NYT TV2 Silminnäkijä 1000 työhakemusta
Kommentit (176)
Itse olen 4-5 vuotta vanhempi kun tämä mies mutta täysipäiväisessä töissä olen ollut jo vuodesta 1992 alkaen. Opiskelujen takia miehellä on 4-5 vuotta lyhyempi työura.
Olen päättänyt jo 90-luvulla pysyä kaukana Nokiasta ja niihän siinä kävi kuten ajattelinkin että on insinööriä pitkä jono työttömänä.
On todella järkyttävää kuinka työttömiä kohdellaan nykyisin.
Työnantajat kovin ylimitotetuin vaatimuksin (jopa toimiston kahvinkeittäjän on osattava 3 kieltä ja oltava loppututkinto - tyyliin), vielä työssä olevien nälvintä ja pelonsekainen räksytys työttömiä kohtaan ja syyllistäminen tilanteessa joka ei ole työttömän oma vika. Tässä tulee hyvin esiin yhteiskuntamme sivistymättömyys ja taso.
Pitäisi vain jokaisen muistaa, kuinka pienestä on loppujen lopuksi kiinni että itse onkin joku päivä työtön...
Ohjelman sipuli-mansikka- konsultti oli varmaan vitsi. Siis ihan totta, tälläkö tasolla työllistämiskurssit ovat? ;)))
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:01"]
Mies on 40 v ja asuu äitinsä kanssa... Palkkaisitko sellaisen?
[/quote]
Kaikki tais olla sinkkuja.
Sarjakuvapiirtäjän työhakemus sai kouluttajan epätoivoiseksi, eli kyllä niissä hakemuksissa on ollut vikaa haastavan alan lisäksi. Taidetöihin ei pääse ellei ole oikeasti taitava.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 01:13"]
Olin työttömänä kaksi vuotta ja hain kuumeisesti töitä, mitä tahansa töitä. Satoja hakemuksia.
Nyt sain osa-aikaista duunia, jolla ei tule toimeen. Sain sen ystäväni suhteilla.
Ilman tätä suhdetta olisin edelleen työtön.
Entä ne ihmiset, joilla ei ole kavereita kaikissa firmoissa? Ei mitään mahdollisuuksia.
[/quote]
Tämä minua suututtaa työelämässä eniten, pistää ihan katkeraksi. Olen nuori aikuinen ja kaikki työllistyneet ystäväni ovat töissä kaveri- tai perhesuhteiden kautta.
Jos olisin tiennyt, että koko tulevaisuuteni riippuu siitä, niin olisin pakottautunut teininä niihin kaikkiin oksettaviin piribileisiin ja kamppaillut tieni tuhannen sietämättömän idiootin sydänystäväksi. Mutta harmi vain; en halunnut uskoa, että juuri tuo osa oli sitä elintärkeää verkostoitumista, jonka kautta muut saivat töitä.
[/quote]
Ymmärrän tämän kommentin siltä pohjalta, että minullakin jäi opiskeluaikoina verkostoituminen vähemmälle, koska vietin paljon aikaa pois Suomesta, ja kärsin siitä edelleen lähes nelikymppisenä. Lähinnä siksi, että kaikki sellaiset vapaaehtoistyöt, joita alalla olisi pitänyt tehdä, jotta pääsee ns. "oikeisiin töihin", jäivät minulta tekemättä. Nyt teen kyllä töitä, mutta en omalla alallani. Sinne ei juuri rekrytä, ainakaan sen sisältöisen koulutuksen saaneita ihmisiä, mikä minulla on.
Mutta sitä ihmettelen hiukan, että millä alalla kaikki työllistyneet ovat pyörineet joissain piribileissä tai olleet sietämättömiä idiootteja? Minusta ne opiskelukaverit, jotka aikanaan jaksoivat opiskelun ja maksettujen osa-aikatöiden lisäksi tehdä vielä vapaaehtoistöitä, ja ovat pystyneet paitsi säilyttämään työpaikkansa, myös tekemään uraa rajussa murroksessa olevalla alalla, olivat silloin opiskeluaikaan ihan mukavia. Piribileisiinkin saattoi joskus porukan mukana ajautua, mutta eivätpä ne tyypit, jotka silloin reivasivat tablettien voimalla yön läpi, ole missään hirveästi näkyneet.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:01"]
Mies on 40 v ja asuu äitinsä kanssa... Palkkaisitko sellaisen?
[/quote]
Kaikki tais olla sinkkuja.
Sarjakuvapiirtäjän työhakemus sai kouluttajan epätoivoiseksi, eli kyllä niissä hakemuksissa on ollut vikaa haastavan alan lisäksi. Taidetöihin ei pääse ellei ole oikeasti taitava.
[/quote]
Ja ylipäätään, jos opiskelun "liikeideana" on ryhtyä sarjakuvapiirtäjäksi, niin haloo! Vähän hitaammankin pitäisi tajuta, että töitä hyvin suurella todennäköisyydellä ei tule olemaan. Ainakaan sellaisia, joilla elättää itsensä ja perheensä. Samoin kaikenmaailman uskontomaisterit. Hieman kannattaisi käyttää kritiikkiä opiskeluja aloittaessaan, että onko toivoakaan saada tolkullista työtä sillä koulutuksella.
Sensijaan ihmettelen, että maallamme on varaa haaskata tohtorikoulutuksen saaneen kauppatieteilijän know how. Millaisessa toimintaympäristössä elämme, että tuonkaltaiset kaverit käyttävät päiviään lavatanssien opiskeluun?
Muotoilijahan sen sarjakuvapiirtäjän koulutus oli. Minusta tuossa Mikossa ei ollut mitään vikaa, ajat ovat vain huonot, toivottavasti joku palkkaa hänet ohjelman perusteella. Sille uskontotieteilijälle suosittelen lisäkoulutusts esim. opettajaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:44"]
"En saa töitä koska cv on liian pitkä" wtf.. no vit... Lyhennäs sitä!!!
[/quote]
Jos "pituus" tarkoitti liian monta lyhyttä työpätkää, vaikea lyhentää jättämällä työsuhteita mainitsematta niin, että ei jää aukkoja. Sillä kyllä lyhenee, että kirjoittaa esim. "37 lyhytaikaista luokanopettajan sijaisuutta eri työnantajien palveluksessa vuosina 1996-2013, yhteensä 1,9 vuotta" sen sijaan, että kirjoittaisi niistä jokaisesta 37:sta eri rivin.
Totta on, että hakijalta on haastattelussa kysytty, miksi näitä työsuhteita on näin paljon. Syy oli se, että oli aina lähtenyt sijaiseksi (hoitoalalla) kun oli kutsu kuulunut.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:52"]
Työttömillä ei välttämättä ole varaa siihen kuntosalikorttiin. Kaikkeen liikuntaan tarvitsee välineitä, vaatteita. Hyvä jos on tilillä rahaa ja voi ostaa. Se ei paljoa auta niitä persaukisia.
[/quote]
Älä höpötä, ulkona käveleminen on ihan ilmaista. Ei tarvita edes erikseen tiettyjä kenkiä tai vaatteita vaan kelpaa ne samat, joita muutenkin käyttää.
[/quote]
Ei kyllä kelpaa, ainakaan näillä sohjokeleillä. Köyhä työtön on idiootti jos tuhoaa ne ainoat siistit työkenkänsä kävelemällä lenkkejä sohjossa.
[/quote]
No voi voi. Kokeilehan sitten kehonpainotreenaamista, oikein muotia nykyään ja netistä löytyy treenivinkkejä. Voit treenata kotonasi avojaloin etkä tarvitse mitään välineitä. On tässä tietysti se vielä, että jos urheilee niin ruokahalu kasvaa ja työttömällä ei tietenkään oo varaa ostaa enempää ruokaa...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:46"]
Muotoilijahan sen sarjakuvapiirtäjän koulutus oli. Minusta tuossa Mikossa ei ollut mitään vikaa, ajat ovat vain huonot, toivottavasti joku palkkaa hänet ohjelman perusteella. Sille uskontotieteilijälle suosittelen lisäkoulutusts esim. opettajaksi.
[/quote]
Nokian inssi ja haki ilmeisesti päällikkötason homia. Ei tuo Nokian työkomeus ole kovinkaan hyvä merriitti aivan eri alalle.
Muistaako kukaan, mikä sen kauppatieteiden tohtorin nimi oli?
Ohjelmassa ei sanottu ollenkaan mitä töitä haki
Yleensä en tykkää ruotia ei-julkkisten elämää, mutta itseppä tunki tuohon ohjelmaan tuo Miko. Jotain epätavallista hänen työtaustassaan on, softainssistä suoraan huoltoliiketoiminnan kehitykseen. Aika poikkeuksellinen urakehitys noin yhtäkkinen alan vaihdos, ja vielä suoraan ulkomaille. Ei nyt missään nimessä ole mikään huono asia, päinvastoin, mutta tuntuu että jotain jää kertomatta. 1000 työhakemusta on tuolla taustalla aivan liikaa, kyllä paljon vähemmälläkin pitäisi työllistyä tuolla taustalla ja kokemuksella kunhan vaan kohdentaa hakemukset oikein. Tuntuu että jokin juttu jää tässä kertomatta.
Olen itse saanut töitä verkostojen kautta: en sukulaisuuden tai bilettämisen kautta vaan vapaaehtoistyön sekä tosi huonosti korvattujen palkkiotöiden perusteella. Niiden kautta olen saanut sellaista osaamista ja luotettavan imagon, että aina olen päässyt askeleen kerrallaan eteenpäin.
Myös jotkin lyhyet sijaisuudet laitetaan tosi suppealla haulla nopeasti auki ja on tosi tärkeää kuulla niistä puskaradion kautta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:33"]
Olen itse saanut töitä verkostojen kautta: en sukulaisuuden tai bilettämisen kautta vaan vapaaehtoistyön sekä tosi huonosti korvattujen palkkiotöiden perusteella. Niiden kautta olen saanut sellaista osaamista ja luotettavan imagon, että aina olen päässyt askeleen kerrallaan eteenpäin. Myös jotkin lyhyet sijaisuudet laitetaan tosi suppealla haulla nopeasti auki ja on tosi tärkeää kuulla niistä puskaradion kautta.
[/quote]
Sama täällä. Järjestötoiminta on investointi tulevaisuuteen!
Sitten kun on saanut sen ekan työpaikan, voi sen kautta saada myöhemmin lisää töitä. Tietty jos ei ole koskaan tehnyt töitä eikä opintoihin kuulu juurikaan harjoittelua, voi olla hankalampi juttu.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:45"]Linkedinin mukaan ei saanut Wärtsilän työtä. Suosittelisin laadukasta pukua ja paitaa sekä solmiota. Selkäreppu on lapsille. [/quote] Googlen mukaan Konecranesin hommissa sinkaporessa. Muuten olen sitä mieltä että 40v. äijä joka asuu äitinsä kanssa, karsee läväri korvassa (oli tosin ottanut sen pois Wärtsilän työhaastattelussa, mutta reikä näkyy) on kyl aika erikoinen, en googletellu tarkemmin mutta jos löytyy niitä "biitsikuvia" enemmänkin kun TVssa näytettiin niin menee kyl hakemus heti mappi Öhön. Ei mikään varteenotettava firma halua mitään lihapäitä tyyliin bullmentula hommiin.
[/quote]
liene juuri se vanha paikka josta irtisanottiin.
Mun uuden työpaikan saaminen oli eräänlainen lottovoitto, joka tuskin tulee toistumaan: olen yli 50 v, kouluni käynyt 80-luvulla, en ole verkostoitunut, ei suhteita mihinkään, olen aika ujo suuremmassa porukassa. Siis joku näkisi näillä tiedoilla mun olevan luuseri. Kuitenkin yli 50 hakijan joukosta mut valittiin, siis aika uskomaton juttu. Cv on todella lyhyt, koska mulla on takana pitkään kestänyt työsuhde. Sekin saattaa olla positiivinen juttu; näkevät, että olen todella sitoutunut enkä poukkoile tylsän päivän tullessa muualle. Kuukauden työttömyyden jälkeen sain määräaikaisen työn ja määräaikaisuudesta huolimatta koen olevani erittäin onnekas tämän päivän lamassa ja siinä, mitä kaikkea työnhakijalta vaaditaan (30 vuoden työkokemus ja ikää korkeintaan 30).
Miko vaikutti mielestäni ihan perusjärkevältä jalat maassa -tyypiltä. Sinnikäs luonteeltaan selvästikin ja valmis panostamaan tarvittaessa, osaa fokusoitua ja oli myös vapaa-ajallaan aktiivinen + terveelliset elintavat. En näe mitään syytä, miksei häntä palkattaisi. Työllisyystilanne on vain tällä hetkellä yleisesti huono. Ehkä habitusta voisi hieman siistiä, se parta ehdottomasti pois ja korvis samoin, hiusmalliakin voisi muuttaa, jos ja kun asiantuntijahommiin hakee. Habitus ehkä hivenen amismainen.
Tästä ohjelmasta tuli jälleen kerran mieleen se, että nuorille ihmisille pitäisi jo opintojen aikana puhua enemmän siitä, mihin omalta alalta on realistista työllistyä ja mitä työllistyminen edellyttää (esim. vapaaehtoistyöt ja harjoittelut jo opiskeluaikana välttämättömyys). Tämä olisi tärkeää etenkin kulttuurialoilla, joilla työllisyystilanne on heikko. Vaikkapa sivuainevalinnolla voisi vaikuttaa siihen, että osaaminen olisi laaja-alaisempaa ja pääsisi edes jotenkin kiinni työelämään.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:51"]
Tästä ohjelmasta tuli jälleen kerran mieleen se, että nuorille ihmisille pitäisi jo opintojen aikana puhua enemmän siitä, mihin omalta alalta on realistista työllistyä ja mitä työllistyminen edellyttää (esim. vapaaehtoistyöt ja harjoittelut jo opiskeluaikana välttämättömyys). Tämä olisi tärkeää etenkin kulttuurialoilla, joilla työllisyystilanne on heikko. Vaikkapa sivuainevalinnolla voisi vaikuttaa siihen, että osaaminen olisi laaja-alaisempaa ja pääsisi edes jotenkin kiinni työelämään.
[/quote]
Jaahas, että yksilöön katse jälleen kerran. Miksei huomiota kiinnitetä esim. harjoittelijoiden laajaan käyttöön julkisella ja yksityisellä sektorilla? Tai muihin muotoihin, joissa hyvälle ja osaavalle työntekijälle voidaan maksaa vähemmän/ei mitään palkkaa? Koko järjestelmässä on vikaa tällä hetkellä.
Olispa niin mielenkiintoista tietää, miksi tuo Miko on joutunut lähtemään edellisestä työpaikastaan. Ymmärrän, että hänellä on oikeus yksityisyyteen eikä sitä tuossa ohjelmassa halunnut alkaa selvittää, mutta kiinnostaa silti. En voi sille mitään. :) En siis suinkaan lähtökohtaisesti ajattele, että hänessä olisi jokin vika, vaan ihan vain kiinnostaa se syy.
Minusta kaikki ohjelman henkilöt oli rohkeita, kun kertoivat omasta tilanteestaan omilla kasvoillaan. Kaikki vaikutti innokkailta ja motivoituneilta työhön.
Tuosta Wärtsilästä ei anna kovin hyvää kuvaa työnantajana, jos ensin tehdään puhelinhaastattelu ja sitten juoksutetaan Helsinkiin tunnin pituiseen haastatteluun eikä kuitenkaan ilmoiteta mitään miten kävi.