Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naisten asperger jää diagnosoimatta? Miten naiset piilottavat sen?

Vierailija
21.12.2021 |

Ja mikseivät pojat pysty piilottamaan sitä yhtä hyvin?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska diagnoosin saa vain jos sellaista aktiivisesti hakee. Suurin osa miehistä saa sen ennen varusmiespalvelusta tai sen aikana. Eli syy hommata se on vapautus varusmiespalveluksesta. Naisilla tällaista motivaattoria joka osuu jokaisen kohdalle ei ole. Naiset hakevat as-diagnoosin yleensä jotta saisivat suorittaa esim. yliopistokoulutuksen kuntoutustuella, joka on taloudellisesti kannattavampaa.

Vierailija
62/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tirsk sillon varmaan ei ole ollut asperger jos se piilotetaan aina. Tuollaiset diagnoosit on huvittavia tyyliin, jostain levitetään joku huhu jostain diagnoosista ja kun joku toinen kyseenalaistaa sen, niin vastaus on jotain: "no sillon se käyttäyty vaan normaalisti ja puhui hyvin, mutta muuten...."

Joo mä tiedän myös yhden, josta oli jotain tuollaisia huhuja ja voitteko kuvitella vielä jonkun silmiin tapittamisen testin halusivat tehdä. "Ai testaatte, no enpäs katso" se oli kiva leikki se.

Kuulin myös toisesta tapauksesta, jossa järjestettiin erilaisia sosiaalisia tilanteita ja testattiin henkilöiden käyttäytymistä ja reagointia. Sanoisin että tuollaiset ei toimi, sillä, jos tietää olevansa testauksen tai jonkun näyttelemisen kohteena, voi käyttäytyä ihan tahalleen eri tavalla kun normaalisti eli jos haluaa nähdä sen normaalin käyttäytymisen pitäisi osata testata niin ovelasti, että toinen ei huomaa mitään.

Henkilöhän voi käyttäytyä kovinkin eritavalla kotona tai töissä, mutta esim. tässä mainittu asperger ei ole sellainen, että välillä pystyisi esittämään täysin normaalia jos vaikka puhutaan jonkun kanssa pitkän aikaa ja joskus sitten mukamas selkeät asperger oireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa, minulla on lapsia ja hyväpalkkainen IT työ. Lahjakkuuksiani mitataan työn puolesta ja tiedän antavani niissä kovan luokan tulosta. Jostain syystä minut on kuitenkin laitettu rooliin, jossa yhteistyötä muiden kanssa ei juurikaan ole.

IT-ala on kyllä monen assin pelastus. Siellä asseja arvostetaan juuri tuon kovan luokan tuloksen vuoksi. Kyllähän assit parhaimmillaan tekee asioita, joista nentit voivat vain haaveilla. Ja sitä sosiaalista kömpelyyttäkin IT-alalla siedetään, se on se hinta mikä ollaan kovasta osaamisesta valmiita maksamaan. 

Yhdeltä assilta (mies) meni kyllä työpaikka, kun erehtyi kerran sanomaan liian suoraan ja toinen henkilö loukkaantui. Tämä loukkaantunut oli firmalle tärkeämpi, joten assin kanssa neuvoteltiin sitten irtisanoutumispaketti. Löysi kyllä aika pian sitten uudelleen työn, mutta oli tuo hänelle iso kriisi, piti aivan kohtuuttomana eikä ymmärtänyt mitä pahaa oli tehnyt. Ehkä oli vähän kulttuuritörmäyskin, ei kukaan suomalainen olisi sellaisesta loukkaantunut, mutta amerikkalaisille pitää viesti aina sokeroida. 

Mitä käyttöä on tässä yhteiskunnassa assille, jota ei IT-ala satu kiinnostamaan? 

Aika monellekin alalle on aspergereille käyttöä tässä yhteiskunnassa. Itse tuun hyvin toimeen esimerkiksi kissojen ja koirien kanssa kun niistä on kokemusta jo 20 vuoden ajalta ja osaan ns. "aistia" niiden tarpeet paremmin kuin neurotyypilliset. Lisäksi mulla on hyvä kielipää ja opin vieraita kieliä aika nopeesti aspergerin ansiosta. Osaan sisäistää suht nopeasti vieraiden kielien kielioppia muistiini. Jostakin syystä joidenkin venäjän kielen verbien muistaminen on mulle hieman vaikeempaa, vaikka tänä vuonna oon jo paahtanu suorittamalla 2 venäjän kurssia yliopiston kielikeskuksessa. Muuten tykkään erittäin paljon eri vieraiden kielten opiskelusta ja voisinkin varmaan käyttää koko loppuelämäni vieraiden kielten opiskeluun. Jatkuvat parikeskustelut kielten kursseilla ärsyttää vaan mua kun jokaisesta teemasta pitää vääntää parikeskustelu kielten kursseilla. Vieraita kieliä voi opiskella muillakin tavoin kuin vain pelkästään pälättämällä jotain turhaa.

T: se asperger nuorimies

Vierailija
64/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aspergerit ollaan myös hyviä huomaamaan erilaisia hyvin yksityiskohtaisia asioita ympäristössä joten aspergereille sopii myös hyvin tarkkaa työtä vaativat ammatit. Riippuu ihan yksilöstä. Näin jatkaa se asperger nuorimies.

Vierailija
65/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kyseenalaistamaan aspergerin olemassaolon.

Oireyhtymän keksijä oli n a t s i, jonka näkemykset eivät  olleet mitenkään objektiivista tiedettä, vaan sen ajan Saksan  ideologioita edistävää.

En nyt sanoisi noinkaan, vaan suosittelisin olemaan diagnosoimatta tyylillä, jossa etsimällä etsitään piirteitä olisiko sitä tai tätä. Yleensä silloin mennään metsään. Jos jollain on selvä asperger, ei sitä tarvitse ihmetellä, jostain melko tavallisista asioista onkien, vaan kyllä sen huomaa ihan selkeistä merkeistä. Onhan niitä, jotka käyttäytyy juuri kun se yksi lääkäri syke sarjassa ja silloin on jo aihe diagnosoinnille. Jos pitää hirveästi ihmetellä olisiko tuo tai tämä on turha yrittää väkisin lyödä jotain diagnoosia.

Vierailija
66/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No naisten käytöshäiriöistä ei oikein saa vieläkään puhu. Esim täälläkin kaikki lähtee poistoon jos nainen on tehnyt jotain väärää. Siis näitä systemaattisesti piilotellaan.

Vierailija
67/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No naisten käytöshäiriöistä ei oikein saa vieläkään puhu. Esim täälläkin kaikki lähtee poistoon jos nainen on tehnyt jotain väärää. Siis näitä systemaattisesti piilotellaan.

Huokaus. Ne teidän raportoimiset on sitä kaikki naiset blaa blaa -spämmiä. Katso peiliin niin löydät syyt poistamisille. Ihan aikuisten oikeasti. Jos mies kertoo tällä omasta käytöshäiriöisestä kumppanistaan, niin naisten vastaus on juokse, jos nainen ei suostu terapiaan. Kokeile vaikka. Kirjoita asiallisesti eikä minään sukupuolten sotana. Ai niin kun sinulla ei edes ole naista, kaikki on vaan jotain nettimölinän toistamista.

Vierailija
68/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kolmenmamma- kirjoitti:

Luin joskus jonkun tutkimuksen, missä oli kuvannettu neurotyypillisten ja as-poikien sekä tyttöjen aivoja. AS-poikien aivot erosivat merkittävästi neurotyypillisten poikien aivoista, mutta AS-tyttöjen aivot muistuttivat neurotyypillisten poikien aivoja. Itselläni AS-poika ja piirteinen tyttö ja kyllähän tuo tyttö ihan selkeästi on enemmän poikatyttö. Viihtyy ooikien ja muiden poikatyttöjen kanssa, töksäyttelee asioita suoraan jne. Mutta menee testeissä vielä toki normaalista.

Itselläni ei ole (ainakaan vielä) diagnoosia, mutta nyt on jo niin moni sanonut, että on pitänyt minua Aspergerina, että aion tämän tutkituttaa. ADHD-PI(tarkkaamaton) -diagnoosin sain viime keväänä. Sitäkään en osannut itsessäni nähdä enkä epäillä, ennen kuin tyttärellä alettiin tutkia. Enkä hänessäkään tietty osannut tätä nähdä enkä epäillä. Olin 50v kun sain diagnoosin, tytär oli 20v. 

Kun olen omasta ADHD-diagnoosistani kertonut, niin on alkanut tulla näitä "olen aina ajatellut, että olet Asperger" -kommentteja. Minussa on siis jotain, mistä tämän helposti huomaa. Mutta ilmeisesti asia on sellainen, jota ei helpolla kehdata ottaa esiin. Todella turhauttavaa, että jotkut näistä ihmisistä ovat tämän minussa jo 10-15 vuotta sitten nähneet, mutta eivät ole sanoneet mitään! Totta helvetissä olisin halunnut tietää!

Mutta tuo mitä kuvasit, että assityttöjen aivot muistuttaa nenttipoikien aivoja, tunnistan tuosta itseni kyllä todella hyvin. Naisten ymmärtäminen on ollut minulle vaikeaa. Esimerkiksi tämä, kun kerrotaan jostain ongelmasta, mutta mitään ratkaisuehdotuksia ei haluta. Mikä idea siinä on, että halutaan että se toinen vaan siinä voihkii mukana että voi voi ikävä homma, mutta ei haluta etsiä ongelmaan ratkaisua!? 

Minulla on ollut tilanteita, että olen ollut yksin naisten kanssa (ennen harrastuksen alkua) ja tilanne on tuntunut jotenkin vaikealta, kun olen kokenut että olen ainoa joka ei kuulu joukkoon. Heti kun ensimmäinen mies tulee paikalle, olo helpottuu huomattavasti, että vihdoin joku toinenkin hengenheimolainen eikä tarvitse olla yksin!

En minä läheskään kaikkia miesten mielenkiinnon kohteita jaa, mutta silti on helpompi ja luontevampaa olla miesten kanssa kuin naisten kanssa. 

Kaikkien diagnosoimattomien assien puolesta pyytäisin kauniisti, että jos näette ihmisessä tällaisia piirteitä, niin sanokaa hänelle! Tai voitte ihan kysyä, et anteeks, mut ootko sä Asperger kun susta saa vähän sellaisen vaikutelman? Voi olla että se ihminen menee siitä hämilleen ja ihmettelee, että ai minäkö? Mutta siitä jää ajatus itämään ja ehkä hän etsii sitten lisää tietoa ja hämmästyy itsekin, että tämänkö takia musta on tuntunu et oon vähän outo ja sosiaalisesti kömpelö ja ihmiset loukkaantuu, vaikka en tarkottanu loukata. Ja ehkä etsii sitten apuakin itselleen. 

Ajatelkaa sitä Aspergeria vaikka niin, että se on kuin nenästä roikkuva räkä, jonka kaikki muut näkee, mutta se ihminen itse ei sitä näe. Kai nyt kertoisitte tällaiselle ihmiselle, että hei, et oo vissiin huomannu että sulta roikkuu räkää nenästä? 

Tuo neuvosi kysyä joltain "oletko kenties asperger kun olen huomannut..." En suosittele, ellet ole hyvä ystävä tai tekemisissä henkilön kanssa paljon päivittäin ja omaat varmasti jonkinlaiset diagnosointi tiedot. Ei henkilö varmaan pahastu, jos olet päätynyt oikeaan tulokseen ja osaat esittää perustelusi hyvin ja olet ystävä eikä vihollinen. Nimittäin jos sinulla olisi jotain kaunaa kyseistä henkilöä kohtaan, saattaa se asettaa diagnoosisi outoon valoon. Tsemppiä kaikille wanna be lääkäreille ja neurologisten tai psyyke diagnoosien tekoon.

Tuohan olisi suorastaan huvittavaa kun Mikko menee Matille sanomaan: "kun sä et oikein ota katsekontaktia niin ajattelin kysäistä..." Tai " olen kuullut susta juttuja, etkä vietä kerttu keskitason elämää, joten olen tehnyt seuraavanlaisen diagnoosin- haluatko kuulla? Mä sanoisin, kiitos ei. Ei kiinnosta pätkän vertaa.

Vierailija
69/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei rakas, sinä nyt ihan selvästi ylireagoit,istu alas,rauhoitu  ja mieti oletko ehkä sittenkin asperger vai narsisi.

Vierailija
70/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Ne teidän raportoimiset on sitä kaikki naiset blaa blaa -spämmiä. Katso peiliin niin löydät syyt poistamisille. Ihan aikuisten oikeasti. Jos mies kertoo tällä omasta käytöshäiriöisestä kumppanistaan, niin naisten vastaus on juokse, jos nainen ei suostu terapiaan. Kokeile vaikka. Kirjoita asiallisesti eikä minään sukupuolten sotana. Ai niin kun sinulla ei edes ole naista, kaikki on vaan jotain nettimölinän toistamista.

Olen nainen ja totesin vain faktan, minkä sinä todistit heti oikeaksi. Ei voi keskustella aiheesta kun heti leimataan peräkammarinpojaksi tai muuksi negatiiviseksi. Nämä asiat ei muutu ennen kuin niistä keskustellaan vapaasti!!

Vierailija
71/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja totesin vain faktan, minkä sinä todistit heti oikeaksi. Ei voi keskustella aiheesta kun heti leimataan peräkammarinpojaksi tai muuksi negatiiviseksi. Nämä asiat ei muutu ennen kuin niistä keskustellaan vapaasti!!

Siitä ei ole mitään takeita että olet nainen, sekin on osa ongelmaa, että miehet teeskentelee täällä naista kirjoittaakseen naisista paskaa nettiin kun muuten se oma älämölö lentäisi roskakoriin. Kautta linjan lääke tähän on se että palstan mieskirjoittajat parantaa käytöstään. Heti helpottuu ASIALLINEN kirjoittaminen naisista. Mutta tätähän ei tule tapahtumaan koska he eivät edes halua pohtia tai keskustella asiallisesti. Heidän motiivinsa kirjoittaa liittyy heihin itseensä. Naisiin liittyvien pettymysten kosto, päihteiden käytön ja yleensä oman elämäntavan perustelu, oman hauraan syrjäytyneen henkilön egon pönkitys naisia polkemalla.

Vierailija
72/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla joku sanoi, että hän aspergerinä sanoo asiat niinkuin ne ovat, eikä liudenna. Huomioksi, että siis sanoo sen, minkä kokee olevan. Ikään kuin hänellä olisi ns. objektiivinen totuus. No ei ole, se on vain hänen ehdoton subjektiivinen kokemuksensa, kun ei välttämättä kykene ajattelemaan/kokemaan toisten näkökulmia/kokemuksia.

Ei-assit ei pysty myöskään kovin laveaan ymmärrykseen.  Aina on nämä kahtalaisuudet,  naisen diagnoosi on olla nainen, iltavirkun diagnoosi on olla iltavirkku, assin diagnoosi on olla assi. Tyhmin normo määrittelee. 

Vierailija
73/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullaanko teidät siis kotoa raahaamaan johonkin asperger-testiin? Eihän sitä voida diagnosoida ellei itse hakeudu diagnosoitavaksi ja tuskinpa moni niin tekee ja assburgeilee vaan rauhassa kotonaan.

Vierailija
74/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä ei ole mitään takeita että olet nainen, sekin on osa ongelmaa, että miehet teeskentelee täällä naista kirjoittaakseen naisista paskaa nettiin kun muuten se oma älämölö lentäisi roskakoriin. Kautta linjan lääke tähän on se että palstan mieskirjoittajat parantaa käytöstään. Heti helpottuu ASIALLINEN kirjoittaminen naisista. Mutta tätähän ei tule tapahtumaan koska he eivät edes halua pohtia tai keskustella asiallisesti. Heidän motiivinsa kirjoittaa liittyy heihin itseensä. Naisiin liittyvien pettymysten kosto, päihteiden käytön ja yleensä oman elämäntavan perustelu, oman hauraan syrjäytyneen henkilön egon pönkitys naisia polkemalla.

Usko mitä haluat, eikä sukupuolella edes ole lopulta merkitystä. Syytät nyt muita omasta käytöksestäsi. Miten minulla tulee olo että sinunkaan motiivisi eivät ole siellä missä pitäisi. Niin tai näin, keskustelu ei onnistu, kuten jo aiemmin totesin.

Vierailija
75/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tullaanko teidät siis kotoa raahaamaan johonkin asperger-testiin? Eihän sitä voida diagnosoida ellei itse hakeudu diagnosoitavaksi ja tuskinpa moni niin tekee ja assburgeilee vaan rauhassa kotonaan.

Mutta miksi asbergerin ilmentymä on niin suuri ongelma normoille?  Normo ei jää ilman jutteluseuraa ja kaltaistensa seuraa, antais vain as n olla.  Jos as ei kykene joihinkin sosiaalisiin töihin, niin siinä se, ei pestata sitten. Ei normokaan kykene sellaiseen ajattelun tarkkuuteen kuin as useimmiten, eikä sitä koeta ongelmana, se on vaan ihan normoa. 

Vierailija
76/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Wing ja Gould (1979) jaottelevat autismikirjon häiriöitä sairastavat jatkumolle sosiaalisen vastavuoroisuuden tarpeen mukaan: vetäytyvät, passiiviset, aktiiviset mutta erikoiset, muodolliset ja jäykät. Enemmistön AS-tytöistä on huomattu kuuluvan passiivisten ryhmään. He hyväksyvät muiden sosiaalisen lähestymisen siirtymättä tilanteesta pois. Spontaani vuorovaikutus on kuitenkin vähäistä. Katsekontaktissa on puutteita, mutta erikseen kehotettaessa aktiivisuus voi lisääntyä. Ympäristö saattaa yliarvioida tyttöjen taidot, koska he ovat kuuliaisia ja tottelevaisia. Onnistuneesti muita jäljittelemällä tai pysyttelemällä passiivisena isommassa joukossa he pystyvät peittelemään AS-piirteitään. He eivät välttämättä reagoi aggressiivisesti haastavissa tilanteissa vaan kääntävät pahan olon sisäänpäin. Tällainen passiivinen reagointi saattaa johtaa virheellisiin tulkintoihin esimerkiksi tunne-elämän häiriöstä. Carter ym. (2007) kartoittivat autismikirjon häiriön kriteerit täyttävien tyttöjen ja poikien eroavaisuuksia ja totesivat, että tytöillä esiintyy enemmän vetäytyvyyttä ja karkeamotoriikan ongelmia."

Tuossa pieni pätkä Duodecimlehden Aspergerin oireyhtymä tytöillä ja naisilla -sivulla ihan netissä. 

Ja mites niitä tyttöjä kasvatettiinkaan, ole hiljaa, älä riehu, tottele aina, ei saa tuijottaa. Jos tyttölapsi käyttäytyy juuri niin passiivisesti ja kainosti kuin on opetettu niin miten erotat sitten onko sillä autismi vai kasvatus toiminut?

Silloinhan kasvatus nimenomaan on epåonnistunut, jos lapsi ei koskaan riehu tai kapinoi tai muutenkaan kokeile rajojaan mitä saa tehdä ja mitä ei.

Vierailija
77/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset naisten sairaudet jää diagnosoimatta ja hoitamatta. Tämä on ihan tutkittu juttu. Naiset saa huonompaa palvelua terveydenhuollosta.

Ja tämä ilmenee käytännössä roosa-nauhoina, papa-seulontoina ja kylmänä faktana, että miehet kuolevat keskimäärin 5-6 vuotta aiemmin.

Miehet kuolee nuorempina koska niitä syntyy enemmän. Se on ihan ihmisen biologiaa ja luonto on päättänyt niin. Sille edes me ei voida mitään. Miehet ei kuole siihen että heidän sairauksiaan ei löydetä toisin kuin naiset, ne kuolee koska niin kuuluu asioiden mennä. Vanhalle miehelle ei ole evoluutio löytänyt käyttötarkoitusta.

Kyllä siihen vaikuttaa ihan se, että miehillä on keskimäärin epäterveellisemmät elintavat, ja miehiä kuolee enemmän tapaturmaisesti kuin naisia. Myös lapsina tai nuorina kuolleista suurin osa on poikia.

Vierailija
78/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi oon kyllä sellaista loukkaavalla tavalla "suoraa puhetta" kuullut ihan oletettavasti neurotyypillisiltä ekstroverteilta.

Kai sitä as-henkilöiden kohdalla jotenkin osaa suhtautua eri tavalla, tai jos on as-henkinen ihminen, niin voi ajatella "Minna nyt on aina vähän erikoinen, ei pidä ottaa henkilökohtaisesti".

Vierailija
79/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naissukupuoli on sosiaalisilta taidoiltaan niin paljon kehittyneempi ettei häiritsevää poikkeavuutta ole havaittavissa kanssakäymisessä verrattuna miehiin, äkkiseltään psyyke jää piiloon.

Naisilta hyväksytään tällaiset poikkeudet paljon helpommin. Nainen voi olla vaikka minkälainen autisti ja silti miehetkin voivat hyväksyä naisen jopa parisuhteeseen.

Taidat ajatella nyt pitkälti seksiä. Paljastus; työelämässä ei todellakaan suhtaudu hyvin. Naiset ei tajua oudosti käyttäytyvää naista, ja miehet ei tajua miksei toimi kuin "nainen". Eikä se ole mitään diippiä ernuilua, vaan surullista.

Vierailija
80/106 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi asbergerin ilmentymä on niin suuri ongelma normoille?  Normo ei jää ilman jutteluseuraa ja kaltaistensa seuraa, antais vain as n olla.  Jos as ei kykene joihinkin sosiaalisiin töihin, niin siinä se, ei pestata sitten. Ei normokaan kykene sellaiseen ajattelun tarkkuuteen kuin as useimmiten, eikä sitä koeta ongelmana, se on vaan ihan normoa. 

Ihmiset mieluusti utelevat varsinkin jos ounastelevat jotain, koska haluavat asemoida itsensä suhteessa toisiin, että onko se toinen outolintu kenties, kuuluu olennaisesti ihmisluontoon että oletetaan muiden olevan pääosin samanlaisia kuin itse on ja sitten kun huomataan että jonkun kohdalla on poikkeamaa, se aiheuttaa epäselvyyden.