Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yh-äiti + lapset -- onko kyseessä oikea perhe?

Vierailija
22.12.2021 |

Voidaanko sanoa perheeksi kokoonpanoa, jossa samassa kotitaloudessa asuu yh-vanhempi ja lapset? Ja voiko keskenään asuva lapseton pariskunta olla perhe? Voiko yksinasuva aikuinen ja lemmikkinsä muodostaa perheen? Missä menee määritelmän raja?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle eräs tuttavani toivotti hyvää joulua ilmaisemalla "hyvää joulua teidän perheelle". En sitten korjannut, että ei minulla miestä ole. Ellei sitten tarkoittanut lapsuudenperhettäni. Äh, hankalaa.

Jollei ole miestä, ei ole perhettä?

Kaikkea sitä,

Näin juuri.

Vierailija
22/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhe on juuri sellainen minkä itse kokee perheeksi

Mutta siis tarkoitan hiukan tiukemmilla kriteereillä. Itse koen olevani perheetön, kun mulla ei ole kumppania, vaikka lapsia onkin. Se "kokoonpanomme" nykyisellään ei kelpaa oikeaksi perheeksi. Oikeassa perheessä on kaksi vanhempaa, olivatpa he sitten miehiä tai naisia.

T. Ap

Mitä ihmettä, sulla ei ole perhettä, vaikka on lapsia? Koska ei ole miestä? Oletko nyt ihan tosissaan????

No siis mulla on virtuaaliperhe, kun ajattelen lapsuudenperhettäni (minä + vanhempani), mutta minulla ei ole varsinaisesti omaa perhettä.

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun perheeseeni kuuluu aviomieheni ja kaksi lastani.

Myös miehellä on lapsia, mutta nämä viikonloppulapset eivät kuulu perheeseeni.

Mies varmaan sanoo toisin. Eli meidän taloudessa on kaksi eri perheen määritelmää.

Vierailija
24/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kuoli muutama vuosi sitten. Sillä hetkellä meidän perhe lakkasi tietenkin olemasta ja minusta ja lapsestani tuli täysin irrallisia toisiinsa kuulumattomia hahmoja. Me vaan esitetään olevamme perhe. Oikeasti ollaan valeperhe. 🤔

Vierailija
25/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti, ap, jos joku olisi keksinyt laitteen, jolla pääsisi käsiksi lähes kaikkeen maailmassa olevaan tietoon. Sen nimi voisi olla suomeksi vaikka tietokone. Ja joku toinen olisi keksinyt sovelluksen, jolla sieltä voi hakea tietoa. Sillä voisi olla joku jännä nimi, vaikka Google. Sitten kun siihen Googleen kirjoittaisi neljä kirjainta peräkkäin, perhe, niin se tuottaisi tulokseksi mm:

https://www.stat.fi/meta/kas/perhe.html

Varmastikin lain mukaan on määritelty toisin, mutta tarkoitan kulttuurista tunnepuolen määritelmää.

T. Ap

Vierailija
26/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis tarkoitan hiukan tiukemmilla kriteereillä. Itse koen olevani perheetön, kun mulla ei ole kumppania, vaikka lapsia onkin. Se "kokoonpanomme" nykyisellään ei kelpaa oikeaksi perheeksi. Oikeassa perheessä on kaksi vanhempaa, olivatpa he sitten miehiä tai naisia.

T. Ap

Aika erikoinen tulkinta sinulla.

Totta kai yh+lapsi on jo perhe, lapseton pariskunta omasta mielestä vähän siinä ja siinä, mutta jos he kokevat olevansa perhe, niin ei se ole minulta mitenkään pois. Itse vetäisin rajan että sinkku+lemmikki ei ole perhe, muut vähintään kahden hengen taloudet voivat laskea itsensä perheeksi.

Vierailija
27/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle eräs tuttavani toivotti hyvää joulua ilmaisemalla "hyvää joulua teidän perheelle". En sitten korjannut, että ei minulla miestä ole. Ellei sitten tarkoittanut lapsuudenperhettäni. Äh, hankalaa.

Onko hän ns perhetuttu?

Vierailija
28/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies varmaan sanoo toisin. Eli meidän taloudessa on kaksi eri perheen määritelmää.

Tuo täsmää kyllä eli teillä on perhe ja toisella määrittelyllä toinenkin perhe.

T. Ap

Vierailija
29/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies kuoli muutama vuosi sitten. Sillä hetkellä meidän perhe lakkasi tietenkin olemasta ja minusta ja lapsestani tuli täysin irrallisia toisiinsa kuulumattomia hahmoja. Me vaan esitetään olevamme perhe. Oikeasti ollaan valeperhe. 🤔

Niin se on, sinä perheetön valepukki!!

Taitaa ap olla vain provo, ei kukaan oikeasti ole noin tyhmä.

Vierailija
30/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hän ns perhetuttu?

Perhetuttu kyllä, muttei tiennyt ehkä avioerostamme.

T. Ap

Vierailija
31/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Eli onko minulla kaksi perhettä? Toisessa olen sisäjäsen ja toisessa ulkojäsen?

Vierailija
32/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Aika erikoinen tulkinta sinulla.

Totta kai yh+lapsi on jo perhe, lapseton pariskunta omasta mielestä vähän siinä ja siinä, mutta jos he kokevat olevansa perhe, niin ei se ole minulta mitenkään pois. Itse vetäisin rajan että sinkku+lemmikki ei ole perhe, muut vähintään kahden hengen taloudet voivat laskea itsensä perheeksi.

Teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei. Eli en miellä jotain pariskuntaa perheeksi lainkaan. Jos heillä on kotoa muuttaneita lapsia, ovat virtuaaliperhe. Sinkkuvanhempi + lapset eivät ole perhe, koska se toinen vanhempi puuttuu. Ehkä ihan teoriassa heistä saa virtuaaliperheen huomioimalla mukaan sen ex-puolison, mutta sitten se exä pitää ihan oikeasti laskea aina mukaan kaikessa ja pitää yhteyttä ahkerasti.

T. Ap

Vierailija
33/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapseni ollaan kyllä perhe, kuollut mieheni ( lasten isä) kuuluu myös perheeseen.

Vierailija
34/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Sinulla on yksi perhe. Miehelläsi on kaksi perhettä.

T. Ap

Vierailija
35/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta yh-isä ja lapset on perhe. Yh- äidit ei oo mitään.

Mitä he sitten ovat? Yksinasuvia sinkkuja?

Vierailija
36/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Sinulla on yksi perhe. Miehelläsi on kaksi perhettä.

T. Ap

Meillä ei siis ole yhteisiä lapsia. Molemmilla on omia. Mies tosin katsoo minun lasteni kuuluvan hänen perheeseen, vaikka minä en katso hänen lastensa kuuluvan. Meillä asuu minun lapseni, miehen lapset joka toinen vkl.

Vierailija
37/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on tunnekysymys ja sen voi määritellä miten haluaa. Itse kuitenkin näkisin, että "oikeaan" perheeseen kuuluu jälkeläiset. Minä ja mieheni emme ole perhe vaan pariskunta, mutta minä, isäni ja sisarukseni olemme perhettä. Jos saan joskus lapsia mieheni kanssa, meistä tulee perhe. 

Ymmärrän, että ystäviä sanotaan perheeksi, ja minullekin ystäväni ovat läheisempiä kuin vanhempani, mutta määritelmällisesti kyseessä on kuitenkin kaveriporukka eikä perhe. 

Vierailija
38/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lapseni kanssa kahdestaan, me olemme perhe.

Vierailija
39/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka asun yksin, on minulla olemassa perhe. Osa varmasti lukee koiran perheeseen kuuluvaksi. Perhe on laaja käsitys.

Vierailija
40/111 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela laskee perheeksi jopa kämppäkaveri, joten revi siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän