Tiedätkö tai tunnetko ketään täällä asuvaa amerikkalaista henkilöä, joka on oppinut puhumaan hyvää suomea?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Ollut täällä 15-20 vuotta. Puhuu niin täydellistä suomea, ettei huomaa ulkomaalaiseksi. Ehkä voisi ajatella olevan vain ruotsinkielinen.
Kuulemma hän puhuu ranskaa ja espanjaakin ilman aksenttia.
Ai espanjaakin ilman aksenttia? Yleensä kun amerikkalaiset yrittävät puhua espanjaa, se kuulostaa ihan järkyttävältä.
Aika monelle amerikkalaiselle espanja on äidinkieli.
Tampereen yliopiston fonetiikan lehtori Michael O'Dell. Hän on haastateltavana tässä Aristoteleen kantapää -ohjelmassa: https://areena.yle.fi/audio/1-1832640 (haastattelu alkaa noin neljän minuutin kohdalta)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ja tunnen.
Minakin tiedan ja tunnen.
Tunnen montakin. Useimmilla on suomalaisia sukujuuria, mutta ei kaikilla. Useimmilla on kyllä aksentti, josta voi päätellä, ettei ole suomen kieli äidinkielenä. Tosin osa suomen murteistakin kuulostaa minun korvaani ihan ulkomaalaisen puheelta, joten ...
Nuorena tunsin äidinkielenään suomea puhuvan amerikkalaisen. Hänenkin aksentistaan huomasi, ettei ole suomalainen.
Siinä se nähdään, amerikkalaisille Suomi on takapajula, ei taida olla edes kieltenopettajina.
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisin mieluummin toisinpäin, muuttaisin täältä Valtoihin. Mielenkiintoinen maa elää varmaankin.
Niin onkin mutta ei ole helppoa tanne muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Mieheni. Ei tosin tykkää puhua suomea, koska aksentti on edelleen olemassa ja ilmeisesti häpeää sitä kun ei ole täydellinen. Meillä kotona puhutaan nykyään pääasiassa siten että minä ja lapset suomea, mies englantia. Sillä on pärjättyv oikein hyvin. Muutti Suomeen vuonna 2014.
Sama, kansalaisuuteen vaadittava taso saavutettu ajat sitten, mutta mielellään ei suomea puhu. Joskus jopa saanut osakseen irvailua murteellisesta suomestaan suomalaisilta. Hyvin ymmärtää mitä lapsen kanssa puhun, vaikka itse mieluiten käyttääkin englantia.
Noille irvailijoille pitaisi tehda samoin pain naamaa tankeroenglannistaan jonka luulevat olevan natiivitasoista.
Entisen työkaverini miehen tunnen/tunsin. Amerikkalainen mutta puhuu lähes virheetöntä suomea, hyvin pienellä aksentilla. En tiedä missä vaiheessa kielen oppi, nyt asunut täällä jo vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Ollut täällä 15-20 vuotta. Puhuu niin täydellistä suomea, ettei huomaa ulkomaalaiseksi. Ehkä voisi ajatella olevan vain ruotsinkielinen.
Kuulemma hän puhuu ranskaa ja espanjaakin ilman aksenttia.
Ai espanjaakin ilman aksenttia? Yleensä kun amerikkalaiset yrittävät puhua espanjaa, se kuulostaa ihan järkyttävältä.
Hän puhuu kuulemma seitsemää eri kieltä. Todella lahjakas siis.
Onko myös jotain sanottavaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän. Mieheni. Ei tosin tykkää puhua suomea, koska aksentti on edelleen olemassa ja ilmeisesti häpeää sitä kun ei ole täydellinen. Meillä kotona puhutaan nykyään pääasiassa siten että minä ja lapset suomea, mies englantia. Sillä on pärjättyv oikein hyvin. Muutti Suomeen vuonna 2014.
Sama, kansalaisuuteen vaadittava taso saavutettu ajat sitten, mutta mielellään ei suomea puhu. Joskus jopa saanut osakseen irvailua murteellisesta suomestaan suomalaisilta. Hyvin ymmärtää mitä lapsen kanssa puhun, vaikka itse mieluiten käyttääkin englantia.
Idiootit suomalaiset, jotka toimivat noin.
Mulle tuli tästä mieleen eräs amerikkalainen, joka toimii Suomessa hoitoalalla, on toiminut ainakin yli kymmenen vuotta. Olin kerran harjoittelussa samalla osastolla enkä meinannut uskoa todeksi sitä, kuinka rouvat siellä naureskelivat hänen suomen kielelleen, joka oli aivan hyvä, vaikka kielioppi ei aina ollut ihan täydellistä. Sillä osastolla oli todellakin joitakin uskomattoman täydellisiä naisia... Teki mieli kysyä näiltä, että kuinka sujuvasti mahtaa englanti heiltä sujua, vaikka tiesin kyllä vastauksen, eli ei kovin hyvin. Ehkä nämä valittajaeukot olivat vaan kateellisia, koska potilaat tykkäsivät kovasti tästä miehestä. Samalla osastolla oli myös venäläinen nainen, joka puhui melkeinpä täydellistä suomea, mutta naama kuin hapansilakalla, asiakaspalveluasenne suoraan itäblokin tavarataloista 80-luvulta.
Yksi kanadalainen mies puhuu täydellistä suomea pohjanmaan murteella. Asui suomessa vuosia suomalaisen vaimonsa kanssa ennen kuin muuttivat kanadaan.