Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita vähän isommille lapsille lukemiseen (8-10 v)?

Vierailija
05.04.2015 |

Luen lapsilleni iltaisin kirjoja ääneen. Risto Räppääjät ovat olleet kautta aikojen kaikista suosituin. Ollaan luettu ne kaikki. Ella ei niinkään. Monista sarjoista ja kirjailijoita on luettu yksittäisiä kirjoja. Nyt ajattellin koettaa Pottereita.

Olisiko jollakin ehdottaa jotain muuta? Voisiko jo siirtyä lasten kirjoista pois? Viisikko? Anni Swan? Vihervaaran Anna? Mitä?

Asutaan ulkomailla ja hauaisin pitää suomen kielestä kiinni. Lapsia molempaa sukupuolta.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli vielä mieleen Ronald dahlin kirjat. Esim jali ja suklaatehdas. On huumoria mukana ja sujuvaa tekstiä.

Vierailija
22/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:22"]

Louis Sacharin Paahde

[/quote]

Ei todellakaan. Eikö se ole aikuisten kirja?

[/quote]

Ei ole aikuisten vaan varhaisnuorten ja nuortenkirja. Hyvin monessa koulussa tuo luetaan porukalla kutosella, seiskalla tai kasilla.

t. äikänope

[/quote]

Miksi? Tarinaltaan köykäinen ja kieleltäänkin varsin köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yhdeksänvuotiaan tytön ehdoton suosikki tällä hetkellä on tämä sarja: 

http://www.karisto.fi/portal/suomi/kustannusliike/kirjat/?action=kirja&pid=1091

Vierailija
24/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:24"]

Louis Sacharin Paahde

[/quote]

[/quote]

Ei ole aikuisten vaan varhaisnuorten ja nuortenkirja. Hyvin monessa koulussa tuo luetaan porukalla kutosella, seiskalla tai kasilla.

t. äikänope
[/quote]

sori, sekkotin yhteen toiseen kirjaan

Vierailija
25/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostolistalla on jo tuo Potter. Itse en ole Tolkien-fani, mutta olin ajatellut, myös TSH vaihtoehtona vai olisiko Hobitti parempi alkuun? (Olen nuo kertaalleen itse päälle kymmenen vuotta sitten lukenut.)

Suomalainen alkuperä ei ole nyt haennassa, kunhan vain se itse kirja luettaessa on suomenkielinen.

Ap.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:21"]

Pitääkö olla perinteisiä? Mites olisi Harry Potterit ja Hobitti? Eivät tosin ole suomalaista kirjallisuutta mikäli sitä toivot.

[/quote]

Vierailija
26/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:27"]

Louis Sacharin Paahde

[/quote]

[/quote]

t. äikänope

[/quote]

[/quote]

Luetetaan ihan sen vuoksi, että suurin osa oppilaista saa sen luettua. Nykyään on hyvin tavallinen ongelma se, että nuoret eivät saa luetuksi kokonaista kirjaa. Paahteesta on kuultu ihan kelvollista palautetta, ja monet luokan lukemista välttelevää poikaakin sen saa luettua kokonaan.

Paahde ei ole minunkaan suosikkini, mutta olen sen luetuttanut nyt yhdellä ryhmällä.

Jotkut kannustavat Paahteen käyttöön, koska siinä käsitellään myös rasismia.

t. äikänope

Vierailija
27/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Pekka Töpöhännät, Uppo-nallet ja Fedja-sedät jo liian lapsellisia? Neiti Etsivä, Onneli ja Anneli, Peukaloisen retket, Pessi ja Illuusia... Näitä vanhoja klassikoita.

Vierailija
28/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula Norosen Supermarsu-sarja

Vierailija
29/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarzan

Vierailija
30/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on aika hyvin meidän "ongelma" kiteytettynä. Kirjat ei vaan uppoa suomenkielellä, joten minä yritän sitä paikata lukemalla ääneen. Koulukielellänsä olevia kirjoja kyllä lukevat sen 1-2 ohutta pikkukirjaa viikossa.

Ap.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:31"]

Louis Sacharin Paahde

[/quote]

[/quote]

t. äikänope

[/quote]

[/quote]

Luetetaan ihan sen vuoksi, että suurin osa oppilaista saa sen luettua. Nykyään on hyvin tavallinen ongelma se, että nuoret eivät saa luetuksi kokonaista kirjaa. Paahteesta on kuultu ihan kelvollista palautetta, ja monet luokan lukemista välttelevää poikaakin sen saa luettua kokonaan.

Paahde ei ole minunkaan suosikkini, mutta olen sen luetuttanut nyt yhdellä ryhmällä.

t. äikänope

[/quote]

Vierailija
31/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:36"]

Tässä on aika hyvin meidän "ongelma" kiteytettynä. Kirjat ei vaan uppoa suomenkielellä, joten minä yritän sitä paikata lukemalla ääneen. Koulukielellänsä olevia kirjoja kyllä lukevat sen 1-2 ohutta pikkukirjaa viikossa.

Ap.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:31"]

Louis Sacharin Paahde

[/quote]

[/quote]

t. äikänope

[/quote]

[/quote]

t. äikänope

[/quote]

[/quote]

Älä vain ap luovuta tämän luku-urakan kanssa! Teet arvokasta ja hienoa jälkeä jos opetat lapsillesi lukutaidon myös toiseen kieleen kuin koulukieleensä. Kyllä työn tulos vielä palkitaan kun sinnikkäästi luette ja kannustat lapsia lukemaan. Jokainen luettu kirja on kuin rahaa olisi ansainnut.

t. äikänope 

Vierailija
32/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset kolme on jo luettu, tai siis yritetty lukea. Uppo-nalle ja Fedja ei kelvanneet yhtä kirjaa enempää. Pessi ja Illuusia, en ole itsekään koskaan lukenut -> listalle.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:33"]

Onko Pekka Töpöhännät, Uppo-nallet ja Fedja-sedät jo liian lapsellisia? Neiti Etsivä, Onneli ja Anneli, Peukaloisen retket, Pessi ja Illuusia... Näitä vanhoja klassikoita.

[/quote]

Vierailija
33/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne neiti etsivät on kyllä niin huonoa kieltä ettei niitä. Mä ehdottaisin Roald Dahlia, niissä on huiput suomennokset. Sitten yksi vaihtoehto on Tarzan-kirjat.

Melkeinhän sitten noi Komisario Palmukim, mä luin niitä ala-asteella.

Narnia-sarja on huippu kanssa.

Vierailija
34/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin nuorempana niitä kloonityttö-Amy-kirjoja. Olivat ihan jänskiä. Kirjailija Marilyn Kaey ja kirjasarjan nimi on Replica

Vierailija
35/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neropatin päiväkirja, Nolo elämämi - sarjoja molemmat

Vierailija
36/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttöön uppoaa Seitsemän tassua ja Penny -kirjat

Vierailija
37/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 oli taas Ap.

Supermarsu ja Etsivätoimisto laitetaan korvan taakse. Niitä voisi seuraavalla lomalla käydä vaikka kirjastossa ensin kurkkailemassa. Roald Dahlilta on luettu Iso kiltti jätti. Vastaanotto lapsilta oli vähän ristiriitainen.

Ap.

Vierailija
38/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa... Tuota Me Rosvolat sarjaa on tätä nykyä kaiketi viisi kirjaa, meidän 8 v. kuuntelee mielellään. Hobitti odottaa hyllyssä.

Vierailija
39/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinähattu ja vilttitossu- sarja. Todella hyvää huumoria.

Vierailija
40/49 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on yhden kirjan verran koetettu. Siitä on aikaa jo vuosia, silloin ei uponnut, mutta nyt ehkä voisikin... (pienin pelkäsi myös elokuvaa)

Ap.

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:51"]

Heinähattu ja vilttitossu- sarja. Todella hyvää huumoria.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi