Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan loppu näihin joulun valmisteluihin…

Vierailija
22.12.2021 |

Vaikka joulua vietetään vain perheen kesken. Lahjan hankinnat jääneet viime tippaan. Äsken laitoin lohen graaviin. Kaupassa juossut monta päivää. Eilen tein joulupullat. En ymmärrä miten te muut jaksatte vielä väsätä laatikot ja kaikki itse. Tänään siivosin. Mä oon ihan poikki. Mukavasti sujuu nämä ”lomapäivät”. Töissä pääsis helpommalla. Onko muita jouluun uupuneita?

Kommentit (306)

Vierailija
281/306 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa eilen ihmiset olivat kyllä todella ahneen ja kärkkään oloisia. Varsinkin naiset. Ruoka ei sieltä kaupasta lopu, joten siellä ei tarvitse jyrätä kuin lätkäpelaajat. Ja jouluvieraanne joulu ei taatusti mene pilalle, vaikka jäisitte ilman hillosipulia tai kapriksia.

No nyt suatana sanoit ne hillosipulit!!!! Unohdin :(

Kaupat ovat auki.

Vierailija
282/306 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain äsken hetkessä joulutunnelmaa ja ihanaa tuoksua asuntoon. Laitoin ruokien valmistuttua leivinpaperilla päällystetyn pellin takaisin lämpimään uuniin, ja paperin päällä kanelia ja pari tippaa vaniljaesanssia. Sitten parin minuutin kuluttua luukku raolleen ja ah mikä joulun tuoksu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/306 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

251 jatkaa

Ja laatikot, kalat ja kinkku paikallisesta Rekosta.

Taatusti parempaa kuin "äitien tekemä" tämä äiti mukaanlukien.

Kuinka onneton keittiöihminen sä olet, joe et osaa laatikkoja tehdä? Helpompia ruokia saa hakea (saa ne tottakai valmiinakin ostaa, jos ei halua tehdä). Hyvin on vieraille maistunut tämän äidin tekemät laatikot, joten teen jatkossakin itse.

Niin, sen arvioinnin jätän toisille.

Tosin kyllä pidän itseäni ihan näppäränä keittiössä, mutta laatikoitten väsääminen ei ole mun juttu.

Asiaan ehkä vaikuttaa myös se, että meillä loka-joulukuu on vuoden kiireisintä aikaa töissä ja aika monta 12h+ työpäivää on (omassa firmassa) tullut tässä joulukuunkin aikana tehtyä.

Kaiken liikenevän 'vapaan ajan' käytän siis mielummin jonkun muun kuin lanttujen parissa.

Ei se ole mikään "onnistuneen äitiyden mittari" tekeekö ne laatikot itse, eikä edes se, onko laatikoita ylipäätään tarjolla.

Vierailija
284/306 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä tilasin kaikki kaupasta kotiovelleni. Nostin jääkaappiin ja tänään nostin ruuat pöytään. Lahjat hain eilen postista ja määrin pakettiin. Olipas raskasta:) Pipoa löysemmälle siellä siis ja opi että kaikkea ei tarvitse tehdä itse.

Vierailija
285/306 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. On tultu siihen tulokseen, että ei tartte syödä ähkyyn eikä pöydän notkua, edes jouluna. Nyt ostettiin valmiina kaikki, kun ei ollut vapaapäiviä ennen joulua ja mulla tosi tiukka deadline juuri siinä. Pikkuleipiä ja kakun tein ja se oli kyllä rentouttavaa enemmänkin kuin stressaavaa. Mies teki kotikaljaa, ihan perinteistä, ei mitään prosenttikaljaa ja paistoi kinkun. Aikuinen, mutta perheetön lapsi teki jouluruualle pippurikermakastikkeen, omasta aloitteestaan. Siivottu on eilen illalla koko porukan kanssa yhdessä ja tänä aamuna kuten lauantaisin yleensä, lapsukaiset laittoivat kuusen koristeineen. Ihan on oma valinta, mitä tekee. 

Laatikot on tosi helppo tehdä, mutta ei jaksa niin pientä määrää tehdä ja se kuoriminen ja paistaminen vaan vie aikaa, eikä meillä kukaan syö niitä kuin maistellen, joten sama ostaa kaupasta. Yksi lapsi ei voi edes syödä mitään missä on viljoja tai maitoa, eikä hän edes välitä.  

Vierailija
286/306 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misäpäin hesassa pimiää pulloa? Onko Malmilla?

Vierailija
287/306 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten ihmiset jotka on esim vuorotöissä hoitaa joulun. Tai yh:t. Meillä vaikka on kaksi ihmistä ja pitkät lomat, silti ollaan tiukoilla..

Olen ollut yh, ei tuota ongelmaa, kun osaa asiat organisoida. Opiskelin ja tein töitä tuolloin. Ruuat ostin valmiina. Torttu- pulla, ja piparitaikinat tein itse. Joululahjat hain kaupasta, autoa ei ollut. Tein kaiken aivan yksin. Tukiverkostoa ei ollut. Myöhemmin perhe kasvoi, tein 3-vuorotyötä, ei sekään tuottanut ongelmia. Miksi joulun pitäisi aiheuttaa stressiä?

Vierailija
288/306 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhan takia ressaatte kohta odotetaan jo Vappua. Kaikki menee siis omalla painollaan et sinä oikeasti tee yhtään mitään Joulu vaan tulee ja menee.

Vierailija
289/306 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiliseen asti oli vielä suht hyvä fiilis. Nyt aamulla taas enää ei: puoliso otti vapaaksi tämän päivän ja ajattelin, ettei tarvitse yksin koko päivää hosua.

No, meni äsken nukkumaan, kun itse nousin ylös, oli sammuneena keittiön pöydän ääressä tähän asti.

Anna itsellesi ensi joulun lahja jo valmiiksi: Heitä helvettiin tuollainen energiaimuri. Ei tule muuttumaan.

Vierailija
290/306 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhan takia ressaatte kohta odotetaan jo Vappua. Kaikki menee siis omalla painollaan et sinä oikeasti tee yhtään mitään Joulu vaan tulee ja menee.

Vapuksi riittää nakit ja perunasalaatti, siinä se. Sinappia jos ei muista ostaa, niin ei haittaa.

Vierailija
291/306 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä on julmetusti hommaa, vaikka ostaisi kaiken valmiina. Suunnittelu, ruokalistat, siivoukset, lahjat, paketoinnit, ystävien muistamiset, joulukuusi, kattaukset pelkästään, kun laittelee ruuat tarjolle kauniisiin astioihin ja korjaukset aattona päälle. Jos perheen äiti hoitaa kaiken yksin, ei ihme, että väsyy, vaikka menisi siitä, mistä aita on matalin. Helppo sanoa, että on itse tehty ongelma. Minä ainakin haluan, että joulu on juhla ja satsaan siihen, vaikka uuvuttaakin. Ihan turha sanoa että se on helppo homma, sitä ehkä vain sellaisille jotka laittavat ruuat kaupan pakkauksissa suoraan pöytään. Kukin tyylillään.

Vierailija
292/306 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatikot tein yhden iltapäivän aikana. Eihän siinä tarvinnut kuin riisipuuro keittää. Muuten vain sosepussista kulma auki, sose kulhoon, mausteet ja kananmunat ynnä muut perään. Sekoitus, kaada vuokaan, laita uuniin.

Karjalanpaisti: avaa paketit, lohko sipuli, kuori ja pilko porkkanat, lisää tilkka vettä ja lyö uuniin.

Piparit: avaa paketti, kauli, käytä piparimuottia, lyö uuniin . Joulutortut samaten.

Aatonaattona sitten jääkaappiin sulamaan ja kinkku uuniin. Toki siinä pitää laittaa tarjoiluastioihin, mutta äkkiä sen tekee. Mitään joulusiivouksia en tehnyt, perus viikkosiivous ja koristeet päälle.

Vierailija
293/306 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas muut mammat vinkkejä että kuinka saa höyrysteltyä kirjekuoren auki ja sitten uudestaan suljettua niin ettei jää avaamisjälkiä.

294/306 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään valmisteluja ole normi vkl. Vela.

Vierailija
295/306 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusta saa tehtyä ihan niin raskaan kuin itse haluaa. Jos kokee tekemisen vaivan arvoiseksi, niin kannattaa tehdä. Ellei näe hyötyä, niin jättää tekemättä. 

Vierailija
296/306 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole enää muutamaan vuoteen syöty jouluruokia. Syömme jouluna jotain helppoa ja hyvää, vaikka graavilohileipiä ja lasit skumppaa. Kahvia ja konvehteja päälle.

Uusia jouluperinteitä voi kehitellä itse.

Vierailija
297/306 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se laulussa sanotaan: Joulu tulee laulamalla.

Ei siis raatamalla, sillä tulee uupumus ja kiukku.

Vierailija
298/306 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kukin tekee minkä kokee tärkeäksi ja loput jätetään tekemättä. Mies ei ole erityinen jouluihminen, joten osallistuu lähinnä kokkaamiseen ja kuusen hakuun. Minä tykkään koristella ja hankkia lahjoja, joten hoidan ne, lapset leipoivat piparit ja tortut. Suurin osa ruoasta on valmiista tuunattua tai suoraan valmista, joten isoin homma on kinkussa (mies hoitaa) ja pöydän kattamisessa. Robotti-imuri siivoaa lattiat, muuten mennään ihan tavallisella viikkosiivouksella. Kaikilla on kivaa ja hyvin ehditään rentoutumaan ja nauttimaan joulun odotuksesta.

Vierailija
299/306 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen ihan puhki näistä joulun valmisteluista 

Vierailija
300/306 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen ihan puhki näistä joulun valmisteluista 

Enää vajaa vuosi juhlapäivään, tsemppiä valmisteluihin!