Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko-oireinen häiriö OCD

Vierailija
06.04.2015 |

Onko kenelläkään kokemusta OCD:stä? Miten se ilmenee, siis millaisia pakko-oireita ja -ajatuksia on jne. Saa kertoa itsestään, läheisestään jne.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Kysyin asiaa ihan mielenkiinnosta. Läheiselläni epäillään OCD:tä, siksi aihe kiinnostaa. -AP

Vierailija
2/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapsena. Kehitin päähänpinttymän että mun on tehtävä tietty rituaali joka ilta. Kehitin sen lievittääkseni syyllisyyttä jota mulla oli valtavasti siksi, että riitelin pikkusiskon kanssa ja kiusasinkin sitä paljon, ja äiti ja isä pitivät mua hirviönä. JÄlkeenpäin ajateltuna se riitely oli normaalin rajoissa, mutta vanhemmat suhtautuivat siihen hyvin ankarasti ja ahdistuneesti. Olen koko elämäni ollut ahdistunut kaiken aikaa. 

Kaverini kehitti aikuisiällä OCD-oireiston, traagisten elämänvaiheiden ja hylkäämiskokemusten jälkeen. Ilmeni siten, että joutui pysähtelemään kadulla ja tarkistelemaan mitä roskia siellä oli, ei voinut jatkaa matkaa ennenkuin oli tarkistanut. Mutta kykenee elämään kaikesta päätellen ihan hyvää elämää, on saanut terapiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä on ollut ketju(ja) aiheesta, pitkiäkin. Googlella löydät ne. T. Ocd-henkilön läheinen

Vierailija
4/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi roskien tarkastelukin on kai aika tyypillistä ocd:ssa.

Vierailija
5/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:11"]Up
[/quote]

Vierailija
7/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sellainen OCD on? Onko tuo joku ulkomaankielinen lyhenne, kun siinä on C ja D? 

Vierailija
8/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku ottaa tämän tosissaan? -AP

Vierailija
9/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa fiksuja vastauksia tähän aikaan, kannattaa huomenna kysellä uudestaan

Vierailija
10/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisellä poikaystävälläni oli OCD, ja hän ajatteli että aina jos hän ajattelee jotain pahaa tai neutraalia tai jotain tiettyä henkilöä ja samalla tulee jokin "merkki" esim. kirkon kello kumahtaa, astuu juuri oksan päälle, jotain pahaa käy ajatuksen kohteelle ja se on hänen syynsä.

Patistin lääkärille joka antoi lääkkeet, jotka helpottivat ajatuksia mutta veivät seksihalut. Erosimme myöhemmin, mutta ero ei millään tapaa liittynyt OCDhen.

Vierailija
11/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa palstan toistuvista provoista on pakko-oireisten kirjoittamia. Ja tämä ei ole vitsi.

Vierailija
12/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tahdot tietää?
OCD:ssa usein elämän ahdistavuus heijastuu mieleen ja alkaa kehittää kaikenlaisia "suojakeinoja" joilla selviää. Ahdistustaan tavallaan pakoilee näihin pakkoasioihin. Ja ne asiat voi olla Mitä Vaan. OCD:n siitä tekee se, että toistat niitä vähän väliä, tarpeen vaatiessa ja silloinkin kun ei tarvitse.
-peset itseäsi mutta tunnet että et puhdistu, olet likainen
-erinäisiä asioita tekemällä tai ajattelemalla pelastut itse kuolemalta tai joku muu pelastuu, tai kuolee.
-yleensäkin kuolemaan liittyvät pakonomaiset ajatukset.
-pakko koskes johonkin tietyllä tavalla
-pakko rukoilla ettei jollekin tapahdu jotain
-mielettömät ajatusketjut joiden päässä varmistaa ettei vaan tapahdu mitään: "nyt jos jätän tämän naulan tähän hyllylle niin pitäisikö sen olla taaempana ettei se tipahda jos tulee vailla maanjäristys ja joku voi astua sen päälle"
-asioiden laskeminen, luettelu, pakonomainen lukeminen, symmetrian tavoittelu
-joidenkin numeroiden tai symbolien "merkitykset", pelkää jotain symboleita tai aina pitää saada parillinen numero
--
Tätä vois jatkaa loputtomiin.
Allekirjoittaneella ollut suurin osa näistä. Mennyt iän myötä ohi.
Jos tästä on apua jollekin niin kiva. Tai siis "kiva". En toivo kellekään.
Kaikki lähtee sisäisestä pelosta ja siitä ettei niitä uskalleta kohdata.

Vierailija
13/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks tuttu sairastaa omasta mielestään OCD:tä. Sillä on joku pöpökammo ja siks se hinkuttaa käsiään jatkuvasti. Eikä se voi edes syödä niinku normaalit vaan sitä ällöttää kaikki ruumiiden ja eritteiden syönti. Terapiassa se on käynyt jo vuosia parantumatta ja nyt se on katkera kun yhteiskunta ei maksa sille enää lisää terapiaa. Sen uusin pakkomielle on promota tällä palstalla vihreitä ja perustuloa. Siks kun perustulolla se sais rauhassa jatkaa kotona hengailua eikä tarttis enää yrittää saada lääkäreiltä huijattua eläkepapereita. Hiukan säälittää.

Vierailija
14/95 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on diagnosoitu pakko-oireinen häiriö. Se on masennuksen ja trauman sivutuote ja keino vältellä ahdistusta, kontrolloida asioita joihin en oikeasti voi vaikuttaa. Pakko-oireisuuteni näkyy symmetrian, täydellisyyden ja virheiden välttämisen tarpeena. Minut voi tavata esimerkiksi ruokakaupassa yrittämässä toista tuntia valita juuri oikeaa maitopurkkia koriini. Tai tankkaamassa juuri oikeaa lukua sekä euroina että litroina. Kotona aika kuluu jumittamiseen, laskemiseen, sommittelemiseen, muistilapun kirjoittamiseen kymmenesti koska en kelpuuta hiottua käsialaani. Yleensä en saa juuri mitään tehdyksi, koska pelkään tekeväni väärin.

Tämän tekstin kirjoittamiseen meni paljon aikaa.

Vierailija
15/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monimutkaista ja kauheaa.. Ei sitä pysty ymmärtämään kukaan muu kuin se itse jolla on ocd.. Itellä kokemusta yli 10 vuotta.

Vierailija
16/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavanomaisimpia on ne tarkasteluun ja puhtauteen liittyvät asiat. Esim pelkää, että hella jäi päälle. Puhtaudessa käsienpesu ym. Niinpä nyt koronakeväänä moni on kokenut, että NYT koko maailma tekee oikein. Saa luvan kanssa viedä oireet äärimmäisyyksiin.

Vierailija
17/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tosi vaikeita oireita, esim ei pääse kämpästä ulos kun pakkoajatukset käskee tarkistamaan koko ajan kaiken uudestaan ja uudestaan. Loputonta jankkaamista asiasta. Voi liittyä vaikka maitotölkin paikkaan tai siihen, kuinka täynnä se on. Todella kova ahdistus näistä ajatuksista tulee. Ei pysty helpolla olemaan vaan kiinnittymättä niihin huomiota, todella pakonomaista. Vaikeaa on elämä niiden kanssa.

Vierailija
18/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavanomaisimpia on ne tarkasteluun ja puhtauteen liittyvät asiat. Esim pelkää, että hella jäi päälle. Puhtaudessa käsienpesu ym. Niinpä nyt koronakeväänä moni on kokenut, että NYT koko maailma tekee oikein. Saa luvan kanssa viedä oireet äärimmäisyyksiin.

Juuri tätä, rasittavaa, mutta ei pysty itse vaikuttamaan juurikaan käytökseen, saattaa kesken työmatkan palata katsomaan onko oma ovi lukossa...

Vierailija
19/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittava vaiva, itsellä yhteydessä muuhun traumataustaan/mt ongelmiin ja oireiluun. Pahenee stressatessa välillä aivan todella vattumaiseksi ja tunteja päivässä vieväksi. Oma ocd tarkastelua ja rituaaleja ja jumalatonta ahdistusta mikä pitää otteessaan ellei tajua saada tilannetta poikki. 

Nykyään osaan jo lukea itseäni kun mennään rajoilla työstressin ja tavoitteellisen liikunnan kanssa ja panostan sen sijaan arjen hidastamiseen ja aivojen nollaamiseen pakottamalla itseni pysähtymään mm.  joogalla, meditaatiolla ja kävelyllä. Terveisin entinen itsensä loppuun ajanut uratykki, sittemmin lääkehuumattu ja osastohoidettu puurtaja joka ei ehkä vieläkään tajua omia voimavarojaan. Tässä vielä opetellaan.

Vierailija
20/95 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lähinnä pakkoajatuksia, joskus toteutan myös rituaaleja, jotta ahdistus lievittyy. Olen oppinut elämään OCD:n kanssa, mutta se pahenee etenkin stressaantuneena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi