Oon ihan loppu näihin joulun valmisteluihin…
Vaikka joulua vietetään vain perheen kesken. Lahjan hankinnat jääneet viime tippaan. Äsken laitoin lohen graaviin. Kaupassa juossut monta päivää. Eilen tein joulupullat. En ymmärrä miten te muut jaksatte vielä väsätä laatikot ja kaikki itse. Tänään siivosin. Mä oon ihan poikki. Mukavasti sujuu nämä ”lomapäivät”. Töissä pääsis helpommalla. Onko muita jouluun uupuneita?
Kommentit (306)
Miksi tehdä kaikki itse, kun mitään ei tarvitse tehdä itse?
Jos vastaus on, että itse tehty on parempaa, niin vastaan, että 100% itse tekevistä ovat mielestään keskimääräistä parempia kokkeja.
Just tulin Prismasta kotiin. Kaikki laatikot ostin valmiina, aamulla karjalanpaisti uuniin, se vähä mitä kinkkua syödään on ostettu valmiina viipaleina. Kalat tuoretiskiltä. Paljon hedelmiä, suklaata ja parit lempparijuustot. Kun perheen kesken ollaan ei budjettikaan kaadu siihen, että ostetaan kaikki valmiina eikä tarvitse hienostellakaan. Lahjojen kanssa tuli meilläkin vähän kiire, vielä viimeiset paketoimatta.
Valmistelut? No onhan tuo kuusi tosiaan laitettu. Siivoan normaalistikin, käyn kaupassa vuoden ympäri. Lahjoja ostin ja tilasin pitkin kuukautta, pakkasin kun toin kotiin. Vähän normaalia enemmän hommaa on ollut joidenkin lahjojen kuljetuksen vuoksi, mutta plussana se, että samalla on kiireettä juotu kahvit ja jutusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa tilata lahjoja netistä paljon helpompaa ja järkevää
Mulla on niin huonoja kokemuksia nettiostamisesta, että vältän sitä aina kun voin. Milloin on paketti hukassa jossain rullakossa jossain Amsterdamissa, milloin on toimitettu Pukinmäen R-kioskiin, vaikka asun Tampereella. Eikä toimitukset ehdi jouluksi vaikka kuukautta ennen tilaa ja maksaa. Normaaleja luotettavan oloisia liikkeitä kuten Akateeminen kirjakauppa, ei mitään nyrkkipajoja, joilla kämäset sivut ja silti käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60-vuotias. Mun lapsuudessani äidillä oli pakkomielle tehdä suursiivous jouluksi. Muistan oikein hyvin, miten itsenäisyyspäivän jälkeen en saanut edes viettää aikaa kavereiden kanssa, koska kaikki aika koulupäivän jälkeen meni suursiivouksessa auttamiseen. Meillä oli iso asunto ja paljon siivottavaa. En koskaan laskenut niiden kirjojen määrää, jotka joulun alla piti jokainen viedä parvekkeelle ja yksitellen tomuttaa pölyistä. Mutta niitä oli ainakin pari tuhatta. Se oli aina mun hommani. Kaikki kuurattiin, lattialistoja myöten. Vaatekaapit tyhjennettiin ja vaatteet tuuletettiin parvekkeella. Ja PALJON muuta.
Olin kolmekymppinen kahden lapsen yksinhuoltaja, kun kerran makasin saunan lauteiden alla putsaamassa vanhalla hammasharjalla lattialaattojen välejä. Puhelin soi ja esikoiseni kummisetä soitti. Kysyi, mitä mä puuhailen ja kerroin. Hän alkoi nauraa ja kysyi, aionko viettää jouluni lauteiden alla. Sen puhelun jälkeen en ole tehnyt joulun alla suursiivousta. Normaali viikkosiivous vain. Mullakin on valtava kirjahylly ja paljon kirjoja (ei sentään niin paljon kuin lapsuudenkodissani) ja olen ottanut tavaksi hoitaa kirjojen tomutuksen kesälomalla. Neljän viikon lomasta riittää oikein hyvin yksi päivä kirjahyllyn siivoamiseen.
Enpä ole koskaan kuullut kirjojen tomutuksesta ennen tätä.
Mutta kiitos! Ihana tarina, tuli hyvä mieli. Näen niin tuon puhelun aikaiset tapahtumat mielessäni.
Hyvää joulua! ♡
Olen 40v enkä ole eläissäni tomuttanut kirjoja. Mitä tomua ne sinne sivujen väliin kerää kun ovat tiiviisti kiinni hyllyssä ja pölyt pyyhitään säännöllisesti?
No älä muuta sano! Mun äidin mielestä kotiin tuli raikkaampi tuoksu, kun kaikki kirjat oli tomutettu parvekkeella. Ja mä pösilö jatkoin samaa jouluhysteriaa kunnes esikoiseni kummisetä palautti mut maanpinnalle :D
t. Se, joka joutui lapsena tomuttamaan parituhatta kirjaa parvekkeella
Huolehdin vain itsestäni ja ostan jouluruuat valmiina. Silti olen nyt ihan poikki. Muutama päivä mennyt pyykinpesuun, raivaamiseen ja siivoamiseen. Vielä jäi aatoksikin jotain pientä, mutta loput jynssäämiset saavat odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin myös prismasta jouluruoat ennakkoon, kuten moni on tehnyt. Tein tilauksen jo alkukuusta, että saa varmasti kuljetuksen ja vältyn kaupoissa jouluruuhkissa juoksemiselta. No tänään tilaus tuli, mut tilauksessa oli ehkä 1/3 osa siitä, mitä tilasin. Yritin säästyä ostostressiltä, mutta kiitos prisman, joudun lähteä viime hetken ruokaostoksille. Enkä varmasti asioi enää kyseisessä kaupassa. Toivottavasti muilla on mennyt putkeen nämä rentoon jouluun tähtäävät valmistelut.
Niissä tilauksissa ei IKINÄ ole kaikki kamat mukana. Aina puuttuu jotain ja yleensä se on se oleellisin asia, jota ilman et saa tehtyä ko. ruokalajeja. Tosi ajoissa pitää kaikki tilaukset tehdä, koska on satavarmaa, että joutuu itse kuitenkin lähteä täydentämään. Ärsyttävää.
Aika erikoista. Ollaan tilattu toistakymmentä kertaa, ja tavarat on kyllä saapuneet ihan tilatun mukaisesti.
Meillä mies hoitaa aina siivouksen. Mä laitan jouluvalot, kuusen ja teen ruoat. Maksalaatikon ja rosollin ostan valmiina. Olen paistanut tänään saaristolaisleipää. Nyt on parasta aikaa hirvipaisti uunissa. Mun isä paistaa kinkun leivinuunissa. Tänään olen paistanut bataattilaatikot ja pian menee uuniin porkkanalaatikot. Vielä keitän tänään perunoita perunasalaattia varten. Huomenna sitten paistan perunalaatikot ja lohen. Teen perunasalaatin, pahoittelen maustekurkut ja leipäjuuston, viipaloin leivät. Tänään ehkä silitän vielä pöytäliinat ja laitaliinat. Huomenna pitää katsoa astiat valmiiksi. Huomenna perunoiden keitto ja kastikkeen teko. Teini teki eilen piparitaikinan ja paistoi piparit tänään.
Teen kolmivuorotyötä ja ihan helposti olen tehnyt ja teen kaiken tämän kuten muinakin vuosina. Perunalaatikot tein pakastimeen valmiiksi paistamista vaille valmiiksi. Joinakin vuosina olen aattona aamuvuorossa ja silti teen kaikki samat jutut. Pitää vain suunnitella ja aikatauluttaa hommia. Stressiä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin myös prismasta jouluruoat ennakkoon, kuten moni on tehnyt. Tein tilauksen jo alkukuusta, että saa varmasti kuljetuksen ja vältyn kaupoissa jouluruuhkissa juoksemiselta. No tänään tilaus tuli, mut tilauksessa oli ehkä 1/3 osa siitä, mitä tilasin. Yritin säästyä ostostressiltä, mutta kiitos prisman, joudun lähteä viime hetken ruokaostoksille. Enkä varmasti asioi enää kyseisessä kaupassa. Toivottavasti muilla on mennyt putkeen nämä rentoon jouluun tähtäävät valmistelut.
Niissä tilauksissa ei IKINÄ ole kaikki kamat mukana. Aina puuttuu jotain ja yleensä se on se oleellisin asia, jota ilman et saa tehtyä ko. ruokalajeja. Tosi ajoissa pitää kaikki tilaukset tehdä, koska on satavarmaa, että joutuu itse kuitenkin lähteä täydentämään. Ärsyttävää.
Minä olen jo 1v 9kk tilannut Prismasta ruokakassit ja erittäin harvoin on mitään puuttunut. Tilaan aina noin 200e arvosta muutamien viikkojen välein. En todellakaan koskaan lopeta tätä tyyliä. On niin loistavaa palvelua. Olemme nyt 74v .
Koskaan en laita ruksia, että saa korvata toisella tuotteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa tilata lahjoja netistä paljon helpompaa ja järkevää
Mulla on niin huonoja kokemuksia nettiostamisesta, että vältän sitä aina kun voin. Milloin on paketti hukassa jossain rullakossa jossain Amsterdamissa, milloin on toimitettu Pukinmäen R-kioskiin, vaikka asun Tampereella. Eikä toimitukset ehdi jouluksi vaikka kuukautta ennen tilaa ja maksaa. Normaaleja luotettavan oloisia liikkeitä kuten Akateeminen kirjakauppa, ei mitään nyrkkipajoja, joilla kämäset sivut ja silti käy näin.
Kyllä sä olet valinnut huonoja verkkokauppoja, jos noin on käynyt (Akateeminen ei todellakaan ole tunnettu verkkokauppa). Monta vuotta olen ostanut kaikki lahjat netistä, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa. Tänä vuonna heräteostin yhden jutun vasta viime sunnuntaina ja sekin ehti jouluksi (tilasin itselleni, joten ei olisi haitannut vaikka olisi tullut vasta joulun jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60-vuotias. Mun lapsuudessani äidillä oli pakkomielle tehdä suursiivous jouluksi. Muistan oikein hyvin, miten itsenäisyyspäivän jälkeen en saanut edes viettää aikaa kavereiden kanssa, koska kaikki aika koulupäivän jälkeen meni suursiivouksessa auttamiseen. Meillä oli iso asunto ja paljon siivottavaa. En koskaan laskenut niiden kirjojen määrää, jotka joulun alla piti jokainen viedä parvekkeelle ja yksitellen tomuttaa pölyistä. Mutta niitä oli ainakin pari tuhatta. Se oli aina mun hommani. Kaikki kuurattiin, lattialistoja myöten. Vaatekaapit tyhjennettiin ja vaatteet tuuletettiin parvekkeella. Ja PALJON muuta.
Olin kolmekymppinen kahden lapsen yksinhuoltaja, kun kerran makasin saunan lauteiden alla putsaamassa vanhalla hammasharjalla lattialaattojen välejä. Puhelin soi ja esikoiseni kummisetä soitti. Kysyi, mitä mä puuhailen ja kerroin. Hän alkoi nauraa ja kysyi, aionko viettää jouluni lauteiden alla. Sen puhelun jälkeen en ole tehnyt joulun alla suursiivousta. Normaali viikkosiivous vain. Mullakin on valtava kirjahylly ja paljon kirjoja (ei sentään niin paljon kuin lapsuudenkodissani) ja olen ottanut tavaksi hoitaa kirjojen tomutuksen kesälomalla. Neljän viikon lomasta riittää oikein hyvin yksi päivä kirjahyllyn siivoamiseen.
Mutta kiitos! Ihana tarina, tuli hyvä mieli. Näen niin tuon puhelun aikaiset tapahtumat mielessäni.
Hyvää joulua! ♡
Olen 40v enkä ole eläissäni tomuttanut kirjoja. Mitä tomua ne sinne sivujen väliin kerää kun ovat tiiviisti kiinni hyllyssä ja pölyt pyyhitään säännöllisesti?
Ei varmaan ole hirveän vaikea veikata, että et ole myöskään kirjoja lukenut? ;)
Meillä stressaus on selkeästi vähentynyt kun ollaan jaettu valmistelut järkevästi pitkälle ajalle. Lahjatoiveita rupean kyselemään marraskuussa ja tilaan lahjat netistä tai noutona kaupasta. Ne käydään viemässä saajilleen vähitellen. Panostamme ruokaan; joulukuun aikana tehdään laatikot ja leivonnaiset pakkaseen. Kotia koristellaan marraskuun lopusta lähtien. Kuusi hommataan viikkoa ennen aattoa, siihen laitetaan aluksi kynttilät ja koristellaan aattona. Meillä käy kuukausittain siivoojat, joten pieni perussiivous jouluksi riittää. Joululiinoja, tyynynpäällisiä, verhoja jne vaihtelen pitkin joulukuuta. Tilaamme viikottain ruokakaupasta ruokatarvikkeet kotiin, niin myös jouluviikolla. Joulukalat tilaamme lempiravintolastamme. Aatonaattona paistetaan kinkku ja laatikoita ja tehdään salaatit. Aattona menemme äidilleni valmiiden ruokien kanssa ja nautimme :)
Ei ole pakko.
Osta tai tilaa valmiina tai sitten ilman...
?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua! ♡
No älä muuta sano! Mun äidin mielestä kotiin tuli raikkaampi tuoksu, kun kaikki kirjat oli tomutettu parvekkeella. Ja mä pösilö jatkoin samaa jouluhysteriaa kunnes esikoiseni kummisetä palautti mut maanpinnalle :D
t. Se, joka joutui lapsena tomuttamaan parituhatta kirjaa parvekkeella
Tämä on kyllä hullunkurista miten lapsuuden tavat tarttuu, eikä niitä osaa kyseenalaistaa ennen kuin joku vähän herättelee. Vähän ohis, ei liity jouluun. Äitilläni oli tapana ottaa ulkomaille mukaan kosmetiikan näytepakkauksia ja pullojen jämiä, kun on niin kätevä kun voi reissussa heittää tyhjän pullon pois eikä tarvitse kantaa takaisin kotiin. Jatkoin itse tätä tapaa pitkälle aikuisuuten, monta kertaa kiroten kun shampoo loppuu kesken ja sitten etsitään uutta vieraassa maassa parhaimmillaan kyrillisiä kirjaimia tulkiten. Jossain vaiheessa välähti että voin ottaa ihan vaan tarpeeksi kosmetiikkaa mukaan ja keskittyä reissulla muihin asioihin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista. Ollaan tilattu toistakymmentä kertaa, ja tavarat on kyllä saapuneet ihan tilatun mukaisesti.
Riski on aina olemassa, mutta kokemukseni mukaan 95% tilaus on ihan oikein ja tulee ajallaan ja vähintään samaan kaupunkiin missä asun, joskus ohjataan toiseen Postin pisteeseen viereisen lähikaupan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää joulua! ♡
Ei varmaan ole hirveän vaikea veikata, että et ole myöskään kirjoja lukenut? ;)
En tiedä mistä tuollaisen tulkitsit, tottakai luen kirjoja. En toki jokaista hyllyssä olevaa joka vuosi. Miksi niitä muuten hilloaisi kotona tilaa viemässä?
Meilläkin akka valittaa, kun on niin hirveästi hommaa ja stessiä pukkaa. Silti on pakko saada tehtyä kaikki vaikeimman kaavan mukaan. Jouluruuat pitää tehdä itse niin paljon kuin suinkin. Siivotessa kaappien laatikot pitää tyhjentää ja putsata (aivan kuin siellä oikeasti mitään pölyä tms olisi).
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä kaikki itse, kun mitään ei tarvitse tehdä itse?
Jos vastaus on, että itse tehty on parempaa, niin vastaan, että 100% itse tekevistä ovat mielestään keskimääräistä parempia kokkeja.
Lähinnä siinä on se, että itse osaa tehdä oman maun mukaista.
Lahjastressiltä välttyy, kun lopettaa turhien lahjojen ostamisen. 15 vuotta sitten päätin, että hankin lahjat vain niille, joiden kanssa vietän aattoillan. Se oli hyvä päätös: loppui turhanpäiväinen kaupoissa kiertely, lahjojen jakorumba autolla ympäri pk-seutua ja postissa jonottelu. Sain keskittyä omien lasteni ”lahjomiseen”, kun koko budjetti ei mennyt sukulaisten toiveiden täyttämiseen.
Ei siellä alkossa ilmaiseksi mitään anneta. Eli vaikka on kuinka aikuinen, niin ilman rahaa on turha haaveilla siitä että paska joulu sujuisi helvetin äkkiä ohi kun olis pienessä soseessa. Että sillai.