tyttäreni on todella lyhyt!
Tytär täytti pari päivää sitten 15 ja hän on noin 150 pitkä. Mitä mieltä olette pitäisikö tästä huolestua? Tytär käynyt jossain pituus tutkimuksissa 8 vuotiaana, pitäisikö uusia?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:22"]No hyvä että on tyttö eikä poika. Pojille se tuntuu olevan vielä nolompi homma jos lyhyeksi jää.
Tytöillä se on enemmän positiivinen asia. Monet miehet tykkää lyhyistä naisista.
[/quote]
joo mutta 150cm kyllä tosi lyhyt
[/quote]
Seksikäs taskuvenus.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:15"]Jos kuukautiset ovat alkaneet, tuskin kasvaa enää kovin paljoa. Korkeintaan pari senttiä.
[/quote] jaaa... tuohon en mene sanomaan juuta enkä jaata. Ei ole ainakaan mulle kertonut tosin ei kerro mitään muutakaan
[/quote]
Onko vielä 80 luku? Kai sen huomaa jos tei nillä menkat. Karjut vaikka et miks hyppäät vessassa ja paperiko taas loppu. ...aivan kun mun äiti aikanaan....
[/quote]
Hyvä että muistutit. Mun pitikin just viedä uus rulla vessaan mutta kerkesinkin unohtaa sen tässä välissä. Pitääkin viedä saman tein. :-)
Mullekkin ennustettiin ala-koulussa, että musta tulee yhtä pitkä kuin äidistäni eli 165cm. Jäin 158 senttiseksi, mutta ei se haittaa. Elämässä olen hyvin pärjännyt ja on mukavaa olla lyhyt.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:15"]Ei taida olla mikään hengenvaarallinen tila. [/quote] ei olekkaan, mutta ihmettelen vaan kun aina toitotetaan että lapsista kasvaa vanhempia pitempiä ja minä olen 161cm. Isä taas 180
[/quote]Mietis asiaa järkevästi. Jos lapsista kasvaa aina vanhempiaan pidempiä, niin ihmiset olis tällä hetkellä ainakin kolmimetrisiä.
[/quote]nimenomaan itse olen 158cm pätkä,äitini 164cm ja isäni 182cm.ilmeisesti sain pituusgeenit mummoltani,joka on 158cm myös.
Tytöillä lyhytkasvuisuuden raja on 140 cm. Ei mitään esteettistä haittaa torjuta kasvuhormonilla, se on yksin kaikkein kalliimpia lääkkeitä.
t. oikeasti lyhytkasvuisen äiti
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:21"]No ihan hyvin minä olen 155cm pituisena pärjännyt :) älä huoli. [/quote] no minä en pelkää pituutta niin paljon kuin sitä saanko lapsen lapsia? En nimittäin tiedä onko kuukautiset alkanut, luultavasti ei nikn voi olla että häneltä puuttuu kohtu kokonaan eikä silloin voi koskaan saada lapsia
[/quote]Miks sä epäilet, että kohtu puuttuu? Miks sitä epäilystä ei ole tutkittu?
[/quote] koska tyttö on 15. Gynelle passitetaan vasra jos kuukautiset ei oo alkanu 16 vuoden iässä
Jos tyttö näyttää vielä ihan lapselta, niin varmasti murrosikä on viivästynyt ja kasvupyrähdys on vielä edessä. Eli tulee kasvamaan vielä reilusti pidemmäksi kuin sinä. Mutta toki ois jo tuon pituisenakin ihan normaalin naisen mittainen.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:21"]No ihan hyvin minä olen 155cm pituisena pärjännyt :) älä huoli. [/quote] no minä en pelkää pituutta niin paljon kuin sitä saanko lapsen lapsia? En nimittäin tiedä onko kuukautiset alkanut, luultavasti ei nikn voi olla että häneltä puuttuu kohtu kokonaan eikä silloin voi koskaan saada lapsia
[/quote]
Jotain vikaa äiti-tytär -suhteessa, jos et tiedä onko tytöllä menkat alkaneet?
Mä kasvoi 11 cm vikana kesänä ennen kuukautisia.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:25"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:21"]No ihan hyvin minä olen 155cm pituisena pärjännyt :) älä huoli. [/quote] no minä en pelkää pituutta niin paljon kuin sitä saanko lapsen lapsia? En nimittäin tiedä onko kuukautiset alkanut, luultavasti ei nikn voi olla että häneltä puuttuu kohtu kokonaan eikä silloin voi koskaan saada lapsia [/quote]Miks sä epäilet, että kohtu puuttuu? Miks sitä epäilystä ei ole tutkittu? [/quote] koska tyttö on 15. Gynelle passitetaan vasra jos kuukautiset ei oo alkanu 16 vuoden iässä
[/quote]Ainoa syy, miksi kuukautiset ei oo vielä alkaneet, on kohdun puuttuminen?
Paljonko tyttäresi painaa?
Olen 155 cm, menkat alkoi 16-vuotiaana. Rippikoulukesänä kasvoin 10 senttiä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:25"]
[/quote]
Jotain vikaa äiti-tytär -suhteessa, jos et tiedä onko tytöllä menkat alkaneet?
[/quote] niin onkin :( en tiedä mikä on mutta tytär ikäänkuin häpeäisi pituuttaan ja murtosikää
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:17"]ei olekkaan, mutta ihmettelen vaan kun aina toitotetaan että lapsista kasvaa vanhempia pitempiä ja minä olen 161cm. Isä taas 180
[/quote]
Minkä pituisia ovatkaan isoäidit? Minun lapsestani tuli sentin pitempi kuin isovanhempansa.
Naisille on ok olla lyhyt, mutta auta armias jos mies jää lyhyeksi. Kukaan ei kunnioita ja kaikki vaan kiusaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:25"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:21"]No ihan hyvin minä olen 155cm pituisena pärjännyt :) älä huoli. [/quote] no minä en pelkää pituutta niin paljon kuin sitä saanko lapsen lapsia? En nimittäin tiedä onko kuukautiset alkanut, luultavasti ei nikn voi olla että häneltä puuttuu kohtu kokonaan eikä silloin voi koskaan saada lapsia [/quote]Miks sä epäilet, että kohtu puuttuu? Miks sitä epäilystä ei ole tutkittu? [/quote] koska tyttö on 15. Gynelle passitetaan vasra jos kuukautiset ei oo alkanu 16 vuoden iässä
[/quote]Ainoa syy, miksi kuukautiset ei oo vielä alkaneet, on kohdun puuttuminen?
Paljonko tyttäresi painaa?
[/quote] lähemmäs 50kg ei ole lihava vaan paino pituus suhde on ollut aina tämmönen
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:34"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:25"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:21"]No ihan hyvin minä olen 155cm pituisena pärjännyt :) älä huoli. [/quote] no minä en pelkää pituutta niin paljon kuin sitä saanko lapsen lapsia? En nimittäin tiedä onko kuukautiset alkanut, luultavasti ei nikn voi olla että häneltä puuttuu kohtu kokonaan eikä silloin voi koskaan saada lapsia [/quote]Miks sä epäilet, että kohtu puuttuu? Miks sitä epäilystä ei ole tutkittu? [/quote] koska tyttö on 15. Gynelle passitetaan vasra jos kuukautiset ei oo alkanu 16 vuoden iässä [/quote]Ainoa syy, miksi kuukautiset ei oo vielä alkaneet, on kohdun puuttuminen? Paljonko tyttäresi painaa? [/quote] lähemmäs 50kg ei ole lihava vaan paino pituus suhde on ollut aina tämmönen
[/quote]Ajattelinkin lähinnä sitä, että painoa ei ole riittävästi.
Terveyskirjasto sanoo näin: "Kuukautiset alkavat suomalaisella tytöllä normaalisti 10–16-vuotiaana ja keskimäärin 12–13 vuoden iässä." Eli ei sulla vielä mitään huolta oo.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 18:15"]Ei taida olla mikään hengenvaarallinen tila. [/quote] ei olekkaan, mutta ihmettelen vaan kun aina toitotetaan että lapsista kasvaa vanhempia pitempiä ja minä olen 161cm. Isä taas 180
[/quote]
Riippuu geeneistä. Sitäpaitsi lasten kasvaminen vanhempia pidemmäksi on johtunut pääasiassa ympäristötekijöiden ja kasvuolosuhteiden parantumisesta. Nyky-yhteiskunnassa nuo molemmat ovat jo sen verran korkealla tasolla, että niiden parantaminen tästä nykytilasta eteenpäin on jo huomattavasti haastavampaa kuin mitä se aikaisemmin oli. Joten voi olla mahdollista, että ihmisten keskipituuden kasvukin hidastuu tai jopa pysähtyy, eikä lapsista tule enää läheskään niin usein vanhempiaan pitempiä kuin ennen.
Hyvä että on lyhyitä tyttöjäkin. Itselläni poika, jonka pituusennuste hyvällä tuurilla 170 cm, huonolla jää lyhyemmäksi kuin minä. Minä melkein 170 cm ja mies yli 180-senttinen. Ei ole löytynyt mitään syytä, miksi poika jää noin lyhyeksi :/