en oikeastaan koskaan käytä ruuassa kermaa, mihin te sitä käytätte?
Kommentit (80)
Mä en kaipaa ruokiin ylimääräisiä eläinrasvoja, koska saan niitä jo muutenkin ihan liikaa lihapainotteisena sekasyöjänä. En koskaan osta voita, kermaa olen viimeksi ostanut yli 20 vuotta sitten, mitän ranskankermoja tai smetanoita taikka majoneeseja en tarvitse. Joskus harvoin tehdessäni Juicen Lamminpään lumousta käytän siihen kahvimaitoani tai ostan Kotimaista-sarjan laktoositon maitopohjaista Kasvirasvasekoitetta, missä on 4% rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojuu, en pahemmin kiusauksia tee. Maitoon lohikeiton. Kastikkeet on aina tomaattipohjaisia tai esim. punaviini. Kanalle joskus kookoskerma, kun tekee curryja.
ap
”Maitoon lohikeiton”
YÄK !!!Minä kans luin, että voi hemmetti, mutta aattelin, että olkoon, kai sitä tuommoistakin sontaa voi ruuakseen tehdä.
Pidä se turpasi kiinni, jos et osaa puhua edes ruoasta asiallisesti! Mene sinne jonnekin kaltaistesi palstoille sontiasi levittelemään!
Lohikeitto on hyvää niin kirkasliemisenä kuin kermaisenakin. Jos olet niin sivistymätön ressukka, ettet tiedä mitään kermaisesta lohikeitosta, niin sitten todellakin pane se läppärisi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kulinaristin keittiössä kuluu kermaa ja voita 😋
No voita ehkä kylläkin, mutta ei kermaa. Kerma pilaa kaikki ruuat (ja tietysti kahvinkin mutta tässä ei nyt keskustella siitä) ja tekee niistä kaikista samanlaista imelää ja ällöttävää sörsseliä, kaikki hyvinkin erilaiset ruuat aina samanmakuisiksi kun se jyrää alleen sen ruuan oman maun. Kalan kuulu maistua kalalta, lihan lihalta, makaronin makaronilta, perunan perunalta jne. eikä niin että kaiken kuuluu maistua karamellilta tai kakulta.
Tämä kaiken ruuan hukuttaminen kermaan taitaa taas olla jokin suomalainen erikoisilmiö. Sitä harrastavat eivät ole ilmeisesti saaneet lapsena riittävästi karkkia kun aikuisena sitä makeannälkää täytyy yrittää kompensoida ja lapsuuden karkinsäännöstelystä hakea hyvitystä vielä aikuisenakin pilaamalla kaikki ruuat sillä kermalla.
Kerma on kaspaa sekä ruuassa että kahvissa. Kermalla ei ole mitään virkaa. Kerma ei ole ihmisten ravintoa. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojuu, en pahemmin kiusauksia tee. Maitoon lohikeiton. Kastikkeet on aina tomaattipohjaisia tai esim. punaviini. Kanalle joskus kookoskerma, kun tekee curryja.
ap
Muuten samat, teen yleensä kaikki soossit sipuli-tomaattipohjaisina.
Lohikeittoon lurautan kuitenkin kermaa; tapa on ravintolavuosiltani.
Linssikeittoon käytän kookosmaitoa tai -kermaa, riippuu sakeusasteesta.
Seisoppa ja kesäkeitto maitoon.
En ole viitsinyt tutustua vielä kaura- tai soijapohjaisiin kermoihin, ehkä nekin on ok ruuanlaitossa?
Mielestäni nuo kasvisjutut, joita virheellisesti tituleerataan kermoiksi, eivät mitenkään vastaa kermaa.
Toki niillä saa vaaleata väriä, kuten oikealla kermallakin. Sen sijaan todella surkeita lisättynä esim kalaruokiin, koska eivät kertakaikkiaan maun puolella pysty mitenkään korvaamaan kermaa.
Ostan yleensä vähän vähempi prosenttista kermaa, jota sitten lurautan osaksi sitä vesipohjaista nestettä ruoassa. Esim kalan kohdalla toimii näinkin. (Voi olla tietysti outoa semmoiselle, joka on tottunut vetämään täyskermalla 100%sti koko nestepuolen. )
Vatkaan kermavaahdoksi ja teen rahkaa pakastemansikoiden kera. Tai sitten etikkakermavaahtoa tarvitaan sallattiin ja kesäsalaatin sekaan. Kermaa menee myös kylmäsavulohikastikkeeseen, kun paistetaan savulohta ja sipulia, sitten heitetään sekaan purkki kermaa ja tuorejuustoa. Jauhelihakastikkeeseen saatan myös toisinaan laittaa.
Kahvin joukossa en tykkää. Siinä käytän punaista maitoa.
Ei mulla kermaa ole yleensä kotona mutta jos aion tehdä esim. kiusausta tai kaalilaatikkoa niin ostan siihen pari purkkia kermaa (teen aina ison annoksen). Ilmankin pärjää mutta jos hyvää haluaa.
Kasviskeittoihin! Oma kasvimaa tuottaa kurpitsoita ja juureksia, joista saa helposti ruuan soseuttamalla ja lisäämällä ruokakermaa.
Jätkäshenkilö 49 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulinaristin keittiössä kuluu kermaa ja voita 😋
No voita ehkä kylläkin, mutta ei kermaa. Kerma pilaa kaikki ruuat (ja tietysti kahvinkin mutta tässä ei nyt keskustella siitä) ja tekee niistä kaikista samanlaista imelää ja ällöttävää sörsseliä, kaikki hyvinkin erilaiset ruuat aina samanmakuisiksi kun se jyrää alleen sen ruuan oman maun. Kalan kuulu maistua kalalta, lihan lihalta, makaronin makaronilta, perunan perunalta jne. eikä niin että kaiken kuuluu maistua karamellilta tai kakulta.
Tämä kaiken ruuan hukuttaminen kermaan taitaa taas olla jokin suomalainen erikoisilmiö. Sitä harrastavat eivät ole ilmeisesti saaneet lapsena riittävästi karkkia kun aikuisena sitä makeannälkää täytyy yrittää kompensoida ja lapsuuden karkinsäännöstelystä hakea hyvitystä vielä aikuisenakin pilaamalla kaikki ruuat sillä kermalla.
Kerma on kaspaa sekä ruuassa että kahvissa. Kermalla ei ole mitään virkaa. Kerma ei ole ihmisten ravintoa. Yök.
Teet jotain väärin, jos ruoka maistuu pelkältä kermalta ja muut maut häviää sinne alle. Ei sitä ruokaa kuulu uittaa siinä kermassa.
Kermaperunat/valkosipuliperunat/Aurajuustoperunat
Pippurikermakastike
Kanttarellikastike
Jauheliha-perunavuoka
Lohikeitto
Kanapata
Suolaiset piirakat
Lettujen/pannarin kanssa kermavaahto
Käytän kuohukermaa jokaiseen ruokaan mihin se vaan sopii ja sehän sopii melkein mihin vaan! 😋
Kastikkeisiin, muusiin, pastaan, uuniruokiin, lohikeittoon jne!
Kerma tuo ruokaan täyteläisyyttä ja hyvää makua.
Toinen mitä käytän paljon ruoanlaitossa on ranskankerma 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän kermaa muutaman kerran vuodessa. Ei sitä joka paikkaan tarvitse laittaa.
Et siis syö pastoja, lohikeittoa, kiusauksia yms.?
Eri vastaaja, mutta pastaan oikeastaan aina tomaattikastike, kirkas lohikeitto. Jos kerran vuodessa laitan kermaisen pastan niin hyvä. Kiusauksia en laita, Jansson ois kyllä hyvää pitkästä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
”Maitoon lohikeiton”
YÄK !!!Minä kans luin, että voi hemmetti, mutta aattelin, että olkoon, kai sitä tuommoistakin sontaa voi ruuakseen tehdä.
Pidä se turpasi kiinni, jos et osaa puhua edes ruoasta asiallisesti! Mene sinne jonnekin kaltaistesi palstoille sontiasi levittelemään!
Lohikeitto on hyvää niin kirkasliemisenä kuin kermaisenakin. Jos olet niin sivistymätön ressukka, ettet tiedä mitään kermaisesta lohikeitosta, niin sitten todellakin pane se läppärisi kiinni.
Kysehän nimenomaan oli maitopohjaisesta lohikeitosta. Mites se oman sivistykses kanssa nyt on, kun sisälukutaito jää raivoamisen jalkoihin.
Ohikulkija, lohikeitto todellakin tehdään kermaan tai kirkkaana, mitään maitoliemiä ei syödä.
Vierailija kirjoitti:
En oli IKINÄ ostanut minkäänlaista kermaa tai käyttänyt mihinkään ruokaan. Olen 5-kymppinen nainen.
No Sinä osaatkin tehdä hyvää sapuskaa. Nuo kermottajat eivät.
Mulla on kerma vaihe päällä, kun olen kyllästyntyt kaikkeen tomaattiin ruuassa. Kohta kyllästyn taas kermaan ja vaihdan taas tomaattiin. Ikuinen kujan juoksuni ja kyllästyminen.
Käytän kermaa myös kahvissani, pieni loraus oikeaa kermaa tai ruokalusikallinen vaahdotettua. Siihen en ole vielä kyllästynyt, irishcoffeesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensin annan naudan paistin ja hillittömän läjän sipulia muhia pitkään liedellä, sitten lisään dijon-sinappia ja kermaa, kiehautan ja siinä on paras kastike tummalle lihalle. Muuten en pahemmin kermaa käytä.
Hyvä kommentti! Olen nimittäin miettinyt, mihin dijon- sinapin voisi upottaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mä en kaipaa ruokiin ylimääräisiä eläinrasvoja, koska saan niitä jo muutenkin ihan liikaa lihapainotteisena sekasyöjänä. En koskaan osta voita, kermaa olen viimeksi ostanut yli 20 vuotta sitten, mitän ranskankermoja tai smetanoita taikka majoneeseja en tarvitse. Joskus harvoin tehdessäni Juicen Lamminpään lumousta käytän siihen kahvimaitoani tai ostan Kotimaista-sarjan laktoositon maitopohjaista Kasvirasvasekoitetta, missä on 4% rasvaa.
Smetana on mulla vakio hapanmaitotuote. Teen siihen sienisalaatin, laitan uuniloheen, keittojen kanssa (kun tekee kirkkaan liemen, sitä voi lisätä ne, jotka haluaa)... pelmeneiden ja adjikakastikkeen kanssa ehdoton.
Jätkäshenkilö 49 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oli IKINÄ ostanut minkäänlaista kermaa tai käyttänyt mihinkään ruokaan. Olen 5-kymppinen nainen.
No Sinä osaatkin tehdä hyvää sapuskaa. Nuo kermottajat eivät.
Mina ostan pienimman pakkauksen kermaa kerran vuodessa ennen joulua kun laitan sita kastikkeeseen vahan. Loput heitan viemariin.
t. usalainen.
Muuten samat, teen yleensä kaikki soossit sipuli-tomaattipohjaisina.
Lohikeittoon lurautan kuitenkin kermaa; tapa on ravintolavuosiltani.
Linssikeittoon käytän kookosmaitoa tai -kermaa, riippuu sakeusasteesta.
Seisoppa ja kesäkeitto maitoon.
En ole viitsinyt tutustua vielä kaura- tai soijapohjaisiin kermoihin, ehkä nekin on ok ruuanlaitossa?