Pahimmat päivystyslääkärimokat
Päivystys pisti kotiin "ota Buranaa ja mene seuraavana arkipäivänä hammaslääkäriin, hammas irti" pe illan tuoksinassa nyrkin iskun saaneelle. Todellisuus: leukamurtuma ja monta kuukautta sidottuna hampaat kiinni
Kommentit (500)
Lääkärin työ on vaativaa ja jokainen erehtyy joskus. Ison syyttävän sormen osoitan kuitenkin lääkäriliittoa kohti. On suuri moraalinen vääryys rajoittaa opiskelijamääriä, että saadaan pidettyä lääkäripula ja liksat korkeina. Eipä pikkupaikkakunnallekaan ole useita lääkärihakijoita, joista voitaisiin edes valikoida se pätevimmän oloinen. Ei kovin monelta muulta ammatilta vaadita korkeaa suorituskykyä ja yli 8h työvuoroja.
En ymmärrä , miten hoitovirheet voidaan kuitata & mitätöidä sillä että " No, lääkäri teki parhaansa " .Jos potilas lähetetään ilman tutkimuksia kotiin, jonne kuolee, se ei ole parhaansa tekemistä vaan murha!
Lukiessani tätä huomasin monta virhettä heti alusta lähtien, lääkärin PITÄISI KUUNNELLA potilasta ja sitten määrätä TARVITTAVAT VERIKOKEET YMS!
Kyllä nämä ois ollu vältettävissä,mikäli lääkäri OLISI KUUNNELLUT POTILASTA!
Eikös sitä sanota että ASIAKAS ON AINA OIKEASSA!
Vierailija kirjoitti:
Äitini meni päivystykseen kynnen reunassa olevan ihottuman vuoksi! Käskettiin vain laittaa Bepanthenia ja mennä kotiin. Uusi päivystysreissu: antibiootti, uusi reissu: kynsi otettiin pois. Meni puoli vuotta ja hoidettiin ties millä voiteella! Lopulta vasta otettiin koepala ja siihenkin piti jonottaa kuukauden. Lopputulos: päänahassa olleen vaalean melanooman etäpesäke! Ei mennyt kauaakaan kun äitini kuoli! Tätä on suomalaisen päivystyksen taso!
Ja oliko tuo päivystyksellinen asia??? Joskus on varmaan järkevää varata lääkärille ihan kiireettömästi aika jolloin ei ole päivystyksen kiireitä ja lääkäri voi tehdä rauhassa kaikki tarvittavat tutkimukset. Ei ihottuman takia mennä päivystykseen, jos a. Ei ole kuumetta b. Se ei ole ihan jumalattoman kipeä
No tämä on ensihoitajien moka, ei lääkärien: Isoäidilläni on todettu osteoporoosi. Hän kaatui kotonaan ja soitti minut apuun, koska minulla on avain hänen luokseen ja asun lähellä. Isoäiti aristi kovasti jalkaansa ja oli lyönyt päänsäkin lyödessään. Päädyin soittamaan ambulanssin. Ensihoitajat tulivat ja tutkivat isoäitiä siinä maassa. Vaikutti siltä, että reisiluu tai lonkka oli murtunut ja siinä oli puhetta hänen osteoporoosistaankin, että voi helposti tulla murtumia. No ensihoitajat sitten nostivat isoäidin paareilla ja olivat häätäneet minut siitä pois jaloista, joten en nähnyt miten se oikeasti tapahtui, mutta jotenkin mursivat isoäitini käden siinä nostaessaan paareille. Hän huusi tosi kylmäävän tuntuisesti, mutta toki silloin luultiin kyseen olleen pelkästään siitä jalasta. Sairaalassa isoäiti kuitenkin kertoi perheelle tuosta ja olinhan minä ollut siellä paikallakin näkemässä, että hänen kätensä olivat kunnossa vielä ennen ensihoitajien tuloa!
Teimme asiasta valituksen, potilasasiamies uskoi isoäidin voittavan jutun, koska osteoporoosista oli ollut puhetta ja ensihoitajien olisi pitänyt olla varovaisempia. Silti lopullinen päätös olis, ettei käden murtumaa muka olisi voitu välttää. Olen yhä tavattoman vihainen tästä ja en luota enää tippaakaan ensihoitajiin!
Tämä ei ole moka, mutta ainakin sivuaa aihetta. Sairastin keuhkokuumetta, jonka vuoksi minä menin kolme kertaa vuorokaudessa päivystykseen antibioottitippaan. Yhdellä kertaa päivystyksessä oli jonoa, joten pääsin vasta vähän ennen iltakymmentä tiputukseen. Tämä tk-päivytys oli samassa rakennuksessa mitä sairaalan päivystys, mutta eri paikassa. Tippaa laitettaessa sanoin hoitajalle, että ettehän te unohda minua tänne. Hoitaja vakuutti, että kyllä me potilaista huolehditaan. Jäin yksin ja vähän kymmenen jälkeen joku sammutti valot kokonaan. Sain huudettua, että minä olen täällä tipassa. Toinen hoitaja kurkisti ovesta ja sanoi, että oho, vieläkö täällä on joku, olitpa jäädä lukkojen taakse.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole moka, mutta ainakin sivuaa aihetta. Sairastin keuhkokuumetta, jonka vuoksi minä menin kolme kertaa vuorokaudessa päivystykseen antibioottitippaan. Yhdellä kertaa päivystyksessä oli jonoa, joten pääsin vasta vähän ennen iltakymmentä tiputukseen. Tämä tk-päivytys oli samassa rakennuksessa mitä sairaalan päivystys, mutta eri paikassa. Tippaa laitettaessa sanoin hoitajalle, että ettehän te unohda minua tänne. Hoitaja vakuutti, että kyllä me potilaista huolehditaan. Jäin yksin ja vähän kymmenen jälkeen joku sammutti valot kokonaan. Sain huudettua, että minä olen täällä tipassa. Toinen hoitaja kurkisti ovesta ja sanoi, että oho, vieläkö täällä on joku, olitpa jäädä lukkojen taakse.
Ja tämäkö nyt oli hirveä kokemus? Joku laittoi vahingossa valot pois? :D
Epäilin lapsellani aivopainetta koska aukile pullotti ja lapsi oli öisin itkuinen. Lapsella siis oli jo ennestään shuntti. Lääkäri totesi että ei voi olla koska lapsi voi hyvin eikä oksenna. Viikko tästä lapsen tila huononi (oksensi ja vain nukkui) ja hänelle tehtiin kiireellisesti uusi shunttileikkaus. Onneksi olimme ehtineet tässä vaiheessa jo itse hakeutua yliopistosairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämäkö nyt oli hirveä kokemus? Joku laittoi vahingossa valot pois? :D
No niinhän minä kirjoitin, että ei ole moka, mutta sivuaa aihetta. Hirveäksi se olisi muuttunut, jos hoitaja ei olisi kuullut minua, en sieltä olisi päässyt pois.
Olen kyllä erittäin huolissani siitä miten ihmisiä
tänäpäivänä kohdellaan terveyskeskuksissa.
Tehkää näistä tapauksista potilasvahinkoilmoituksia Potilasvakuutuskeskukseen, niin voitte saada korvauksia. Netistä löytyy lomake.
Mentiin vaimon kanssa sietämättömiä vatsakipuja tarkastamaan lääkärille, Lääkäri paineli epämääräisesti mahaa ja kyseli ruokavaliosta.
Kun lapsivedet lasahtivat lattialle ja ennenaikainen synnystys alkoi päätteli tämä tohtori että kyse on jostain muusta kuin mahanpuruista.
Terve 3,4 kg tyttö vauva oli kotiin tuomisina. Melkoinen yllätys !
Lääkäri lähetti kotiin buranan, siteen ja keppien avulla. Buranan jouduin itse hakemaan apteekista. Oli kuulemma nilkka nyrjähtänyt. Sanoi, tule röntgeniin 3pv päästä, jos ei kipu lopu. Röntgenissä havaittiin sääriluu lähes poikki, nilkan luut niin palasina ettei ikinä luudu. Leikattiin, kipsi pari kk. Metallilevyjä ja ruuveja ei voida koskaan poistaa koska nilkka niin totaalisesti mennyt siruiksi.
Kaaduin ja loukkasin kyynerpään. kipu oli aivan sietämätön. Pyörryin mm. kaksi kertaa kun kättä röntgenkuvattiin, kun kaksi hoitajaa väänsi sitä väkisin suoraksi. Huusin etten voi suoristaa kättä koska se sattuu niin paljon, mutta hoitajat ilmoittivat että kyllä se pitää suoristaa kuvaa varten ja toinen piti minusta kiinni kun toinen väänsi suoraksi.
Lääkäri oli välittömästi sitä mieltä että opiaattien perässä ollaan ja vilkaistuaan kuvia sanoi että ei ole käsi murtunut, ota buranaa.
Kipu yltyi sellaiseksi etten voinut nukkua. Menin uudelleen terveyskeskukseen jossa lääkäri katsoi aiemmin otetut kuvat, totesi että kyynerluu on täysin palasina ja se pitää välittömästi leikata. Koskaan kyynerpäästä ei tullut normaalia, kiitos kuuluu varmaan ainakin osittain tälle narkkariksi epäilleelle nuorelle lääkärille jonka mielestä kädessäni ei ollut mitään vikaa.
-N 35 v
Vierailija kirjoitti:
Poikani loukkasi kätensä lasiin. Pyysin rtg-kuvaa, että onko vielä lasinpalasia haavassa. Lääkäri kysyi, minkä väristä lasi oli.
Niin kuin sillä nyt olisi mitään merkitystä. Lasi tehdään mm. hiekasta, joka aivan varmasti näkyy on se sitten minkä väristä tahansa.
Kirkas lasi ei välttämättä näy röntgenissä, vihreä lasin väri tulee raudasta, ruskean värin en muista, Eli värillisillä on paremmat mahdollisuudet näkyä ts, röntgensäde pysähtyy niihin. Ennenvanhaan 1900 alussa negatiivit oli lasia, miten luulet että röngensäteily olisi keksitty jos se ei mene kirkkaan lasin läpi ilman varjoa?
Vituttaa nämä "se ja se ei kuulu päivystykseen" -kommentit lääkäreiltä tai muilta. Olin ennen työssä, jota saattoi olla iltaisin ja viikonloppuisin, vuorot saattoivat olla mitä tahansa. Sairaslomilta ei tippunut palkkaa, jollei ollut lääkärintodistusta. Mistä saat iltaisin tai viikonloppuisin lääkärintodistuksen? No päivystyksestä. Pakkohan sinne oli lähteä, vaikka tiesin itsekin, että oli typerää flunssan tai vatsataudin takia mennä päivystystä kuormittamaan. Ei kuitenkaan ollut varaa menettää päivän palkkaa.
Törmäsin oveen ja menetin tajuntani. Tästä kun tulin tolkkuihini, vuoti nenästä aivan helvetisti verta tuntikausia. Verenvuoto ei vaan loppunut, välillä väheni kyllä mutta jatkui 4 tuntia.
Menin Diacoriin ja lääkäri siellä pitkin hampain kuvautti nenäni. Kun kuvat tuli, hän sanoi ettei se ole murtunut "kuten hän arvasikin" mutta pyytää nyt vielä varmuudeksi röntgenlääkärin lausunnon.
Olihan se murtunut ja parin päivän päästä jouduin leikkaukseen jossa nokkani sitten oiottiin kuntoon.
Ehdotan roimaa verojen korotusta, jotta jokaisesta potilaasta voidaan vastaanotolle tullessa heti kättelyssä ottaa vähintään TT ja tietysti kaikki muut potilaan pyytämät tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:02"]Tyttö viedään sairaalaan myrkytyslähetteellä. Päivystyksessä odotetaan 6h ilman minkäänlaisia toimenpiteitä, kunnes tytön tila lopulta romahtaa. Tunteja myöhemmin julistetaan aivokuolleeksi.
Mikä on myrkytyslähete? Mitä lähetteen kirjoittanut lääkäri teki ensiapuna? Mistä myrkytyksestä oli kyse? Lääke? Kemikaali? Muu? Mikä myrkytys kyseessä?
Tuolla vastattiin jo että kemikaalimyrkytys. Mistä tuli, miksei ensiapua annettu ennen kuin 6 tunnin päästä, kuka sen myrkytyslähetteen kirjoitti, mutta ei tehnyt itse mitään?
Tuli pienemmästä tksta lähetteellä keskussairaalaan. Tk-lääkäri toimi oikein, ja antoi asiallista hoitoa. Ilmeisesti tuon tk-lääkärin hoidon ansiosta keskussairaalassa katsottiin kiireettömäksi, vaikka hoito olisi pitänyt aloittaa välittömästi. Hoitamattomana johtaa kuolemaan, kuten tässäkin tapauksessa.
Millaista alkuhoitoa sai? Mikä kemikaali kyseessä?
Muakin kovasti kiinnostaa tämä... Kyselin noita aiempia kysymyksiä. Jos on joku kemikaali jonka tiedetään hoitamattomana aiheuttavan kuoleman niin millaista hoitoa siellä pienessä tk:ssa on annettu jotta on ei kiireellinen kun tulee lähetteellä keskussairaalaan... Joko jossain on nyt informaatiokatkos tai todellinen heitteillejättö...
Annettiin etanolia. Tämän enempää en enää halua paljastaa. Asia on käsitelty, eikä tästäkään kukaan saanut kuin huomautuksia.
ihan yleinen tieto on että metanolin ”vasta-aine” on etanoli joten ei olisi kannattanut tätä kertoa jos et halunnut asiaa levitellä. Maksa polttaa mieluummin etanolia joten jää aikaa että metanolin pitoisuudet saataisiin laskemaan. EU ei ymmärtänyt että suomalaiset joisivat lasinpesunestettä, ja taas tulee kuolemisia kun metanolipitoinen lasinpesuaine sallittiin. ”Jos juot vain puoli desiä metanolia jäät vielä henkiin, mutta tulet sokeaksi” sanoi kemianopettajani