Mitä herkkuja aiot laittaa tarjolle joulupöytään?
Tekee mieli uudistaa jouluruokia. Tänä vuonna en laita yhtään laatikoita ja kinkkukin saa olla mahdollisimman pieni, en leivo pipareita enkä torttuja. Sen sijaan ajattelin laittaa ihanaa rosmariinibalsamicomarinoitua karitsan sisäfilettä ja paahtopaisti-piparjuurirullia, vihersalaattia yrteillä, erilaisia kaloja, savulohta, sillejä, graavilohituorejuustorullia, katkarapuja, mätiä, smetanaa. Laatikot korvaan uunijuureksilla. Jälkkäriksi hedelmiä ja juustoja. En oikein tiedä onko tässä nyt kaikkien mieleen tarjottavaa, mutta minua on alkanut ihan perinteiset laatikot ja soossit kyllästyttää pahemman kerran. Mitä sinä ajattelit laittaa joulupöytään?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
12 kg kinkun, ei muuta.
Ketoilijoilta ei kysytä.
Ei saa laittaa mitään herkkuja. t. Fitfarmin väki
Päivällä riisipuuroa
Varsinaisella jouluaterialla:
Häränhäntälientä ja pieni piirakka
Kala-, leikkele- ja salaattitarjoilu
Kinkkua, laatikoita ja kaikkea etikkaista
Karpalokiisseli kermavaahdolla
Kahvi ja konjakki tai likööri
Iltapalaksi juustoa, keksejä ja hilloja
Luomua viljapossun kinkkua 3kg koossa ja tilasimme sen eli ei marketin pakastealtaasta tmv+karpalokastike
Imelletty perunalaatikko
Porkkanalaatikko
Lanttulaatikko
Savukalkkunaa
Rosolli+v.pun kastike
Vihersalaatti (esim.tummia rypäleitä, paria eri salaattia, mozzarellaa jne)
Sienisalaatti
Loimulohta
Savugraavilohta
Sinappi-ja smetanasilliä
Kalamoussea
Pieniä riisipiirakoita ja ruisnappeja
Puolukkajäädyke+itse tehty kinuskikastike ja tietty erilaisia konvehteja
Tapanina teen aina karjalanpaistin luomulihasta ja lihattoman makaroonilaatikon johon paistiliemi antaa ihanan maun😋
Torttuja omenamarmeladilla, pipareita ja suolainen pannukakkurulla jossain vaiheessa, todnäk tapanina.
2aik+2 aikuisteiniä
Ostereita. Ostin myös teräshanskan, jotta ei tarvitse niitä avatessa kuormittaa terveydenhuoltoa muiden ranskalaisten kanssa. Ostereiden avaushaavat saavat piikin jokajumalanjoulu!
-ulkosuomalainen
Herkkuja kun kysyit, niin hedelmärahkan ja mokkapalat teen jälkiruokana tarjottavaksi, koska ne ovat meidän perheessä jokaisen mieleen. Aiemmin olen tehnyt myös täytekakun, mutta sen jätän väliin nyt, koska olen huomannut, että vähemmälläkin se joulu tulee. Yleensä on aina liikaa ruokaa ollut.
Pääruokana perinteiset kinkku, lohi, kaupasta ostetut laatikot, salaatit.
Niin ja aattona+joulupäivänä teen riisipuuron lisukkeiden kera (joululimppua, leikkele/juusto, kasvikset, tummapaahtoinen kahvi+puolukkamehu jne) sillä setillä pärjätään hyvin päivällisaikaan jolloin kaikki muu tarjolla.
-25-
Ollaan yhdistetty perinteistä ja joka vuosi tehty myös jotain uutta. Kinkku, rosolli ja laatikot on runko, jonka ympärille rakentuu kokonaisuus.
- Alkupaloksi pikkuherkkuja: mätejä ja kaloja eri tavoilla, kylmäsavuporoa, maksapateeta, tänä vuonna luvassa myös eettisesti tuotettua hanhenmaksaa
- Rosollia
- Pääruoaksi kinkkua ja erilaisia laatikoita, sekä perinteisiä että uusia. Itse tehty tuore lanttulaatikko, jossa rapsakka pinta. Ehdottomasti myös säilykeherneitä ja hyvää sinappia. Punaviiniä.
- Jälkiruoaksi taas erilaisia herkkuja: luumurahkaa, pikku nokare riisipuuroa ja sekahedelmäkeittoa, konvehteja, pipareita
Me tykätään myös lipeäkalasta, mutta syödään sitä jo ennen joulua, vähän kuin paastoruokana, vaikka ei nyt varsinaisesti paastota.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja aattona+joulupäivänä teen riisipuuron lisukkeiden kera (joululimppua, leikkele/juusto, kasvikset, tummapaahtoinen kahvi+puolukkamehu jne) sillä setillä pärjätään hyvin päivällisaikaan jolloin kaikki muu tarjolla.
-25-
Samoin meillä. Kunnon riisipuurobrunssi, jolla jaksaa päivällisaikaan.
En tiedä. Herkkuja (suklaata se sellaista) on hommattu lahjaksi mutta muija on tainnut imuroida jo puolet.
Muutama viikko ja se kyynelehtii kuinka taas on tullut muutama kilo lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi kyllästyä ruokaan, jota syödään vain kerran vuodessa?
Kyllä siihen voi kyllästyä, jos joka joulu on saman kaavan mukaan. Aina samat laatikot, samat kinkut ja rosollit. Kun kerrankin on aikaa ruoanlaittoon ja siihen ehtii panostaa, niin miksei sitten jotain muuta? Laatikoita voi syödä joulun jälkeen, kun sitä jouluruokaa saa alesta jos mieli tekee, mutta jotenkin se ei ole niin juhlavaa. Laatikothan ovat käytännössä sellaisen ajan ruokaa, kun ei ollut tarjolla ympäri vuoden tuoreita kasviksia tai salaatteja.
Kaupan laatikot on kalpea varjo oikeista joululaatikoista. Ei kai mikään, mitä on ensin säilytetty pakasteessa ja sitten sulatettu vetisiksi, voi olla kovin houkuttelevaa. Kokeilepa ostaa kilo lanttuja, kuori, keitä ja soseuta, lisää vähän kuohukermaa, ehkä yksi muna ja ripaus joulumausteita, muskottia, laita vuokaan ja ripota pinnalle korppujauhoja ja muutama nokare voita. Paista pinta kullanruskeaksi ja rapeaksi. Maista ja kerro sitten, tykkäätkö. Voi olla, että et koska eihän kaikki kaikesta tykkää, mutta ainakin sen jälkeen puhutaan samasta asiasta, kun puhutaan laatikoista.
Vierailija kirjoitti:
Päivällä riisipuuroa
Varsinaisella jouluaterialla:
Häränhäntälientä ja pieni piirakka
Kala-, leikkele- ja salaattitarjoilu
Kinkkua, laatikoita ja kaikkea etikkaista
Karpalokiisseli kermavaahdolla
Kahvi ja konjakki tai likööriIltapalaksi juustoa, keksejä ja hilloja
Oletteko venäläisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen voi kyllästyä, jos joka joulu on saman kaavan mukaan. Aina samat laatikot, samat kinkut ja rosollit. Kun kerrankin on aikaa ruoanlaittoon ja siihen ehtii panostaa, niin miksei sitten jotain muuta? Laatikoita voi syödä joulun jälkeen, kun sitä jouluruokaa saa alesta jos mieli tekee, mutta jotenkin se ei ole niin juhlavaa. Laatikothan ovat käytännössä sellaisen ajan ruokaa, kun ei ollut tarjolla ympäri vuoden tuoreita kasviksia tai salaatteja.
Kaupan laatikot on kalpea varjo oikeista joululaatikoista. Ei kai mikään, mitä on ensin säilytetty pakasteessa ja sitten sulatettu vetisiksi, voi olla kovin houkuttelevaa. Kokeilepa ostaa kilo lanttuja, kuori, keitä ja soseuta, lisää vähän kuohukermaa, ehkä yksi muna ja ripaus joulumausteita, muskottia, laita vuokaan ja ripota pinnalle korppujauhoja ja muutama nokare voita. Paista pinta kullanruskeaksi ja rapeaksi. Maista ja kerro sitten, tykkäätkö. Voi olla, että et koska eihän kaikki kaikesta tykkää, mutta ainakin sen jälkeen puhutaan samasta asiasta, kun puhutaan laatikoista.
Olen kaikki laatikot tehnyt aina itse alusta alkaen. Nyt vaan ei kertakaikkiaan huvita niiden tekeminen eikä syöminen. Useat joulut meni hikipäässä porkkana, peruna, lanttu, bataatti ja punajuurivuokia vääntäessä, nyt kertakaikkiaan ei tule menemään. Jos on pakko, niin ostan ennemmin vaikka sieltä alesta sitten tuunattavaksi. Olen muuten tässä yhden kerran tänä vuonna hairahtunut ostamaan Saarioisten porkkanalaatikon lounaaksi, niin mihin siitä laatikosta on ensinnäkin kadonnut riisi ja mihin kerma / maito? Nyt on pelkkää kitkerää porkkanamössöä. Oliko kaupan laatikot ennen näin pahoja? Ennen hätävarana riitti, että kaupan laatikkoon lorautti kermaa ja mausteita ja uunitti sen, nyt pitäisi jo lisätä riisitkin sen kerman lisäksi?
Ahven
Hauki
Kuha
Lohi
Säynävä
Ankerias
Kiiski
Mullo
Särki
Silli
Palsternakka
Purjosipuli
Helmikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaikki laatikot tehnyt aina itse alusta alkaen. Nyt vaan ei kertakaikkiaan huvita niiden tekeminen eikä syöminen. Useat joulut meni hikipäässä porkkana, peruna, lanttu, bataatti ja punajuurivuokia vääntäessä, nyt kertakaikkiaan ei tule menemään. Jos on pakko, niin ostan ennemmin vaikka sieltä alesta sitten tuunattavaksi. Olen muuten tässä yhden kerran tänä vuonna hairahtunut ostamaan Saarioisten porkkanalaatikon lounaaksi, niin mihin siitä laatikosta on ensinnäkin kadonnut riisi ja mihin kerma / maito? Nyt on pelkkää kitkerää porkkanamössöä. Oliko kaupan laatikot ennen näin pahoja? Ennen hätävarana riitti, että kaupan laatikkoon lorautti kermaa ja mausteita ja uunitti sen, nyt pitäisi jo lisätä riisitkin sen kerman lisäksi?
Joissakin isommissa kaupoissa on siellä omassa kaupassa tehtyä laatikkoa. Sitä ei ole pakastettu. Olen sellaista joskus ostanut, kun ei ole itse jaksanut tehdä, ja on ollut hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan yhdistetty perinteistä ja joka vuosi tehty myös jotain uutta. Kinkku, rosolli ja laatikot on runko, jonka ympärille rakentuu kokonaisuus.
- Alkupaloksi pikkuherkkuja: mätejä ja kaloja eri tavoilla, kylmäsavuporoa, maksapateeta, tänä vuonna luvassa myös eettisesti tuotettua hanhenmaksaa
- Rosollia
- Pääruoaksi kinkkua ja erilaisia laatikoita, sekä perinteisiä että uusia. Itse tehty tuore lanttulaatikko, jossa rapsakka pinta. Ehdottomasti myös säilykeherneitä ja hyvää sinappia. Punaviiniä.
- Jälkiruoaksi taas erilaisia herkkuja: luumurahkaa, pikku nokare riisipuuroa ja sekahedelmäkeittoa, konvehteja, pipareita
Me tykätään myös lipeäkalasta, mutta syödään sitä jo ennen joulua, vähän kuin paastoruokana, vaikka ei nyt varsinaisesti paastota.
Itse tehty rosolli on herkkua!
Pieni kinkku 2kg
Lohta taikinakuoressa
graavilohi
poronkäristys
perunamuussi
suolainen piirakka
karjalanpiirakoita
.
piparia ja aurajuustoa
keksipohjainen key lime piirakka
suklaata
Kyllä niiden ruokien minun joulupöydässä tulee olla juuri niitä perinteisiä. Syön jouluruokia ”vasta” 24.12 alkaen (toisethan ovat syöneet niitä laatikoita jo kokojoulukuun) ja siitä ehkä noin viikon. Kerran vuodessa kun syön niin en tylsiinny. Joka vuosi siihen pöytään kyllä löytää joku uusi ruoka tiensä ja tänä vuonna se on Tiramisu.
Kuulostaa nuokin erittäin hyvältä. Tykkään suurimmaksi osaksi perinteisistä jouluruuista, kun sen kerran vuodessa niitä muutaman päivän syö.
Kinkku saa olla vähän ylikypsää, mutta ei kuitenkaan kuivaa. Perinteisiä laatikoita, perunalaatikko imellettynä, myös karjalanpaistia teemme. Rosollista en niin välitä enkä lipeäkalasta, mutta kylmäsavulohta ja smetanasilliä löytyy aina joulupöydästä.
Yleensä suolaisista on jo niin täynnä, että jälkiruokaan en kauheasti panosta, vaikka herkuista pidän. Muutama konvehti riittää jälkiruoaksi ja ehkä lasi kuohuvaa.