Oon ihan loppu näihin joulun valmisteluihin…
Vaikka joulua vietetään vain perheen kesken. Lahjan hankinnat jääneet viime tippaan. Äsken laitoin lohen graaviin. Kaupassa juossut monta päivää. Eilen tein joulupullat. En ymmärrä miten te muut jaksatte vielä väsätä laatikot ja kaikki itse. Tänään siivosin. Mä oon ihan poikki. Mukavasti sujuu nämä ”lomapäivät”. Töissä pääsis helpommalla. Onko muita jouluun uupuneita?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!
Olen monelta osin samaa mieltä. Mutta jos on oikeasti perheessä lapsia ja vanhemmat eivät tee yhtään mitään, (kuten sanot: "minkä vuoksi teet yhtään mitään"), niin on sekin todella ankeeta. Nimimerkillä kokemusta on. Meillä ei stressattu, mutta eipä se joulu eronnut sitten myöskään muusta arjesta ja vuodenajasta sitten millään tavalla. Kuusi saattoi tulla ja sitäkin jouduttiin kerjäämään. Sekin oli ylivoimaista hankkia... joskus leivottiin pipareita. Jälkeenpäin ajatellen tuo oli vanhemmilta todella itsekästä. Itse haluan antaa lapsilleni jotain muuta.
Jos haluaa juhlan, niin kyllä se vaatii vaivannäköäkin. Mutta toki olisi hyvä tehdä yhdessä ja sopia yhdessä niistä toiveista ja työnjaosta hyvissä ajoin. Mitä halutaan ja mihin resursseja halutaan käyttää. Ja olisi ehdottomasti tarpeen monille naisille etenkin tarkastella, mistä ne omat sisäiset vaatimukset todella tulee ja mikä sitä joulutunnelmaa oikeasti luo.
Juuri näin. Mä olen myös ollut parisuhteessa miehen kanssa, joka ei osallistunut mihinkään jouluvalmisteluihin, koska "joulu tulee itsestään, stressi on turha".
Mä sitten päätin hyväksyä sen, että vietetään joulu päivänä muiden joukossa. Arvatkaapas oliko mies jouluna harmissaan, kun mikään ei ollut juhlavammin kuin arkena? No oli. Oli vain kasvanut siihen, että joku muu laittaa joulun ja hän valittaa turhasta hössötyksestä.
Ihan oikein teit. Perinteinen joulu ei itsekseen kotiin lennähdä. Ennen kuin koti kiiltää, joulukuusi loistaa olohuoneessa, joulupukki kolkuttelee ovella ja pöytä notkuu jouluherkuista on tehty paljon hommia.
Minulta kysyi pari vuotta sitten iäkäs pariskunta hississä joulun alla, että meinaako olla joulustressiä. Liekö näkyi naamasta. Vastasin, että taitaapa vähän olla. He vastasivat leppoisasti, että joulu on vain pari päivää vuodessa, ei siitä kannata ottaa stressiä. Tuon sisäistäminen on saanut minut näkemään joulun ajan toisin enkä enää ota turhaa stressiä kahden päivän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kirjoittaja on nainen. Näin miehenä en käsitä sinua. Mikään mahti maailmassa ei pakota sinua tekemään yhtään mitään. Kaikki stressi tulee sinun itsesi halusta. Jos et jaksa, niin minkä vuoksi teet yhtään mitään. Olisiko joulu täysin pilalla, jos tekisit vain puolet tästä, mitä nyt olet tehnyt? Minkä ihmeen vuoksi jouluna on näännytettävä itsensä? Miksi niin monet naiset siivoaa keskellä yötä? Itkee ja siivoaa. Takuulla aviomiehenne ei ole tätä vaatineet!
Olen kuullut ihan samaa joskun toisenkin miehen suusta, mutta silti hän tuntui tykkäävän joulusta. Teki mieli kysyä, että mitä tykkäät, jos vaimosi ihan oikeasti alkaa noudattaa sinun neuvoja. Kun aattona miehelle tulee nälkä, niin vaimo sanoo, että siellä kaapissa on pikapuuripusseja, tee itse sellaien ruuaksesi.
No miksi ne vaimot passaa?
Mun mies laittoi joulua, itse en tehnyt mitään asian eteen, menin kyllä valmiiseen pöytään. Mutta jos mies ei olisi kokannut ym, se olis ollut ihan ok.Minä olen johtavassa asemassa työelämässä. Ei tuota mitään vaikeuksia delegoida hommia. Tietenkään kaikki ei ole ollut aina niin hyvin ja hienosti, kuin olisin itse tehnyt.
Koskaan en kuitenkaan ole haukkunut tai moittinut, enkä ole korjannut.. Se mitä on tehty, niin sillä on menty. Yhtenä vuonna oli muuten mielettömän huonosti koristeltu kuosi.
Aina olen kovasti kehunut ja saattanut ainoastaan sivulauseessa ehdottaa jotain. Hyvin on toiminut ja suoritukset paranee.
Meilläkin on vietetty joulu mun miehen asettelemissa tuikuissa. Olihan ne nyt ihan päin peetä, mutta, jos ne oli sen mielestä hyvät, niin ei kai siinä mitään.
Itse istahdin sohvalle lukemaan kirjaa ja siemailemaan viskiä.
Miten tuikut voi asetella väärin? (Jos ei kyse paloturvallisuudesta, mihin olisi kannattanut puuttua). Tai joo, tiedän ihmisiä, jotka uskoo, että heillä on erehtymätön maku. Se väärä asettelu on heidän päässään oleva vika.
Mulla on esteettistä silmää ja miehellä sitä ei ole. Tuikut oli aseteltu keskenään väärässä värijärjestyksessä ja ei oltu osattu laittaa niitä edes tasaisin välimatkoin.
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten uuvutat itsesi? Outo olet.
Kyllä itse tehtynä hyvistä raaka-aineista saa paljon parempaa, kuin esim. se kaupan vetinen porkkanalaatikko, palmuyöljyiset joulutortut
Jos tortut tekee voitaikinalevyistä, niin ei ole palmuöljyä. Torttutaikinalevyissä on jotain palmuöljyä ja margariinia.
Miksi laittaa lahjoja kenellekään muulle kuin omalle perheelle, eikä enää heillekään aikuisina? Joulutervehdys riittää, ja sekin nykyään puhelimella.
Meillä tehdään ruokaa muutenkin joka päivä, joten jouluaatto ei ole poikkeus muuten, kun on eri ruokalajeja ja niitä on useampia. En ymmärrä, miksi laatikoitten valmistus on niin vaivalloista. Juuri nyt on bataatit ja riisipuuro kiehumassa, lanttulaatikko jo uunissa. Seuraavaksi sinne menee bataattilaatikko ja porkkanalaatikko sitten, kun puuro ensin kypsyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on täytetyt kananmunat?
Keitettyjä kananmunanpuolikkaita, joiden päällä täytettä ja koristeluja.
Vapauttavin huomio oli kun tajusin että kun tänä vuonna tänne ei tule ketään vierailulle niin voin siivota just niin vähän kuin sattuu itseä huvittamaan ennen joulua. Eli suursiivouksen voi säästää keväälle jonne se kuuluukin eikä pimeimpään mahdolliseen viikkoon vuodesta.
Minulle joulu on vuoden tärkein juhla ja sen vuoksi ajatus einesten syömisestä jouluaterialla on mahdoton. Joulun valmistelu vie aikaa ja se pitää tehdä normaalin arjen ohella. Kaiken lisäksi töissä alkaa vuoden kiireisin ajanjakso, joten työpäivän jälkeen voimat on vähissä. Olisi kiva pitää muutama lomapäivä ennen joulua, mutta niitä ei myönnetä. Itse stressaan ennen joulua ja aattona olen väsynyt, mutta joulupäivät saan ottaa rennosti.
Vuoden muut juhlapyhät on yksi lysti, mitä silloin tarjotaan. Pääsiäinen sujuu ihan hyvin vaikka ruokana on grilliltä haetut makkaraperunat. Häätkin oli ihan leppoisa järjestää, ei mitään stressiä, mutta kuulemma jotkut stressaa niitäkin.
Tuossa videossa "pukki" on ihan loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin myös prismasta jouluruoat ennakkoon, kuten moni on tehnyt. Tein tilauksen jo alkukuusta, että saa varmasti kuljetuksen ja vältyn kaupoissa jouluruuhkissa juoksemiselta. No tänään tilaus tuli, mut tilauksessa oli ehkä 1/3 osa siitä, mitä tilasin. Yritin säästyä ostostressiltä, mutta kiitos prisman, joudun lähteä viime hetken ruokaostoksille. Enkä varmasti asioi enää kyseisessä kaupassa. Toivottavasti muilla on mennyt putkeen nämä rentoon jouluun tähtäävät valmistelut.
Niissä tilauksissa ei IKINÄ ole kaikki kamat mukana. Aina puuttuu jotain ja yleensä se on se oleellisin asia, jota ilman et saa tehtyä ko. ruokalajeja. Tosi ajoissa pitää kaikki tilaukset tehdä, koska on satavarmaa, että joutuu itse kuitenkin lähteä täydentämään. Ärsyttävää.
Aika erikoista. Ollaan tilattu toistakymmentä kertaa, ja tavarat on kyllä saapuneet ihan tilatun mukaisesti.
Mulla rutiini: kun jouluviikon toimitusajat aukeaa varattavaksi varaan heti sopivaan iltaan toimituksen (laitan tilaukseen tyyliin 1l maitoa). Sitä listaa sitten päivitetään miehen kanssa pitkin jouluvalmisteluja.
Ne tuotteen, millä ei merkillä niin väliä jätän 'saa korvata', jos merkillä on väliä, laitan nootin "jos ei ole tuotetta xyz saa korvata vain tuotemerkillä yxz tms ja ne mitä ei saa korvata, merkitsen siten.
Nyt tuli keskiviikkoiltana toimitus.Säästin koko illan ja vältyin kantamasta jonkun 100 kiloa ja altistumasta koronalle/norolle/rutolle. Ainoa mitä ei saatu toimitettua oli joulukahvi, joten pärjätään ilman,
absoluuttisen täydellinen palvelu, 5 tähteä!
251 jatkaa
Ja laatikot, kalat ja kinkku paikallisesta Rekosta.
Taatusti parempaa kuin "äitien tekemä" tämä äiti mukaanlukien.
En ymmärrä niitä vanhempia jotka riskeeraavat tulevien sukupolvien tulevaisuuden joulut raivosiivoamalla ja raivolaittamalla itsensä uupumuksen partaalle. Kenelle se joulu on kiva? Osa pystyy välttämään tämän omissa jouluissaan koska tietää että se on p4skaa, mutta osa perii sen.
Tee joulun eteen se, minkä haluat voidaksesi nauttia siitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monelta osin samaa mieltä. Mutta jos on oikeasti perheessä lapsia ja vanhemmat eivät tee yhtään mitään, (kuten sanot: "minkä vuoksi teet yhtään mitään"), niin on sekin todella ankeeta. Nimimerkillä kokemusta on. Meillä ei stressattu, mutta eipä se joulu eronnut sitten myöskään muusta arjesta ja vuodenajasta sitten millään tavalla. Kuusi saattoi tulla ja sitäkin jouduttiin kerjäämään. Sekin oli ylivoimaista hankkia... joskus leivottiin pipareita. Jälkeenpäin ajatellen tuo oli vanhemmilta todella itsekästä. Itse haluan antaa lapsilleni jotain muuta.
Jos haluaa juhlan, niin kyllä se vaatii vaivannäköäkin. Mutta toki olisi hyvä tehdä yhdessä ja sopia yhdessä niistä toiveista ja työnjaosta hyvissä ajoin. Mitä halutaan ja mihin resursseja halutaan käyttää. Ja olisi ehdottomasti tarpeen monille naisille etenkin tarkastella, mistä ne omat sisäiset vaatimukset todella tulee ja mikä sitä joulutunnelmaa oikeasti luo.
Perheenäidit voivat kyllä väsyä, jos heidän pitää yksin kantaa ruoat kaupasta monena päivänä, jos siivous, lahjojen suunnittelu, ostaminen ja paketointi sekä kodin koristeleminen. Kaikki tuo työn ja normaalien kotitöiden lisäksi. Tilanne on aivan toinen, jos aviomies osallistuu e.m. tehtäviin.
Tämä on täysin sen perheenäidin oma valinta! Sama joulu se on meilläkin, jotka emme kanna ruokaa kotiin päivätolkulla, emme suunnittele ja paketoi lahjoja muuta kuin omalle perheelle tärkeimpien toivomusten mukaan, emme koristele ihmeemmin tavallisen siivouksen jälkeen. Kuusi, muutama kynttilä ja joululiina tai muu sellainen joulutavara, ja siinä meidän "joulukoristelu".
Miksi ihmeessä pitää hössätä niin hirmuisesti, kun siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä? Jos miehelle ei tule joulua ilman että joku nainen sen järjestää, niin se on taas MIEHEN oma valinta, jos ei itse tee mitään joulunsa eteen.
Perustuuko tämä joulustressi aina vain lapsuudenkodin perintöön? Ehkä, minun kodissani ei sellaista koskaan ollut, eikä ole meilläkään. Anopilla oli koko suku säheltämässä, mutta onneksi tapa ei periytynyt hänen pojalleen.
Joulu sukulaisilla peruuntui eilen koronan vuoksi. Viikkosiivous oli jo tehtynä, joten tein miehelle kauppalistan ja hän kävi kaupasta ostamassa valmiit jouluruuat ja pullon viiniä. Lahjatkin ostettu ja paketoitu jo ainakin kuukausi sitten. Rennosti otetaan ja pelaillaan lasten kanssa. Tosi mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenäidit voivat kyllä väsyä, jos heidän pitää yksin kantaa ruoat kaupasta monena päivänä, jos siivous, lahjojen suunnittelu, ostaminen ja paketointi sekä kodin koristeleminen. Kaikki tuo työn ja normaalien kotitöiden lisäksi. Tilanne on aivan toinen, jos aviomies osallistuu e.m. tehtäviin.
Tämä on täysin sen perheenäidin oma valinta! Sama joulu se on meilläkin, jotka emme kanna ruokaa kotiin päivätolkulla, emme suunnittele ja paketoi lahjoja muuta kuin omalle perheelle tärkeimpien toivomusten mukaan, emme koristele ihmeemmin tavallisen siivouksen jälkeen. Kuusi, muutama kynttilä ja joululiina tai muu sellainen joulutavara, ja siinä meidän "joulukoristelu".
Miksi ihmeessä pitää hössätä niin hirmuisesti, kun siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä? Jos miehelle ei tule joulua ilman että joku nainen sen järjestää, niin se on taas MIEHEN oma valinta, jos ei itse tee mitään joulunsa eteen.
Perustuuko tämä joulustressi aina vain lapsuudenkodin perintöön? Ehkä, minun kodissani ei sellaista koskaan ollut, eikä ole meilläkään. Anopilla oli koko suku säheltämässä, mutta onneksi tapa ei periytynyt hänen pojalleen.
Mä en myöskään keksi syytä stressata. Eihän muistakaan juhlapyhistä vedetä viikkojen ylikierroksia ja suoriteta perinteitä uupumuksen partaalla, vain montako vappu-, pääsiäis- tai juhannusmarttyyria tiedätte?
Mä yleensä tykkään laittaa juhlapäivinä niin kodin kuin ruuatkin ihan viimeisen päälle. Nyt ollaan koko perhe kipeänä joten mennään todellakin vain sillä, mihin jaksetaan ja pystytään. Eipähän tarvi stressata siivouksesta tai muista, ruuat ovat melkein kaikki sellaisia ettei tarvi kuin lämmittää ja laittaa pöytään. Tunnelmavalaistus, kynttilät ja joulumusiikki taustalle niin luulen että meillä on olosuhteisiin nähden ihan mukavaa. Lapsi saa toivomansa lahjat ja paljon muuta, enpä usko että muistelee jälkikäteen sitä että kotia ei oltu imuroitu aatoksi ja ruokavalikoima oli puolet siitä mitä normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei .
Meillä ei aikuisille laiteta lahjoja. Lapsenlapset saavat aineettomia lahjoja, rompetta kertyy ilman minun panostakin.
( ja tämä oli nimenomaan lapseni toive) aineettomasta lahjoista jää oikeat muistot,
saman rahan mitä käyttäisin muvihärpäkkeisiin, laitan sillä rahalla mielummin elämyslahjoja lapsenlapsille.
Hoploppia, Leoleikkimaa, uimahalli, Korkeasaari matkoineen.Suurperhe joulut on jo toistamiseen peruttu.
Aatonaattona puuro-kakku-kahvi kutsut lapsille ja lapsenlapsille
ja itse aattona hautuumaa kierros ja hyvää ruokaa ( joka on kaupasta ostettu valmiina ), siipan kanssa.
Mitään suursiivouksen en tee, siivoan muutenkin päivittäin jotain, ei kaaosta pääse syntymään.
Kuulostaa leppoisille joululle, ja kun kaupat on auki lähes kellon ympäri, ei ruokaakaan tarvitse mielettömästi,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin perustui. Omat lapseni olivat vielä pieniä, kun lakkasin stressaamasta ja he tuskin muistavat aikaa, kun äiti makasi vatsallaan saunan lauteiden alla ja pesi vanhalla hammasharjalla lattialaattojen välejä.
Kuten moni muukin ketjuun kirjoittanut, tilasin elintarvikkeet kotiinkuljetuksella. Toimitus saapui eilen ja kaikki oli just sitä mitä pitikin. Paitsi glögi oli vaihdettu toisen valmistaan glögiin, mutta se on ihan ok. Äsken imuroin ja kohta alan valmistella laatikoita. Menen helpomman kautta ja tilasin lanttu- ja porkkanasoseet, joista teen laatikot. Laitan keittiössä jonkun ohjelman pyörimään ja katselen sitä samalla, kun valmistelen ruokia.
t. Se lapsuudessaan kirjoja parvekkeella tomuttanut
Vierailija kirjoitti:
251 jatkaa
Ja laatikot, kalat ja kinkku paikallisesta Rekosta.
Taatusti parempaa kuin "äitien tekemä" tämä äiti mukaanlukien.
Kuinka onneton keittiöihminen sä olet, joe et osaa laatikkoja tehdä? Helpompia ruokia saa hakea (saa ne tottakai valmiinakin ostaa, jos ei halua tehdä). Hyvin on vieraille maistunut tämän äidin tekemät laatikot, joten teen jatkossakin itse.
Järvisen akan poika haettiin eilen buduaariin. Ei ole vielä tänään näkynyt mutta eiköhän se sieltä aamupäivällä pääse ulos.