Tapoja jotka on teillä normaaleja mutta..
joita muut ihmettelevät / pitävät epänormaalina? Tuli mieleen kun kaverini ihmetteli meidän jääkaapissa olevaa voiveistä. Meillä on siis tapana pitää samaa voiveistä margariinirasian päällä jääkaapissa yhden päivän ajan. Veitset yksinkertaisesti loppuu kesken jos jokainen leivänvoitelija ottaa puhtaan veitsen.
Kommentit (170)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:15"]Te jotka pidätte voiveistä jäkaapissa, eikö se rasian kansi suttaannu?
[/quote]
Oletko kuullut että sen veitsen voi aika hyvin laappia puhtaaksi siihen leivän kylkeen?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:53"]Sekoitetaan varmaan kolmea eri kieltä keskenämme kun puhumme :D Viroa, suomea, venäjää ja joskus englantia.
[/quote]
Minä puhun miehelle ruotsia, saksaa, venäjää ja enkkua suomen lisäksi, mies minulle enkkua ja saksaa suomen lisäksi :) Kummatkin ollaan niin suomalaisia, kun olla voi, mutta tykätään opetella eri kieliä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:15"]Te jotka pidätte voiveistä jäkaapissa, eikö se rasian kansi suttaannu?
[/quote]
meillä ei pidetä sitä kantta voirasian päällä enää avaamisen jälkeen. Veitsi on siis tökättynä suoraan voihin
Voiveitsi on jääkaapissa aina joskus kaksi. Suklaa ja leipä ei kuulu jääkaappiin. Suklaan koostumus muuttuu ja tarttuu kitalakeen, leipä kuivuu. Kahvia ei mene koskaan hukkaan, koska minulle kelpaa mikrossa lämmitetty kahvi. Avattu juusto kääritään kaupan hedelmäpussiin eikä mihinkään koteloon. Maidon kelpoisuutta kahviin ei tarkisteta päivämäärästä vaan nenällä. Hedelmäpussit yms sidotaan aina niin, että ne lähtee ilman sormilla tokertelua auki, siis vetämällä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:15"]Te jotka pidätte voiveistä jäkaapissa, eikö se rasian kansi suttaannu?
[/quote]
Oletko kuullut että sen veitsen voi aika hyvin laappia puhtaaksi siihen leivän kylkeen?
[/quote]
Joo, näin minäkin teen, mutta pidän veistä sen yhden päivän kun se on käytössä leikkuulaudalla. Samoin säilytän juustohöylän. Meillä on veitsiä kyllä niin paljon, että usein laitan suoraan koneeseenkin. Ymmärrän että veitset voi loppua jos isossa perheessä jokainen tekee monta kertaa leipiä eri aikaan.
Leikkaan leipää irtonaisen leikkuulaudan päällä, koska se on helpompi pestä. Keittiölaatikostossa on leikkuulauta jota ei saa irti.
Meillä ei ole koko asunnossa yhtään mattoa. Iltaruokaa syömme hyvin harvoin ennen klo 21. Meillä on ruokapöydässä vain 2 istumapaikkaa, mistä johtuen emme koskaan kutsu vieraita. Kerran meillä oli poikkeuksellisesti sukulainen käymässä, ja kaksi ihmistä söi kerrallaan kolmannen odottaessa sohvalla vuoroaan. (Sohvalla olisi tietenkin voinut syödä, mutta lautasta oli liian vaikea tasapainotella polvien päällä.)
Kai näillä päivittäin saunovilla on puukiuas tai sitten ainavalmis -kiuas, joka on muutenkin pienellä lämmöllä koko ajan. Tai sitten eivät välitä siitä miten paljon sähkölasku on. Itse en ikimaailmassa raaskisi lämmittää sähkökiuasta päivittäin. Puhumattakaan siitä, miten kuuma kämpässä on, jos kiuas lämmittää joka ilta.
Mekin pidetään voiveistä ja juustohöylää jääkaapissa. Veitsessä on muovinen kahva, joten se ei kylmene inhottavasti. Ihan riittävän hyvin sen ylimääräisen rasvan saa pyyhittyä joko rasiaan tai leipään.
Kun olemme kaksin miehen kanssa kotona, emme sulje vessan ovea. Saatamme keskustellakin niin, että toinen on paskalla ja toinen seisoo oven suussa :D
Onko ihmisillä yleensä tapana lukita vessan ovi, jos ovat yksin tai kaksin kotona? Mä lukitsen vessan oven silloin, jos mulla on menkat, koska en halua, että mies tai lapsi tulee vessaan kun olen vaihtamassa sidettä tai pesemässä kuppia tms. Isolle asialle mennessä lukitsen joskus. Muuten vessan ovi on kiinni, mutta ei lukittuna, kun ollaan oman perheen kesken.
Salainen paheeni: kylmät nakit ja punaviini.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:55"]
Kai näillä päivittäin saunovilla on puukiuas tai sitten ainavalmis -kiuas, joka on muutenkin pienellä lämmöllä koko ajan. Tai sitten eivät välitä siitä miten paljon sähkölasku on. Itse en ikimaailmassa raaskisi lämmittää sähkökiuasta päivittäin. Puhumattakaan siitä, miten kuuma kämpässä on, jos kiuas lämmittää joka ilta.
[/quote]
Rivitalo ja 6 kilowatin kiuas päällä 30-45min eli ei maksa tuota esimerkin hintaa. Ja kuumaa ei tule ainakaan meidän asuntoon niin, että haittaisi mitenkään.
Esimerkki--->Sähkökiukaan teho on 6 000 W eli 6 kW ja sitä lämmitetään yhden tunnin (1 h) ajan sopivan saunomislämpötilan saavuttamiseksi. Kiuas käyttää tällöin sähköenergiaa 6 kW x 1 h = 6 kWh. Jos sähkön kokonaishinta on 12 snt/kWh, saunan lämmittäminen maksaa 6 kWh x 12 snt = 72 senttiä.
Eli ei tuo nyt niin kallista ole, ja kun siitä nauttii niin kyllä sen mielellään maksaa
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:55"]
[/quote]
Rivitalo ja 6 kilowatin kiuas päällä 30-45min eli ei maksa tuota esimerkin hintaa. Ja kuumaa ei tule ainakaan meidän asuntoon niin, että haittaisi mitenkään.
Esimerkki--->Sähkökiukaan teho on 6 000 W eli 6 kW ja sitä lämmitetään yhden tunnin (1 h) ajan sopivan saunomislämpötilan saavuttamiseksi. Kiuas käyttää tällöin sähköenergiaa 6 kW x 1 h = 6 kWh. Jos sähkön kokonaishinta on 12 snt/kWh, saunan lämmittäminen maksaa 6 kWh x 12 snt = 72 senttiä.
Eli ei tuo nyt niin kallista ole, ja kun siitä nauttii niin kyllä sen mielellään maksaa
[/quote]
Laskin, että jos saunan lämmittää 350 kertaa vuodessa (olettaen, että olisitte joitakin iltoja pois kotoa tai jättäisitte lämmittämättä), niin saunomisen hinnaksi tulisi noilla lukemilla 252 e/ vuosi. Se kuulostaa minusta kyllä hieman alakanttiin lasketulta, mutta toisaalta jos vuoteen mahtuu esim. kyläilyjä tai pidempiä reissuja, saunomiskertoja ei tulisi ihan noin paljoa. Sitten taas jos teille tulee muita saunojia, ei tunnin lämmitys riitä. Jokaikisenä iltana vuodessa saunoen saunomisen hinnaksi tulisi vielä reilu kymppi extraa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:20"]
Laskin, että jos saunan lämmittää 350 kertaa vuodessa (olettaen, että olisitte joitakin iltoja pois kotoa tai jättäisitte lämmittämättä), niin saunomisen hinnaksi tulisi noilla lukemilla 252 e/ vuosi. Se kuulostaa minusta kyllä hieman alakanttiin lasketulta, mutta toisaalta jos vuoteen mahtuu esim. kyläilyjä tai pidempiä reissuja, saunomiskertoja ei tulisi ihan noin paljoa. Sitten taas jos teille tulee muita saunojia, ei tunnin lämmitys riitä. Jokaikisenä iltana vuodessa saunoen saunomisen hinnaksi tulisi vielä reilu kymppi extraa.
[/quote]
Kolme iltaa baarissa maksaa saman, joten ei tuo kovin kallista ole. Itse käyn lähes joka arkipäivä kahvilla huoltoasemalla tai kahvilassa, sekin on paljon kalliimpaa.
En tiedä pidetäänkö outona, mutta oon huomannut kyläillessä, että lähes kaikilla on telkkari päällä vaikkei kukaan sitä katso, samoin joku lapsi pelaa saman aikaisesti tietokoneella, jossa äänet täysillä. Älytöntä hälinää joka puolella. Samoin illalla/pimeinä aikoina huoneissa, joissa ei olla, palaa valot. Tyyliin kaikki valot asunnossa päällä.
Meillä avataan telkkari vasta illalla, joskus päivälläkin, mutta vain jos sitä aikoo katsoa. Kun ei katso, se sammutetaan. Ei olla koneella jos telkkari auki (siis sama ihminen) Ei "huudateta" joka toosaa päällekkäin. Kodissa on oltava rauhallista, niin että kuulee omat ajatukset.
Valot sammutetaan kun huoneesta lähdetään.
* keittiössä aina kelloradiosta radio päällä, öisin pois
* juodaan miehen kans aina samasta lasista :D kotona siis vaan, kylässä eri juttu
* vessan hana tiputtaa aina vähän vettä, kissat tykkää juoda sieltä :)
* pelataan päivittäin korttipelejä samalla kun juodaan kahvia
* syödään aina sohvalla ja katotaan samalla telkkaria
Meillä on tiukka kuri lapsilla niissä asioissa, joissa itse katsomme sen tarpeelliseksi (turvallisuus, velvollisuudet ym.). Mutta muuten eletään niin kuin on mukavaa.
Lapset saavat syödä olohuoneessa melkein aina kun haluavat. Aamupalan ja iltapalan ainakin. Usein syödään päivällinen olkkarissa koko jengi. Pöytä se on sielläkin ja nahkasohvan voi pyyhkiä ihan yhtä hyvin kuin tuolitkin. Ja saavat katsoa lempiohjelmaansa samalla.
Minä syön pöydän ääressä vain aamupalan, koska haluan lukea lehtiä aamulla.
Meille tulee kaksi eri paperista sanomalehteä päivittäin, se lienee aika harvinaista.
Lasten kaverit ovat meille melkein aina tervetulleita. Jos ollaan sairaita tai on kokeisiin lukua tmv. niin sitten ei tietenkään.
Lasten kavereille tarjotaan karkkia, limua, jäätelöä karkkipäivänä niin paljon kuin haluavat jos omille annetaan. Nytkin täällä pyörii kolme kaveria ja saavat hakea pöydästä pääsiäiskarkkeja. Jos loppuu niin laitan lisää, niitä riittää.
Meillä on sauna, mutta emme sauno juuri koskaan. Viimeksi ehkä pari vuotta sitten juhannuksena?
Hah, nyt huomasin yhden tosi oudon jutun. Meillä on olkkarin lattialla parikymmentä pulloa viiniä(!). Ne eivät mahdu kaappiin, joten pönöttävät tuossa. Mahtaa näyttää oudolta jos joku tänne tulee. Itse olin niihin jo niin tottunut että en kiinnittänyt huomiota. Ei ehkä normaalia kuitenkaan.
Meillä syödään aina ns. kallista lihaa. Hirven / poron / lampaan / naudan / possun sisäfilettä tai ulkofilettä, paisteista en pidä. Joskus haudutan paistista padan. Johtuu työstäni, saan niitä hyvin edullisesti, halvemmalla kuin muut perusjauhelihaa. Lapset ovat kyllästyneet niihin ja kärttävät nugetteja ja nakkeja, joten niitäkin sitten saavat aina välillä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 16:33"]
Kaveri kysyi, miksi mulla on meneillään alusvaatenäyttely, kun mulla oli vaatteet kuivumassa yksiössäni kuivaustelineellä. En ole tullut ajatelleeksi, että se on joillekin outoa.
[/quote] Kuivaan alusvaatteet kylpyhuoneessa. Yleensä pyykinkuivaus huoneessa tuntuu oudolta on vaan pakko.
[/quote]
Ymmärrän, ja näin tomisin/olisin toiminut, jos pyykkiteline mahtuisi kylpyhuoneeseen.
[/quote]
Meillä on tilava kylpyhuone, mutta kuivaustelineet pidetään yleensä makuu- tai olohuoneessa. Jos tulee vieraita, siirretään pyykit pois olohuoneesta. Kylpyhuoneessa kuivatellaan henkareihin menevää sekä jotain pikkupyykkejä. Ei ole koskaan kukaan kommentoinut, enkä kyllä itekään häiriinny moisesta. Enemmän ihmettelisin likapyykkejä pitkin huushollia :O
Meillä eletään sen mukaan mikä milloinkin tuntuu hyvältä:-) Eli ei oo mitään varsinaisia tapoja ruoka-ajoissa, saunapäivissä, pöydässä lukemisessa tai nukkuma-ajoissa! Hyvin on lapsetkin perässä pysyneet ilman tarkkoja rutiineja ym.
[/quote]
Just meinasin sanoa että jos veitsi on jääkaapissa niin se voirasian kansi on aina ihan rasvainen ja kaapista ottaessa se veitsi ärsyttävästi putoaa lattialle ja sotkee. :(