Historian dosentti vastailee historiallisiin kysymyksiin pienen hetkisen
Erityiosaamisalueitani ovat synnytyslakkien ja tamppoonikorujen historia, sekä Reino Nordinin henkilöhistoria.
Kommentit (98)
Oletko vieraillut maailman suurimmalla tamponipatsaalla? Minä olen, todella mullistava kokemus!
Saako tommosia aapeita ostettua jostain kotiin?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:19"]
Mälsää tuo Reino Nordinin henkilöhistoria, mihin sitä muka tarvitsee?
[/quote]
On se hyvä vaan tallentaa jälkipolville kun ei Reino aina itsekään muista mitä on tullut tehtyä. Kun se on tallennettu historiankirjoihin niin sieltä voi käydä tarvittamassa. Esim jos vaimo haluaa tietää missä on viimeiset kaksi viikkoa tullut luuhattua.
Mikä on näkemyksesi Rikhard III:n todellisesta luonteesta?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:29"]
Saako tommosia aapeita ostettua jostain kotiin?
[/quote]
Narvan torilla myydään mutta ne ovat vain kopioita. Eivät tiedä edes lähihistoriaa.
Mikä oli Reino Nordinin isän pojan nimi?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:12"]
Harmittaako, että Suomen Synnytyslakkiseuran kunniapuheenjohtajaksi nimitettiin kasikymppinen perniöläinen pitsinnyplääjä eikä akateemista synnytyslakkiasiantuntijaa?
[/quote]
No arvaa harmittaako? Olin laittanut itse itseni siihen ehdolle kun kukaan muu ei huomannut. Ja en tullut valituksi kun eivät muka jaksa kuunnella pitkiä puheitani, tai joutavia jorinoitani kuten valitsijat perustelivat. Ja kuulemma pitsinnyplääjillä on enemmän käytännön kokemusta synnytyslakkien valmistuksesta kun akateemisella on vain teoriatietoa,ja sekin muka välillä kyseenalaista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:32"]
[/quote]
Nyt kyllä hätkähdin.
t: ei ap, mutta aihepiirin tutkija
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:32"]
[/quote]
Nyt kyllä hätkähdin.
t: ei ap, mutta aihepiirin tutkija
[/quote]Sinähän voitkin sitten vastata :)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:26"]
Sun on ihan pakko olla mun vanha ope :)
Mites ne kuukautissiteet ennen vanhaan? Oliko naisilla hameet ihan veressä? Entäs suhtautuminen, ja oliko ennen vanhaan näitä lassukoita? Jos oli, niin miksi niitä sanottiin? Oliko niillä muinaisilla lassukoilla nimet suoraan Vanhasta testamentista, esim. Henrikin, Iisakin ja Aabrahamin poika, Jooseppi ja Melkisedeus? Mites sitten nää nykylassukat? Joku retrobuumiko tässä taustalla?
[/quote]
Kuukautissiteitä valmistettiin virkkaamalla ja välilläjos oli jännetuppitulehdus ja virkkaus ei luonnistnut niin silloin vain oltiin ilman.
Lassukoita ei ollut historiassa, termikin on varsin uusi, tiettävästi sen kehitti joku viiniä liikaa nappaillut av mamma Mäntsälästä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:33"]
Mikä oli Reino Nordinin isän pojan nimi?
[/quote]
Kyseessä lienee kompakysymys. Kompa tarkoittaa tässä yhteidessä visaista pulmaa joka saattaa asiaan perehtymättömiä harhauttaa. Kompa ei kuitenkaan ollut tämänReino-pojan nimi. Onneksi, sillä nimenä se olisi varsin huono ja jopa nolo.
Minkäslaisia pääsiäissuunnitelmia dosentilla on? :)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:20"]
Montako väikkäriä sinulla on ja mistä historiallisista aiheista?
[/quote]
Ainakin yksi, se käsittelee 1700-luvun synnytslakkimuotia Ruotsissa ja samettikankaisen synnytyslakin läpimurtoa 1700-luvun säätyläisyhteikunnassa. Muut väikkärit ovat suosiolla jääneet keskeneräisiksi, mutta aina viinipäissäni niihn teen uusia kappaleita ja tekstin muokkausta ja luovina kausina myös uusia hypoteeseja.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:27"]
Oletko vieraillut maailman suurimmalla tamponipatsaalla? Minä olen, todella mullistava kokemus!
[/quote]
En ole mutta heti herää kiinostus että minkäkokoinen ja mistä materiaalista siinä oleva koru on? Vai onko koru unohtunut kiireessa?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:32"]
[/quote]
Hän rakensi imagonsa koviksen roolin taakse ja onnistuikin siinä varsin hyvin. Roolin takana hän oli hieman herkkä runopoika joka kuitenkin lopetti runojen lukemisen siinä vaiheessa kun ikänäkö alkoi vaivaamaan ja siksi hän joutui keksimään uusia harrastuksia kuten vihamiehien vainot ja mestaamiset.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"]
Minkäslaisia pääsiäissuunnitelmia dosentilla on? :)
[/quote]
Syön pääsiäismunia, varsinkin niitä suklaisia. Jos ne loppuvat kesken niin sitten täytyy tyytyä tavallisiin kananmuniin. Munan symbolinen merkityshän on kevät ja uuden syntyminen mutta vaikka niitä suklaamunia söisi paljonkin niin kenttätutkimusteni mukaan niitä syömällä ei nuorru. Ainoastaan uutta rasvakudosta syntyy ja paljon.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:31"]
Mikä on paras perinneruoka?
[/quote]
Paras perinneruoka on nälkävuonna Salmelan talossa valmistettu veripalttukeitto. Se on säilynyt syömättömänä aina 1600-luvulta tähän päivään saakka. Nälkävuoden takia raaka-aineita oli vähänlaisesti ja keittoon laitettiin veripalttujen lisäksi vain kuivattuja lanttuja ja perunan kuoria. Pohjaan palamisen takia edes nälkäkouleman uhalla kukaan talonväestä ei halunnut keittoa syödä ja Salmelan talon perikunnasta aina joku onneton on keiton patoineen perinyt. Nykyään kivettynyt keitto on kuitenkin siinä mielessä paras perinneruoka että se on perinteisistä ruuista pikäikäinin.
Sun on ihan pakko olla mun vanha ope :)
Mites ne kuukautissiteet ennen vanhaan? Oliko naisilla hameet ihan veressä? Entäs suhtautuminen, ja oliko ennen vanhaan näitä lassukoita? Jos oli, niin miksi niitä sanottiin? Oliko niillä muinaisilla lassukoilla nimet suoraan Vanhasta testamentista, esim. Henrikin, Iisakin ja Aabrahamin poika, Jooseppi ja Melkisedeus? Mites sitten nää nykylassukat? Joku retrobuumiko tässä taustalla?