Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus ja kuuhulluus

Vierailija
20.12.2021 |

on taas täydenkuun aika ja minä en vain saa nukuttua en sitten millään ja oloni on levoton sekä verenpaineeni on hyvin korkealla. mitä siis pitäisi tehdä muuta kuin valvoa aamuun asti. mitään tuon ihmeellisempää en ole täyden kuun aikana huomannut itsestäni muuta kun sen etten vaan saa unta ja olen levoton ei mitään väkivaltaisia tekoja eikä ihmissutta minusta ole tullut. olen vain suursyöppö täysikuun aikaan kun ei tule uni ;)

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla vaikuta 😆 iltakahvit kymmeneltä iltauutisten aikaan ja sen jälkeen pää tyynyyn. Uni tulee heti.

Vierailija
42/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla vaikuta 😆 iltakahvit kymmeneltä iltauutisten aikaan ja sen jälkeen pää tyynyyn. Uni tulee heti.

Olet onnekas. Minulla jo lounaskahvit vaikuttavat uniin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unilääkkeet auttaa. En tiedä miksi et pysty nukkumaan täydenkuun aikaan. Neuvoni on: Mieti, mikä sinua kiehtoo kuussa? Mitä kaikkia tunteita koet kun katsot kuuta? Haluaisitko joskus päästä kuuhun?

Nuo kysymykset ovat siksi tärkeitä, että vastauksista voi selvitä täysin luonnollinen selitys. Tuskin sinä kuitenkaan mikään puoli-ihmissusi tai ufomies olet. ;)

Itse otan unilääkkeitä, koska en muuten juuri koskaan nukahda. Se on kurjaa, lääkkeet saavat olon hieman tokkuraiseksi, mutta ainakin lepään. Ja tietenkin kannattaa kysyä lääkäriltä lupaa ennen kun alat mitään ottamaan. Toivottavasti autoin edes jonkin verran.

Voi hyvänen aika sinun tietämättömyyttäsi!

Kuun vetovoima siirtää isoja vesimassoja. Jos et tunne vuorovesi-ilmiötä, googlaa.

Ei ole mitään kummallista siinä, että osa ihmisistä on herkkiä täysikuulle. Vaikka kuu olisi pilvien takana, etkä edes näe sitä. Etkä edes tiedä, että on täydenkuun aika.

Kuten joku sanoi, asian voi tarkistaa kalenterista, kun joku yö ei saa millään unta.

Itse kuun vetovoima ei riipu kuun vaiheista, mutta täydenkuun aikaan aurinko, maa ja kuu ovat suurinpiirtein samalla linjalla avaruudessa ja sillä saattaa hyvinkin olla ihmiseenkin vaikutusta. Vuorovesikin on silloin tavallista voimakkaampi kuun ja auringon vetovoiman yhteisvaikutuksen takia. Sama pätee kyllä myös uudenkuun aikaan mutta sillä erotuksella, että täydenkuun aikaan kuu ja aurinko ovat maan vastakkaisilla puolilla ja uudenkuun aikaan taas kuu on maan ja auringon välissä. Silloin, kun kuu sattuu olemaan maan ja auringon kanssa täsmälleen samalla linjalla täydenkuun aikaan, syntyy kuunpimennys kuun jäädessä maan varjoon, ja vastaavasti uudenkuun aikaan syntyy auringonpimennys osassa maapalloa, kun kuu tulee auringon eteen.

Vierailija
44/61 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

O

Vierailija
45/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuu vaikuttaa yöuniini yhtä paljon kuin 5g koronaan.

Vierailija
46/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaikuttaa, mutta yleensä valvon ennen tai jälkeen sen varsinaisen täydenkuun yön.

Vierailija
47/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan keskustelua aiheesta sitten kun joku kuuhullu on pitänyt kolme vuotta objektiivisen tarkkaa kirjanpitoa täysikuun vaikutuksesta uniinsa.

Siihen asti kuittaan asian kognitiivisella vinoumalla: jos uskot johonkin, havaintosi painottuvat niin, että otat vastaan pääasiassa sellaista informaatiota ja havaintoja, jotka tukevat uskoasi.

Vierailija
48/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa näistä kuuhulluista vetää unilääkkeitä, joten unettomuutta on selvästi muutenkin. ”Mutta täydenkuun aikaan nukun huonommin kuin normaalisti, kun en nuku.”

Vierailija
49/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kärsi unettomuudesta täyden kuun aikaan, mutta mieheni kärsii ja pahasti. Hän on monta päivää aivan tunnelissa, kun on täysikuu. Ei nuku koko yönä tai nukkuu vain muutaman tunnin tai heräilee monta kertaa yössä.

Itse sekoan aivan, jos en saa nukkua, ja joskus olen ollut tosi riekaleina, jos olen heräillyt hänen valvomiseensa. Itkettykin on, se on todella kamalaa.

Tämä on ilmeisesti niitä juttuja, joille ei ole järkevää selitystä, näin vain on. Vai tietääkö joku, onko tästä jotain tutkimuksia olemassa?

Oletteko muuten jotenkin muutenkin herkkiä ihmisiä ? Mieheni on tosi herkkä. En tiedä, onko näillä mitään yhteyttä, mutta hän näkee toisinaan enneunia, ja on nähnyt joskus jotain semmosia asioita, joita muut ei näe. Yhden jo edesmenneen kaverin esimerkiksi. Ei ole kyllä siitä kertonut kellekään muulle kuin min

Juu, täällä toinen kuuhullu, joka ei ole nukkunut kunnolla perjantaista saakka.

Tai nukun, mutta kevyesti ja heräilen pitkin yötä. Viime yönä jäin valvomaan 5:15 enkä enää nukkunut.

Kuu ei paista meille sisään, mutta AINA kun nukun huonosti, on täysikuun aika tai täysikuu parin päivän päästä.

Ja kyllä, olen herkkä, kuten kyselit. Näen enneunia ja tiedän asioita. Tällainen ollut lapsesta saakka.

Vierailija
50/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olette horoskooppimerkiltänne, oi kuuhullut?

Minä olen rapu. Vaikuttaneekohan vesimerkkeihin enemmän...?

Vierailija
51/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kärsi unettomuudesta täyden kuun aikaan, mutta mieheni kärsii ja pahasti. Hän on monta päivää aivan tunnelissa, kun on täysikuu. Ei nuku koko yönä tai nukkuu vain muutaman tunnin tai heräilee monta kertaa yössä.

Itse sekoan aivan, jos en saa nukkua, ja joskus olen ollut tosi riekaleina, jos olen heräillyt hänen valvomiseensa. Itkettykin on, se on todella kamalaa.

Tämä on ilmeisesti niitä juttuja, joille ei ole järkevää selitystä, näin vain on. Vai tietääkö joku, onko tästä jotain tutkimuksia olemassa?

Oletteko muuten jotenkin muutenkin herkkiä ihmisiä ? Mieheni on tosi herkkä. En tiedä, onko näillä mitään yhteyttä, mutta hän näkee toisinaan enneunia, ja on nähnyt joskus jotain semmosia asioita, joita muut ei näe. Yhden jo edesmenneen kaverin esimerkiksi. Ei ole kyllä siitä kertonut kellekään muulle kuin min

Juu, täällä toinen kuuhullu, joka ei ole nukkunut kunnolla perjantaista saakka.

Tai nukun, mutta kevyesti ja heräilen pitkin yötä. Viime yönä jäin valvomaan 5:15 enkä enää nukkunut.

Kuu ei paista meille sisään, mutta AINA kun nukun huonosti, on täysikuun aika tai täysikuu parin päivän päästä.

Ja kyllä, olen herkkä, kuten kyselit. Näen enneunia ja tiedän asioita. Tällainen ollut lapsesta saakka.

AINA kun nukun huonosti, on täysikuu tai melkein täysikuu tai kahden viikon päästä täysikuu tai ainakin on ollut äskettäin tai tuossa hetki sitten.

Vierailija
52/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rapu, näen enneunia ja tiedän asioita sekä nukun täyden kuun aikaan.

Näin ollaan erilaisia.

Vierailija
53/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olette horoskooppimerkiltänne, oi kuuhullut?

Minä olen rapu. Vaikuttaneekohan vesimerkkeihin enemmän...?

Tuntemani kuuhullut ovat leijona ja vaaka.

54/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen läheisesti erään kuuhullun, aurinkomerkiltään vesimies. Täydenkuun aikaan hän nukkuu levottomasti ja käyttäytyy muutenkin tavallista oudommin. Täysikuu vaikuttaa ihmisiin voimakkaasti, mikäli sitä katselee hiljaisuudessa. Nykyihmiset ovat vieraantuneet näistä asioista.

Vierailija
55/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan höpöhöpöä. Valvotte koska uskotte myytteihin että kuu valvoittaa. Eli täysin psykologinen juttu.

Muistaakseni oli tehty tutkimusta että itsediagnisoidut kuuhullut nukkuvat ihan normaalisti, jos eivät tiedä ettei ole täysikuu ja sen valo ei näy.

En mäkään uskonut näihin aiemmin, mun mielestä se oli ihan täyttä kuraa ja luulotautisten hommaa. Pari ihmistä sit sanoi mulle että ovat muutaman kuukauden seuranneet mua ja unettomuus on sattunut ain täydenkuun aikaan, niin aloin itsekin pohtia tuota.

Ja onko sillä sulle käytännön merkitystä jos joku nukkuu tai ei nuku silloin? Kiva että sä pystyt nukkumaan normaalisti, itse en ja tiedän muitakin.

Mä en ainakaan seuraa kuunkiertoa mitenkään mutta jos on ollut pari unetonta yötä niin tarkistan kuun vaiheen ja sieltä löytyy selitys.

Itseasiassa eikö se ole hyvä, että unettomuudelle on joku syy niin sitä ehkä osaa varautua ja hoitaa?

Jos syytä ei tiedä eikä tunnista niin unettomuudesta tulee helpommin kierre kun alkaa stressaamaan.

Vierailija
56/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa näistä kuuhulluista vetää unilääkkeitä, joten unettomuutta on selvästi muutenkin. ”Mutta täydenkuun aikaan nukun huonommin kuin normaalisti, kun en nuku.”

Mistä sä tiedät nukkuuko joku kaksi vai neljä tuntia?

Mä nukun yössä normaalisti 4-6h, mutta täydenkuun aikaan valvon helposti sinne 5-6 aamulla ja saan vaan pari tuntia koiran unta.

Unettomuutta kumpikin, täysikuu vain pahentaa.

Eilen nukahdin lääkkeellä 11 aikaan ja heräsin viideltä. Toissailtana en meinannut nukahtaa millään edes tujuilla lääkkeillä. Nukahdin ehkä kahden aikaan ja heräsin viideltä.

Vierailija
57/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsänpeitto kirjoitti:

Tunnen läheisesti erään kuuhullun, aurinkomerkiltään vesimies. Täydenkuun aikaan hän nukkuu levottomasti ja käyttäytyy muutenkin tavallista oudommin. Täysikuu vaikuttaa ihmisiin voimakkaasti, mikäli sitä katselee hiljaisuudessa. Nykyihmiset ovat vieraantuneet näistä asioista.

Itse olen rapu, hallitseva planeetta kuu ja nukun kuin tukki aina täydenkuun aikaan. Mieheni on vesimies ja täysikuu aiheuttaa hänelläkin huonosti nukuttuja öitä.

Vierailija
58/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minullakin täysikuu vaikuttaa, enkä pidä itseäni mitenkään hörhönä, en tunne vetoa enkeleihin ja yksisarvisiin. Luulisin, että selitys voi olla ihan looginen, jota nykytiede vain ei ole vielä tutkinut/löytänyt. Ei kaikki sellainen ole höpöhöpöä mihin ei tiedetä selitystä. Tuolla ajatuksella parisataa vuotta sitten lähes kaikki olisi ollut huuhaata. Itselläni täysikuu alkaa vaikuttaa noin viikkoa aiemmin, mutta se myös lakkaa jo ennen täysikuuta, siis jotain pari yötä aiemmin. Sillä ei ole mitään väliä onko pilvistä vai ei. Yleensä nukun muutaman yön vähän heikosti ja sitten vasta älyän edes katsoa kalenteriin.

Tiede on todennut yhteyden näillä, mutta sitä ei tiedetä miksi ja miten tämä vaikutus toimii.

Yksi hypoteesi on, että ihmisen unirytmi on luonnollisesti kuunvaiheiden mukainen, tähän syynä voisi olla se että aikoinaan oli täydenkuun aikaan hyödyllistä olla hereillä tai nukkua huonosti, koska villipedot metsästävät täydenkuun valossa.

Juuri näin olen mielessäni minäkin järkeillyt. Sanon aina, että minä olen se lauman yövahti, joka olisi luolamiesaikoina pitänyt kaikki ylipäätään hengissä. En seuraa kuun kiertoa tai muutenkaan kiinnitä asiaan juuri mitään huomiota, mutta usein käy niin, että siinä vaiheessa kun alan miettiä, että mikä ihme minua taas valvottaa ties kuinka monetta yötä, niin siinä vaiheessa tajuaa, että ahaa, se on taas täysikuu... Ja kyllä, olen herkkä ihminen monella tapaa, mutten mikään hörhö. En usko yliluonnollisiin tai henkimaailman asioihin, vaan päinvastoin vannon tieteen nimeen. Mutta olisi ylimielistä kuvitella, että me ihmiset jo tietäisimme aivan kaikki maailman salaisuudet. Jos kuun vetovoima liikuttelee valtameriäkin, niin miksipä sillä ei voisi olla jonkinlaista vaikutusta myös tähän asiaan. 

Vierailija
59/61 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään perää tässä. Täyttä todellisuusharhaa tuo kuuhulluus. Kertokaa sitten, kun joku esittää todistusaineiston siitä, että on vaikka muutamankin vuoden ajan valvonut nimenomaan täysikuun aikana. Siihen asti se on hieman liian helppouskoisten yksilöiden hölinää.

Vierailija
60/61 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa puolikuuhulluutta tai kuunsirppihulluus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi