Mies isyyslomalla, eikä keskity vauvaan
keksii vain koko ajan kaikkea missä täytyy käydä ja mitä tehdä. Autoon on pitänyt vaihtaa vaikka ja mitä. Sen kimpussa se on nämä kaksi viikkoa häärinyt. Vituttaa. Tekee mieli lypsää maitoa ja tyrkätä vauva sille syliin ja todeta pärjäile, lähden lenkille nähdään jossain kohtaa.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:23"]
Nyt osuit ytimeen :) olen 2. Kertaa naimisissa, lapsia molemmille miehille. Pätee molempiin. Avioerojen yksi suurimmista syistä taitaa olla tämä, että naiset olettavat, että klo 16 jälkeen mies hoitaa lapset 50%sti. Aika harva mies näin vapaaehtoisesti tekee. Jotkut onnekkaat naiset saavat ukkonsa tekemään, kun tarpeeksi pyytävät. Mä ratkaisin asian seuraavasti: miehen ei tartte tehdä mitään kotona muutakuin miesten töitä ja niitähän tunnetusti ei paljoa ole. Se mitä hänen täytyy, on maksaa 90% menoista. Hyvin pyyhkii ;) tosin hän tienaakin ainakin 5 kertaa sen mitä mä. On tosi vapauttavaa kun ei tartte surra sitä kun tuo mies ei tee mitään :) tokihan mies on hoitanut meille ökytalon ja muita ökykamppeita. Mä siitä edestä pidän itseni ökynaisena eli käyn lenkillä ja lyön väriä naamaan ;) suosittelen systeemiä :) tosin kaikkihan naiset ei tähän järjestelyyn pääse, vaikka haluaisivatkin;)
[/quote]
Tässäkö eronnut nainen neuvoo muita siinä, miten saa avioliiton kestämään :D:D:D Enkä kyllä usko, että moni nainen edes haluaa maksulliseksi naiseksi, vai luxushuoriksiko niitä nykyisin kutsutaan. Toiset katsos osaavat pitää avioliittonsa hyvänä muutenkin kuin rahalla ;)
[/quote]
Voi teitä kateellisia.... :) muistan aina sanoa miehelleni, että muistaa että olen maksullinen nainen ja vielä kalliimmasta päästä. Koska ilmainen en ainakaan ole ;) enkä tässä neuvonut miten avioliitto saadaan pysymään kasassa. Kerroin vain miten meillä toimii ja hyvin toimiikin. Meidän perheessä on vain yksi ura ja se ei nyt sattumoisin ole mun. Vaikka koulutukseni puolesta voisin olla vaikka millainen uratykki tahansa. Miehelläni taas on tosi kova ura. Tykkään olla mahdollisimman paljon lasten kanssa.
Ai vitsi, tiesin sohaisevani muurahaispesään, koska suomalainen nainen on niin tasa-arvoinen ja muuta tietä perhe-elämään ei nähdä. Luuletteko muuten, että esim. Kimin Minttu tasa-arvoisesti tekee palkkatyötä sitten kun vauva on 3v.? No ei varmaan tee, eikä taida edes siivoilla ja lastenhoitajakin varmaan on jo valittu. Eiköhän se Minttu keskity käymään hieronnoissa, lenkillä ja Hermesin putiikeissa ja ihan Kimin rahoilla.
[/quote]
Varmaan, jos on sen tyylinen, että jaksaisi shoppailla ja maata hoidoissa päivät pitkät. Minä kyllästyisin kuoliaaksi ilman älyllisiä haasteita. Tämä on kyllä ihan tyypillistä alempiluokkaisille uusrikkaille: elämän tärkein asia on maata sohvalla katsomassa telkkaria ja ostaa mahdollisimman iso sellainen. Useimmat ihmiset taitavat kuitenkin nauttia tekemisestä, oppimisesta ja oman työn tulosten näkemisestä. Silloin elääkin, eikä joudu vanhana muistelemaan miten elämän kohokohta oli yksin shoppailu. Hautaan ei saa Porschea tai taulu-tv:tä mukaan kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:45"]Te naiset olette kyllä välillä aika tyhmiä. Lisääntymisen himossa unohtuvat sukupuolten väliset erot: hyvin harva mies on hoivaajatyyppiä.
[/quote]
Onko oikeasti Suomessakin ihmisiä, jotka vielä uskovat tällaisiin hupsuihin myytteihin? :D osaat kuitenkin lukea, hyvä saavutus :)
Minun mieheni on varmaankin sitten joku ihme! Olen pitänyt ihan normaalina, mutta täältähän saa lukea, että miehet ei osaa hoitaa vauvoja, häviää huoltajuuskiistat kun eivät osaa olla lasten kanssa ja huolehtia, rassaavat vain miesten juttuja ja harrastavat. Meillä on muutaman kuukauden ikäinen vauva, minä olen kotona ja mies töissä. Mies yrittäjä, minä palkkatyössä, joten luonnollisempi ratkaisu. Oli viikon isyyslomalla sektioni jälkeen ja ihan yhdessä hoidimme vauvaa ja opettelimme uutta arkea. Sitten mies palasi töiden pariin ja minä jatkoin kotona. Minä hoidan päivittäiset asia, kuten ruuanlaiton, pyykit, kodin siistinä pidon. Isommat siivoukset tehdään yhdessä vloppuisin. Ihan molemmat kerkeämme käydä salilla muutaman kerran viikossa, yksin tai erikseen. Jos menemme yhdessä lapset on lapsiparkissa sen aikaa, jos menen yksin mies on lasten kanssa kotona. Mies osaa ihan yhtälailla syöttää, vaihtaa vaipan, nukuttaa, ihan ylipäänsä hoitaa vauvan. Mies on erittäin tarkka ajastaan lasten kanssa ja keskittyy töistä tullessaan lapsiin ja minä voin sillä aikaa tehdä muuta ja ku, lapset menee nukkumaan on meillä yhteistä aikaa. Joskus kummit saattaa tulla esim illaksi vahtimaan lapsia ja ne voimme käydä kaksin esim ulkona syömässä. Meillä piha ja remppa-asiat hoidetaan yhdessä, osaan siinä maalata, kasata kalusteita, tehdä ylipäänsä remppahommia niinkuin mieheni ja kodin laitto ja remppaus sekä pihahommat ovat kivaa yhteistä puuhastelua. Auto meillä viedään pajalle jos Se on rikki. Mieheni maksaa kulujamme enemmän, koska on parempituloinen ja minä olen kotona lasten kanssa. Ai niin ja vanhempi lapsemme on minulle "puolikas" eli en ole biologinen äiti. Lapsi on miehen aikaisemmasta liitosta ja kappas asuu meillä, koska isä on ihan yhtä pätevä huoltaja ellei pätevämpi kuin lapsen äiti. Olen pitänyt meidän elämää normaalina, mutta ilmeisesti Se on poikkeus.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:51"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:23"] Nyt osuit ytimeen :) olen 2. Kertaa naimisissa, lapsia molemmille miehille. Pätee molempiin. Avioerojen yksi suurimmista syistä taitaa olla tämä, että naiset olettavat, että klo 16 jälkeen mies hoitaa lapset 50%sti. Aika harva mies näin vapaaehtoisesti tekee. Jotkut onnekkaat naiset saavat ukkonsa tekemään, kun tarpeeksi pyytävät. Mä ratkaisin asian seuraavasti: miehen ei tartte tehdä mitään kotona muutakuin miesten töitä ja niitähän tunnetusti ei paljoa ole. Se mitä hänen täytyy, on maksaa 90% menoista. Hyvin pyyhkii ;) tosin hän tienaakin ainakin 5 kertaa sen mitä mä. On tosi vapauttavaa kun ei tartte surra sitä kun tuo mies ei tee mitään :) tokihan mies on hoitanut meille ökytalon ja muita ökykamppeita. Mä siitä edestä pidän itseni ökynaisena eli käyn lenkillä ja lyön väriä naamaan ;) suosittelen systeemiä :) tosin kaikkihan naiset ei tähän järjestelyyn pääse, vaikka haluaisivatkin;) [/quote] Tässäkö eronnut nainen neuvoo muita siinä, miten saa avioliiton kestämään :D:D:D Enkä kyllä usko, että moni nainen edes haluaa maksulliseksi naiseksi, vai luxushuoriksiko niitä nykyisin kutsutaan. Toiset katsos osaavat pitää avioliittonsa hyvänä muutenkin kuin rahalla ;) [/quote] Voi teitä kateellisia.... :) muistan aina sanoa miehelleni, että muistaa että olen maksullinen nainen ja vielä kalliimmasta päästä. Koska ilmainen en ainakaan ole ;) enkä tässä neuvonut miten avioliitto saadaan pysymään kasassa. Kerroin vain miten meillä toimii ja hyvin toimiikin. Meidän perheessä on vain yksi ura ja se ei nyt sattumoisin ole mun. Vaikka koulutukseni puolesta voisin olla vaikka millainen uratykki tahansa. Miehelläni taas on tosi kova ura. Tykkään olla mahdollisimman paljon lasten kanssa. Ai vitsi, tiesin sohaisevani muurahaispesään, koska suomalainen nainen on niin tasa-arvoinen ja muuta tietä perhe-elämään ei nähdä. Luuletteko muuten, että esim. Kimin Minttu tasa-arvoisesti tekee palkkatyötä sitten kun vauva on 3v.? No ei varmaan tee, eikä taida edes siivoilla ja lastenhoitajakin varmaan on jo valittu. Eiköhän se Minttu keskity käymään hieronnoissa, lenkillä ja Hermesin putiikeissa ja ihan Kimin rahoilla. [/quote] Varmaan, jos on sen tyylinen, että jaksaisi shoppailla ja maata hoidoissa päivät pitkät. Minä kyllästyisin kuoliaaksi ilman älyllisiä haasteita. Tämä on kyllä ihan tyypillistä alempiluokkaisille uusrikkaille: elämän tärkein asia on maata sohvalla katsomassa telkkaria ja ostaa mahdollisimman iso sellainen. Useimmat ihmiset taitavat kuitenkin nauttia tekemisestä, oppimisesta ja oman työn tulosten näkemisestä. Silloin elääkin, eikä joudu vanhana muistelemaan miten elämän kohokohta oli yksin shoppailu. Hautaan ei saa Porschea tai taulu-tv:tä mukaan kuitenkaan.
[/quote]
Kuka sanoi, etteikö mulla ole töitä? On töitä, mutta kun menen vanhempainvapaalta töihin, niin alan tekeen 6h päivää. Enkä edelleenkään tykkää shoppailla erityisesti. Yleensä kun menen kaupungille, en saa mitään ostettua sieltä. Niin ja yhdelle toiselle kommentoijalle tiedoksi, että jos mies jättää minut, niin muutan omaan, isoon, velattomaan asuntooni ja teen töitä. Niin, että ei siinä sen kummempaa. Ei raha tee onnelliseksi, mutta ei se onnettomaksikaan tee.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:02"]
Jos oikein tiukasti tulkitaan, isyyslomaa ei sais käyttää auton laittamisiin tms vaan se on tarkoitettu nimen omaan vauvaa ja perhettä varten.
[/quote]
Jos oikeen tiukasti tulkitaan, niin sitten sitä autoa ei saisi perhe tai vauva käyttää.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:45"]Te naiset olette kyllä välillä aika tyhmiä. Lisääntymisen himossa unohtuvat sukupuolten väliset erot: hyvin harva mies on hoivaajatyyppiä. [/quote] Onko oikeasti Suomessakin ihmisiä, jotka vielä uskovat tällaisiin hupsuihin myytteihin? :D osaat kuitenkin lukea, hyvä saavutus :)
[/quote]Sinusta on myytti, että moni mies ei koe hoivaamista mielekkääksi? Omituinen väite. Eivät monet naisetkaan perusta siitä, mutta kyllä se on iesten keskuudessa vielä yleisempää. Tai sitten miehiin ei kohdistu yhtä suuria paineita yrittää olla jotakin muuta.
Hoivaamisella ei muuten ole mitään tekemistä älykkyyden tai kirjoitustaidon kanssa.
No onpa tyhmä mies. Mun mies vaihtoi vaipat, syötti, kävi vauvan kanssa ulkona, kävi kaupassa, teki ruokaa. Mä palaudun synnytyksestä lepäämällä ja imettämällä. Mun mielestä pitäisi mennä näin. Meillä tosin vauva ruokittu aina osittain korvikkeella, helpotti kummasti miehen integrointia vauvan hoitoon. :)
Nytkin mä meen riennoissa enemmän kuin mies. Mies nauttii olla vauvan kanssa viikonloppuisin, kun minä hoidan arjen...
Mitäs sen pitäisi sitten tehdä? Hän on lomalla. Minäkin passasin lapsen syntymän kesälle jotta voin lomailla 7 viikkoa putkeen, jos vaikka juhannukselta aloittais ja siitä 7 viikkoa lomaa:) t:isi
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:08"]
Mä en halua ollenkaan, että mieheni jäisi kotiin hoitovapaalle kun lähden itse töihin. Tämä siksi, että se olisi itselleni tosi raskasta: työpäivän jälkeen alkaisi kotityöt ja samalla pitäisi olla lapsen kanssa koska mies on ollut koko päivän. Vauvan syntymän jälkeen miehellä on alkanut olemaan myös enemmän harrastuksia ja koko ajan miettii lisää. Sitten kun hoitaa vauvaa niin se on sellaista että esim. soittelee, pelaa tms ja vauva katsoo. Unohtaa vaihtaa vaipat, vaatteet mitä sattuu, ei siivoa jälkiä, unohtaa pestä tuttipullon jättää kamat ympäriinsä jne. Vauva oli odotettu ja toivottu, mutta ilmeisesti miehelle se tarkoittaa 30 minuutin pelleilyä töistä tullessa, hoitaminen on äidin asia 23,5h päivässä.
[/quote]
Nyt osuit ytimeen :) olen 2. Kertaa naimisissa, lapsia molemmille miehille. Pätee molempiin. Avioerojen yksi suurimmista syistä taitaa olla tämä, että naiset olettavat, että klo 16 jälkeen mies hoitaa lapset 50%sti. Aika harva mies näin vapaaehtoisesti tekee. Jotkut onnekkaat naiset saavat ukkonsa tekemään, kun tarpeeksi pyytävät. Mä ratkaisin asian seuraavasti: miehen ei tartte tehdä mitään kotona muutakuin miesten töitä ja niitähän tunnetusti ei paljoa ole. Se mitä hänen täytyy, on maksaa 90% menoista. Hyvin pyyhkii ;) tosin hän tienaakin ainakin 5 kertaa sen mitä mä. On tosi vapauttavaa kun ei tartte surra sitä kun tuo mies ei tee mitään :) tokihan mies on hoitanut meille ökytalon ja muita ökykamppeita. Mä siitä edestä pidän itseni ökynaisena eli käyn lenkillä ja lyön väriä naamaan ;) suosittelen systeemiä :) tosin kaikkihan naiset ei tähän järjestelyyn pääse, vaikka haluaisivatkin;)
[/quote]
No ei kyllä ihme, että tuolla asenteella avioliitto on entinen. Kuulostat kamalalta pirttihirmulta, joka vahtisi jatkuvasti mitä ja miten mies siivoaa, ja vain sinun standardisi kelpaavat. Meillä kotityöt puoliksi systeemi on toiminut aina hyvin, oli sitten kumpi tahansa töissä ja toinen kotona. Miehet osaavat kyllä siivota ja hoitaa vauvaa ihan oma-aloitteisesti, ja omani ainakin tekee sen todella mielellään, mutta heillä on oma tyylinsä tehdä asioita (kaikilla on)?. Mitä väliä, jos vaikka muutamat leivän murut jää arkena pöydälle tai vauvan vaatteet ei sovi yhteen? Kotisi on myös miehen koti (jos oikein ymmärsin, niin se on hänen ostamansa), joten miksi vain sinä saat päättää miltä kodissa näyttää ja miten siistiä pitää olla?
[/quote]
Hmmm. Minä kyllä en ole nökönuukaa sorttia. Keittiön tasot pyyhin max kerran päivässä, oli ne kuinka muruiset tahansa. Niin ja mies on kyllä meillä se, joka päättää miltä kotona näyttää. En pidä sisustamisesta ja jatkuvasta ostelusta, tykkään vanhoista kamppeistani ja minulle on tärkeää saada säilyttää muutama vanha kamppeeni. Vaatteita pyrin kuitenkin ostamaan siten, että niillä pärjää. Mieheni haluaisi, että meillä olisi siistimpää, mutta tulisin hulluksi, jos täällä pitäisi koko ajan olla luin avotakassa. Niin ja en ole pirttihirmu, paitsi lapsille hieman olen, koska meillä on säännöt :) mut mies meillä on kingi joka viimeisen sanan sanoo. Ja musta tää on ihanaa, en missään nimessä haluaisi olla perheen pää, edes puoliksi. Harva tähän järjestelyyn pääsee, koska palkansaajista vain 0,5% tienaa yhtä paljon kuin mieheni. Sen tason miehet tietää että on varaa valita....
[/quote]
Toivottavasti tuo "kingi" kohtelee edellisen liiton lapsiasi hyvin.
Muuten asiaan: eihän tässä ole niinkään kyse kotitöistä vaan siitä, että isyyslomalla isä tulisi bondata vauvan kanssa mahdollisimman paljon (no, minun mielestäni myös huolehtia siitä, että äiti saa levätä mahdollisimman paljon).
Ap, varmaan parasta että tosiaan jätät miehen kahdestaan vauvan kanssa. Ei tarvii edes pumpata jos tunniksi pariksi lähtee alkuun.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 08:56"]No mikset tee sitä?
[/quote]
Niin teenkin kun se löytää tiensä taas jossain kohtaa päivää kotiinkin.
Meilläkin sattui saunaremontti sopivasti isyyslomalle, pitihän se saada varpajaisiin valmiiksi :( tosi hyvä isä on kuitenkin ollut. Ei ne vaan tajua että äiti on siinä tosiaan jatkuvasti kiinni ja toivoisi samaa isältäkin.
Jos oikein tiukasti tulkitaan, isyyslomaa ei sais käyttää auton laittamisiin tms vaan se on tarkoitettu nimen omaan vauvaa ja perhettä varten.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:02"]Jos oikein tiukasti tulkitaan, isyyslomaa ei sais käyttää auton laittamisiin tms vaan se on tarkoitettu nimen omaan vauvaa ja perhettä varten.
[/quote]
Jep tätä minäkin olen sille sanonut.
No voi vittu taas; miten avutonta akkaa täällä on? Yhdessäkö sitä kersaa pitäis sylitellä kaiket päivät vaikka se suurimman osan nukkuu? Tarttetteko sen ukon taukoamatta tueksenne? Ei oo ihme, että vauva-aikana erotaan niin paljon!
Joo, on neljä lasta, sama mies ja todellakin on voinut tehdä remonttia, metsästää, huoltaa autoa, leikata nurmikkoa, laittaa ruokaa, siivota ja lämmittää saunaa muulle perheelle isyyslomallakin!
Mä en halua ollenkaan, että mieheni jäisi kotiin hoitovapaalle kun lähden itse töihin. Tämä siksi, että se olisi itselleni tosi raskasta: työpäivän jälkeen alkaisi kotityöt ja samalla pitäisi olla lapsen kanssa koska mies on ollut koko päivän. Vauvan syntymän jälkeen miehellä on alkanut olemaan myös enemmän harrastuksia ja koko ajan miettii lisää. Sitten kun hoitaa vauvaa niin se on sellaista että esim. soittelee, pelaa tms ja vauva katsoo. Unohtaa vaihtaa vaipat, vaatteet mitä sattuu, ei siivoa jälkiä, unohtaa pestä tuttipullon jättää kamat ympäriinsä jne. Vauva oli odotettu ja toivottu, mutta ilmeisesti miehelle se tarkoittaa 30 minuutin pelleilyä töistä tullessa, hoitaminen on äidin asia 23,5h päivässä.
Meillä mies lähti (minun luvallani) 400km päähän mökille kun meidän kolmas lapsi syntyi. Minä hänet sinne "pakotin" lähtemään. Olihan se kotona hulinaa kun oli ihan pieni vauva, 1v lapsi ja 3v lapsi mutta selvittiin. Tiedän, että mies tarvitsee muutaman kuukauden että lämpiää lapselle ja osaa kiintyä siihen.Eikä ole edellisenkään isyyslomalla kotona kököttänyt, vaan rakensi silloin yms.Ensimmäisen isyysloma meni kun minä olin syöpähoidoissa ja hän hoiti vauvaa kotona.
Ensin sanoi kun viimeisin syntyi, ei ollut mikään toivottu ja odotettu että osaako hän koskaan tuohon lapseen kiintyä. Nykyään heti kun tulee töistä tulee lepertelemään vauvalle, ottaa syliin yms. :)
Mutta tämä on sopinut mielle. Sano miehellesi miltä sinusta tuntuu, kerro kaikki tunteesi, mutta elä syyllistä vaan puhukaa asiallisesti ja kuunnelkaa kumpikin toistenne tunteita!
Kuinka avuttomia te naiset olette, kun ette saa miehillenne noin yksinkertaista asiaa perille? Vauvan hoito ja siihen liittyvät kotityöt jakautuvat 50/50 molempien vanhempien kesken, ellei erikseen ole muuta esim työjärjestelyjen vuoksi sovittu. Pitää vaan olla johdonmukainen ja tehdä ainoastaan oma osuus.
Mun kaverin mies hehkutti, että ihanaa, kun loma alkaa. Kuulemma saa nukkua pitkään, käydä kalassa ja rempata autoa
No sano miehellesi että haluaisit että hän olisi myös sinun ja vauvan kanssa. Tämä on uusi juttu sinullekin että pitää huolehtia koko ajan vauvasta mutta vauva on teidän yhteinen eikä vain sinun.
Lypsä maitoa ja pyydät että mies opettelee syöttämään vauvaa? Ja sovitte että mies esimerkiksi aina kylvettää vauvan? Imetyksen takia vauva on tottakai paljon äidissä kiinni mutta kyllä muutkin voivat vauvaa hoitaa ja päästää äitiä vaikka suihkuun ja lenkille tai pyydät että miehesi tekisi teille ruokaa ja saisit syödä rauhassa?
Ei tuo miehen toiminta välttämättä muutu ainakaan seuraavaan puoleen vuoteen jos et heti keskustele asiasta.