munasarjakystan leikkaus raskausaikana
Kokemuksia? Huomenna itselläni edessä ja pelottaa.. Riskejä on raskauden takia enemmän, muttei lääkärin mukaan "kamalan suuria", mitä sekin sit tarkoittaa.
Kommentit (14)
Hieno homma, tsemppiä toipumiseen ja onnea loppuraskauteen :)
Minkä verran viikkoja? Tsemppiä paljon! Itseltäni leikattu myös kysta ennen raskautta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:44"]Minkä verran viikkoja? Tsemppiä paljon! Itseltäni leikattu myös kysta ennen raskautta.
[/quote]
Viikkoja nyt 25+4. Multakin on leikattu aikaisemmin kysta, kooltaan se oli 16cm.
Ap
Netistäkään en löydä oikein keskusteluita tai mitään, jossa olisi samantyylinen tilanne. Paljon on juttua siitä kun on leikattu normaalitilassa eli siis ei raskausaikana, mutta mitään en löydä siitä että mitkä ovat todellisuudessa riskit (ja ehkä myös riskiprosentit) leikkauksessa raskausaikana ja onko miten paljon tapauksia joissa on tullut komplikaatioita ja joiss kaikki onkin sujunut ongelmitta. Kamalaa tämä odotus ja epätietoisuus, nukuttua ei saa kipujen takia - ja kipulääkkeistä johtuvan oksentelun ja huimauksen takia. En toivo tätä kyllä kenellekkään koettavaksi! Vielä olisi muutama tunti että mies saa tulla osastolle, se varmaan kukkuisi jo nyt vierelläni jos vaan ottaisivat aamuviideltä tänne vierailijoita.. :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:47"]No etpä kertonu mikä tilanne on. Jos kerran akuutti niin pakkohan se on leikata.
[/quote]
No enhän mä hyvänen aika mielipidettä kirjotuksessani kysynytkään, vaan kokemuksia siitä leikkauksesta raskausaikana niin en oikein kokenut oleelliseksi kertoa tilannettani tarkemmin..
Huh, toivotaan että menisi hyvin, jos siihen leikkaukseen nyt huomenna lähdetään! Vähän varoittelivat, että jos ei asetu nyt näillä määrillä lääkkeitä nuo kivut niin sit leikataan yöllä jo. Pelottaa niin vietävästi, että jos jotain tapahtuukin...
Ap
Eikö kenelläkään olisi jakaa kokemuksia? Onko oikeasti niin harvinaista.. Lääkärin mukaan ainakin täällä tässä sairaalassa ovat tehneet paljonkin moisia leikkauksia raskausaikana potilaille.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:28"]Ei ole koskan kukaan ei ole noin hullu
[/quote]
:D
Kerrotko mikä tässä on hullua? :)
Ap
En tosiaan menis. Itselläni oli myös 10cm munasarjakysta ja katosi raskausaikana itsekseen
Makaan täällä sairaalassa saaden kipulääkkeitä suonensisäisesti kun ei muu auta, ensiavun kautta tänne tulin. Kystalla kokoa 23cm, että on vähän isompi kuin teikäläisen 10cm, ja nyt epäilynä että onko torsiossa ja näyttäisi että on vatsaonteloon vuotanut vähän nestettä.
Että etkö menisi..? :o
Ap
No etpä kertonu mikä tilanne on. Jos kerran akuutti niin pakkohan se on leikata.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:44"]
Makaan täällä sairaalassa saaden kipulääkkeitä suonensisäisesti kun ei muu auta, ensiavun kautta tänne tulin. Kystalla kokoa 23cm, että on vähän isompi kuin teikäläisen 10cm, ja nyt epäilynä että onko torsiossa ja näyttäisi että on vatsaonteloon vuotanut vähän nestettä. Että etkö menisi..? :o Ap
[/quote]
Minä kyllä menisin, vaikka olisin raskaana. Mulla oli 25-senttinen kysta kiertynyt ja torsiossa ja kipu oli sanoinkuvaamaton. Oli tuskaa odottaa seuraavaan aamuun, jolloin leikattiin, vaikka sain kipulääkettä ihan jatkuvalla syötöllä. Mut leikattiin ihan viime hetkillä, koska kysta oli hajoamaisillaan eikä siitä saatu kunollista jääleikettäkään. En siis ollut raskaana, mutta voin kuvitella, miltä susta tuntuu. Tuttavalta leikattiin suolitukos raskausaikana ja hyvin se sujui. Tsemppiä sulle!
Hei, multa leikattiin raskausviikolla 15 ja onnistui vielä tähystyksellä, mutta meni tosiaan koko munasarja. En tiiä minkä kokoinen oli, mutta näkyi alavatsalla pallona, kun makasi selällään. Lääkäri oli vihainen, kun ei ollut laitettu aikasemmin lähetettä, sillä jos olisin menny viikkoa myöhemmin niin olisi jouduttu tekemään avoleikkaus ja se on aina suurempi riski, etenkin lapselle. Menin siis päivystykseen kipujen takia. Kaikki meni hyvin eikä sen asian suhteen ole ollut ongelmia. Tästä siis 6v. Aikaa...
No täälläpä taas! Leikkaus meni hyvin, kesti 3h. Kysta poistettu, oli torsiossa kuten epäiltiin. Vauvalla kaikki hyvin, kovin nyt jo potkii ja jumppaa kun on hänkin selvinny nukutuahöyryistä - mukavasti potkii kipualueille. :D Tietää olevansa elossa taas! Munasarja poistettiin jossa kysta oli, siellä ei normaalia toimintaa kuulemma ole aikoihin ollut kystien takia. Kystt ovat geeniperimä joten jatkossa kontrolleita säännöllisesti raskauden jälkeen, raskausaikana kontrolloidaan samalla kun aina ultraillaan
Tämä infopaketti tänne siksi, jos joku joskus on samassa tilanteessa ja googlen kautta tänne eksyy! Kivut hallintaan ja huomenna kotiin!
Parasta tässä oli mun mieheni, joka oli tässä mukana yhdessä mun kanssa, tuki ja hoiti minua ja antoi olkapään johon itkeä ja suuteli kyyneleet pois. Taas tajusin, kuinka olen löytänyt elämäni miehen ja parhaan isän lapsilleni.
Ap