Pakko-oireinen häiriö OCD
Onko kenelläkään kokemusta OCD:stä? Miten se ilmenee, siis millaisia pakko-oireita ja -ajatuksia on jne. Saa kertoa itsestään, läheisestään jne.
Kommentit (95)
Hei perhe, jolla 16 v. tyttö aloitti toukokuussa kognitiivisen terapian. Olisi kiva kuulla kuulumisianne.
Olen ocd:n takia työkyvyttömyyseläkkeellä mutta en halua kertoa enempää koska minulla on pakko-ajatus että joku tunnistaisi minut sitten.
Vierailija kirjoitti:
Hei perhe, jolla 16 v. tyttö aloitti toukokuussa kognitiivisen terapian. Olisi kiva kuulla kuulumisianne.
Hei!
Meillä 16v tytöllä lääkitys auttanut.
Pakko-oireet/ajatukset tällä hetkellä lievempiä.
Psykoterapia alkanut hyvin, erittäin ihana, ammattitaitoinen terapeutti.
Me vanhemmat olemme käyneet nyt kerran ohjauskäynnillä ja ne jatkuvat.
Terapia tosiaan pitkäaikainen, joten vielä ei osaa sanoa siihen liittyvää sen kummemmin, koska kesällä oli taukoa niin käyntejä ei ole karttunut paljon. Käynnit kerran vkossa ja lukion ohella vaatii sumplimista.
Miten teidän tilanteenne? Toivottavasti olette päässeet oikeanlaisen avun piiriin.
Mikä lääkitys teillä on ja miten se on auttanut oireisiin?
Vierailija kirjoitti:
Yksi naapuri rynkytti oveaan, poistui ja palasi rynkyttämään takaisin ja sama uudelleen. Ei muulla mutta miksi sitä piti rynkyttää niin että koko talo raikui.
Onneksi muutti pois.
Nauroin tälle vedet silmissä😂 Älkää ymmärtäkö väärin. Olen itsekin sairastanut OCD:tä n. 10-25 vuoden iässä epäsäännöllisesti (stressaava elämäntilanne sai sen aina palaamaan). Onneksi ei kuitenkaan mitään ihan noin pahaa. Mutta niin kamala sairaus kuin OCD onkin, niin on siinä jollain tapaa myös jotain todella koomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Olen nyt 38 v. Oireet alkoivat ehkä 8-9 vuotiaana. Oireiden voimakkuus vaihtelee. Täysikuun aikaan olen aina extrahermostunut ja hermosto reagoi ocd oireilla. Osaan kontrolloida ticliikkeitä julkisesti. En siis tee niitä jos muut näkevät.
Tic-liikkeet eivät kuulu OCD:hen vaan touretteen, ovat kaksi eri asiaa. Ticit on yleisiä lapsilla mutta menevät ohi, jos eivät johdu tourettesta.
Kaikilla tic-oireisilla ei ole tourettea.
Sillä tavalla tic liittyy ocd:en, että näiden esiintyvyys samanaikaisesti on yleistä.
Ocd on pitkälti neurologista ja siitäkin syystä sen hoito on haastavaa ja esim. psyykenlääkkeet ei tehoa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ocd on koettelemus myös läheisille. Tavallinen elämä estyy joskus lähes kokonaan. Asenteita joutuu muuttamaan.
Liittyykö kenelläkään oireisiin hamstrausta eli että kerää arvotonta roskaa varastoon? Mitä keinoja olette keksineet sen rajoittamiseen?
Hamstraus on eri häiriö. Eri häiriöitä voi esiintyä joillakin samanaikaisesti, mutta hamstraus ei ole ocd-oire.
Yrittäkää päästä Bergenin mallin intensiivihoitoon HUSiin. Onnistumisprosentti on korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi naapuri rynkytti oveaan, poistui ja palasi rynkyttämään takaisin ja sama uudelleen. Ei muulla mutta miksi sitä piti rynkyttää niin että koko talo raikui.
Onneksi muutti pois.
Nauroin tälle vedet silmissä😂 Älkää ymmärtäkö väärin. Olen itsekin sairastanut OCD:tä n. 10-25 vuoden iässä epäsäännöllisesti (stressaava elämäntilanne sai sen aina palaamaan). Onneksi ei kuitenkaan mitään ihan noin pahaa. Mutta niin kamala sairaus kuin OCD onkin, niin on siinä jollain tapaa myös jotain todella koomista.
Pakko-oireisessa häiriössä ei ole mitään koomista.
Vierailija kirjoitti:
On. Olen nyt 38 v. Oireet alkoivat ehkä 8-9 vuotiaana. Oireiden voimakkuus vaihtelee. Täysikuun aikaan olen aina extrahermostunut ja hermosto reagoi ocd oireilla. Osaan kontrolloida ticliikkeitä julkisesti. En siis tee niitä jos muut näkevät.
Täysikuulla ei ole mitään tekemistä OCD:n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Relatkaa.
Siedätyshoito on paras. Ihan vaan itse komennat itseäsi lopettamaan typeröinnin. Testattu on.
Ylipäätään elämä pitää ottaa rennommin. Ei kaikki ole niin vakavaa. Ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen. Vähempikin riittää.Ei kyllä itseä komentamalla lopu OCD. Saatko itseä komentamalla myös vaikka diabeteksen häipymään?
Ei OCD häivy jos et usko, että se voisi häipyä. Ja kun kirjoitat ja puhut että ei se häivy niin vahvistat uskoasi siihen ettei se häivy. Nykyään jopa lääkärit myöntävät mikä vaikutus ajatuksilla on paranemiseen tai sairastamiseen. Ja kaikkein haitallisinta on lukea sellaisten kirjoituksia, jotka julistaa, että on loppuelämän vaiva. Höpöhöpö. On monia muka-loppuelämän vaivoja joista osa kuitenkin paranee, koska joku kertoo heille, että voit parantua ja paranet. Ja nämä ihmiset omistavat tämän sydämeensä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääkitys teillä on ja miten se on auttanut oireisiin?
Sertralin 150 mg.
On tasoittanut olotilaa/ahdistusta, lieventänyt ja lyhentänyt pakko-oireiden kestoa. Myös ruokahalu normalisoitunut.
Pidän lääkitystä ehdottoman hyvänä valintana vaikeisiin pakko-oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää päästä Bergenin mallin intensiivihoitoon HUSiin. Onnistumisprosentti on korkea.
Tarkoitettu vähintään 18 vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ocd on koettelemus myös läheisille. Tavallinen elämä estyy joskus lähes kokonaan. Asenteita joutuu muuttamaan.
Liittyykö kenelläkään oireisiin hamstrausta eli että kerää arvotonta roskaa varastoon? Mitä keinoja olette keksineet sen rajoittamiseen?
Hamstraus on eri häiriö. Eri häiriöitä voi esiintyä joillakin samanaikaisesti, mutta hamstraus ei ole ocd-oire.
Hamstraus voi olla yksi ocd oire.
Tic-liikkeet eivät kuulu OCD:hen vaan touretteen, ovat kaksi eri asiaa. Ticit on yleisiä lapsilla mutta menevät ohi, jos eivät johdu tourettesta.