Keksikää uuden polven jouluruoat! Eli ei lanttulaatikoita ja kinkkuja, vaan jotain aivan muuta! Mitä pöydässä olisi?
Minä söisin mielelläni jotain oikein ihanasti tehtyä hyvää kalaa. Ja alkupaloiksi sellaisia kiinalaisia katkarapulastuja. Jälkiruoaksi jotain lämmintä suklaafondantia ja vaniljajäätelöä. Muun muassa.
Mitä teille tulee mieleen?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama vaikka joku tuntematon ihminen ei syö ns perinteisiä jouluruokia, mutta siinä vaiheessa kun hän sanoo mun rakastamia joululaatikoita mössöiksi, niin taas alennutaan Vauva-palstan perinteiselle ö-tason keskustelulle.
Ö tasoa on juuri se, että sä otat itteesi ventoviraan sanavalinnan vauva palstalla. Vauvanruokaahan ne laatikot on koostumukseltaan, eli mössöä. Mitä pahaa siinä on. Makuhan se on pääasia.
Kylmäsavustettua kalaa, kanttarelli-tai suppilovahveromuhennosta keitetyt perunat ja vihersalaattia.
Vanhan ajan jäätelökakku, joka tuodaan sisään koristeltuina elävin kynttilöin. Kakussa raikasta minttulikööriä marenkikuoren alla.
Punajuuri-vuohenjuusto tai punajuurifetapaistos on herkullinen. Jotain kalaa, vaikka hieman juhlavampaa Pirkka punakampelapihvejä.
Punakampela on Ruotsin kuningattaren Silvian lempikala, jota siksi tarjoillaan aina valtiovieraillekin.
Kinkku on so last season.
Vierailija kirjoitti:
Punajuuri-vuohenjuusto tai punajuurifetapaistos on herkullinen. Jotain kalaa, vaikka hieman juhlavampaa Pirkka punakampelapihvejä.
Punakampela on Ruotsin kuningattaren Silvian lempikala, jota siksi tarjoillaan aina valtiovieraillekin.
Kinkku on so last season.
No toisaalta on joo, mutta kaikki ei syö lihaa muutenkaan että jos sitä kerran vuodessa syö niin onko väliä.. Nuo esimerkin eväät, miksi niitä ei tekisi mikä vaan viikonloppu? Minulle jouluruuan pitää olla jotain minkä eteen näkee jo vaivaa enemmän, joku muu tykkää hakea pizzan ja kaikki siltä väliltä on ihan yhtä ok :)
Punajuuri-vuohenjuusto-salaatti on hyvää ja voisi toimia jouluna. Punajuuri keitettynä ja lastuina. Etikkainen kastike ja vuohenjuustoa nokareina. Jotain lisämausteita vielä, hunajaa, suolaa jne.
Kalaa, kanaa ja lihaa... siitä se Joulun tunnelma tulee sitten...
Monipuolinen kalapöytä, rapuja, hummeria, sushia ja juustoja jälkkäriksi suklaata, karkkeja, herkkujätskejä
Vierailija kirjoitti:
Kokonainen kebab varras, pyörii joka kodissa tulevina jouluina.
Tomaatti, kurkku, jäävuori salaatti.
Chilimajoneesi kastike, tai vastaava.
Ranskalaisia, pitaleipiä, lohkoperunoita, kermaperunoita, lisukkeeksi.
Juomana limsa, energia juoma tai vaikka vesi.
Jälkiruokana karkkia ja sipsejä.
Miato vai tuline?
Lihapullia ja perunamuusia, puolukkahillolla.
Vegaanista graavilohta ja mätiä.
Vegaanista kinkkua ja laatikoita.
Vegaanista gruyere-juustoa.
Ihanat perinteiset Jouluruoat tuovat Joulun tunnelman ja tuoksun.
Miksi pitäisi keksiä uusia "jouluruokia"?
Jokainen voi syödä ihan mitä haluaa joka päivä, myös Jouluna.
Minä odotan jo vesi kielellä laatikoita, lipeäkalaa, rosollia, kala-, juusto- ja salaattipöytää, joulutorttuja, pipareita, glögiä...
Kinkkuakin maistan, ja yölläkin syön.
Suomalaisille Jouluruoille ei löydy vertaa, niistä nautitaan jokaikinen Joulu.
Vegaaninen joulupata on ihanaa! Resepti on toistaiseksi salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Punajuuri-vuohenjuusto-salaatti on hyvää ja voisi toimia jouluna. Punajuuri keitettynä ja lastuina. Etikkainen kastike ja vuohenjuustoa nokareina. Jotain lisämausteita vielä, hunajaa, suolaa jne.
Vuohenjuusto maistuu niin kauhealta, että en tärvele sillä hyviä ruoka-aineksia. Se hajukin on vähän villasukan ja pesemättömän värkin välimaastossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanat perinteiset Jouluruoat tuovat Joulun tunnelman ja tuoksun.
Miksi pitäisi keksiä uusia "jouluruokia"?
Jokainen voi syödä ihan mitä haluaa joka päivä, myös Jouluna.
Minä odotan jo vesi kielellä laatikoita, lipeäkalaa, rosollia, kala-, juusto- ja salaattipöytää, joulutorttuja, pipareita, glögiä...
Kinkkuakin maistan, ja yölläkin syön.
Suomalaisille Jouluruoille ei löydy vertaa, niistä nautitaan jokaikinen Joulu.
Oih, rosolli on ihanaa! Teenkin sitä. Entisaikaan tehtiin sitä kotona. Keitettiin punajuuretkin itse mausteliemessä. Suolakurkut oli niitä kaupan irtokurkkuja, jotka pilkottiin. Meidän rosolliin tuli myös keitettyä porkkanaa. Keitinliemessä oli vettä, suolaa ja voita, porkkanat kuorittiin ennen keittämistä, niihin tarttui kiva maku voista ja suolasta. Omena kuutioitiin, sellainen punainen jouluomena. Sipuli hienonnettiin kaiken pilkotun kuution päälle. Päälle aseteltiin ranskankermasta ja kermasta tehtyä seosta, johon oli lisätty loraus etikkaa, vähän sokeria, suolaa ja pippuria. Jos haluttiin punaista, piti säästää punajuurten keitinlientä ja lisätä sitä kerman joukkoon.
Nyhtökauraa sisältävät kaalikääryleet, porkkana/perunasurvos ja suppilovahverokastike.
Runsas salaatti, jossa paistettua tofua erikseen. Pari pulloa hyvää punkkua ja keskustelua.
Yhdet lahjat kummallekin.
Suppilovahveroa vaatimattomamman makuista sientä saa hakea. Ihmettelen vaan, mikä on tuo suppilovahveroinnostus, joka näkyy palstalla ja tässäkin ketjussa. Vai onko se aina yksi kommentoija. Kannattaa kokeilla joskus muitakin sieniä.
Paahdettu marsu. On kuulemma yllättävän hyvää.
Mä laittaisin tapas henkeen vaan tosi montaa eri sorttia :P
Miksi pitäisi keksiä uudet jouluruuat, minä ainakin syön jouluna "jouluruokia" koska haluan. Näitä perinteisemmän tyylisiä toki voi tehdä monella eri tapaa ja eri taidoilla, pahoja laatikoita ja rosolleja en söisi itsekään... Mutta jos ei pidä jouluruuista niin senkun syö mitä haluaa? Kyllä nyt maailmalta joka makuun sopivia juhlaruokia löytää ja jokainen tehköön mistä tykkää. Sushi ja vastaava on itsellä monta kertaa vuodessa, ei jouluspesiaali mutta jos joku tykkää niin mikä ettei.