G: Onko uusissa kerrostaloissa äänieristys parempi?
Kuin vanhoissa.
V. 2008 ylöspäin rakennettua asuintaloa etsiskelen.
Nyt asun 1959 rakennetussa kerrostalossa ja KAIKKI ÄÄNET KUULUU LÄPI!
Tuntuu, että olen tulossa hulluksi. Mun pää ei mitenkään kestä tätä. Olen koko ajan itkuisa, masentunut ja ahdistunut, erittäin kireällä ja pahalla päällä! olen alkanut jo pelkäämään, millon naapurista kuuluu seuraava kolaus tai pamaus ja alkanut pelkäämään myös oman elämäni aiheuttamia ääniä... Voinko kuunnella musiikkia esim. ollenkaan? Entä katsoa televisiota? Missä kohin television pitäisi olla, että kuuluu vähiten naapuriin? Kuuleeko naapurit kaikki minun ja ystävieni salaisuudet esimerkiksi? Tai entä kun harrastan poikaystäväni kanssa seksiä!? En mitenkään pääse sinuiksi sen kanssa, että elämäni olisi yhteistä ja hyvin intiimiä elämää myös naapureiden kanssa ja tosiaan, nyt ei ole varaa muuttaa omakotitaloonkaan ja muutamme poikaystäväni kanssa vasta sitten mielellään omakotitaloon kun on lapsia, ei me sitä aiemmin tehdä mitään niin isolla kämpällä ja pihalla...
Kommentit (124)
IHMINEN ON KANTA-ASTUJA. EMME OLE KISSOJA.
Ap:llä on kaikki alkavan Alzheimerin merkit.
Ap on niin hysteerinen ja moniongelmainen ettei tuollaisilla ole poikaystäviä 😄
Vierailija kirjoitti:
Uusi talo ja rauha taattu!
Totta!!!
Riippuu ihan kaikesta.
50 luvun talo, kaikki kuuluu läpi. Seinät heinää, laastia ja tiilenmurusia. Seassa myös lautaa ja sanomalehteä. Mutta raitiovaunujen kolke tuo silti lisähintaa asuntoon 30%.
72 luvun betonimöykky, hipihiljainen. Seinät paksuja ja umpiluuta.
2021 valmistunut talo, asunnon sisällä kuuluu kaikki äänet. Ylä ja alakerran naapureista myös, seinänaapureista taas ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tulee muulla värkillä astuttua kuin kantapäällä. Onko sulla jalkafetissi?
Ukko38 kirjoitti:
Riippuu ihan kaikesta.
50 luvun talo, kaikki kuuluu läpi. Seinät heinää, laastia ja tiilenmurusia. Seassa myös lautaa ja sanomalehteä. Mutta raitiovaunujen kolke tuo silti lisähintaa asuntoon 30%.
72 luvun betonimöykky, hipihiljainen. Seinät paksuja ja umpiluuta.
2021 valmistunut talo, asunnon sisällä kuuluu kaikki äänet. Ylä ja alakerran naapureista myös, seinänaapureista taas ei mitään.
Oliko 50-luvun alussa vielä kananpaskaseiniä? Mulla oli tollainen kämppä, mut rakennettu sota-aikana
Vierailija kirjoitti:
On näissä parempi äänieristys. Ennen asuin -64 rakennetussa, nyt 2010. Ei tää nyt silti mitenkään äänetön oo eli yläkerrasta kyllä kuuluu jos on kanta-astuja tai naapurissa jos musiikki on riittävän kovalla, mutta parempi kuitenkin. Naapureista kai se viime kädessä on kiinni.
Meillä 2014 rakennetussa talossa ei kuulu mikään muu kuin nuo lattiaan kohdistuvat. On kuin norsulauma marssisi. Joka aamu herään siihen kuudelta. Harmittaa.
Hyviä kokemuksia mulla 50-luvun talosta
On kyllä ihan eri maata kuin vanhoissa. Nyt asun 2016 talossa, on hiljaista
Kivistö, muutin 3/21,kolmas kerros, kaikki kuuluu naapurista ja samoin asunnosta käytävälle ihan esim. puhelut, ei mitään yksityisyyttä
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä miten ihminen on kävelyltään taantunut tuollaiseksi kantapääköpöttäjäksi. Aikoinaan luonnossa ei olisi ollut mitenkään eduksi tepastella menemään siihen malliin, vaan piti liikkua kuin ninja ettei saa tiikeriä niskaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kivistö, muutin 3/21,kolmas kerros, kaikki kuuluu naapurista ja samoin asunnosta käytävälle ihan esim. puhelut, ei mitään yksityisyyttä
Miten voi olla? Eikös uusissa pitäis olla tarkat määräykset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla? Eikös uusissa pitäis olla tarkat määräykset
En ole tuo Kivistön asukas, mutta sama tilanne -21 rakennettu. Ilmeisesti määräyksiä ei valvota mitenkään ja tällaista paskaa saa rakentaa.
Kuka näitä uusiakaan taloja muka mitenkään tarkistelee, että onko kaikki tehty niinku pitää. Eikö siellä halpaduunarit vaan läiski seinät kasaan halvimmalla materiaalilla ja se on siinä.
Rv 2018, omistusasunto. Muuten on hiljaista, mutta yläkerrasta kuuluvat kaikki kolahdukset ja rasahdukset ihan kuin oltaisiin samassa asunnossa. Mitä väliä paksuilla seinillä, jos yläkerran naapurin kanssa eletään käytännössä kämppiselämää?
Lisäksi asunnossa on enemmän kaikua kuin missään muussa asunnossani ikinä, esim. lasin laskeminen pöydälle keittiössä raikaa koko torpassa. Meillä on kyllä verhoja, mattoja ja muuta, en ymmärrä...
Välipohjat ovat ontelolaattaa, kattoa ei ole paneloitu mitenkään. Lisäksi katossa kiertää ns. hormielementti. Asunnoissa on parkettilattiat.
Minä olen asunut neljässä eri kerrostalossa.
Paras äänieristys oli vuoden 2010 talossa, joka oli rakennettu itäväyläm varrella. Mitään ei kuulunut.
Seuraavaksi paras vuodelta 1959.
Kaveri asuu 90-luvun talossa. Aivan paperia.
Minä muuttaisin vanhaan taloon. Tai ison tien varrelle.
Kyllä vain. Nykyinen asuntoni on 5. kerroksessa vuokratalossa (valmistui huhtikuussa) ja ihmettelen edelleenkin sen hiljaisuutta.
Tietysti asujaimiston koostumus vaikuttaa, mutta täällä ei ole esim lapsia kiljumassa ja juoksemassa. Ei liioin vanhuksiakaan. Ihan tavallista kansaa. Paljon yksiöitä. Yläkerrasta kuuluu joskus joku kriits-kraats huonekaluista, mutta kukaan ei paisko ovia ja kailota käytävässä. Seinät eivät läpäise ääniä nekään.
Sattuman kauppaa, minkälaisia naapureita tulee, mutta ainakin nyt rauha on kuin jossain Laoin luonnossa. Talo sijaitsee Espoon naapurissa.