Yritys päällä 2015 (II)
Tervetuloa lämminhenkiseen vertaistukiryhmään, jossa kuumeillaan plussaa raskaustestiin. Joukossa on vasta yrityksen aloittaneita, pidempään yrittäneitä ja kaikkea siltä väliltä. Jännätään, toivotaan ja mietitään yhdessä, olisiko tämä nyt SE kierto, jossa onni osuu kohdalle! :)
Uusista ryhmäläisistä olisi kiva kuulla jotain taustaa (esim. ikäsi, mones lapsi toiveissa, millä mielin nyt lasta yrittämässä, mitä raskautta edistäviä keinoja käytössä..), mutta se ei suinkaan ole pakollinen. Mikäli haluat nousevaan listaukseen, ilmoitathan kiertopäiväsi (kp) sekä mones yrityskierto (yk) on menossa tai milloin yritys on aloitettu (ya).
Hedelmällistä vuotta 2015 kaikille! :)
Kommentit (2455)
Mutta miksi pitäisi olla juomatta ennen kuukautisia?? Tai ylipäätänsä ovulaation jälkeen? Elämä vaatii elämistä. Mulla oli yöllä sellaiset bileet että huh huh, olenko minä nyt menettänyt jotain tai tehnyt väärin? Ei saa ajatella joka kerta että mitä jos olen raskaana...
Toivottavasti Starlingin ja Jenniferian aloittama plussa-aalto nyt jatkuisi!
Vavvakuume nyt ei oo hirveesti tullut käytettyä alkoholia (hyvin vieroittu siitä aineesta raskaus ja imetysaikana :D) mutta kyllä mä tissuttelin ekassa yrityksessä ihan normaaliin tapaan. En kuitenkaan mitään kännejä vetäny oviksen jälkeen. Oltiin oltu ilta baarissa, seuraavana päivänä krapulassa ovistestiin plussa ja sitten krapulanhoitoseksiä ja raskaaksi tulin, eli ei ainakaan juopottelusta ollut meidän kohdalla haittaa :) Mä oon lukenut Belmine myös tosta alkoholinkäytöstä. Itse kuitenkin luin jonkun sellaisen tekstin, missä luki, että myös absolutismi vähentää raskausmahdollisuutta, kohtuukäyttö lisäisi ja liiallinen käyttö sitten vähentäisi taas. Tiedä sitten mikä on totuus ja onko sillä loppuviimeksi vaikutusta, tuleehan huumeidenkäyttäjätkin raskaaksi...
Hyvä asenne Finest, hyvä ettei kierto venynyt! Pahoittelut kuitenkin menkoista. Toivotaan, että tää on sun kierto ;)
Paheista. Mulla on nyt meneillään terveellinen "pahe" eli niinkun jo aiemmin kirjotinkin niin salaattia tulee syötyä ihan järkyttäviä määriä. Vesikielellä katselen jääkaapissa olevaa jääsalaattipussia :'D Mutta ne todelliset paheet: suklaa, coca cola ja popcorn. Synnytyksen jälkeen join ihan hulluna cocista ja ai että kun se oli hyvää, kun sitä ei pahemmin ollut voinu juoda... Oon kuitenkin huomannu, että oon vissiin tullu vanhaksi koska jos juon illalla colaa tai kahvia niin en saa yöllä nukuttua. Oon sitten suosiolla jättäny kaikki limpparit kauppaan kun ei päivällä tuu juotua ja aamulla muksu kuitenkin herää aikasin niin pitäis itekki saada nukahdettua ajoissa. Vesi, maito ja tee linjalla mennään nää mun ilta "tissuttelut" nykyään. Popcornit ja suklaat kannattaa mun kohdalla jättää kauppaan, jos niitä löytyy kaapista niin syön varmasti. Samoin keksit ja pullat :D Mun ei siis onneksi tartte niitä erikseen lähtee kaupasta hakemaan ja pystyn jättämään hyllyyn. Luojan kiitos, minkälainen ihrapallo olisinkaan jos niitä olis meillä kokoajan kaapissa! :'D Sipseistä oon päässyt eroon, kun jätin ne pitkäksi aikaa kaupan hyllyyn. Sitten kun ostin niitä viimeksi niin hyi hitto kun oli suolasia. Ihan tuntu niinku huuletkin olis paisunu siitä suolan määrästä. Popcornit parempia, kun tekee itte niin saa laittaa oikeen määrän suolaa :)
Mua on nyt alkanu kiinnostamaan, että tuleekohan mullakin ovistesteihin plussa myös alkukierrossa, kun täälä näyttää sellaista olevan liikkeellä. Mietin, että pitäskö mielenkiinnosta alottaa tikuttelu jo näin alkuun vai jättääkö vaan myöhemmälle... Jos nyt aloittaisin niin täytyis sitten taas ostaa niitä lisää, kun ei noi kyllä todennäköisesti riitä siihen asti kun se oikea ovis olis.
Kiva tuleekohan mulle nyt se mahatauti mitä tääläpäin on ollut liikkeellä? Pari viikkoa sitten jo tuntu, että olis tuloillaan kun mahaa kiersi ja teki pahaa, mutta meni ohi. Nyt on taas sama homma. Ei noroa tänne kiitos!!! Mulla ja miehellä niin väliä, mutta kun säästyis tuo muksu! Lukeutuu mun inhokkitauteihin, niinkun varmaan monen muunkin...
Tiinu89 kp6/32 yk2
Alkoholista, minä ainakin olen tässä viimeisen kymmenen kuukauden aikana mennyt sillä linjalla, että oviksesta kuukautisiin en ota. Ei ole elämänlaatu siitä mitenkään huonontunut. Hyviä bileitä olen silti onnistunut juhlimaan ja tosi harvat tulevat edes kysymään että miksi en juo. Joo, kyllähän niitä kännihuuruisia lapsiakin laitetaan alulle, mutta omalla kohdallani en halua ottaa riskiä, kun muutenkin tuntuu olevan vaikeaa.
Lukekaahan myös tämä: http://www.hs.fi/tiede/a1431489192568
Eli lyhyesti sanottuna, lapset, ketä on tehty kännipäissä tai vaikka kesällä, kun sitä olutta ja siideriä menee, ne lapset on aivovammaset ja tyhmät...? Eli silloin kun tekee mieli seksiä ja on tullut otettua vähän, pitäisi käyttää ehkäisyä tai keskeyttää raskaus koska lapsesta voi tulla tyhmä...?
Tilanne 16.5.
Mila Nnnnkkk (22v) kp 38/26-28 yk 5
Garnet (28v) kp 37/29-36 yk 1
Miinuska15 (25v) kp 36/30-43 yk 2
Dindinden (26v) kp 34/35 yk 4
Melinah (23v) kp 32/30-32 yk 3
Dimou (25v) kp 32/~38 yk 8 (ya 7/14)
Tinttu1989 kp 31/28-40 yk 4 (km 10/14 ja 3/15)
Minea92071 (25v) kp 30/26-31 yk 2 (tm 2/15, ya 11/14)
Sunshine14 (31v) kp 29/24-27
Nuuskiksentytär kp 29/28-30 yk 3
Laulurastas83 kp 29/26 yk 5
Hönttentönttiäinen (31v) kp 27/28 (km 11/14 rv 15 & km 3/15 rv 9)
Jannuli85 kp 26/25-30 yk 14 ya 03/14
Henzu kp 24/29 yk 2
Konttri (32v) kp 24/29-30 yk 13 (varh.km 11/14)
Viivitys (33v) kp 23/25-29 yk 4
Muskottipähkinä (25v) kp 23/30-31 yk 9
Lumilla kp 21/25-27 yk 6
Noorav kp 21/? yk 6
Aliisia (25v) kp 20/30-31 yk 2
Stardust (22v) kp 20/? yk 2
Wishes kp 19/34 ya 2013
Werus (30v) kp 18/27 ya loppuvuosi -12
Heta87 kp 18/27-28 ya 2/2014
Pioni1 (27v) kp 18/34 yk 3
Kikiii (20v) kp 16/30-35 yk 5
Minmar (30v) kp 16/30-35 yk 2
Uusio mamma (40+ v) kp 15/? yk 2
Legolatar (27v) kp 15/30 yk 12
Annma (33v) kp 15/29 yk 6
HennaS (21v) kp 14/34 yk 2
Vavvakuume92 (22v) kp 13/27-28 yk 2
Mamalukki (22v) kp 11/24-? yk 3
Vierailija (37v) kp 10/28 ya 2012
Kevättähti kp 10/25-32 yk 1
Maikku79 kp 10/28(-33) yk 12
Belime kp 9/28-29, yk 2
Diamond11 kp 6/28-30 ya 2013
Tiinu89 kp 6/32 yk 2
Nillis (28v) kp 5/24-27, yk14
Supera (20v) kp 4/27-29 ya 2/14
Finest (27v) kp 1/26-28 yk 7
Odottaa selkeyttä kiertoon:
Ainoaa (26v), Jassuu93 (22v) (km 3/15), Ambrosiaa (tm 3/15), Exile yk13, Exvela (33v) yk1, Mwiihh yk4, Soffie (22v) yk6 ya 11/14, Huolestunut Ensiyrittäjä yk 6 (k 10/14), Deneira (24v), Henttu89, Noodle (27v) yk 2, Nuppunella (34v) yk 11, AnttiAmalia (24v), Kissanainen87
TAMMIKUUSSA PLUSSANNEET (9 plussaa)
Sminkki 23v. (yk3), Phyllis20 (yk8 ya 4/14), Trooppinen tuuli 32v. (yritystä takana 1v 10kk), Mikka 20v. (yk 1), Luna82 (yk 2), Tipi87 27v. (yk3), JQ 32v. (yk 6), Heinähaave15 26v. (yk3), Seppo07 (yk2)
HELMIKUUSSA PLUSSANNEET (12 plussaa)
Lefemme (yk 12 ya 3/14), Himja87 (yk2), Ciira (yk 1), Mariele (yk3), MinkaMaaria (yk1), Ambrosiaa (yk 1), Lialia (yk3), MelodyPop 33v. (yk2), MapleWinter 30v (yk2), Elsuli (kkm 12/14), Iica86 28v.(yk4), Mimsuli (yk9)
MAALISKUUSSA PLUSSANNEET (13 plussaa)
Kastehelmi90, Tinttu89 (yk3, km 10/14), Kikke89 (yk4), Anneleh (yk2), Nepala24v (yk7), Reetwe, Maryy 24v (yk1), Marlener 28v (yk3), Heinähaave15 (ya 10/14, km 2/15), Nelmis (yk 12, ku 11/2014), Tossu83 (yk2), Kiia80 (yk3), Delfi (yk6)
HUHTIKUUSSA PLUSSANNEET (5 plussaa)
Piki piki79 (yk3), Savannah85 29v. (yk 5), Höpötin 26v. (yk4), Vaimomamma89, Zaron 32v (yk 4)
TOUKOKUUSSA PLUSSANNEET
Mizi 29v (yritystä yli vuosi), Hilkkak 30v (yk4), Starling 40v (yk3), Jenniferia 24v (yk2)
Tutkimusten mukaan äidin alkoholinkäyttö aiheuttaa sikiövaurioita ja FAS-lapset ovat ihan todellinen ilmiö, eivät mitään mielikuvituksen tuotetta. Jokainen tehköön oman yritysaikansa niin kuin parhaaksi näkee, minulle se on sitä että elän kuin olisin jo raskaana. Kuten sanoin, ei ole vaikuttanut elämänlaatuuni mitenkään ja ylitsepääsemätön totuus kun on se, että minun teoillani on vaikutusta sikiöön, en halua ottaa riskejä. Minä olen vastuussa siitä, että mahdolliset tulevat lapseni saavat parhaat mahdolliset eväät elämäänsä, olivat ne sitten kasvatuksellisia tai ravitsemuksellisia tai geneettisiä tai mitä vaan.
Jos ei voi olla kahta viikkoa ennen menkkoja juomatta ja polttamatta, miten se sitten onnistuu raskausaikana?
Mila Nnnkkk ja Garnet, oletteko vielä linjoilla, mitä kuuluu?
Todella hyvin onnistuu koska silloin on ihan oikeasti joku masussa. Ja silloin mikään muu ei ole niin tärkeä kuin se lapsi.
Mutta pointtini on se, että jos oviksen jälkeen saattaa olla jotkut bileet tai tilaisuus missä on tarjolla jotain alkoholipitoista, mä en voi kuvitella että olen raskaana ja sen takia jättää juomat väliin. En ole mikään juoppo, en juopottele joka viikko, en edes joka kuukausi mutta elän normaalia elämää, kuten kaikki muutkin mun kaverit joilla kaikilla ihanat fiksut lapset. Jos heidän elämäntapojen (eli siis joku polttaa, joku ei, joku juo pari siideriä viikossa, joku ehkä joskus synttäreillä jopa viinaa) takia olisi kaikilla vammaiset lapset, kyllä silloin pistää miettimään, että voisi tehdä toisin kuin he.
Mutta joo, jokainen omalla tavallaan. En tunne että olen paska äiti ( vaikka mulla ei oo lapsia ja ehkä niitä ei tulekaan ikinä, ei voi tietää) tai huono ihminen jos juon punaviiniä oviksen jälkeen, siitä on itseasiassa hyötyäkin, kuulemma...
Mä oon ymmärtänyt, että sikiön ja äidin välinen aineiden vaihto alkaa vasta sen jälkeen kun ne kuukautisetkin on jääneet pois. Mun mielestä neuvolassakin sanottiin niin, samalla kun neukkutäti jutteli mitä kaikkea pitäisi välttää. Eli ennen menkkojen poisjäämistä käytetty alkoholi tuskin aiheuttaa sitä FAS-lasta.
Sitten pitäisi välttää heti oviksen jälkeen myös raakaa kalaa ja sinihomejuustoa....
En huomannutkaan Dimou sun linkkiä muuta kuin nyt vasta. Tuo kyllä oikeastaan kumoaa sen, että aineidenvaihto alkaa vasta menkkojen pois jäätyä. Hiiret siis ryyppäsivät, niille ei annettu mitään muuta kuin alkoholia. Olisivat tutkineet samalla kohtuullista alkoholinkäyttöä myös, kiinnostaisi sellainen enemmän. Vaikka ei tuo 1 promille kovin korkealta kuulosta, mutta mitä itse joskus olen mitannut muutaman kerran alkometrillä (vpk:n käytössä oleva, sama kuin esim. poliiseilla) niin lukema oli niin alhainen, että autoa olisi sen mukaan voinut ajaa mutta olo oli sen mukainen, että todellakaan en rattiin olisi mennyt. Eli alle 0,5 promillea näytti vaikka useampi siideri oli nautittu.
Ei sillä alkoholilla lienekään vaikutusta sikiölle ennen kuin istukka on kehittynyt. Lähinnä pelkään kuinka se vaikuttaisi omaan hormonitoimintaan ja siksi nyt tietoisesti vähentänyt. Lasin olen juonut, jos on tarjolla ollut. Itselläni keväällä ihan sekaisin kierto ja varmasti osasyynä tautikierteet ja kaksi antibioottikuuria + muut lääkket. Alkio siis varmasti turvassa ennen plussaa, mahdolliset häiriöt ehkä vain äidin kroppaan vaikuttavia.
Alkuun paljon onnea plussanneille ! :) nyt paljon onnea matkaan :)
Hitsi ku tulee taas puhelimen kautta niin ei kappalejakoja, koittakaa kestää :)
Mun suurimmat paheet on maitokaakao ja jäätelö. En oikein syö mitää karkkia tai sipsiä, mutta kaakaota menee senkin edestä :D kahviakin tulee kyllä aika kivasti juotua, tosin en ikinä vain itselleni keitä kahvia, että niin suuri pahe ei kuitenkaan ole. Tupakin polttamisen oon jättänyt reipas vuosi sitten. Tullu muutaman kerran poltettua hajatupakki mahtuu kahteen käteen jos lasketaan. Alkoholia ei tuu juotua kuin max 1 krt / kk :D ja loppukierron aikana yritän välttää :) mutta eipä tulis juotua muutenkaan mitään vaikkei vauvahaaveet ois syynä.
Fiilikset on nyt taas ihan hyvät. Aukkari varattu ens keskiviikolle :) ja vähän verikokeita maanantaina. Toivottavasti se toinen Ainaki on auki nii ei tarvittis jännittää huh :) luomusti yritys kumminki kokoajan päällä myös, 1-3 pv välein :)
Starlingille kanssa paljon onnea plussasta, taisin unohtaa onnittelut edellisestä viestistä :)
Tiinu kahdehdin salaattipahetta :'D Tykkään kyllä salaatista, mutta havemmin himoitsen sitä. Paheita taitaa olla enimmäkseen kaikki makea, tuntuu että melkein joka ilta on pakko saada jotain pientä makeaa, ei paljon, mutta vaikka rivi suklaata tai muutama karkki. Pääsääntöisesti en kyllä yritäkään rajoittaa mitään, kaikkea kohtuudella ja liikun kuitenkin säännöllisesti, joten sallittakoon pienet herkut :)
Alkoholinkäytöstä, pohdin tätä aika paljon ennen yrityksen aloitusta. Käytin ennen yrityksen aloitustakin todella maltillisesti alkoholia ja olen jatkanut samalla linjalla nytkin. Koti-iltojen iloiksi nautitut "muuten vaan saunajuomat" olen jättänyt kokonaan pois, mutta esim. ravintolassa tai kavereiden kanssa iltaa istuen voin hyvin ottaa lasin tai kaksi viiniä. Tämä taitaa jakaa aika vahvasti mielipiteitä eikä oikeita vastauksia taida ollakaan :) Jokainen siis tyylillään! Dimou kiitos linkistä, käy varmasti lukemassa!
Täällä ovistesteissä yhä haamuja. Yhtään tasavahvaa viivaa kontrolliviivan kanssa en ole saanut. Taidan testailla vielä muutaman päivän ja katsoa vahvistuuko viiva vai ei. Yritystä on kuitenkin ollut 2-3 päivän välein, joten antaa testien elää omaa elämäänsä :D
"Alkoholin käyttö.
Ennen istukan muodostumista alkio on turvassa äidin nauttimalta alkoholilta, joten ainakin noin 6 ensimmäistä päivää hedelmöityksen jälkeen ovat humalaturvallisia. Alkoholin käytön hedelmöityksen aikana on kuitenkin laajassa tieteellisessä tutkimuksessa todettu lisäävän aikaisia keskenmenoja.
Toinen tutkimus havaitsi että hedelmöittymistä vaikeuttaa jo puolikas viinipullo viikossa, ja erityisesti valkoviini - myös miehillä!
Toisaalta rottakokeissa havaittiin, että alkoholin käyttö edisti alkion kiinnittymistä. Saman totesi vuonna 2001 BBC:n uutisraportti: kohtuullisia alkoholimääriä käyttävät naiset tulivat helpommin raskaaksi. Voi siis olla, että runsas yleinen alkoholin käyttö heikentää hedelmällisyyttä, ja raskaudenaikainen alkoholin käyttö aiheuttaa alkiolle vaurioita, mutta itse asiassa kohtuullinen alkoholinkäyttö kiinnittymisen aikana edistää raskauden alkamista. Jo yksi alkoholiannos lisää verenkiertoa."
Täälläkin alkoi yritykset alusta, eli menkat paukahti kipuineen päälle :/ Tuosta alkoholista, itse päätin ensin etten joisi ollenkaan, mutta tulin sitten siihen tulokseen että kun on menkat niin mikä estää. Eikä mistään kännijuomisesta ole kyse vaan parista lasista viiniä. Jostain taisin lukea että lasi punaviiniä edistäisi raskautumista, koska se lisää verenkiertoa..?
Hieman vanhempi, jo lapsellinen ystäväni totesi että parasta lastentekoa on se ettei oikeastaan yritä lasta. Elää niinkuin aina ennenkin. Stressi on raskautta yrittävän pahin vihollinen.
Nyt päätin että ovistestit lähtee kunnolla käyntiin kun nämä inhat päivät on ohitse. KP 1/26-28 yk 6
Alkoholin käytöstä yrityksen aikana: ite ainakin join kp1-28 jos tuli semmoinen tilanne tai teki mieli. Kova juomaan en kuitenkaan oo, villit opiskelija-ajat takana päin jo :D Yleensä juon vaan pari ja tosiaan niin harvoin että en kyllä ole alkanu täysin absolutistiksikaan. Eipäherätä sitten epäilyksiä joka aiheuttaisi vaan stressiä :D Mutta loppukierrosta, joskus jopa tyyliin kp20 oon saattanut testata ennen juhlia kyllä. Esim 6.12 testasin kun oli itsenäisyyspäivän juhlat tulossa illalla, puhdas nega, taisi olla kp24 ehkä. 15.12 tulikin sitten selkeä plussa kun digi sanoi "raskaana 2-3". Tuulimunahan se siis oli mutta en kyllä mitenkään ajattele että johtui niistä kahdesta lasista valkkaria :D (varuiksi pitäydyin siinä kahdessa ja join muumilimpparia, pepsiä sekä mehuja muuten sitten sen illan..)
Paheista: niitä löytyy! Pahimpana karkki ja leivokset. Viime plussan jälkeen kyllä normaali hirveä karkkihimo hävisi täysin. Ällötti karkit lähinnä, aasialainen ruoka maistui vaan ja risotot. Myös yrttiteet ja kokis on "paheitani" ja 9kk ilman kokista kyllä tuntuu ajatuksena vähän katkaisuhoidolta :D myös lohi ja juustot on supernamia ja maksalaatikko. Jouluaikaan kun kroppa oli "raskaana" niin jätinkin noi pois ja tuntui joulu ihan erilaiselta. Nyt olen syönyt niitä mahd usein niin on sitten syöty "varastoon".
ON: ei mitään kp30. Mitä mieltä olette arvon naiset? Mikä päivä mun kannattaa testata? Ennen tuulimunaa kierto oli 28 ja ennen ehkäisyä se oli muistaakseni vastaava suurinpiirtein. Tuulimunan jälkeen 36&31. Vähän tekis aamulla jo pissiä Pregcheckiin :D
Onnittelut plussista! <3 Mäkin taisin saada sellaisen... nimittäin ovisplussan! Siis enhän mä vieläkään oo mitään testaillu, mut nyt oli sellaset oireet... vasta. Huoh tästä kierrosta tulee pitkä! >:(
Paheista pahin paha on varmaan suklaa. Kesää odottelen innolla, silloin nuo "paheet" on paljon terveellisempiä - mansikoita ja herneitä litratolkullal! :) Alkoholista on muistaakseni täällä keskusteltu ennenkin. Itse en katso paria annosta pahalla oviksen jälkeen. Jotkut tutkimuksethan osoittaa että pari lasia punaviiniä rentouttaa ja voi auttaa oviksen jälkeen kiinnittymisessä. En minäkään ala heti elämään kuin olisin raskaana, mutta ei se tarkoita sitä ettenkö ottaisi sitä mahdollisuutta huomioon edes jotenkin. Eli en mä mitään konttauskuntoon johtavia kaatokännejä välttämättä vetäis. Oliko se nyt Finest kun laittoi viestiä tuosta tuorejuustosta. En sano että se olisi tekopyhää, mutta ehkäpä hassua ja turhaa murehtia parista alkoholiannoksesta, jos ei tee sitä samaa kaiken muunkin kielletyn kohdalla. Täällä on varmasti myös kuumeilijoita jotka tupakoi. Vaikka se mielestäni on vielä suurempi paha, en ole heti ihmisiä roviolla polttamassa. Näissä jutuissa on yhtä paljon mielipiteitä, kuin on ihmisiä....
Kaikesta negojen masentavuudesta ja lapsenkaipuusta huolimatta yritän elää ja nauttia elämästä ilman lasta. Minä en vielä ole äiti. Minä en vielä ole edes raskaana.
Noh, pätkäsi. En minä voi elämääni odotustilassa. "Ehkä" tai "jos"-tiloissa. Joillekkin se voi sopia, mutta minulle ei. En minä voi tietää mitä elämä vielä tuo tullessaan. Voi olla, että vaikka kuinka jättäisin jokaisen yksittäisen viinilasin oviksen jälkeen nauttimatta, olisi lapsenkaipuu seuranani vielä pitkään. Minun jossitteluni jääköön siihen, että särkylääke on vaihtunut pois Buranasta ja lääkkeistä luen pakkausselosteista soveltuvuuden raskaana oleville. Mietitään niitä tuorejuustoja sitten, kun se ilo ja paniikki ensimmäisestä raskaudesta iskee. Ja joo, en tiiä paistaako tää lannistuminen nyt mun tekstistä läpi, mutta kierron/oviksen venyminen ärsyttää ja pessimisti ei taaskaan pety :)
Noorav, kp22, yk6
Jos alkoholilla olisi vaikutus ovulaatioon, olisi maapallolla ihmisiä puolet vähemmän :D
Mutta täällä alkoi kp1, jeeeee! Todella hyvä mieli että kierto ei venynyt kemiallisen jälkeen. Ja tadaaaaaaaa, 7. yrityskierto lähti käyntiin ja lupaan että tämä on minun kierto :D
Finest kp1/28 yk7