Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus ja kuuhulluus

Vierailija
20.12.2021 |

on taas täydenkuun aika ja minä en vain saa nukuttua en sitten millään ja oloni on levoton sekä verenpaineeni on hyvin korkealla. mitä siis pitäisi tehdä muuta kuin valvoa aamuun asti. mitään tuon ihmeellisempää en ole täyden kuun aikana huomannut itsestäni muuta kun sen etten vaan saa unta ja olen levoton ei mitään väkivaltaisia tekoja eikä ihmissutta minusta ole tullut. olen vain suursyöppö täysikuun aikaan kun ei tule uni ;)

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä oikein muukaan auta. Aikaisemmin "parantelin" kuuaikaista unettomuuttani vetämällä mäyriksen ennen maatemenoa, mutta se ei ole pidemmän päälle kovin terveellistä, joten etsin yötyön ja sopeutin elämäni tällaiseen vähän erilaiseen rytmiin:) Blue moon! Auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!

Vierailija
2/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus vaivaa minuakin aina täydenkuun aikaan. Se ei riipu edes siitä, valaiseeko kuu vai onko pilvistä, mutta muutamaa päivää ennen täysikuuta alkaa levottomuus. Enkä tosiaan edes tiedä, että on täydenkuun aika, mutta kalenterista katsomalla syy unettomuuteen selviää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan uni tule!

Väsyttää ja haukotuttaa ja painaa päätä tyynyyn ja nukutaan.......mutta ei. Ärsyttävää. Mutta sitten vaan maataan levottomana ja odotetaan sitä hetkeä tietäen, että SE UNI JOSKUS TULEE....

Vierailija
4/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kärsin samasta, täysikuun aikaan en yleensä nukkunut, ruokahalu oli täysin kadonnut ja verenpaine korkealla. lisäksi kuu näkyi ikkunasta sänkyyni mikä vain pahensi asiaa. muutin sitten pois ja asun nyt joen varrella omakotitalossa. minulla on edelleen suuret ikkunat mutta nyt makuuhuoneeni ikkunat ovat joelle päin, jolloin kuu ei pääse kurkkimaan sisälle. tämä on helpottanut hieman, sillä pystyn nyt nukahtamaan yleensä noin 3-4 aikaan aamuyöstä.

Vierailija
5/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilääkkeet auttaa. En tiedä miksi et pysty nukkumaan täydenkuun aikaan. Neuvoni on: Mieti, mikä sinua kiehtoo kuussa? Mitä kaikkia tunteita koet kun katsot kuuta? Haluaisitko joskus päästä kuuhun?

Nuo kysymykset ovat siksi tärkeitä, että vastauksista voi selvitä täysin luonnollinen selitys. Tuskin sinä kuitenkaan mikään puoli-ihmissusi tai ufomies olet. ;)

Itse otan unilääkkeitä, koska en muuten juuri koskaan nukahda. Se on kurjaa, lääkkeet saavat olon hieman tokkuraiseksi, mutta ainakin lepään. Ja tietenkin kannattaa kysyä lääkäriltä lupaa ennen kun alat mitään ottamaan. Toivottavasti autoin edes jonkin verran.

Vierailija
6/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kärsi unettomuudesta täyden kuun aikaan, mutta mieheni kärsii ja pahasti. Hän on monta päivää aivan tunnelissa, kun on täysikuu. Ei nuku koko yönä tai nukkuu vain muutaman tunnin tai heräilee monta kertaa yössä.

Itse sekoan aivan, jos en saa nukkua, ja joskus olen ollut tosi riekaleina, jos olen heräillyt hänen valvomiseensa. Itkettykin on, se on todella kamalaa.

Tämä on ilmeisesti niitä juttuja, joille ei ole järkevää selitystä, näin vain on. Vai tietääkö joku, onko tästä jotain tutkimuksia olemassa?

Oletteko muuten jotenkin muutenkin herkkiä ihmisiä ? Mieheni on tosi herkkä. En tiedä, onko näillä mitään yhteyttä, mutta hän näkee toisinaan enneunia, ja on nähnyt joskus jotain semmosia asioita, joita muut ei näe. Yhden jo edesmenneen kaverin esimerkiksi. Ei ole kyllä siitä kertonut kellekään muulle kuin min

Vierailija
7/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan höpöhöpöä. Valvotte koska uskotte myytteihin että kuu valvoittaa. Eli täysin psykologinen juttu.

Muistaakseni oli tehty tutkimusta että itsediagnisoidut kuuhullut nukkuvat ihan normaalisti, jos eivät tiedä ettei ole täysikuu ja sen valo ei näy.

Tutkimukset ovat kyllä kertoneet päinvastaista.

https://www.bbc.com/news/health-23405941.amp

Vierailija
8/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. En saanu nukuttua viime yönä. Makoilin vaa tokkuraisena läpi yön vaikka kuin väsytti, ei vaa uni tullu. Nyt huono olo ja pumppu jyskyttää koska rasittunu. Ruokahalua ei oo. Syöny vaan aamupalaksi pari leivänsiivua ja äsken muutaman snacks porkkanan. Krääh. Ens yönä saattaa toistua mut taijampa ottaa unipillerin.. huomenna tärkeä päivä.

Minua ei kiehdo kuussa mikään erikoinen. Olen vain herkkä täysikuulle ja silläsipuli. Joka ikinen kerta sama ongelma täydenkuun aikaan, uni ei tuu parina kolmena yönä. En edes tienny nyt että oli täysikuu. Mutta arvasin ja tarkistin kalenterista.

Vierailija
9/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullakin täysikuu vaikuttaa, enkä pidä itseäni mitenkään hörhönä, en tunne vetoa enkeleihin ja yksisarvisiin. Luulisin, että selitys voi olla ihan looginen, jota nykytiede vain ei ole vielä tutkinut/löytänyt. Ei kaikki sellainen ole höpöhöpöä mihin ei tiedetä selitystä. Tuolla ajatuksella parisataa vuotta sitten lähes kaikki olisi ollut huuhaata. Itselläni täysikuu alkaa vaikuttaa noin viikkoa aiemmin, mutta se myös lakkaa jo ennen täysikuuta, siis jotain pari yötä aiemmin. Sillä ei ole mitään väliä onko pilvistä vai ei. Yleensä nukun muutaman yön vähän heikosti ja sitten vasta älyän edes katsoa kalenteriin.

Vierailija
10/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan höpöhöpöä. Valvotte koska uskotte myytteihin että kuu valvoittaa. Eli täysin psykologinen juttu.

Muistaakseni oli tehty tutkimusta että itsediagnisoidut kuuhullut nukkuvat ihan normaalisti, jos eivät tiedä ettei ole täysikuu ja sen valo ei näy.

Mulla on ollut asiat näin ihan lapsesta asti. Kaikki koulut ja työt on kärsinyt tämän takia. Vasta 25 tajusin mikä ongelmani on. No lääkäreiltä ei unilääkkeitä saa joten näillä mennään.

Vierailija
11/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minullakin täysikuu vaikuttaa, enkä pidä itseäni mitenkään hörhönä, en tunne vetoa enkeleihin ja yksisarvisiin. Luulisin, että selitys voi olla ihan looginen, jota nykytiede vain ei ole vielä tutkinut/löytänyt. Ei kaikki sellainen ole höpöhöpöä mihin ei tiedetä selitystä. Tuolla ajatuksella parisataa vuotta sitten lähes kaikki olisi ollut huuhaata. Itselläni täysikuu alkaa vaikuttaa noin viikkoa aiemmin, mutta se myös lakkaa jo ennen täysikuuta, siis jotain pari yötä aiemmin. Sillä ei ole mitään väliä onko pilvistä vai ei. Yleensä nukun muutaman yön vähän heikosti ja sitten vasta älyän edes katsoa kalenteriin.

Tiede on todennut yhteyden näillä, mutta sitä ei tiedetä miksi ja miten tämä vaikutus toimii.

Yksi hypoteesi on, että ihmisen unirytmi on luonnollisesti kuunvaiheiden mukainen, tähän syynä voisi olla se että aikoinaan oli täydenkuun aikaan hyödyllistä olla hereillä tai nukkua huonosti, koska villipedot metsästävät täydenkuun valossa.

Vierailija
12/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuu pystyy tutkitusti aiheuttamaan nousu/laskuvesiä merissä, miksi se ei voisi vaikuttaa myös vesipäihin?

Vierailija
13/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano se niille kaltaisilleni, jotka aamulla ihmettelevät miksi ihmeessä ei taaskaan saanut nukuttua, kunnes joku töissä tokaisee, että täysikuu taas valvotti ja alkaa kummasti näille aiemmin täysin randomeilta vaikuttaneille unettomille öille löytyä syy. En tosiaankaan ole ollut täysikuusta tietoinen, mutta silti unet tuntuu menevän.

Vierailija
14/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa pimennysverhot niin häviää sekin ongelma.

Ei vaikuta mittää. Mulla sälekaihtimet visusti kiinni joka yö. Muutenki nyt ollu pilvistä ja pimeää. Se kuu vaan nyt silti pilaa unet. Koitappa nyt vaan uskoa tämä, että joillaki täysikuu vie unet.

Vierailija
15/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa pimennysverhot niin häviää sekin ongelma.

Ei vaikuta mittää. Mulla sälekaihtimet visusti kiinni joka yö. Muutenki nyt ollu pilvistä ja pimeää. Se kuu vaan nyt silti pilaa unet. Koitappa nyt vaan uskoa tämä, että joillaki täysikuu vie unet.

Höpö

Ite oot juntti.

Vierailija
16/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unilääkkeet auttaa. En tiedä miksi et pysty nukkumaan täydenkuun aikaan. Neuvoni on: Mieti, mikä sinua kiehtoo kuussa? Mitä kaikkia tunteita koet kun katsot kuuta? Haluaisitko joskus päästä kuuhun?

Nuo kysymykset ovat siksi tärkeitä, että vastauksista voi selvitä täysin luonnollinen selitys. Tuskin sinä kuitenkaan mikään puoli-ihmissusi tai ufomies olet. ;)

Itse otan unilääkkeitä, koska en muuten juuri koskaan nukahda. Se on kurjaa, lääkkeet saavat olon hieman tokkuraiseksi, mutta ainakin lepään. Ja tietenkin kannattaa kysyä lääkäriltä lupaa ennen kun alat mitään ottamaan. Toivottavasti autoin edes jonkin verran.

Mä otin eilen kaksi imovanea + melatoniinin ja silti tollotin sängyssä pari tuntia senkin jälkeen (ihan verhot kiinni ja pimeässä), yleensä nuo toimii vartissa.

Mulla on ainakin koko ajan olo, että olisin litkinyt kaks kannullista kahvia, vaikka juon vain kupin aamuisin.

Nuo kuu-kysymyksesi on melko erikoisia,enkä koe että ne mitenkään tätä selittää.

Kysyitkö muuten lekurilta lääkettä juuri täydenkuun unettomuuteen? 😁 Oon aina miettinyt, mitäköhän tuo sanoisi.

Mulla unettomuutta siis muutenkin, mutta yleensä nukahdan edes lääkkeillä.

Vierailija
17/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika sinun tietämättömyyttäsi!

Kuun vetovoima siirtää isoja vesimassoja. Jos et tunne vuorovesi-ilmiötä, googlaa.

Ei ole mitään kummallista siinä, että osa ihmisistä on herkkiä täysikuulle. Vaikka kuu olisi pilvien takana, etkä edes näe sitä. Etkä edes tiedä, että on täydenkuun aika.

Kuten joku sanoi, asian voi tarkistaa kalenterista, kun joku yö ei saa millään unta.

Vierailija
18/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en nukkunut hyvin viime enkä toissayönä, pari tuntia molempina. Olen monesti huomannut että unettomina öinä on täysikuu kun olen kurkistanut ikkunasta, mutta pitäisi alkaa kai pitämään kunnolla kirjaa asiasta

Vierailija
19/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nussittuna nukkuisit sikeästi 😉

Vierailija
20/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan