Unettomuus ja kuuhulluus
on taas täydenkuun aika ja minä en vain saa nukuttua en sitten millään ja oloni on levoton sekä verenpaineeni on hyvin korkealla. mitä siis pitäisi tehdä muuta kuin valvoa aamuun asti. mitään tuon ihmeellisempää en ole täyden kuun aikana huomannut itsestäni muuta kun sen etten vaan saa unta ja olen levoton ei mitään väkivaltaisia tekoja eikä ihmissutta minusta ole tullut. olen vain suursyöppö täysikuun aikaan kun ei tule uni ;)
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan höpöhöpöä. Valvotte koska uskotte myytteihin että kuu valvoittaa. Eli täysin psykologinen juttu.
Muistaakseni oli tehty tutkimusta että itsediagnisoidut kuuhullut nukkuvat ihan normaalisti, jos eivät tiedä ettei ole täysikuu ja sen valo ei näy.
Höpönlöpön vaan itsellesi.
En usko mihinkään kuuhulluuteen enkä seuraa kuun kehitystä. Mutta valvon totisesti joka ikisen täysikuun aikaan. Verhot (sälekaihtimet + pimennysverhot) visusti kiinni, hengitysharjoitukset tehtyinä, uni ei vain tule, vaikka olisin kuinka väsynyt. Joku selittämätön juttu tämä on. Unilääkettä en ole ikinä ottanut, enkä ota.
Kokeilkaa melatoniinia ja lämmintä maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minullakin täysikuu vaikuttaa, enkä pidä itseäni mitenkään hörhönä, en tunne vetoa enkeleihin ja yksisarvisiin. Luulisin, että selitys voi olla ihan looginen, jota nykytiede vain ei ole vielä tutkinut/löytänyt. Ei kaikki sellainen ole höpöhöpöä mihin ei tiedetä selitystä. Tuolla ajatuksella parisataa vuotta sitten lähes kaikki olisi ollut huuhaata. Itselläni täysikuu alkaa vaikuttaa noin viikkoa aiemmin, mutta se myös lakkaa jo ennen täysikuuta, siis jotain pari yötä aiemmin. Sillä ei ole mitään väliä onko pilvistä vai ei. Yleensä nukun muutaman yön vähän heikosti ja sitten vasta älyän edes katsoa kalenteriin.
Tiede on todennut yhteyden näillä, mutta sitä ei tiedetä miksi ja miten tämä vaikutus toimii.
Yksi hypoteesi on, että ihmisen unirytmi on luonnollisesti kuunvaiheiden mukainen, tähän syynä voisi olla se että aikoinaan oli täydenkuun aikaan hyödyllistä olla hereillä tai nukkua huonosti, koska villipedot metsästävät täydenkuun valossa.
Aina yhtä huvittavia nämä luolamiestarinat. Kaikki johtuu siitä, että luolamies joskus ennen muinoin...
Ostakaa pimennysverhot niin häviää sekin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minullakin täysikuu vaikuttaa, enkä pidä itseäni mitenkään hörhönä, en tunne vetoa enkeleihin ja yksisarvisiin. Luulisin, että selitys voi olla ihan looginen, jota nykytiede vain ei ole vielä tutkinut/löytänyt. Ei kaikki sellainen ole höpöhöpöä mihin ei tiedetä selitystä. Tuolla ajatuksella parisataa vuotta sitten lähes kaikki olisi ollut huuhaata. Itselläni täysikuu alkaa vaikuttaa noin viikkoa aiemmin, mutta se myös lakkaa jo ennen täysikuuta, siis jotain pari yötä aiemmin. Sillä ei ole mitään väliä onko pilvistä vai ei. Yleensä nukun muutaman yön vähän heikosti ja sitten vasta älyän edes katsoa kalenteriin.
Tiede on todennut yhteyden näillä, mutta sitä ei tiedetä miksi ja miten tämä vaikutus toimii.
Yksi hypoteesi on, että ihmisen unirytmi on luonnollisesti kuunvaiheiden mukainen, tähän syynä voisi olla se että aikoinaan oli täydenkuun aikaan hyödyllistä olla hereillä tai nukkua huonosti, koska villipedot metsästävät täydenkuun valossa.
Aina yhtä huvittavia nämä luolamiestarinat. Kaikki johtuu siitä, että luolamies joskus ennen muinoin...
Se on yksi hypoteesi. Kukaan ei ole väittänyt että johtuisi siitä.
Onko sinulla parempaa näkökulmaa?
Minulla on samaa. En seuraa kuun kiertoa. Pimennysverhot ovat käytössä kesät talvet. Vasta pari vuotta hokasin, että huonoilla unillani ja täysikuulla on selvä yhteys. Outoa. Olen jo yli 50, enkä usko mihinkään huuhaa-hommiin.
Vaikka ette varsinaisesti "seuraisi" kuun kiertoa niin näkeehän se täydenkuun väkisin edes alitajuisesti, ja se voi laukaista sen stressireaktion eikä siksi uni tule.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ette varsinaisesti "seuraisi" kuun kiertoa niin näkeehän se täydenkuun väkisin edes alitajuisesti, ja se voi laukaista sen stressireaktion eikä siksi uni tule.
Voisko tässä olla sama kuin kofeiinin kanssa, että joihinkin se ei vaikuta yhtään ja toiset ei siedä ollenkaan ettei mene ylikierroksille?
Itsellä useasti käynyt niin, että unta ei meinaa millään saada ja myöhemmin katsonut kalenterista että oli täysikuu. En mä sitä seuraa tai tarkistele etukäteen et "hei, huomenna on täysikuu, sitten ei nukuta kyllä!"
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan höpöhöpöä. Valvotte koska uskotte myytteihin että kuu valvoittaa. Eli täysin psykologinen juttu.
Muistaakseni oli tehty tutkimusta että itsediagnisoidut kuuhullut nukkuvat ihan normaalisti, jos eivät tiedä ettei ole täysikuu ja sen valo ei näy.
Melatoniini on pimeähormoni, joka valmistaa ihmistä nukkumaan. Täysikuun aikaan sitä erittyy vähemmän, näkyy sitä kuuta tai ei.
Täysin loogista.
Olisiko hormonilla jotain tekemistä myös ihmisen nestemassan kanssa kun kuu liikuttaa meriäkin? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en nukkunut hyvin viime enkä toissayönä, pari tuntia molempina. Olen monesti huomannut että unettomina öinä on täysikuu kun olen kurkistanut ikkunasta, mutta pitäisi alkaa kai pitämään kunnolla kirjaa asiasta
Taidat vähän liioitella että nukuit vain pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Laitatkos linkkiä näihin muisteleemisi tutkimuksiin?
Kun alkaa miettimään niin ihmiselle luontaista olla varuillaan täydenkuun aikaan, juuri tuon takia että villipedot saalistaa silloin.
Miksi muuten sudet ulvoo juuri täysikuuta eikä keskellä päivää? Eihän ne osaa edes ajatella sitä, eikö se ole tiedostamatonta?
Minäkin valvoin johonkin klo 3.30 asti. Tajusin vasta tästä ketjusta, että oli täysikuu.
Kuinka pitkään teillä se täydenkuun unettomuus kestää?
Mulla on kolmisen yötä. Itseasiassa melkein olis parempi jos katsois päivät etukäteen kalenterista, niin voisi keksiä noille öille jotain hiljaista puuhaa.
Aivan humpuukia. Kuu on juuri siellä samoilla paikoilla heijasti se valoa tai ei.
Enne katuvaloja raiskarit ja muut hullut hiippaili kuunvalossa ja siitä tarinat
Jännä ettei valoisina kesäöinä täysikuu vaivaa
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei valoisina kesäöinä täysikuu vaivaa
Jep. Kesän valoisina öinä ei nukuta kahteen kuukauteen kuin pieniä pätkiä.
Nukutko siis valoisassa paremmin kuin pimeässä?