Miksi raskauden aiheuttamista vammoista aina vaan hyssytellään?
Eikö voi reilusti kertoa odottajille, että voit vammautua loppuiäksi? Alapää löystyy piloille jos sulla on huonot geenit. Oot vaipat jalassa, seksielämä on mennyttä ja mielenterveys menee.
Kommentit (57)
Niinpä. Ja ne keille niin on tapahtunut kiistää kaiken. Ja hermostuu. Kukaan ei saa kuulla totuutta
Ainahan raskautuessaan nainen vaarantaa myös oman henkensä. Tästä vaan harvemmin puhutaan.
Kaikillahan niin tosiaan tapahtuu. Äitien salaliitto vaan estää totuuden julkitulemisen.
Kieltämättä realistista infoa on vaikea saada. Jos kysyt ennen synnytystä niin kenellekään ei ole tullut pysyviä vaivoja. Kaikki ovat pian synnytyksen jälkeen entistä paremmassa kuosissa ja seksi parempaa kuin ikinä. jos synnyttänyt tulee puolestaan hakemaan vertaistukea mahdollisiin synnytyksestä seuranneisiin vaivoihin, saa hän v*ttuilua osakseen tyyliin "no mitä oikein odotit?" Ja heti perään mitätöintiä, syyttelyä tuntemuksista ja niiden vähättelyä.
Siksi en tahdokaan ikinä lapsia. Liian paljon vaadittu uhraamaan oma hoikka vartaloni.
Kukaan ei puhunut mulle mistään mahdollisista laskeumista. Olis kiva jos vaikka tästä kerrottaisiin enemmän.
Minulta murtui lantio synnytyksessä. Leikkaus ja monta kuukautta pyörätuolissa. Pitkä kuntoutus.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:40"]
Kieltämättä realistista infoa on vaikea saada. Jos kysyt ennen synnytystä niin kenellekään ei ole tullut pysyviä vaivoja. Kaikki ovat pian synnytyksen jälkeen entistä paremmassa kuosissa ja seksi parempaa kuin ikinä. jos synnyttänyt tulee puolestaan hakemaan vertaistukea mahdollisiin synnytyksestä seuranneisiin vaivoihin, saa hän v*ttuilua osakseen tyyliin "no mitä oikein odotit?" Ja heti perään mitätöintiä, syyttelyä tuntemuksista ja niiden vähättelyä.
[/quote]
Huoh.
Kyllä niistäkin puhutaan, mutta ei nyt ihan kenen tahansa kanssa ja missä vain. Minä en vaurioitunut synnytyksessä, mutta raskausaika oli vaikea. Sekin on jo tietysti sellainen mistä nettikeskusteluissa saa kakkaa niskaan, mutta oikeassa elämässä ihmiset ovat osanneet hillitä kieltään kyllä.
Olen itse kuullut muutaman tarinan pahoista repeämistä, mutta näitä tarinoita yhdistää yksi seikka: jokainen nainen on leikattu n. 6kk synnytyksen jälkeen ns. entistä ehompaan kuntoon. Eivät he sitä minulle missään leikkipuistossa kuuluttaneet tokalla juttelukerralla vaan rauhassa kahden kesken paljon myöhemmin.
Niin no kun elämässä on niin vaikea ennustaa asioita. Harmittomien sairauksien jälkeen voi tulla vakavia jälkitauteja, saatat kantaa geeniä joka tekee sinusta dementin jo kohtuu nuorena, auton alle voi jäädä, saatat menettää näkösi silmänpohjan rappeuman takia yms. Raskaudessa ja synnytyksessä elimistö on todella kovilla ja kyllä se on ihan yleisessä tiedossa. Miksi pelotella ihmisiä? Elämässä ei yleensäkään ole takuuta mistään. On varmasti vaikeaa jos synnytksen jälkeen elimistö ei palaudukaan, mutta kukaan ei voi ennustaa miten juuri sinun kehosi käyttäytyy tai palautuu.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:43"]
Kukaan ei puhunut mulle mistään mahdollisista laskeumista. Olis kiva jos vaikka tästä kerrottaisiin enemmän.
[/quote]
Toi laskeuma-asia on muutenkin melkein kuoliaaksi vaiettu vaiva ja kuitenkin todella yleinen. Miksi naiset ei kerro toisilleen tällaisista?
Mun äidillä on ollut todella paha laskeuma ja leikattu kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla on ennen leikkausta ollut äitini sanojen mukaan keitetyn kananmunan kokoinen pullistuma housuissa. Viimeksi leikannut lääkäri oli sanonut, että nykypäivän fitness-innostus, jossa naiset työntävät esim. jalkaprässissä jumalattomia painoja, lisää laskeuman todennäköisyyttä. Eipä Jutta G maininnut tämmöisestä mitään, kun valmennettavat punnertavat jaloillaan hiki otsalta valuen...
Yksinkertaista: mahdollisista ongelmista ei valisteta, jottei sektioiden määrä lisäänny. Terveydenhuollon kulut kasvaisivat, kun joka toinen synnyttäjä ei haluaisi alatiesynnytystä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 08:42"]Ettekö te ole käyneet neuvolassa? Meillä ainakin valmennuksessa kerrottiin repeämistä (kannattaa ostaa uimarengas), niiden mahdollisesta hitaasta paranemisesta ja laskeumista. Saatiin kotiin laput lantiopohjalihasten harjoittamisesta. Olin sitten synnytyksen jälkeen ihan yllättynyt kun ei tullut tikkejä, luulin, että kaikille tulee repeämiä ja laskeumia.
[/quote]
Varmaan riippuu vähän neuvolasta. Ei me saatu valmennuksesta muita lappuja kuin ohjeet, milloin lähteä synnärille. Meidän valmennus oli sellaista ihme hyssyttelyä, että varmasti kaikki menee hyvin ja toivutte nopeasti jne..
En toipunut. Yritin netistä hätäpäissäni loppuraskaudessa tonkia tietoa, mutta silmiini ei silti osunut infoa kohtutulehduksesta, laskeumista tai umpivirtsasta. Kaikki puhuivat vain lerputtavista häpyhuulista ja koliikkivauvoista.
Ajat on näköjään muuttuneet. Synnytin 90-luvulla ja sain vasta vuonna 2006 selville, että sen oudon vaivan nimi joka mulla on, on laskeuma ja että niitä on muillakin. Hoitoon en ole vieläkään päässyt, koska lääkärit on saaneet päähänsä, että mun pitäisi ensin mennä kolonoskopiaan, ja siihen en pysty (koska se muistuttaa liikaa tuota traumaattista synnytyskokemusta, jossa en päässyt liikkumaan 10 tuntiin).
Eikö voi reilusti kertoa, että kaikenlaisia vaivoja tulee varsinkin vanhemmiten, vaikka ei olisi synnyttänyt eikä ollut koskaan raskaana?
Ainoa tuntemani vaipankäyttäjät ovat olleet synnyttämättömiä. Ja miksi virtsankarkailusuojia myydään miehillekin, jotka eivät taatusti ole ainakaan raskaana olleet?
25 on tainnut olla aika erikoisessa työpaikassa. Minulle on huonosta synnytyksestä ja pahasta repeämästä kertonut vain yksi tuttu. Syynä oli ollut se, että henkilökunta ei ollut uskonut kolmatta lastaan saavaa, joka oli kertonut lapsen syntyvän pian eikä vasta seuraavana päivänä.
Ihmettelen myös sitä, miksi kaikki 50+ ämmät töissä alkaa aina jonkun ollessa raskaana kertomaan omaa synnytystarinaansa. Tarinat tietysti tyyliin: " repesin navasta niskaan, vuosin 20 litraa, vauva sai aivovaurion, pissat tuli seuraavat 20 vuotta alle jne".
Neuvolassa saa mielestäni riittävästi asiallista tietoa raskauden ja synnytyksen riskeistä, ja esim. Duodecim on julkaissut odottaville äideille kirjankin, jossa myös näitä asioita käydään asialliseen ja kiihkottomaan sävyyn läpi.
Ikävä kuulla että jollekin on jäänyt laskeuma tai inkontinenssivaiva, mutta molemmat VOI ja KUULUU hoitaa kuntoon. Vieläpä julkisessa terveydenhuollossa. :)
Synnytyksessä voi kuollakin