Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh-äiti + lapset -- onko kyseessä oikea perhe?

Vierailija
22.12.2021 |

Voidaanko sanoa perheeksi kokoonpanoa, jossa samassa kotitaloudessa asuu yh-vanhempi ja lapset? Ja voiko keskenään asuva lapseton pariskunta olla perhe? Voiko yksinasuva aikuinen ja lemmikkinsä muodostaa perheen? Missä menee määritelmän raja?

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on nyt lanseerannut väestötieteeseen ihan uuden käsitteen. Mikähän mahtaa olla virtuaaliperhe?

Vierailija
62/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat ap tällä virtuaaliperheellä? Minulle vieras ilmaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin aika huolissani, jos joku äiti- tai isäihminen esittelisi itsensä perheettömänä. Ei ihan mee normilogiikkaan, että se lapsi ei ole sun perhettä, jos sulla ei ole puolisoa.

Vierailija
64/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinperhe koostuu isä, äiti ja lapset, yleensäkkin perhe koostuu ihmisistä, eläimet eivät ole perhettä vasn perheen lemmikkejä, yhden vanhemman ja lapsen perhe on myös perhe, mutta pariskunta taas ei ole. Samoin lapset eivät ole perhe, vaan perheen lapsia.

Vierailija
65/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi 2022 on ihan hyvä alkaa tutkiskelemaan sitä seikkaa, että perheen määritelmä on muuttunut sitten 1950-luvun. Samalla voi pohtia myös sitä, kenellä on oikeastaan lupa määritellä toisten perheitä tai oikeanlaisia perheitä, ja että mahtaisiko se tuntua toisista aika helkkarin pahalta, jos joku kokee asiakseen tulla sanomaan hänen perheestään, että se ei ole oikea perhe. Sellaista voisi miettiä, että mitä näin toimimalla sitten oikeastaan itse yrittää saada aikaan tai on mahdollista voittaa.

Vierailija
66/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti kiinnostais ap:n motiivi näille pohdinnoille.

Vierailija
67/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelkaapa, jos elettäis semmosessa maailmassa, jossa ihmisillä ei menis niin hitosti energiaa sen asian pohtimiseen, että kenen elämiset ja olemiset ja perheet sun muut on oikeita ja kenen ei ole. Oisko aika mukavaa, kun annettais ihmisten olla vaan ja oltais enemmänkin avoimia ja uteliaita sitä kohtaan, mitä ei itse vielä ymmärretä. Ettei tarttis luokitella koko ajan ihmisiä oikeisiin ja vääriin.

Vierailija
68/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko taas päästä ulkopuolelta määrittelemään muiden elämää 🥱

Vierailija
69/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten päiväkodissa nämä lukuisat yh-vanhempien lapset eivät piirrä mitään, kun pyydetään piirtämään perhe. Heillä on vain tabula rasa.

Vierailija
70/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä + mies + koirat = perhe

Jos joku sanoo ettei olla niin aivan sama mulle. Ollaan vaan sitten eri mieltä.

Mutta että aloittaja on mielestään perheetön ja hänen luonaan vaan sattuu asumaan lapsia, jotka sattuvat olemaan hänen biologisesti tuottamiaan, on kyllä aika erikoinen näkökulma. Jos mun äiti olisi sanonut isäni kuoleman jälkeen, ettei me olla enää sen perhe, niin olis kyllä tuntunut maassa makaavan potkimiselta.

Vierailija
71/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen 32v ikisinkku mies ja edelleen lapsuudenperheestä puhutaan perheenä. Minkä teet, jotkut saa paskat kortit käteen.

Vierailija
72/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä + mies + koirat = perhe

Jos joku sanoo ettei olla niin aivan sama mulle. Ollaan vaan sitten eri mieltä.

Mutta että aloittaja on mielestään perheetön ja hänen luonaan vaan sattuu asumaan lapsia, jotka sattuvat olemaan hänen biologisesti tuottamiaan, on kyllä aika erikoinen näkökulma. Jos mun äiti olisi sanonut isäni kuoleman jälkeen, ettei me olla enää sen perhe, niin olis kyllä tuntunut maassa makaavan potkimiselta.

Ette todellakaan ole perhe. Naurattaa nämä "olen kahden koiran tai kissan yksinhuoltaja" ei jestas. Perheessä on aina vähintään toinen vanhempi ja ainakin yksi lapsi. Ei todellakaan meidän koira ole perheenjäsen, vaikka tuossa mun kainalossa nukkuu sohvalla, on silti vain mun omistama lemmikki. Mä, vaimo ja lapset ollaan meidän perhe. M36v

Vierailija
73/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin aika huolissani, jos joku äiti- tai isäihminen esittelisi itsensä perheettömänä. Ei ihan mee normilogiikkaan, että se lapsi ei ole sun perhettä, jos sulla ei ole puolisoa.

Perhe on aika laaja käsite. Tunsin yhden lestadiolaismiehen, joka kertoi että perheeseen kuulu neljä poikaa.

Aktiivisesti jätti kertomatta, että vaimo oli vääntänyt maailmaan myös viisi tytärtä...

Vierailija
74/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motiivi on se, että kahdesti viime vuosien aikana olen ihmetellyt sanan "perhe" käyttöä: ensimmäisellä kerralla muutama vuosi sitten lapseton henkilö puhui perheestään (aloin miettiä, että mikä ihmeen "perhe"?) ja toisella kerralla viitattiin omaan perheeseeni, joka sai minut miettimään, että ketäköhän se henkilö tarkoittaakaan, kun minulla ei ole lainkaan parisuhdetta. Rehellinen vastaus tässä siis.

Ehkä helpointa olisi ollut vain kysyä tarkentava kysymys samoin tein. Nyt jäin pohtimaan asiaa.

T. Ap

Vierailija
75/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Motiivi on se, että kahdesti viime vuosien aikana olen ihmetellyt sanan "perhe" käyttöä: ensimmäisellä kerralla muutama vuosi sitten lapseton henkilö puhui perheestään (aloin miettiä, että mikä ihmeen "perhe"?) ja toisella kerralla viitattiin omaan perheeseeni, joka sai minut miettimään, että ketäköhän se henkilö tarkoittaakaan, kun minulla ei ole lainkaan parisuhdetta. Rehellinen vastaus tässä siis.

Ehkä helpointa olisi ollut vain kysyä tarkentava kysymys samoin tein. Nyt jäin pohtimaan asiaa.

T. Ap

Mutta siis ihan rehellisesti ymmärrätkö sen, että sinä et määrittele sitä, mikä jollekin toiselle on perhe? Siihen ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Ja rehellisesti: Ymmärrätkö miten monia loukkaat?

Vierailija
76/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat olla ap ihan mitä mieltä sitten oletkaan omasta perheettömyydestäsi. Surullista minusta on se, että lapsesi ovat sitten perheettömiä.

Minun lapsillani on todellakin perhe. Asumme yhdessä,  teemme yhdessä asioita, rakastamme toisiamme, riitelemmekin joskus. Meillä on omat tavat, perinteet ja hassuttelut. tässä perheessä asuu yksi vanhempi ja lapsia. Olemme myös lasten kanssa keskustelleet siitä, että vaikka meidän asumisperheeseen kuuluu yksi vanhempi ja lapsia, niin heidän perheeseensä kuuluu myös se toinen vanhempi, vaikka hän ei meidän kanssaan asukaan.

Minusta on myös todella erikoista, että oma isäni, hänen sisaruksensa ja heidän äitinsä ei olisi enää ollut perhe, siinä vaiheessa kun perheen isä kuoli. He ovat hyvin yhteen hitsautuneita. Myös suru on yhdistänyt tavalla, jota ei kaikki ymmärrä.

Vierailija
77/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan silloin 50-luvullakin ollut yhden vanhemman perheitä. Sodassa kun kuoli aika monta miestä ja naistakin.

Ja todellakin mun lapset on perhettäni, mitäs ne sitten olisi? Miksi ihmeessä siihen tarvitsee toista aikuista. Myös sisarukseni ja äiti on perhettäni, tosin sanoisin lapsuuden perheeksi.

Vierailija
78/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap ymmärtää, että tämän tyyppinen perheisiin ja epäperheisiin luokittelu on ihan hänen omassa päässään, muut eivät tätä harrasta.

Vierailija
79/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ap ymmärtää, että tämän tyyppinen perheisiin ja epäperheisiin luokittelu on ihan hänen omassa päässään, muut eivät tätä harrasta.

Jos ihminen käyttää käsitettä x, niin hänellä on joku reaalimaailman ja kuvitteellisen maailman asia, johon hän sillä viittaa. Jokaisella sanaa "perhe" käyttävällä on jonkinlainen mielikuva sen käsitteen sisällöstä ja merkityksestä.

T. Ap

Vierailija
80/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen käyttää käsitettä x, niin hänellä on joku reaalimaailman ja kuvitteellisen maailman asia, johon hän sillä viittaa. Jokaisella sanaa "perhe" käyttävällä on jonkinlainen mielikuva sen käsitteen sisällöstä ja merkityksestä.

T. Ap

Kunhan ymmärrät, että sinulla on kyllä ihan omasi. Muut eivät ajattele noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän