Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen on tuntemasi 18-21-vuotiaana naimisiin mennyt MIES?

Vierailija
05.04.2015 |

Nuorena naimisiin menneistä naisista kaikilla on varmaan ne muutamat stereotyyppiset käsityksensä, mutta millaisia heidän samanikäiset miehensä ovat?

AP aloittaa.

- Kiltti ja urheilullinen lestadiolaispoika, uskollinen ja rauhallinen tyyppi, vähän mitäänsanomaton ainakin porukassa

- Toinen on ammattikoululainen, maistraatissa naimisiin heti kun pariskunnan nuorempi osapuoli täytti 18. Vaihtoehtokulttuurien ystävä. Todella mustasukkainen ja omistava mies.

- Kolmas yliopistossa ekaa vuotta opiskeleva runopoikanörtti, harrastaa musiikkia ja kirjallisuutta 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:45"]

Todella surullinen tapa katsoa maailmaa ja muita ihmisiä. Eikä "meillä kaikilla" ole "muutamia stereotyyppisia käsityksiä" muista.

[/quote]

Mikäs nyt on surullinen tapa katsoa maailmaa? 

Ja tarkoitin tuolla käsityksellä sitä, että kaikkihan tietävät ne stereotypiat nuorena naimisiin menneistä naisista, ainakin av:lla roikkuvat. Se ei tarkoita että pitäisi niitä tosina.

[/quote]

Mä en tiedä, kerro mulle? Katsos kun, kuten sanoin, meillä KAIKILLA ei ole noita käsityksiä.

[/quote]

Käytä hakua ja etsi ketjuja, sieltä saat varmaan kattavammin vastauksen.

Ei kannata jatkossa ottaa sanontoja vakavasti. "Kaikkihan sen tietää" on aika tavallinen puhekielinen ilmaisu.

Provosoiko tämä aihe sinua jostain syystä?

[/quote]

Eli ilmeisesti ei ole niin selviä käsityksiä kuitenkaan...? Olisihan se ollut helppo tähän ne kirjoittaakin. Ei tää provoisoi enempää kuin muutkaan aiheet täällä. Ihmiset nyt sattuu kirjoittamaan omia mielipiteitään asioista keskustelupalstoilla. 

[/quote]

No kun nyt kerran useampi haluaa tietää niin laitoin nyt jotain mitä muista. En nyt muista sanatarkasti mitä sanoja on käytetty, joten arvelin seuraavan vastauksesi olevan, ettet löytänyt yhtään ketjua missä olisi juuri se sana jota käytin. Tähän asti keskustelutyylisi on ollut vähän hiuksia halkovaa.

Et muuten koskaan vastannut siihen, mikä maailmankatsomuksessani on niin surullista.

[/quote]

Surullista on se, että etsit jotain stereotypioita, jotka eivät palvele ketään. Näähän on väistämättäkin sellaisia ilkeileviä pahantahdon ketjuja, joissa niputetaan ihmisiä jonkun tietyn piirteen/ominaisuuden/valinnan/elämäntavan kautta yhteen ja vahvistetaan niitä juurtuneita käsityksiä. Vastustan siis yleisestikin kaikkia stereotypiota ja niillä mässäilyä. Useinhan tällaiset ihmiset tuo aika negatiivisia asioita esiin ja sävy on halveksiva. Kyse on usein eräänlaisesta kiusaamisesta. Vastasiko tämä tarpeeksi hyvin kysymykseesi?

Vierailija
22/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:10"]

Todella surullinen tapa katsoa maailmaa ja muita ihmisiä. Eikä "meillä kaikilla" ole "muutamia stereotyyppisia käsityksiä" muista.

[/quote]

Ja tarkoitin tuolla käsityksellä sitä, että kaikkihan tietävät ne stereotypiat nuorena naimisiin menneistä naisista, ainakin av:lla roikkuvat. Se ei tarkoita että pitäisi niitä tosina.

[/quote]

Mä en tiedä, kerro mulle? Katsos kun, kuten sanoin, meillä KAIKILLA ei ole noita käsityksiä.

[/quote]

Ei kannata jatkossa ottaa sanontoja vakavasti. "Kaikkihan sen tietää" on aika tavallinen puhekielinen ilmaisu.

[/quote]

Eli ilmeisesti ei ole niin selviä käsityksiä kuitenkaan...? Olisihan se ollut helppo tähän ne kirjoittaakin. Ei tää provoisoi enempää kuin muutkaan aiheet täällä. Ihmiset nyt sattuu kirjoittamaan omia mielipiteitään asioista keskustelupalstoilla. 

[/quote]

No kun nyt kerran useampi haluaa tietää niin laitoin nyt jotain mitä muista. En nyt muista sanatarkasti mitä sanoja on käytetty, joten arvelin seuraavan vastauksesi olevan, ettet löytänyt yhtään ketjua missä olisi juuri se sana jota käytin. Tähän asti keskustelutyylisi on ollut vähän hiuksia halkovaa.

Et muuten koskaan vastannut siihen, mikä maailmankatsomuksessani on niin surullista.

[/quote]

Surullista on se, että etsit jotain stereotypioita, jotka eivät palvele ketään. Näähän on väistämättäkin sellaisia ilkeileviä pahantahdon ketjuja, joissa niputetaan ihmisiä jonkun tietyn piirteen/ominaisuuden/valinnan/elämäntavan kautta yhteen ja vahvistetaan niitä juurtuneita käsityksiä. Vastustan siis yleisestikin kaikkia stereotypiota ja niillä mässäilyä. Useinhan tällaiset ihmiset tuo aika negatiivisia asioita esiin ja sävy on halveksiva. Kyse on usein eräänlaisesta kiusaamisesta. Vastasiko tämä tarpeeksi hyvin kysymykseesi?

[/quote]

Mistä päättelet minun hakevan stereotypioita ja ilkeilyä? Surullista että oletat heti niin, vaikka aloitusviestissänikin on minusta aika mukavanoloisia kavereita kuvattuna.

Otin tuon stereotypia-asian esille siksi, että naisista (naisvihamielisiä) sellaisia on paljon, mutta nuorina avioituvia miehiä pidetään sukupuolistereotypioiden takia "satuolentoina" kuten joku täällä aiemmin kommentoikin. Kuitenkin ne nuorina avioituvat naiset menevät jonkun kanssa naimisiin, ja tähän ketjuun halusin nyt saada kuvauksia heistä.

Ihmiset ovat kiinnostavia. Minun tuntemistani kolmesta nuoresta ukkomiehestä esimerkiksi vain yksi on uskonnollinen, ja halusin nähdä kuinka moni muu tuntee esimerkiksi tällaista porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä. Lassukka. ATM.

Vierailija
24/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mistä päättelet minun hakevan stereotypioita ja ilkeilyä? Surullista että oletat heti niin, vaikka aloitusviestissänikin on minusta aika mukavanoloisia kavereita kuvattuna.

Otin tuon stereotypia-asian esille siksi, että naisista (naisvihamielisiä) sellaisia on paljon, mutta nuorina avioituvia miehiä pidetään sukupuolistereotypioiden takia "satuolentoina" kuten joku täällä aiemmin kommentoikin. Kuitenkin ne nuorina avioituvat naiset menevät jonkun kanssa naimisiin, ja tähän ketjuun halusin nyt saada kuvauksia heistä.

Ihmiset ovat kiinnostavia. Minun tuntemistani kolmesta nuoresta ukkomiehestä esimerkiksi vain yksi on uskonnollinen, ja halusin nähdä kuinka moni muu tuntee esimerkiksi tällaista porukkaa.

[/quote]

Jokainen kertomus ei kerro välttämättä tästä kohteesta koko totuutta, jos ollenkaan. Mitään iloa ei siis ole siitä että kerron mun "tuntemani" nuorena naimisiin menneestä miehestä jotain, koska voi olla että olen tulkinnut asian aivan pieleen. Varsinkin jos kyseessä on joku vähänkin kaukaisempi. Siksi nuo stereotypiat on vaan tyhmiä. Sun pitää tuntea toinen todella hyvin ja siltikin on paljon asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Esim tuo uskollisuus (mistä kukaan muu kuin tää hlö itse ja EHKÄ puolisonsa sen tietää? ) Samoin rauhallisuus piirteenä. Veikkaan, et näissä kuvauksissa menee paljon pieleen. Ainahan pahimmat perhesurmaajatkin ovat niitä mukavimpia perheenisiä/-äitejä. Eli mitään uteliaisuutta tyydyttävää tietoa täältä ei saa. Yhtä hyvin voi keksiä asiat päästään.

Mut pahoitteluni, jos tulkitsin sut väärin, etkä tarkoittanut mitään ilkeää. En kyllä voi mitään sille ettei aloitus kuitenkaan mielestäni ole täysin neutraali (saati postiivinen) En vaan usko stereotypiohin rakentavana elementtinä keskusteluissa. 

Vierailija
25/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v. Iloinen, sosiaalinen ja huolehtivainen. Tosi hauskaa seuraa ja harrastaa jääkiekkoa. Normaali poika, tosin keskivertoa hauskempi ja parempi tyyppi.

Vierailija
26/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:05"]

Ai mitä stereotypioita on naisista jotka menee nuorena naimisiin? Itse en olisi uskonut meneväni 22-vuotiaana naimisiin mutta satuin tapaamaan täydellisen miehen ulkomailla ja mentiin naimisiin aika nopealla tahdilla (reilu 1,5v seurustelun jälkeen) osittain siitä syystä että pääsisin muuttamaan hänen kotimaahansa helpommin. :-)

[/quote]

Vanhanaikainen/uskonnolinen, määräilevä, omistushaluinen, epäkypsä ja epävakaa ovat piirteitä, joita olen nähnyt nettikeskustelussa usein attribuoitavan nuorena avioituviin naisiin. 

[/quote]

"attribuoitavan", c'moon... 

[/quote]

?

[/quote]

väärä vitun termi. Haki varmaan sanaa assosioida. 

Vierailija
27/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 19:48"]Kiltti ja kaikille hyvää tahtova mormonipoika, seurustellut tytön kanssa pari vuotta. Ammattikoulussa, viimeinen vuosi kesken. Harrastuksina urheilu ja fantasiajutut. Nyt ollut 17v naimisissa ja 6 lasta. [/quote] Ja mitähän alapeukuttamista tässäkin oli?

[/quote]

No kun ei voi yleistää!! Niin siksi ei saa vastata ketjuun jossa kysytään yksittäistapauksista!! 
[/quote]

Häh? Ei saa vastata ollenkaan vai mitä tarkoitat? Tässähän juuri kuvailtiin yksi yksittäistapaus. Ap:han vaan halusi lukea näitä yksittäistapauksia nähdäkseen onko niissä jokin yhteinen tekijä, stereotypiaksi sopiva.

Vierailija
28/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:15"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jokainen kertomus ei kerro välttämättä tästä kohteesta koko totuutta, jos ollenkaan. Mitään iloa ei siis ole siitä että kerron mun "tuntemani" nuorena naimisiin menneestä miehestä jotain, koska voi olla että olen tulkinnut asian aivan pieleen. Varsinkin jos kyseessä on joku vähänkin kaukaisempi. Siksi nuo stereotypiat on vaan tyhmiä. Sun pitää tuntea toinen todella hyvin ja siltikin on paljon asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Esim tuo uskollisuus (mistä kukaan muu kuin tää hlö itse ja EHKÄ puolisonsa sen tietää? ) Samoin rauhallisuus piirteenä. Veikkaan, et näissä kuvauksissa menee paljon pieleen. Ainahan pahimmat perhesurmaajatkin ovat niitä mukavimpia perheenisiä/-äitejä. Eli mitään uteliaisuutta tyydyttävää tietoa täältä ei saa. Yhtä hyvin voi keksiä asiat päästään.

Mut pahoitteluni, jos tulkitsin sut väärin, etkä tarkoittanut mitään ilkeää. En kyllä voi mitään sille ettei aloitus kuitenkaan mielestäni ole täysin neutraali (saati postiivinen) En vaan usko stereotypiohin rakentavana elementtinä keskusteluissa. 

[/quote]

En pyydä stereotypioita vaan kuvauksia yksittäisistä miehistä, joita täällä tunnetaan. En mitään "millainen sellainen mies on yleensä" - johan nuo kolme minun tuntemaani ovat sen verran erilaisia, ettei siitä mitään yleistä kaavaa saa aikaiseksi.

Kysyin myös ihan tarkoituksella millainen "tuntemasi" mies on, ei "tietämäsi". Kyllähän minä nimeltä  ja ulkonäöltä tiedän näitä enemmän. Ja uskollisuuttahan on monenlaista, eihän puolisokaan voi tietää satavarmaksi sitä, voisiko puoliso pettää joskus. Hain sellaista läheisten tukena olemista hyvinä ja huonoina hetkinä, sitä kyseinen mies on vuosien aikana osoittanut. 

Toki voimme viedä keskustelun ontologisemmaksi ja miettiä, mitä tunteminen oikeastaan on, ja onko ihmisellä pysyviä ominaisuuksia lainkaan, mutta kyllä arkikielessä voi minusta puhua kavereidensa tuntemisesta ja heidän luonteistaan.

Jos taas mietitään vastausten informaatioarvoa niin en minä graduaineistoa vauva-palstalta kerääkään, enemmän huvin vuoksi lueskelen vastauksia ja pohdin niitä. Tämä on aika kevyt keskustelupalsta kuitenkin.

Yksi noista kuvatuista tuntemistani on muuten oma aviomieheni. Me menimme 20-vuotiaina naimisiin enkä ole päivääkään katunut, vaikka sain kuulla tutuilta aika paljon negatiivista eikä kaikki aina niin helppoa ole. En siksi ihan ymmärrä, miksi näet negatiivista sävyä viestissäni. 

Minusta on kyllä vaikuttavaa että sanot olevasi pahoillasi jos tulkitsit jotain väärin. Moni ei tapaa myöntää että se olisi mitenkään mahdollista.

Vierailija
29/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 20:37"]

Ai mitä stereotypioita on naisista jotka menee nuorena naimisiin? Itse en olisi uskonut meneväni 22-vuotiaana naimisiin mutta satuin tapaamaan täydellisen miehen ulkomailla ja mentiin naimisiin aika nopealla tahdilla (reilu 1,5v seurustelun jälkeen) osittain siitä syystä että pääsisin muuttamaan hänen kotimaahansa helpommin. :-)

[/quote]

Vanhanaikainen/uskonnolinen, määräilevä, omistushaluinen, epäkypsä ja epävakaa ovat piirteitä, joita olen nähnyt nettikeskustelussa usein attribuoitavan nuorena avioituviin naisiin. 

[/quote]

"attribuoitavan", c'moon... 

[/quote]

?

[/quote]

väärä vitun termi. Haki varmaan sanaa assosioida. 

[/quote]

Assosiaatio ja attribuutio eroavat toisistaan hiukan. 

Vierailija
30/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni naimisiin 21-vuotiaana 20-vuotiaan tytön kans. Lähisuku vähän naureskeli ja yritti saada odottamaan edes pari vuotta mutta lopulta kaikki tukivat heitä. Nyt ovat kolmikymppisiä, neljän lapsen vanhempia. Esikoisen saivat oltuaan naimisissa 6 vuotta.

Vierailija
31/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudenkaverini meni 80-luvulla naimisiin sen aikasen tyttöystävän kanssa. Olivat 19-vuotiaita. Tyttö oli vakavasti sairas joten se oli oikeastaan isoin syy naimisiinmenoon. Ehtivät olla naimisissa melkein vuoden kunnes tyttö menehtyi :(

Vasta 20 vuotta myöhemmin tää mies meni uudestaan naimisiin ja on nyt kahden lapsen isä.

Vierailija
32/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

urbaanilegenda

Vierailija
33/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni. Oli 20v, kun meni naimisiin 18v tytön kanssa. Komea nuori mies ja vakituinen työpaikka, harrasti urheilua, ateisti vielä kaiken lisäksi (niille, jotka ajattelee, että vain uskonnon vuoksi mennään nuorena naimisiin)

Ovat olleet nyt naimisissa 32 vuotta ja hyvin tuntuu edelleen menevän. 

Vierailija
34/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni :D
Minä olin 18, hän 21. Villi teini-ikä, pikku pahis, rötöstelyjä.. Rauhoittui armeijassa, silloin tapasimme ja aloitimme seurustelun. Adhd-aikuinen, joka kävi koulut vasta aikuisena.. Isä.
On hänessä paljon hyvääkin eikä kukaan meistä ole täydellinen. Liittoa on kestänyt yli 20v.

Vierailija
35/35 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni. Palavasti rakastunut, huolehtiva muusikkopoika, 21v. Mainittakoon että ateisti. Maailman paras isä ja puoliso, nyt liittoa takana 12 vuotta.