NYT TV2 Silminnäkijä 1000 työhakemusta
Kommentit (176)
Entinen ukko pääsi mihin vain halusi töihin, ei vain silti ollut elämäänsä tyytyväinen.
En itse ole ollut ikinä tilanteessa jossa voisi valita työpaikkojen välillä. Nähty on sekin kun vain joku osaa miellyttää vaikka työn tulos heikko ja sai töitä, että kai turha puhua noista kauheista kriteereistä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:27"]
No just just. Irtisanominen samana päivänä, shekki kouraan ja ulos puolentunnin sisällä vahdittuna. Eipä tuossa paljon YT-neuvotteluun ollut eikä annettu aikaa? Sivistyksessäni toki aukkoja, mutta mitenköhän se tähän keissiin liittyy?
[/quote]
Pointti se, että kyseinen yritys on vähentänyt työvoimaansa ja mm. Suomessa ollut YT. En tunne tunne tuon maan työoikeutta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:25"]
Mikon tapauksessa hieman jäi miettimään sitä, että jos sai yllättäen palkkasekin kouraansa ja vahdittiin vieressä lähtöä, jonka piti tapahtua välittömästi, niin mitä lienee taustalla ja syy? Ehkä sekin osaltaan on vaikeuttanut työnsaantia?
[/quote]
Ihan yleinen käytäntö firmoissa oli irtisanomisen syy mikä tahansa. Meilläkin valvotaan vieressä kun tyhjennät työpöydän, luovutat avaimen ja kävelet firmasta ulos. Lähtö tapahtuu aina välittämästi.
Ja tämä Miko ei sitten tiennyt Suomessa olevista YT-neuvotteluista kun tuli täytenä yllätyksenä? Luulisi niiden olevan tiedossa. Aika outo kuvio.
"Tämä minua suututtaa työelämässä eniten, pistää ihan katkeraksi. Olen nuori aikuinen ja kaikki työllistyneet ystäväni ovat töissä kaveri- tai perhesuhteiden kautta.
Jos olisin tiennyt, että koko tulevaisuuteni riippuu siitä, niin olisin pakottautunut teininä niihin kaikkiin oksettaviin piribileisiin ja kamppaillut tieni tuhannen sietämättömän idiootin sydänystäväksi. Mutta harmi vain; en halunnut uskoa, että juuri tuo osa oli sitä elintärkeää verkostoitumista, jonka kautta muut saivat töitä."
Pakko kommentoida yllä olevaa:
Työelämässä tulee väistämättä vastaan sellaisia ihmisiä joista ei pidä, heidän kanssaa pitää kuitenkin tulla toimeen. Jos asenne on se, että olet pelkkä roska jollet ole samanlainen kun minä --> "kumma juttu" jos ei töitä löydy.
Ja mikään p*rseennuolija ei tarvitse olla, vaan sellainen ihminen joka ihan aidosti tulee kaikkien kanssa juttuun ja on kaikkien kanssa ns. kaveri vaikka pään sisällään saattaa vähän ihmetelläkin toisen toimintamalleja.
Vaikka ei olisi mikään "sydänystävä" niin jo sillä että on tuttavallinen ja juttelee niitä näitä ihmisten kanssa (=antaa hyvän kuvan itsestään) pääsee mukaan niihin verkostoihin. Ihan tavallinen tuttavallinen jutustelu toisen kanssa saattaa avata niitä ovia, koska harvat työpaikat tulevat ns. julkiseen hakuun. Kun kuulee tutulta että hänen serkkunsa työpaikalle firmaan X haetaan työntekijöitä voi laittaa sinne sen hakemuksensa koska vain harvat tietävät noista ei julkisista hauista.
Ja työnantajallekin se on merkki siitä että hakijalla on jotain linkkejä firmaan --> tietää mihin on tulossa ja että paikka ns. aidosti kiinnostaa (vert. työkkärin paikka jota hakeaa moni eikä kaikkia edes kiinnosta koko paikka, pakko vaan hakea johonkin).
Jotkut ihmiset ovat sellaisia mörököllejä jotka istuvat yksinään naama kuin sitruunan nielleinä ja julkituovat sen halveksuntansa muita "erilaisia" kohtaan. Ei liene mikään yllätys ettei kukaaan tuollaista halua työkaverikseen..! Mitään "piriä vetämään" ei tietenkään kannata alkaa, mutta en ymmärrä missä opiskelupaikassa tuollainen olisi "kaikkien harrastus". Sellaista normaalia kanssakäymistä, bileissäkin voi käydä ilman että heiluu mukana aamuun saakka sekaisena, voi olla vain hetken aikaa ja ottaa vain yhden oluen, jo tuo antaa ihmisille kuvan että on "hengessä mukana" sen sijaan että asettaa itsensa moisen "p*skan yläpuolelle", jos ymmärrätte mitä haen takaa...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:39"]Ehkä se sipuli-mansikkametaforan käyttö ei ollut kauheen onnistunut tai sitten se oli vain leikattu oudosti. Konsultti puhui jotain, että mansikassa ne siemenet on siinä päällä ja ne näkee heti. Haloo, ei kai kukaan mansikkaa siemenien takia syö?! Varmaankin olisi pitänyt korostaa sitä, että mansikka on huomiota herättävä ja houkutteleva, siihen tekee heti mieli tarttua. Eli hakemuksen pitäisi olla samanlainen. Jos joku tuollaista metaforaa haluaa käyttää... [/quote] Ne siemenet oli esillä, niin kuin oman osaamisen pitäisi hakemuksessa olla. Erinomaisuuttaan ei saa piilottaa kaiken muun satuilun alle kuten sipulin ydintä. Mutta kenelle tämä on jotenkin mullistava tieto?
[/quote]
No just se oli se pointti, että huono metafora. Ne siemenet ei ole mansikassa se juttu.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:39"]Ehkä se sipuli-mansikkametaforan käyttö ei ollut kauheen onnistunut tai sitten se oli vain leikattu oudosti. Konsultti puhui jotain, että mansikassa ne siemenet on siinä päällä ja ne näkee heti. Haloo, ei kai kukaan mansikkaa siemenien takia syö?! Varmaankin olisi pitänyt korostaa sitä, että mansikka on huomiota herättävä ja houkutteleva, siihen tekee heti mieli tarttua. Eli hakemuksen pitäisi olla samanlainen. Jos joku tuollaista metaforaa haluaa käyttää... [/quote] Ne siemenet oli esillä, niin kuin oman osaamisen pitäisi hakemuksessa olla. Erinomaisuuttaan ei saa piilottaa kaiken muun satuilun alle kuten sipulin ydintä. Mutta kenelle tämä on jotenkin mullistava tieto?
[/quote]
No just se oli se pointti, että huono metafora. Ne siemenet ei ole mansikassa se juttu.
[/quote]
Aamen. Ja lisäisin vielä, että sipulissahan kaikki muu on samanlaista paitsi se pintakerros, ei tartte mennä mihinkään ytimeen.
Monet tätä kommentoineet eivät tunnu oikein ymmärtävän työttömyyden luonnetta tällaisessa taloustilanteessa ja nykyisillä työmarkkinoilla. Vaikka kaikilla yhtä työpaikkaa hakevilla olisi täydellinen hakemus, olemus ja verkostot ja haastattelut menisivät nappiin, niin sen auki olevan työpaikan saa vain yksi (1) hakija ja muut jäävät ilman. Toinen ääripää ovat sitten nämä työvoimapulasta kärsivät alat, joissa ei tarvitse edes olla motivoitunut ja osaava, riittää että hakee oikealla paperilla. Mutta näillä aloilla ei riitä kaikille opiskelupaikkoja. Sama rakenteellinen ongelma koskee näitä ohjelmaan osallistuneita. Väärällä koulutuksella ei olemus ja osaaminen riitä ja vaikka nuo kaikki saisivat tältä istumalta töitä, niin se vain tarkoittaisi että jotkut muut neljä jäisivät ilman. Tällaisia ohjelmia katsoessa voi vain kiittää pääsystä sellaiselle alalle jossa on lakisääteiset kelpoisuusehdot. Esim. jos tuo Miko ja minä haettaisiin samoja paikkoja niin jäisin kyllä heittämällä kakkoseksi...
Työtä ei nykyään saa enää kultalautasella tutkinnosta riippumatta! Turha valittaa ja haihatella sellaisen perässä, kun ainoa mikä ratkaisee on työvoiman tarve kussakin työpaikassa ja sitä ei ole monessanaan paikassa tai ainakaan halua palkata. Julkinen sektori supistaa koko ajan ja on täydellistä idioottimaisuutta valtiolta ylläpitää kalliita yliopistoja ja ammattikorkeakouluja eri puolilla Suomea joista valmistuu turhakemaistereita, tradenomeja jne jne. Täydellinen uudelkeenarviointi pitää tehdä kulttuuri, media ym aloilla joissa työ on projektiluontoista nykyään. No, heti joku simppulogian maisteri vinkuu tarpeellisuuttaan mutta olet väärässä. Totuus ei muuksi muutu. Suurin osa työvoimasta pärjää laadukkaalla ammattikoulutuksella niin kuin ennen vanhaan ennen tätä koulutushumputusta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:37"]Kannattaisi vähän kuntoilla ja huolehtia ulkoisesta olemuksesta. Ei ne pelkät tittelit enää auta [/quote]Ajattelin samaa. Päältä jo näkee että tyypistä ei ole täyspainoisesti työntekijäksi.
[/quote]
Jos noiden henkilöiden puhetapa on työhaastattelussakin samanlaista niinkutusta kuin ohjelmassa, en ihmettele vaikka ei tulisi valituksi. Se on nimittäin hyvinkin pienestä kiinni, kuka työpaikan saa ja jos niinkutus, ärsyttävä tuoksu, väärä vaatetus tai joku muu ärsyttää haastattelijaa ja valinnan tekijää, paikka menee jollekin muulle.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:43"]
Tietyillä aloilla on ihan normaalia "vahtia" irtisanottuja ja saattaa pikaisesti ulos. Ihan vaan ettei kukaan pääse ottamaan mukaan mitään salaisia tietoja tai muutakaan hyödyllistä, koska seuraavaksi hakee kuitenkin johonkin kilpailevaan firmaan samalla alalla. Eikä pääse kostoksi tuhoamaan mitään tärkeitä tiedostoja tai tekemään muutakaan vahinkoa. Ei Miko ollut mikään erityistapaus siinä asiassa. Eikä hänen tarvitsisi siitä kantaa katkeruutta.
[/quote]
En ole moista havainnut Suomessa. Ei kukaan pilaa mainettaan jos haluaa että työtodistus on moitteeton. Eikä kilpailijat halua rikoksella saatuja tietoja joista voi aiheutua oikeusjuttuja. Yhden tällaisen tapauksen tiedän Indonesiasta jossa australialainen työntekijä kopioi yrityksen tietoja, sai vankeustuomion ja pääsi lehtikuvaan.
Päivä on aikaa siivota pöytä, arkistoida keskentekoiset työt, muuttaa nettipalveluiden käyttäjätunnukset yksityissähköpostille ja putsata omat sähköpostit ja filet tietokoneelta talteen.
[/quote]
Kyllä meidän firmasta päällikkö- ja johtajatason henkilöt on irtisanomisen jälkeen saatettu ulos ilman mitään oikeuksia avata enää tietokonettaan tai puhelintaan. Irtisanomisen syynä on ollut normaalit taloudelliset ja tuotannolliset syyt. Ja firma ihan tavallinen, ei edes mitään salaisia kaavoja tai liikesalaisuuksia, vaan normaalia tuotteiden valmistusta ja myyntiä.
Joo en jasa uskoa että päivässä saa ihan oikeasti aikaan nipuittain hyviä hakemuksia. Kannattaisi panostaa enemmän laatuun ei määrään.
Ihmeen vähän keskustelua tärkeästä aiheesta. Vrt. esim. Temptation Island.
Musta se sarjakuvapiirtäjä oli ihanan lakonisen aidon oloinen ihminen, kun se lasketteli naama peruslukemilla tiivistettyjä totuuksia.
Siinä ohjelmassa joku oli lähettänyt 5000 hakemusta viidessä vuodessä. Eikö siinä lopu jo firmat..
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:02"]
Minä olen yksi niistä, jotka ovat noita työnhakukursseja vetäneet. Oikeasti on olemassa ihmisiä, jotka eivät ole eläessään tehneet ainuttakaan työhakemusta. Sellaisille kurssit ovat varmasti tarpeen. Mutta kyllähän se vähän naurettavalta tuntui, kun kurssilla oli joku FM, jolla oli varmaan vähintään yhtä hyvät työnhakutaidot kuin minulla.
Miksi minä sitten olen työtön, vaikka todistettavasti osaan tehdä hyvät työhakemukset, kun oppilaanikin ovat oppieni mukaan töitä saaneet?
Työvoimahallinnon kurssit menevät nykyään tarjousten perusteella. Hinta on yleensä ratkaiseva, ja mitä voitte päätellä siitä, että yleensä valitaan halvin tarjous? Ei kuitenkaan aina, sillä usein tilauksen saa joku hyvä kaveri.
[/quote]
Ai meinaat että niitä tarjouspyyntöjä kilpailutettaisiin jossakin? Missä muka? Jossain Hilmassa?
Mulla oli nykyiseen paikkaan päällä alesta ostetut puuvillahousut, itse neulottu pusero, trikoopaita ja tukka sekaisin, kun tuulessa meni eikä haastattelua ennen ollut paikkaa missä laittautua, pienessä firmassa. Eli sain siis paikan.
Laitetaan nyt tähänkin ketjuun, että opiskelukaverin kanssa kilpailtu kahdesti samasta paikasta. Toisella kerralla tärppäsi minulla, toisella kerralla valittiin hänet. Eli eri työnantajat katsovat eri asioita. Toiset haluavat naisen, toiset miehen, toiset rauhallisen, toiset puheliaan, toisille on hyvä jos on ollut yhdessä ja samassa työpaikassa vuosikymmenet, toisille se on paha. Loppujen lopuksi tuurilla on kaikista suurin merkitys, jos suhteita ei ole.
Suurin osa täällä ylimielisesti suhtautuvista ansaitsisivat potkut. Katsotaan sitten miten hyvin teidän asiantuntemuksenne riittää :) Ei työpaikka tee sinusta yhtään sen parempaa ihmistä. Kukaan ei ole korvaamaton.
Osa syy on myöskin että opiskellaan ja haahuillaan vuositolkulla. Itse olen mennyt aikoinanai lukiosta suoraan opistoon ja siitä töihin. Alan AMK ja yliopistotutkinnot olen käynyt viosien saatossa työn ohessa samalla omaa osaamistani päivittäen ajan tasalle.