Ens viikolla muutun suurperheen äidiksi
Okei, vähän liiottelin! Mutta muutetaan miesystävän kanssa yhteiseen omakotitaloon ja meidän mukana sinne muuttaa minun kaksi lasta + miehen kolme lasta (joka toinen viikko) ja syyskuussa meille syntyy yhteinen lapsi.
Odotan innolla ja kauhulla. Muilta uusperheen äideiltä/isiltä vinkkejä arjen sujumiseen? Lapset tulevat oikein hyvin ainakin tällä hetkellä toimeen keskenään. Minun vanhimmainen ja miehen keskimmäinen ovat samalla luokallakin, he ovat yhteenmuutosta ehkä eniten innoissaan :D
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:00"]Onnea. Kokemuksesta voin sanoa, että tärkeintä on ehkä miehen kanssa samat kasvatusmetodit ja kaikille lapsille samat säännöt, muuten tulee ihan satavarmasti ongelmia. Toivottavasti olette selvittäneet tämän ensin.
Miksi muutatte yhteen vasta nyt kun yhteinen vauvakin on jo tulossa? Eikö oisi ollut järkevää kokeilla ensin yhteiseloa, ennen kuin uusia yhteisiä perheenjäseniä alkaa tulemaan?
[/quote]
Kuten aiemmissa viesteissä sanoin, ollaan miehen (ja minun lapset myös siellä joka toinen viikko siihen aikaan) kanssa asuttu yhdessä jo aiemmin. Nyt vain ostimme uuden ja isomman yhteisen omakotitalon koska ensimmäistä kertaa myös kaikki lapset asuvat meillä yhtäaikaa... Silloin kun vauva alulle saatiin, tilanne oli vielä täysin eri. Nyt eletään muuttuneen tilanteen mukana :) Ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:25"]Okei, vähän liiottelin! Mutta muutetaan miesystävän kanssa yhteiseen omakotitaloon ja meidän mukana sinne muuttaa minun kaksi lasta + miehen kolme lasta (joka toinen viikko) ja syyskuussa meille syntyy yhteinen lapsi.
Odotan innolla ja kauhulla. Muilta uusperheen äideiltä/isiltä vinkkejä arjen sujumiseen? Lapset tulevat oikein hyvin ainakin tällä hetkellä toimeen keskenään. Minun vanhimmainen ja miehen keskimmäinen ovat samalla luokallakin, he ovat yhteenmuutosta ehkä eniten innoissaan :D
[/quote]Et ole suurperheenäiti vaan kohta kolmen äiti. Eikä miehesi lapset edes asu siellä. Kohta kadut.. Keskity omiin lapsiisi ja tee selväksi heille että se on heidän koti, ei kyläilijöiden.
[/quote]
Jaahas. Huomaa että sulla on tosi hyvin kaikki kotona :) Ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:33"] Kannattaa ottaa tavaksi ns. perhekokous, jossa käytte läpi yhteisiä sääntöjä ja arjen asioita. Kun kaikki lapset kokevat olevansa samanarvoisia ja tukevansa kuulluksi moni asia helpottuu paljon. . Kitkaa voi aiheuttaa tosi monet pienet arjen asiat. Pitääkö pyykit viedä itse kaappiin? Mitä tarkoittaa oman huoneen siivous? Moneenko saa olla pihalla arki-iltoina? Saako välipalalle syödä vanukasta? Kaikille pitää siis olla samat säännöt. . Jos toisen lapset saa uudet polkupyörät ja iphone5 ja toisen lapsilla on serkkujen vanhat pyörät ja äitin vanha puhelin tulee varmasti ongelmia. . Tasapuolisuus ja yhteisesti sovitut säännöt on mielestäni kaiken a ja o. . Onnea teille uuteen perheeseen! [/quote] Eli jos minulla äitinä on varaa ostaa lapsilleni iPhonet ja uudet fillarit, ei niitä saa käyttää isäviikolla, koska isän uudella vaimolla ei ole moiseen varaa? Sinustako lapsen tulee joka toinen viikko kieltää toinen vanhempansa ja tämän menestyminen työelämässä, jos toinen vanhemmista valitsee köyhän puolison? [/quote] . tuo on tosi hankala tilanne. Itse olen aina asunut ydinperheessä mutta olen seurannut läheltä uusioperhettä jossa lapset olivat taloudellisesti täysin eriarvoisessa asemassa. Ennen pitkää se aiheutti lasten välille suurta katkeruutta. . Vaikeahan aikuisenkaan olisi hyväksyä tilannetta, jossa puoliso ajaa uudella autolla ja matkustelee ja itse yrittää pärjäillä toimeentulon rajoilla.
[/quote]
Eli sinusta uusperheessä pitää elää köyhimmän perheenjäsenen elintasoa, jotta kenellekään ei tule paha mieli?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:39"]Pakko kyllä kysyä, että mikä helvetin järki on tehdä vauvaa ennen kuin olette edes asuneet yhdessä säädyllistä aikaa? Hävetkää, aikuiset ihmiset, ja miettikää asiaa lastenne kannalta. Tosi kiva teidän aiemmille lapsille, että stressaavan elämänmuutoksen lisäksi perheeseen astuu vielä uusi rakkausvauva, josta tulee äidin ja isän yhteinen lempilapsi. [/quote] En valitettavasti voi tässä koko perhetilannetta alkaa aukomaan mutta vauva on harkittu juttu. Täytyy myöntää että alunperin kun vauva alulle saatiin, oli perhetilanne täysin toinen. Mutta tilanteet muuttuu ja niiden mukana eletään :) Ap [/quote] Vauvan teko ennen kuin ollaan asuttu yhdessä ja eletty oikeaa arkea = idiotismia. [/quote] Yhäkin, perhetilanne on muuttunut. Miehen kanssa ollaan kyllä asuttu yhdessä ja eletty arkea jo pitkään, nyt vaan myös kaikki lapset tulevat saman katon alle yhtäaikaa. Ap
[/quote]
No ette kovin pitkään jos nuorin lapsista on 4.
[/quote]
Reilu kaksi vuotta. Kuinka monta vuotta pitäisi mielestäsi asua yhdessä ennen kun edes harkitsee vauvaa? :) Ap
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:38"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:35"]
Huhhuh. Lapsiparat.
[/quote]
ei, vaan äitiparka... Lastentarhaelämää...
[/quote]Voi niitä äitiparkoja ,jotka ei jaksa isoa perhettä ja siks on kateellisia+parjaa.
Voi jessus, uutta rakkaudenhedelmää pukkaa parin vuoden jälkeen... mut kun mä haluuuuun vauvan!!! No mutta, tsemppiä, toivottavasti kaikki menee hyvin!
Kunhan vaan varotte, ettei niillä 3. tärkeimmillä lapsilla ole ylimääräinen olo teillä ollessaan, niin kaikki menee hyvin. Ylimääräisiähän he tulevat olemaan, pakosti. Jos saatte heidät myös tuntemaan olonsa kotoisaksi, niin eiköhän se siitä...
Meillä on tosiaan miehen 3 lasta ja meidän 4 yhteistä , hyvin sujuu kun vähän organisoi tekemisiä ja menemisiä :)
Eikö sitä vauvan hankkimista pystynyt lykkäämään edes siihen että on asuttu pitempään yhdessä? Kuulostas aika hurjalta vauhdilta varsinkin kun edellisten liittojen lapsiakin on. Minne teillä on kiire?
Miksi oletat nyt liiton kestävän kun molemmilla aiemminkin epäonnistunut?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:39"]Pakko kyllä kysyä, että mikä helvetin järki on tehdä vauvaa ennen kuin olette edes asuneet yhdessä säädyllistä aikaa? Hävetkää, aikuiset ihmiset, ja miettikää asiaa lastenne kannalta. Tosi kiva teidän aiemmille lapsille, että stressaavan elämänmuutoksen lisäksi perheeseen astuu vielä uusi rakkausvauva, josta tulee äidin ja isän yhteinen lempilapsi. [/quote] En valitettavasti voi tässä koko perhetilannetta alkaa aukomaan mutta vauva on harkittu juttu. Täytyy myöntää että alunperin kun vauva alulle saatiin, oli perhetilanne täysin toinen. Mutta tilanteet muuttuu ja niiden mukana eletään :) Ap [/quote] Vauvan teko ennen kuin ollaan asuttu yhdessä ja eletty oikeaa arkea = idiotismia. [/quote] Yhäkin, perhetilanne on muuttunut. Miehen kanssa ollaan kyllä asuttu yhdessä ja eletty arkea jo pitkään, nyt vaan myös kaikki lapset tulevat saman katon alle yhtäaikaa. Ap
[/quote]
No ette kovin kauaa ole yhdessä voineet olla, kun nuorin lapsista vasta 4-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:47"]
[/quote]
No ette kovin kauaa ole yhdessä voineet olla, kun nuorin lapsista vasta 4-vuotias.
[/quote]
Seurustelimme pari vuotta jo silloin kun olimme tahoillamme naimisissa. ap
Aika haastava tilanne. Itse olisin pyrkinyt etenemään paljon hitaammin, sekä parisuhteen mutta etenkin lasten vuoksi. Uusi vauva jo tuloillaan vaikkei edelliset lapset edes vielä ole asuneet aiemmin päivääkään yhdessä. Ja siihen päälle lapsilla vielä uusi isä-/äitipuoli. Ja kyllä, itse katson että kyseessä on hyvinkin tuore parisuhde, kerta toisen nuorin lapsi aiemmasta liitosta on vasta 4-vuotias. Huh! Toivottavasti saatte kuvion onnistumaan!
Miten se isä on tähän asti tavannut niitä lapsiaan, jos eivät ole teillä olleet?
Omaan korvaani särähti, kun eräs lapsi kertoi, että hänellä on uusi äiti ja velipuoli, jota ei ole vielä tavannut. Hänen omat vanhempansa olivat juuri muuttaneet eron johdosta erilleen. Ei ole kokemusta, mutta jotenkin luontevammalta tuntuisi, että puhuttaisiin nimillä tällaisissa tilanteissa, kun omakin äiti on mukana arjessa ja sisaruksilla ei yhtään yhteistä vanhempaa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:25"]Okei, vähän liiottelin! Mutta muutetaan miesystävän kanssa yhteiseen omakotitaloon ja meidän mukana sinne muuttaa minun kaksi lasta + miehen kolme lasta (joka toinen viikko) ja syyskuussa meille syntyy yhteinen lapsi. Odotan innolla ja kauhulla. Muilta uusperheen äideiltä/isiltä vinkkejä arjen sujumiseen? Lapset tulevat oikein hyvin ainakin tällä hetkellä toimeen keskenään. Minun vanhimmainen ja miehen keskimmäinen ovat samalla luokallakin, he ovat yhteenmuutosta ehkä eniten innoissaan :D [/quote]Et ole suurperheenäiti vaan kohta kolmen äiti. Eikä miehesi lapset edes asu siellä. Kohta kadut.. Keskity omiin lapsiisi ja tee selväksi heille että se on heidän koti, ei kyläilijöiden.
[/quote]
No toisaalta, onneksi miehen lapset ovat joka toinen viikko pois, on joka toinen viikko kolme lasta vähempänä. Kannattaa nauttia siis näistä viikoista, kun voitte olla ydinperheenä ilman vierailevia tähtiä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:41"]
En valitettavasti voi tässä koko perhetilannetta alkaa aukomaan mutta vauva on harkittu juttu. Täytyy myöntää että alunperin kun vauva alulle saatiin, oli perhetilanne täysin toinen. Mutta tilanteet muuttuu ja niiden mukana eletään :) Ap
[/quote]
Sarjalisääntyjä, tuo logiikan riemuvoitto. Eiköhän tuo liitto kariudu viimeistään vauvan ollessa parivuotias, ja sen jälkeen lähdetään uutta munaa metsästämään, jolle pyöräyttää jatke tai pari. Sitten voivat olla sovussa entiset ja nykyiset lapset, lapsipuolet, puolilapset, exät, nyxät ja tulevat.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:47"]
[/quote]
Öö.... olette jo asuneet saman katon alla arkea? Mutta lapset eivät ole kuuluneet siihen arkeen? Miten tässä yhtälössä nyt joku mättää? Siis sinun lapsesi eivät ole asuneet sinun kanssasi? Miesystäväsi lapset eivät ole asuneet hänen kanssaan? Ja nyt yhtäkkiä kaikki asuvat?
Tämä on juuri tätä nykyajan älytöntä "sun-mun-meidän-noiden" elämää, satoja mummoja ja pappoja, biologisia tuskin enää kukaan, mennään ja tehdään kakaroita sinne ja tänne ja tonne ja tuolle ja tälle. Halleluja.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:47"]
[/quote]
No ette kovin pitkään jos nuorin lapsista on 4.
[/quote]
Reilu kaksi vuotta. Kuinka monta vuotta pitäisi mielestäsi asua yhdessä ennen kun edes harkitsee vauvaa? :) Ap
[/quote]
Jos olette seurustelleet alle neljä vuotta, kuten voisi päätellä siitä että nuorimmaisesi eri isän kanssa on neljä, ei todellakaan ole hyvä aika alkaa kasata uutta kotia ja saada vauvaa samaan aikaan. Haloo. Tietysti, voihan olla että petit edellistä miestäsi tämän nykyisen kanssa jolloin teillä on paljon pidempi tuttavuus ja äärimmäisen hyvät edellytykset tasaisen perhearjen jatkamiseen. :D meneehän jotkut toki kihloihinkin viikon tuttavuuden jälkeen mutta itse en todellakaan alkaisia vauvan tekoon parin vuoden päästä, jos nyt eroaisin miehestä ja ottaisin lapset mukaan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:25"]Okei, vähän liiottelin! Mutta muutetaan miesystävän kanssa yhteiseen omakotitaloon ja meidän mukana sinne muuttaa minun kaksi lasta + miehen kolme lasta (joka toinen viikko) ja syyskuussa meille syntyy yhteinen lapsi.
[/quote]Et ole suurperheenäiti vaan kohta kolmen äiti. Eikä miehesi lapset edes asu siellä. Kohta kadut.. Keskity omiin lapsiisi ja tee selväksi heille että se on heidän koti, ei kyläilijöiden.