Aliarvostetuin ala/ammatti?
Mikä teidän mielestä? Minusta kampaajat on aliarvostettuja. Asiakaspalvelijoita mutta vaatii myös silmää ja taitoa. Silti parturi-kampaajista puhutaan usein hieman ikävään sävyyn.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:01"]Meni nyt kysymys vähän ohi joillakin.
Lentoemäntä nimenomaan on yliarvostettu ammatti. Muka jotain luxusta, vaikka on vain tarjoilija ja vieläpä huonoimmissa olosuhteissa kuin kukaan muu.
Sanoisin, että aliarvostetuin on lähihoitaja.
[/quote]
Se lentoemäntä taisikin olla vähän vitsi ;)
Sairaalan siivoojaat. Siinä ammatti jota ei arvosteta mutta jonka suorittaminen ammattitaitoisesti on hyvin tärkeää.
Jostain syystä palstalla ei arvosteta lähihoitajia. Ei siitäkään huolimatta, että lähihoitajat hoitavat lapsenne päiväkodissa ja vanhempanne/isovanhempanne vanhainkodissa ja kotihoidossa, ja vaikka mitä muuta.
Kääntäjä. On helppo arvostella av-kääntäjien työtä kotisohvalta ja toisaalta taas ammattikääntäjät on nykyisin korvattu halpatyövoimalla. Halvalla ei saa hyvää jälkeä, vaikka kuinka niin toivottaisiin.
Prostituoitu. Naisella pitää olla oikeus toteuttaa seksuaalisuuttaan haluamalla tavalla ilman, että toiset alkavat haukkua ja halveksia.
Lentoemäntä. On oikeasti tosi rankkaa ja haastavaa tarjoilla ruokaa siinä kapealla käytävällä ja sitten kun pitää pystyä myymään niitä tuotteitakin vielä.
AMK-insinöörit. Monen "teknisen" alan duunareita arvostetaan, samoin dippainssejä (ainakin useimmiten) mutta AMK-insinöörit on väliinputoajia tässä asiassa :D
Vapaaottelija. Antaa ja ottaa rahasta turpaansa. Moni tavallinen ihminen pelkää sitä, että hänet hakataan ja näitä hakataan jatkuvasti.
Kulttuurialan ammatit, ei ymmärretä mitä alalla pärjääminen oikeasti vaattii: kovia hermoja ja viitseliäisyyttä. Ennen sitä "läpimurtoa" joutuu luultavasti kituuttamaan kaurapuurolla.
Toinen ammatti, jota ei tosiaankaan arvosteta on kaupan kassa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:43"]Kulttuurialan ammatit, ei ymmärretä mitä alalla pärjääminen oikeasti vaattii: kovia hermoja ja viitseliäisyyttä. Ennen sitä "läpimurtoa" joutuu luultavasti kituuttamaan kaurapuurolla.
Toinen ammatti, jota ei tosiaankaan arvosteta on kaupan kassa.
[/quote]
Jep, tässä on minun kaksi ammattini ja jos muuta en oo oppinut niin sen, etten väheksy kenenkään työtä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:33"]
Kääntäjä. On helppo arvostella av-kääntäjien työtä kotisohvalta ja toisaalta taas ammattikääntäjät on nykyisin korvattu halpatyövoimalla. Halvalla ei saa hyvää jälkeä, vaikka kuinka niin toivottaisiin.
[/quote]
Tuo oli mulla pitkään yksi haaveammatti tai ajatuksena taustalla, mutta tosiaan tuo kun nykyään SENKIN homman tekee joku halvalla, huonosti ja vailla kunniallista ammattiylpeyttä, niin enpä taida enää tässä iässä lähteä kokeilemaan olisinko juuri minä vuosien uuden kouluttautumisen jälkeen yksi niistä harvoista, jotka oikeasti nostaakin siitä kunnon palkkaa vakaassa työsuhteessa. Minusta on sääli, että tähän on menty niin monella alalla. Mutta arvostan, hyvää kääntäjää arvostan ainakin minä hyvinkin korkealle. Täyttä unelmaa olisi tehdä työ yksin ja kotona ja omassa työhuoneessa!
Ehdottomasti siivoojat!! Monikaan ei tekisi moista työtä (kuten en minäkään) muttei ymmärrä, kuinka sottasta ja likasta joka paikassa olisi ilman heitä.
Sosiaalityö. Jos taas sanoo vaan olevansa VTM tai YTM niin arvostus on aivan eri luokkaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:45"]
Ehdottomasti siivoojat!! Monikaan ei tekisi moista työtä (kuten en minäkään) muttei ymmärrä, kuinka sottasta ja likasta joka paikassa olisi ilman heitä.
[/quote]
Se ON kamalaa työtä.
Maanviljelijä. Siinä on ammatti jota urbaani punavihernainen pilkkaa/vihaa/ällöää hautaan asti.
Mikä on oikein ja kohtuullista? Ystäväni ehdotti, että lähdettäisi käymään Lapissa moikkaamassa minun perheenjäsentä. Minä, että hyvä idea. Sitten hän ehdotti päivää. Sopisi hänelle vain se viikonloppu pe-su. Itse en ole ajanut sinne koskaan yksin pelkästään viikonlopuksi, jolloin perillä vain yksi kokonainen päivä. Perjantaina 800km ajoa, lauantai perillä, sunnuntaina 800km ajoa, maanantaina töihin. No, lähdimme autollani, minä ajoin meno-paluun, minä ostin ruuat meille. Maksoin bensat. Odotin luonnollisesti, että ystäväni kertoo maksavansa puolet polttoainekustannuksista. Sitä lausetta ei kuulunut. Hetkeä ennen kuin olin vienyt hänet kotiinsa sanoin, että sitten kun hänellä on mahdollisuus, niin voisi maksaa osan bensoista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 18:38"]
Lentoemäntä. On oikeasti tosi rankkaa ja haastavaa tarjoilla ruokaa siinä kapealla käytävällä ja sitten kun pitää pystyä myymään niitä tuotteitakin vielä.
[/quote]
Joo mutta eikö lentoemäntä ole planeetan seksikkäin ammatti ja ne naiset on upeita. Palvelukin on parantunut kun finnair alkoi palkkaamaan aasialaisia malliksi näyttämään mitä se palveluasenne oikeasti on.