Ideoita vähän isommille lapsille lukemiseen (8-10 v)?
Luen lapsilleni iltaisin kirjoja ääneen. Risto Räppääjät ovat olleet kautta aikojen kaikista suosituin. Ollaan luettu ne kaikki. Ella ei niinkään. Monista sarjoista ja kirjailijoita on luettu yksittäisiä kirjoja. Nyt ajattellin koettaa Pottereita.
Olisiko jollakin ehdottaa jotain muuta? Voisiko jo siirtyä lasten kirjoista pois? Viisikko? Anni Swan? Vihervaaran Anna? Mitä?
Asutaan ulkomailla ja hauaisin pitää suomen kielestä kiinni. Lapsia molempaa sukupuolta.
Kommentit (49)
Meillä 9-vuotias lukee Kahjo kouluni -sarjaa ja tykkää kovin! Toinen ihan ok on se joku Puluboi tms.
Molemmat helppoja lukea tuon ikäisen jo itsekin :)
Vähän yli kymmenvuotiaana itsekseni luin Ernest Thompson Setonin kirjat ja rakastin niitä, vaikka olin tyttö. Noin pienille lapsille kuin omasi ne voivat kyllä olla vielä vähän haastavia.
Lastenkirjallisuuden yhtenä suomalaisena klassikkona pitäisin myös Aili Somersalon "Mestaritontun seikkailut"-kirjaa.
Viisikko tai Kolme etsivää voisi koukuttaa. Tai niin ainakin itselle kävi suunnilleen tuon ikäisenä, kaikki mitä kirjastosta vain löytyi tuli luettua. Aivan loistavia kirjoja!
Mikä lapsia kiinnostaa? Millaisia kirjoja itse tykkäävät lukea sillä toiselle kielellä? Ehkä samantapaisia sitten suomeksi?
Ps. Paahde luettiin yläasteella, vaikuttava kirja suosittelen kyllä, mutta ei ehkä vielä noin pienille :)
Meillä tykätty goosebums kirjoista, ovat jänniä
Gunnel Linde: Olen oikea ihmissusi
Hans-Eric Hellberg: Minä olen Maria
William Faulkner: Toivomuspuu
Kyllä Potterit varmasti innostaa lukemaan! Itse luin tuossa iässä kaikki Tuula Kallioniemen kirjat. En nyt enää muista yhtäkään nimeltä :)