voisi auttaa. Tsemppiä kohtalotovereille.
Up