Turvaton kiintymyssuhde aikuisella
Tai enemmäkin sen vaikutukset aikuisuudessa. Onko tähän yhtään mitään apua? Minä olen itse tiedostanut että minulla on äärimmäisen turvaton suhde vanhempiini ja sen takia kärsin useista mt-häiriöistä. Olen myös pyörähtänyt psykologilla ja psykiatrilla, mutta koen että he eivät pysty korjaamaan tätä alkuperäistä turvattomuuden tunnetta. Heidän käytöksensä on liian "ammattimaista" ja epäjohdonmukaista, jotta se vastaisi siihen sisälläni olevan pikkulapsen tarpeisiin. Mikään ei elämässäni onnistu koska perusturvallisuuteni puuttuu. Ihme tosin että olen selvinnyt tähänkin asti.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:35"]
Esim. turvallinen parisuhde voi toimia korjaavana kokemuksena (mutta vaatii työtä)
[/quote]
Olen kyllä kuullut. En vain haluaisi "raahata" menneisyyttäni uuteen suhteeseen ja toisen taakaksi. Varsinkin kun kyseinen ongelma selkeästi vääristää persoonaani, joten lopulta varmaan kumpikaan meistä ei tiedä kenen kanssa lopulta on suhteessa. Mutta kiitos vastauksesta. Tämä on vaikea aihe. ap
Mee terapiaan. Se asia pitäis kohdata.
Esim. turvallinen parisuhde voi toimia korjaavana kokemuksena (mutta vaatii työtä)
[/quote]
Ei vääränlaisesti kiintyneellä ole kauheasti mahdollisuuksia päästä sellaiseen, tutkimusten mukaan turvallisesti kiintyneet muodostavat keskenään parisuhteita todennäköisemmin, sen sijaan turvattomasti kiintyneet (esim. välttelevä ja takertuva) hakeutuvat herkemmin toisensa seuraan, koska tyylit "täydentävät" toisiaan. Tästä syystä useilla aikuisilla kierre jatkuu eikä koskaan normalisoidu turvalliseksi.
Kuinka vanha olet ap? Itse kärsin samasta ongelmasta ja joitain toimintakyvyn heikkkenemisen merkkejä on havaittavissa. Olen itsekin miettinyt jotain terapiaa, mutta kukaan ei ammatikseen voi antaa lämpöä rakkautta ja hyväksyntää. Asioita voodaan ehkä pohtia rationaalisesti terapeutin kanssa, mutta en usko että se riittää minulle. Olen jopa harkinnut itsemurhaa, koska tuntuu etten pääse eteenpäin elämässäni ja kaikki tuntuu todella epävakaalta. En kaipaa muuta kuin jonkinlaista varmuutta ja hallintaa asioihin. Tunnetta että pärjään ja olen hyvä jossakin ja että tekemilläni töillä on merkitystä.
Miten turvaton kiintymyssuhde ilmenee teillä ihmissuhteissa?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:45"]
[/quote]
Ei vääränlaisesti kiintyneellä ole kauheasti mahdollisuuksia päästä sellaiseen, tutkimusten mukaan turvallisesti kiintyneet muodostavat keskenään parisuhteita todennäköisemmin, sen sijaan turvattomasti kiintyneet (esim. välttelevä ja takertuva) hakeutuvat herkemmin toisensa seuraan, koska tyylit "täydentävät" toisiaan. Tästä syystä useilla aikuisilla kierre jatkuu eikä koskaan normalisoidu turvalliseksi.
[/quote]
Uskon myös tähän ja siksi en myöskään ole aloittanut suhdetta. Oletan että automaattisesti valitsen kumppanin, joka "tukee" viallisia piirteitäni, kentieäs äitihahmona tai hoivan antajana, enkä silloinkaan onnistuisi eheytymään täyspainoiseksi. ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:49"]Kuinka vanha olet ap? Itse kärsin samasta ongelmasta ja joitain toimintakyvyn heikkkenemisen merkkejä on havaittavissa. Olen itsekin miettinyt jotain terapiaa, mutta kukaan ei ammatikseen voi antaa lämpöä rakkautta ja hyväksyntää. Asioita voodaan ehkä pohtia rationaalisesti terapeutin kanssa, mutta en usko että se riittää minulle. Olen jopa harkinnut itsemurhaa, koska tuntuu etten pääse eteenpäin elämässäni ja kaikki tuntuu todella epävakaalta. En kaipaa muuta kuin jonkinlaista varmuutta ja hallintaa asioihin. Tunnetta että pärjään ja olen hyvä jossakin ja että tekemilläni töillä on merkitystä.
[/quote]
Ei. Ei rationaalisesti kuin välillä. Eihän se sillä ratkea!
Tunteet pitää kohdata ja järjen avulla koostetaan asia yhteen.
Oikeanlainen terapia auttaa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:54"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:49"]Kuinka vanha olet ap? Itse kärsin samasta ongelmasta ja joitain toimintakyvyn heikkkenemisen merkkejä on havaittavissa. Olen itsekin miettinyt jotain terapiaa, mutta kukaan ei ammatikseen voi antaa lämpöä rakkautta ja hyväksyntää. Asioita voodaan ehkä pohtia rationaalisesti terapeutin kanssa, mutta en usko että se riittää minulle. Olen jopa harkinnut itsemurhaa, koska tuntuu etten pääse eteenpäin elämässäni ja kaikki tuntuu todella epävakaalta. En kaipaa muuta kuin jonkinlaista varmuutta ja hallintaa asioihin. Tunnetta että pärjään ja olen hyvä jossakin ja että tekemilläni töillä on merkitystä.
[/quote]
Ei. Ei rationaalisesti kuin välillä. Eihän se sillä ratkea!
Tunteet pitää kohdata ja järjen avulla koostetaan asia yhteen.
Oikeanlainen terapia auttaa.
[/quote]
Tiedätkö mikä tietty terapiamuoto olisi hyvä tässä tilanteessa
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:51"]
[/quote]
Ei pysty kunnolla luottamaan edes siihen kumppaniin. Joskus pelottaa, että jättää joka tapauksessa ja niin edelleen
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:58"]
[/quote]
Ei pysty kunnolla luottamaan edes siihen kumppaniin. Joskus pelottaa, että jättää joka tapauksessa ja niin edelleen
[/quote]
Ahaa. Voiko olla pohjatonta epäluottamusta vastakkaiseen sukupuoleen (esim. ei yllättyisi, että mies jonka kanssa on ollut suhteessa vuodenkin voi koska tahansa ja selittämättä jättää yhteydenpidon ja jättää) ilman, että olisi turvatonta kiintymyssuhdetta? Mietin vain, että testien mukaan kiintymyssuhteeni on pelokas ja silti en periaatteessa käsitä miten se sellaiseksi olisi voinut muodostua, sillä mulla on ollut hyvä äiti.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:49"]Kuinka vanha olet ap? Itse kärsin samasta ongelmasta ja joitain toimintakyvyn heikkkenemisen merkkejä on havaittavissa. Olen itsekin miettinyt jotain terapiaa, mutta kukaan ei ammatikseen voi antaa lämpöä rakkautta ja hyväksyntää. Asioita voodaan ehkä pohtia rationaalisesti terapeutin kanssa, mutta en usko että se riittää minulle. Olen jopa harkinnut itsemurhaa, koska tuntuu etten pääse eteenpäin elämässäni ja kaikki tuntuu todella epävakaalta. En kaipaa muuta kuin jonkinlaista varmuutta ja hallintaa asioihin. Tunnetta että pärjään ja olen hyvä jossakin ja että tekemilläni töillä on merkitystä. [/quote] Ei. Ei rationaalisesti kuin välillä. Eihän se sillä ratkea! Tunteet pitää kohdata ja järjen avulla koostetaan asia yhteen. Oikeanlainen terapia auttaa.
[/quote]
Minä kyllä uskon että kaikille ei ole olemassa tehokasta terapiaa tai nykyiset terapia vaihtoehdot eivät toimi kaikille. Esimerkiksi jos luonnostaan haluaa paljon kosketusta ja halauksia lapsena ja jää vaille niitä, niin tuollaisia tuntemuksia on hankala käsitellä jälkeenpäin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:45"]
[/quote]
[/quote]
Näin taitaa olla. Itse olen takertuvana rakastunut aina vain niihin kylmiin välttelijöihin. Normaalit koen toisaalta tylsinä, toisaalta liian avoimina/läheisinä. Juoksen aina sen perässä joka eniten aiheuttaa kärsimystä, vaikka tiedän mitä teen. En vain osaa muuttaa tätä. Ongelma pahenee kokoajan, kun nämä välttelevät ja sitoutumiskyvyttömät aiheuttavat lisää haavoja. Olen päättänyt pysytellä kokonaan erossa ihmisistä jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:51"]Miten turvaton kiintymyssuhde ilmenee teillä ihmissuhteissa?
[/quote]
Sanoisin ennemminkin että asia näkyy kaikessa tekemisessä. Tuntuu että kaikilta asioilta tuntuu pohja, ja oma pärjääminen hyvin epävarmalta
* Lisäys 12: Anteeksi, en tietenkään tarkoittanut, että jos on turvaton kiintymyssuhde äiti olisi ollut "huono", vaan että omien tulkintojen mukaan en tiedä minkä perusteella äitini ei olisi voinut luoda muhun turvallista kiintymyssuhdetta. Ehkä vaan projisoin oman osaamattomuuden ihmissuhteissa kiintymyssuhteeseen.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 15:03"]
[/quote]
[/quote]
Ahaa. Voiko olla pohjatonta epäluottamusta vastakkaiseen sukupuoleen (esim. ei yllättyisi, että mies jonka kanssa on ollut suhteessa vuodenkin voi koska tahansa ja selittämättä jättää yhteydenpidon ja jättää) ilman, että olisi turvatonta kiintymyssuhdetta? Mietin vain, että testien mukaan kiintymyssuhteeni on pelokas ja silti en periaatteessa käsitä miten se sellaiseksi olisi voinut muodostua, sillä mulla on ollut hyvä äiti.
[/quote]
Et ole kokenutkaan turvattomuutta molempien vanhempien taholta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 15:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et ole kokenutkaan turvattomuutta molempien vanhempien taholta.
[/quote]
Vaan toisen.
Vierailija kirjoitti:
* Lisäys 12: Anteeksi, en tietenkään tarkoittanut, että jos on turvaton kiintymyssuhde äiti olisi ollut "huono", vaan että omien tulkintojen mukaan en tiedä minkä perusteella äitini ei olisi voinut luoda muhun turvallista kiintymyssuhdetta.
Tämä on ollut itsellenise kipein lopputulema.
Sattumalta törmäsin tähän ketjuun. Itselläni ollut vuosien taakka, koska kasvoin suurperheessä jossa vanhemmat kyvyttömiä luomaan tunnesudetta kaikkiin lapsiin. Minä kuuluin niihin jotka jäivät ilman.
https://freepathways.wordpress.com/2016/05/07/lapsen-kaipaus/
Vastausta ei lopullisessa muodossa tiedä, miksi äiti aina torjui kaipaukseni ja turvan hakemiseni.
Terapiassa olen joutunut käymään aika pitkään, mutta se on onneksi auttanut ymmärtämään kokonaistilannetta ja olosuhteita. Olen armahtanut ainakin itseäni, viimeistään nyt viiskytmuotiaana. (!) Suosittelen kaikille näistä ongelmista kärsiville laadukasta terapiaa.
Onneksi sitä on Suomessa (vielä) tarjolla.
Nämä oireet usein aktualisoituu kun on saanut ensimmäisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ongelma kuin aloittajalla ja mun parisuhteet ei ainakaan toimi. En kai ole oma itseni ja kun suhde kariutuu, turvallisuuden tunne vähenee entisestään.