Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelalta kysely, asunko avoliitossa. what?!

Vierailija
02.04.2015 |

eli kela lähetti kyselyn jossa varmistettiin, onko puhelinnumeroni oikea ja asunko edelleen yksin vai onko muuttunut avoliitoksi. Hiukan ihmetyttää miksi ne tuommoista kysyy, tavallaan kesken "kautta" kun opiskelen ja saan asumistukea... poikaystäväni kyllä majailee luonani paljon mutta hänellä oma asunto toisella puolella kaupunkia minne hänen postinsakin menee jne. tuli mieleen olisiko joku ehtivä naapuri tehnyt "käräytyksen" että asunnossani asuisi muitakin :)

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran Kela lähetti meille postia (asun avomieheni kanssa) että kuka se kolmas henkilö on joka täällä asuu ja mitä se tienaa tms?? Jaa-a.. Ois kiva itteki tietää ku vielä tietääkseni ihan kahdellee asutaa:D

Vierailija
2/70 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D kyylä ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä riittää..

Vierailija
4/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuorokautta kuukaudessa toisen asunnossa yöpyminen ei kylläkään ole vierailua vaan asumista. En tiedä millaisia sääntöjä eri taloyhtiöillä on, mutta olen itse ainakin asunut vuokraasunnoissa, joissa isännöitsijälle olisi pitänyt periaatteessa ilmoittaa 3vrk tai sitä pitemmät vierailut.

Vierailija
5/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä tuolla pitäis olla mitään merkitystä koska puolison tulot ei vaikuta opintotukeen. Itse saan täyttä opintorahaa ja asumislisää vaikka avomiehellä monen tonnin kuukausitulot.

Vierailija
6/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:59"]

eli kela lähetti kyselyn jossa varmistettiin, onko puhelinnumeroni oikea ja asunko edelleen yksin vai onko muuttunut avoliitoksi. Hiukan ihmetyttää miksi ne tuommoista kysyy, tavallaan kesken "kautta" kun opiskelen ja saan asumistukea... poikaystäväni kyllä majailee luonani paljon mutta hänellä oma asunto toisella puolella kaupunkia minne hänen postinsakin menee jne. tuli mieleen olisiko joku ehtivä naapuri tehnyt "käräytyksen" että asunnossani asuisi muitakin :)

[/quote]

Verohallinnollehan voi nykyään käräyttää, jos naapurilla on vaikkapa todella hieno talo. Oisko Kelalla nykyään sama systeemi? Ihan hyvä ainakin, jos olisi.

Vierailija
7/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö puolison tulot kuitenkin vaikuta yleiseen asumistukeen? Joku väitti, että ei. Ap taitaa olla trolli, sillä ei Kelalla ole mitään syytä kysellä opintotukea nostavan avoliitoista, jos osoite on oikein.

Vierailija
8/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta jos haluaa asua vastakkaista sukupuolta edustavan kaverin kanssa kämppiksinä, niin miten se sitten "todistetaan" että ei olla avoliitossa? :D Mennään Kelaan ja sanotaan että "en mä tota panis"? 

Vierailija
9/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 avoliittovuoden jälkeen ja pitikö olla vielä lapsikin niin eron sattuessa voidaan pelata avioliitto-säännöin. tuli muutama vuosi sitten uutisena.

Vierailija
10/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:07"]

Kummallakin on oma kämppä, jonka vuokrat yhteiskunta maksaa, mutta käytännössä asutte kuitenkin saman katon alla, eikö vain? Ja se on oikeasti tukihujausta, lisäksi varaatte kahta asuntoa yhden sijaan. Sille toiselle olisi varmasti ottajia.

[/quote]

Tuo ei todellakaan ole tukihuijausta. Vai onko kaikkien Kelan tukia saavan pysyteltävä sinkkuna tai deittailtava vain kodittomia?

[/quote]

Kela on kylläkin toista mieltä. Paikallisessa oikeudessa oli just juttu missä ne haki takasin yli 25K euron tukia useammalta vuodelta. Olivat ottaneet yhteyttä naapureihinkin siitä kuinka moni asuu asunnossa. 

Vierailija
11/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:44"]

Vähän OT, mutta jos haluaa asua vastakkaista sukupuolta edustavan kaverin kanssa kämppiksinä, niin miten se sitten "todistetaan" että ei olla avoliitossa? :D Mennään Kelaan ja sanotaan että "en mä tota panis"? 

[/quote]

Sitä on itseasiassa todella hankala todistaa, siksi onkin parempi asua kämppiksenä vain samaa sukupuolta olevan kanssa.

Vierailija
12/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:59"]

[/quote]

Sitä on itseasiassa todella hankala todistaa, siksi onkin parempi asua kämppiksenä vain samaa sukupuolta olevan kanssa.

[/quote]

Ihan idioottimaista! Mutta voiko sitä sitten mitenkään todistaa?

Vierailija
13/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:28"]

Ääh, en ole varma pystyisinkö samassa tilanteessa vastustaa kiusausta soittaa Kelalle teinipuhelu jossa käsiteltäisiin mun ja Joren parisuhteen todellista tilaa.

" No siis ollaan me oltu Joren kaa kimpassa jo silleen tosissaan ja in laav jo kuukausia ja silleen, mutta ei me tiietä silleen että onks tää nyt silleen tositosi vakavaa vai silleen et ollaanks me nyt vielä vanhoinakin yhessä ja silleen kun en tiiä mitä mieltä Jore on avoliitosta, onhan se silleen tosi niinku HC-vakavaa kuitenkin kun melkein sama kuin avioliitto mut silleen se yks ii vaan puuttuu ja me ollaan kuiteski aika YOLO ja sillee ja nuoria.

Mut emmä oikeen osaa tähän vastata ku mun pitää kysyy Jorelt, voiksä soittaa Jorelle ja kysyy et ollaanks me sen mielest avoliitos vai ei? Ja soitat sitten mulle vaikka silleen takas, käviskö ? Jos se sit sanoo ettei oikein sillee haluu, niin voiksä sit sanoo et emmäkään LOL ja silleen?

[/quote]

Ihan mahtava..! Ajatteliko kukaan muu tän sillä Armi Toivosen Kingi-hahmon äänellä? :D:D

Vierailija
14/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:32"]

Eikö puolison tulot kuitenkin vaikuta yleiseen asumistukeen? Joku väitti, että ei. Ap taitaa olla trolli, sillä ei Kelalla ole mitään syytä kysellä opintotukea nostavan avoliitoista, jos osoite on oikein.

[/quote]

Yleiseen asumistukeen saattaa vaikuttaa (en tiedä tarkemmin), opintotuen asumislisään ei. Opiskelija saa yleistä asumistukea vain, jos hänellä on huollettavana alaikäinen lapsi.

Vierailija
15/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen ja yökyläily ovat erí asia. Joku voi asua asunnossa, jossa viettää vaan puolet kuukaudesta ja toinen taas yökyläillä kuukauden päivät paikassa, jossa ei asu. Opiskelijaa tuskin voi väittää tukihuijariksi, sillä puolison tulot ja olemassaolo eivät vaikuta tukiin (kuin vain siinä tapauksessa, että vuokra on luonnottoman alhaisella tasolla). 

Jotkin vuokranantajista haluaisivat kieltää yövieraat, mutta näin ei voi lain mukaan tehdä. Yövierailun maksimipituutta ei voi myöskään asettaa. AP:lla voi siis olla hyvinkin yövieras vaikka koko kuukauden siellä kämpillä ilman, että Kelan tarvitsee määrätä tämä deitti avopuolisoksi.

Ainoat helposti "tuomittavat" huijaustapaukset ovat näitä, joissa asuntoon jo merkattu henkilö siirretään kirjoille asumaan muualle, vaikka todellisuudessa näin ei ole. Toisin päin raja on paljon häilyvämpi.

Vierailija
16/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:08"]

Vaikka asuisikin seurustelukumppanin kanssa yhdessä niin eikö se silti ole jokaisen oma asia haluaako luokitella suhteen avoliitoksi? :D Mä olen itse tosi hitaasti etenevä, ja jos tilanne nyt olisi se että satuttaisiin muuttamaan yhteen niin en mä silti haluaisi julistaa sitä miksikään avoliitoksi.

[/quote]Avoliitto onkin siitä kummallinen "liitto" , ettei sitä mitenkään muuten solmita, kun yhteen muuttamalla.

[/quote]

Se on myös siitä hankala liitto, että jos ei enää jatkakaan suhdetta avokkinsa kanssa eli asumismuoto muuttukin ikään kuin kämppisten yhdessä asumiseksi, niin mitenpä vakuuttaa Kelan tädit asiasta.

Jos avioliitto on kariutunut ja ent. pariskunta joutuu olosuhteiden pakosta jakamaan saman asunnon, kelalle liittää todistus avioeron hakemisesta. Avoliitossa asuvan täytyy yrittää todistella asia jollain muulla tavalla. 

Vierailija
17/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole varma, mutta jostain muistelisin, että pitää kyetä esittämään kuvatodisteet siitä, että asunnossa on selkeästi kaksi erillistä makuuhuonetta ja kaksi sänkyä. 

Vierailija
18/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole varma, mutta jostain muistelisin, että pitää kyetä esittämään kuvatodisteet siitä, että asunnossa on selkeästi kaksi erillistä makuuhuonetta ja kaksi sänkyä. 

[/quote]

Ei helevetti... kuulostaa jo suorastaan törkeältä valvomiselta ja tirkistelyltä! :D Kyllä on yhteiskunta pöljä! Entä jos olisi vain yksi makuuhuone, mutta kaksi sänkyä? Entä jos tykkääkin nukkua lattialla ja olisi kaksi patjaa? Ei käy ei kun voi olla että siellä harrastetaan seksiä! :D

Vierailija
19/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

me näytettiin erilliset vuokrasopimukset ja pohjapiirros miten asunto on jaettu, sit kävi vielä sossuntäti kun silloinen kämppikseni sai toimeentulotukea tarkistamassa että on erilliset sängyt ja jääkaappi jaettu. 

Vierailija
20/70 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

majailin kerran jonkun aikaa naispuolisen ystäväni luona ja olen siis itekkin nainen. yhtäkkiä kelasta tuli kirje että asunnossasi asuu kaksi ihnistä. täytä tiedot uudelleen tms :D ystävä lähetti vain että asuu kyllä edelleen yksin ja asiaan ei puututtu sen enempää.