Pahimmat päivystyslääkärimokat
Päivystys pisti kotiin "ota Buranaa ja mene seuraavana arkipäivänä hammaslääkäriin, hammas irti" pe illan tuoksinassa nyrkin iskun saaneelle. Todellisuus: leukamurtuma ja monta kuukautta sidottuna hampaat kiinni
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaan arvauskeskuksessa perheen isä passitettiin kotiin närästyksen vuoksi. Pääsi kotia jääkaapille ja kuoli siihen paikkaan sydänkohtaukseen. 40 vuotias työiässä oleva. Suomessa ei ole niin korkea sairaanhoito mitä meille jankutetaan. Pienimmällä mahdollisella työvoimalla suurin määrä potilaita. Tehokasta kyllä, mutta potilaan kannalta äärimmäisen huono asia.
Jokaiselle närästyspotilaalle siis CT, magneetti, EKG, laajat verikokeet ym.
Itse kärsin dyspepsiasta ja minulla on ollut mahahaava. Olen monta kertaa joutunut asian vuoksi menemään päivystykseen ja vaikka asia on todettu mahaperäiseksi en ole kuollut kotiin. Paljon saadaan maksaa veroja lisää jos meinataan jokainen närästyspotilas tutkia kaiken varalta.
Höpöhöpö, ekg on perustutkimus eikä montaa kolikkoa maksa. CT ja MRI eivät kuulu sydänvaivojen perusdiagnostiikkaan. Lab-kokeista sydänlihasmerkkiaineiden pikatutkimuksetkaan eivät paljoa maksa
Montaa kolikkoa sinulle vai todellisuudessa? Hoitajien ja lääkärien työ sitä EKG:tä ottaessa ja analysoidessa?
Tajuatkohan kuinka monta närästyspotilasta vuosittain käy terveydenhuollossa?
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä enää jatkaa tätä ketjua. Vähän sama asia kuin että sohvaperuna menisi neuvomaan ballerinoja sieltä katsomosta, miten pitää tanssia. Kyllähän katsoja sieltä penkiltä paremmin tietää, kun on monta kertaa balettia käynyt katsomassa. Tää on niin tätä. Ne, joilla ei ole alan koulutusta, ei alan työkokemusta eikä tietoa käytännöistä, ne tietää aina parhaiten. Sillähän ei ole mitään merkitystä, että joku on työkseen tehnyt 20 vuotta tai enemmän jotain ja nähnyt kymmeniätuhansia tapauksia. Ihminen on taipuvainen uskomaan omaan kokemukseensa ja lähipiiriinsä, ns. kokemusasiantuntijuus on nykyään kova sana. Tämähän on huomattu mm. rokotuskeskusteluissa ja ravitsemuskeskusteluissa jne. Ihan sama mitä sanovat miljoonat oikeat tutkimukset, jos naapurin Jamppa sanoo että kilo voita on terveellistä, niin minä uskon siihen... Tai että tupakointi ei ole vaarallista, kun minä en ole sairastunut keuhkosyöpään. Ihmisten typeryys on pelottavaa.
👏
Tiivistit nykyisen menon ja julkisen keskustelun tason täydellisesti! Yksi onni tässä kuitenkin taitaa olla: somessa ja mediassa yleensäkin ääliöimmät ovat eniten esillä, luultavimmin suomalaiset eivät kokonaisuutena ole yhtä idiootteja kuin näistä tuhansista kommenteista eri yhteyksissä voisi päätellä. Ne lienevät muutamien satojen älykääpiöiden, elämänkoululaisten aivopietuja. Toki heitä valitettavasti kohtaa terveydenhuollossa ja muuallakin asiakkaina, mutta yhtä tolloa kohden on kuitenkin ainakin 10 ihanaa ihmistä. Voimia teille ja meille joiden pitää tätä ryhmää kestää...
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaan arvauskeskuksessa perheen isä passitettiin kotiin närästyksen vuoksi. Pääsi kotia jääkaapille ja kuoli siihen paikkaan sydänkohtaukseen. 40 vuotias työiässä oleva. Suomessa ei ole niin korkea sairaanhoito mitä meille jankutetaan. Pienimmällä mahdollisella työvoimalla suurin määrä potilaita. Tehokasta kyllä, mutta potilaan kannalta äärimmäisen huono asia.
Kun menin esikoisen synnyttyä pyytämään lääkäriltä vahvempia närästyslääkkeitä, lääkäri kysyi että onhan kyse varmasti närästyksestä? Öö, mistäs mie tiedän... luulisin. Sain sitten Somac reseptin ja poistuin tyytyväisenä. Mutta minulla olikin oireena lähinnä polttava vesi, joka nousi kurkkuun ja suuhun eikä kipu rinnassa.
Hmm.. Mä näkisin myös että ongelmana on se että suomalainen tyytyy lääkärin sanaan heti eikä vaadi oikeuksiaan. Ei mulla ole koskaan ollut ongelmaa edes julkisessa päivystyksessä, ettei otettaisi tosissaan ja otettaisi tarvittavia kokeita ja selvityksiä (labra, kuvaukset, kliininen arvio) tai ei saisi hoitoa. Ehkä olen vain onnekas.
Elämä ei tosiaan ole kuin jossain House-sarjassa, jossa kyyninen mutta taitava lääkäri alkaa tiiminsä kanssa selvittää yhden ihmisen oireita oikein urakalla.
Ihan oikeasti jotkut lääkärit on törkeitä ja epäpäteviä. Minullakin diagnoosi viivästyi yli puolella vuodella vaikka jo ensimmäinen lääkäri olisi voinut minut diagnosoida oireitteni perusteella, sairauteni kun alkoi aivan oppikirjamaisesti. Turhaan kului yhteiskunnan ja erikoissairaanhoidon varoja tässä kaikessa selvittelytyössä ja sairauteni ehti kroonistua todella hankalaksi.
Anoppini meni rinta- ja selkäkivun vuoksi päivystykseen. Lääri sanoi, että venähdys ota buranaa. Anoppi meni kotiin, burana ja päikkäreille eikä herännyt enää. Ruumiinavaus paljasti sydäninfarktin.
Haartman-päivystys: koivuallergia
Todellisuus: infektiosta käynnistynyt vaskuliitti-autoimmuunireaktio
Vierailija kirjoitti:
Haartman-päivystys: koivuallergia
Todellisuus: infektiosta käynnistynyt vaskuliitti-autoimmuunireaktio
Yleiset asiat on yleisiä, taisit kuitenkin lopulta päätyä asianmukaiseen hoitoon? Juuri tämän takia kannattaa aina sanoa, että ole uudelleen yhteydessä jos tilanne huononee tai hoito ei tehoa.
Ei käynyt minulle mutta tutulleni; kaatui portaissa ja päivystyksessä todettiin vaan venähdys ja kipulääkkeen kanssa kotiin, vaikka röntgen otettiin niskasta. Parin päivän päästä soittivat että he laittavat ambulanssin tulemaan koska niska oli murtunut ja jokainen askel voi tietää halvaantumista. Röntgenkuva siis kyllä tulkittiin lääkärin toimesta heti päivystyskäynnillä mutta hän ei nähnyt siinä mitään. Ilmeisesti myöhemmin kollega syystä tai toisesta oli vielä katsonut kuvan ja nähnyt murtuman
Jouduin käyttämään lastani kolmesti päivystyksessä ennen kuin vaivauduttiin ottamaan pika crp, joka oli 300. Sitten mentiinkin lujaa lastenklinikalle, jossa todettiin keuhkokuume ja tyttö oli sairaalassa viikon.
Ekalla kerralla ei päästy edes lääkärin puheille, toisella kertaa päästiin ja lääkärin mukaan kyseessä oli virustauti, joka menee lepäämällä ohi.
Yksi juttu suututti Naistenklinikassa. Esikoiseni syntyi kuolleena (kuoli kohtuun raskauden lopussa). Se ei ollut kenenkään syy - paitsi minun. Maallikot pyörittelivät silmiään - etkö sinä huomannut ettei se liiku. Samaa kyseli myös lääkäri ruumiinavaustuloksia kertoessaan. Vauva oli niin vähäliikkeinen, että jos olisin noudattanut tuota ohjetta, olisin hypännyt siellä joka päivä. Ei auttanut selittelyt. Lääkärin mukaan näytille sairaalaan pitää tulla AINA kun sikiö ei liiku. Siis AINA. AINA.
Selvä. Seuraavassa raskaudessa noudatin saamaani ohjetta. Menin näytille aina, kun sikiö ei liikkunut ( ensin tietysti tönin ja söin/join jotain ja kokeilit kaikki muutkin temput). Ei hyvä ollut sekään. Ihan kuin lääkärit olisivat olleet harmissaan siitä, että sikiöllä oli kaikki hyvin ja olin vaivannut heitä turhaan. "Eihän täällä tarvitse koko aikaa hypätä, eihän ne koko aikaa liiku, nukkuuhan ne välillä". Mutta kun käskettiin tulla AINA? Enhän minä maallikkona ilman apuvälineitä osaa päätellä nukkuuko se vai tekeekö kuolemaa. Jos en olisi mennyt, olisin taas saanut syytökset, miksi en tullut vaikka se ei liikkunut. Yritä olla lääkäreille mieliksi!
Menin ilmoitus luukulle ja kerroin asiani, verenvuoto alapäästä ja kipuja rv 20,muija katsoi kuin halpaa makkaraa alennus tiskissä ja laittoi minut johonkin ö mappiin koska aikaa kului ja kului. Kohtelivat kuin jotain vähä-älyistä, kun kävin hoputtamasssa.vihdoin ja viimein pääsin lääkärille joka oli myös ihmeen väheksyvä kunnes raivostuin ja huusin, että jos tämä vauva kuolee niin se on teidän vika jolloin lääkäri vakavoituu ja luki paperini uudestaan, ei ollut hoitsu laittanut merkintää, että olin raskaana taisi mennä koko raskaus ilmoitus ohi muijan korvien ja kuvitteli, että olen menkka ränkkänä siellä. onneksi vauva selvisi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi juttu suututti Naistenklinikassa. Esikoiseni syntyi kuolleena (kuoli kohtuun raskauden lopussa). Se ei ollut kenenkään syy - paitsi minun. Maallikot pyörittelivät silmiään - etkö sinä huomannut ettei se liiku. Samaa kyseli myös lääkäri ruumiinavaustuloksia kertoessaan. Vauva oli niin vähäliikkeinen, että jos olisin noudattanut tuota ohjetta, olisin hypännyt siellä joka päivä. Ei auttanut selittelyt. Lääkärin mukaan näytille sairaalaan pitää tulla AINA kun sikiö ei liiku. Siis AINA. AINA.
Selvä. Seuraavassa raskaudessa noudatin saamaani ohjetta. Menin näytille aina, kun sikiö ei liikkunut ( ensin tietysti tönin ja söin/join jotain ja kokeilit kaikki muutkin temput). Ei hyvä ollut sekään. Ihan kuin lääkärit olisivat olleet harmissaan siitä, että sikiöllä oli kaikki hyvin ja olin vaivannut heitä turhaan. "Eihän täällä tarvitse koko aikaa hypätä, eihän ne koko aikaa liiku, nukkuuhan ne välillä". Mutta kun käskettiin tulla AINA? Enhän minä maallikkona ilman apuvälineitä osaa päätellä nukkuuko se vai tekeekö kuolemaa. Jos en olisi mennyt, olisin taas saanut syytökset, miksi en tullut vaikka se ei liikkunut. Yritä olla lääkäreille mieliksi!
Voi jeessus tuota kokemaasi kohtelua. Olen pahoillani. Ihan järkyttävää, luulisi että edes jonkun verran hienovaraisuutta löytyisi hoitohenkilökunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä enää jatkaa tätä ketjua. Vähän sama asia kuin että sohvaperuna menisi neuvomaan ballerinoja sieltä katsomosta, miten pitää tanssia. Kyllähän katsoja sieltä penkiltä paremmin tietää, kun on monta kertaa balettia käynyt katsomassa. Tää on niin tätä. Ne, joilla ei ole alan koulutusta, ei alan työkokemusta eikä tietoa käytännöistä, ne tietää aina parhaiten. Sillähän ei ole mitään merkitystä, että joku on työkseen tehnyt 20 vuotta tai enemmän jotain ja nähnyt kymmeniätuhansia tapauksia. Ihminen on taipuvainen uskomaan omaan kokemukseensa ja lähipiiriinsä, ns. kokemusasiantuntijuus on nykyään kova sana. Tämähän on huomattu mm. rokotuskeskusteluissa ja ravitsemuskeskusteluissa jne. Ihan sama mitä sanovat miljoonat oikeat tutkimukset, jos naapurin Jamppa sanoo että kilo voita on terveellistä, niin minä uskon siihen... Tai että tupakointi ei ole vaarallista, kun minä en ole sairastunut keuhkosyöpään. Ihmisten typeryys on pelottavaa.
Mutta miten sinä neropatti selität sen, että toistuvasti samat asiat, tulehtunut umpisuoli, sydänvaivat ja aivoinfarkti toistuvat näissä "kotiin vaan siitä, ei sulla muuta kuin mahaa vääntää/närästää/niska on jumissa" oikeasti koko ajan tapahtuvat?
Vierailija kirjoitti:
Menin ilmoitus luukulle ja kerroin asiani, verenvuoto alapäästä ja kipuja rv 20,muija katsoi kuin halpaa makkaraa alennus tiskissä ja laittoi minut johonkin ö mappiin koska aikaa kului ja kului. Kohtelivat kuin jotain vähä-älyistä, kun kävin hoputtamasssa.vihdoin ja viimein pääsin lääkärille joka oli myös ihmeen väheksyvä kunnes raivostuin ja huusin, että jos tämä vauva kuolee niin se on teidän vika jolloin lääkäri vakavoituu ja luki paperini uudestaan, ei ollut hoitsu laittanut merkintää, että olin raskaana taisi mennä koko raskaus ilmoitus ohi muijan korvien ja kuvitteli, että olen menkka ränkkänä siellä. onneksi vauva selvisi.
Se olisi ollut keskenmeno tuossa vaiheessa, eikä niille mitään tehdä ennen 22. raskausviikon täyttymistä, jolloin vasta ruvetaan puhumaan uhkaavasta ennenaikaisesta synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän sitä pitäisi sitten ihan ekaksi "tyrkyttää"!!? Suoraan Morfiinia tai muita huumelääkkeitä? Ei Burana mikään lumelääke ole, mitä vaan varmuudeksi tuputetaan. Kyllä sen "tyrkyttämisen" syynä on ihan saada potilaalta kipu pois/pienemmäksi! Ja ihan tutkimustulostenkin mukaan Burana (ibuprofeiini) ja vielä yhdistettynä Panadolin (Parasetamoli) kanssa, on tehokkaimpia kivun poistajia! Ihme kitinää ihmisiltä, kun "ei annettu reseptilääkettä" eli kipulääkkeistä kun puhutaan, päätä sekoittavaa ainetta, jossa huomattavasti suuremmat haittavaikutukset ja konflikti riskit ja väärinkäyttö mahdollisuudet. Vasta kun Burana ja Panadol eivät maximiannoksissaan toimi, siirrytään vahvempiin. Ja tiedoksi reseptin vinkujille; Burana 800mg saa vain reseptillä mutta on täysin sama asia ottaa 2kpl 400mg vahvuista, joita saa ilman reseptiä!
Ei tarvitse tyrkyttää mitään, mutta potilaan oireet on velvollisuus tutkia.
Pelottavan kuuloista että mahdollisia murtumia ei kuvata tai päänsä lyöneelle lähdetään diagnosoimaan paniikkihäiriötä.
Lääkäri laittoi terv. keskuksen päivystyksestä kotiin, koska lapsen vatsakivut johtuivat hänen mielestään "pahasta ummetuksesta". Sairaanhoitaja tuli perässä käytävään kuiskaamaan, että hän ei saisi sanoa tätä koska ei saisi puhua "ohi lääkärin", mutta nyt ei ole kyse ummetuksesta vaan jostain vakavammasta ja ohjasi menemään suoraan keskussairaalaan päiviystykseen. Mentiin, lapsi oksensi tummanvihreää nestettä ja otettiin suoraan sisään sairaalaan. Puhkeamaisillaan ollut suolisolmu leikattiin yöllä, kokolailla viime hetkillä. Ei ollu ummetusta, ei.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. Mä näkisin myös että ongelmana on se että suomalainen tyytyy lääkärin sanaan heti eikä vaadi oikeuksiaan. Ei mulla ole koskaan ollut ongelmaa edes julkisessa päivystyksessä, ettei otettaisi tosissaan ja otettaisi tarvittavia kokeita ja selvityksiä (labra, kuvaukset, kliininen arvio) tai ei saisi hoitoa. Ehkä olen vain onnekas.
Mitä jos sitä hoitoa ei vaan vaatimuksista ja valituksista huolimatta saa? Tämä mättää maassamme.
Vierailija kirjoitti:
Voi hohhoijjaa teitä ihmiset... Onneksi ette itse tee työssänne koskaan virheitä.
Hohhoijaa, "ihminen". Virheillä ei ole mitään väliä siihen saakka, kunnes hoitovirhe osuu omalle kohdallesi potilaana ollessasi.
Höpöhöpö, ekg on perustutkimus eikä montaa kolikkoa maksa. CT ja MRI eivät kuulu sydänvaivojen perusdiagnostiikkaan. Lab-kokeista sydänlihasmerkkiaineiden pikatutkimuksetkaan eivät paljoa maksa