G: Onko uusissa kerrostaloissa äänieristys parempi?
Kuin vanhoissa.
V. 2008 ylöspäin rakennettua asuintaloa etsiskelen.
Nyt asun 1959 rakennetussa kerrostalossa ja KAIKKI ÄÄNET KUULUU LÄPI!
Tuntuu, että olen tulossa hulluksi. Mun pää ei mitenkään kestä tätä. Olen koko ajan itkuisa, masentunut ja ahdistunut, erittäin kireällä ja pahalla päällä! olen alkanut jo pelkäämään, millon naapurista kuuluu seuraava kolaus tai pamaus ja alkanut pelkäämään myös oman elämäni aiheuttamia ääniä... Voinko kuunnella musiikkia esim. ollenkaan? Entä katsoa televisiota? Missä kohin television pitäisi olla, että kuuluu vähiten naapuriin? Kuuleeko naapurit kaikki minun ja ystävieni salaisuudet esimerkiksi? Tai entä kun harrastan poikaystäväni kanssa seksiä!? En mitenkään pääse sinuiksi sen kanssa, että elämäni olisi yhteistä ja hyvin intiimiä elämää myös naapureiden kanssa ja tosiaan, nyt ei ole varaa muuttaa omakotitaloonkaan ja muutamme poikaystäväni kanssa vasta sitten mielellään omakotitaloon kun on lapsia, ei me sitä aiemmin tehdä mitään niin isolla kämpällä ja pihalla...
Kommentit (124)
Lainataan tätä ketjua. Olen loppukeväästä muuttamassa uuteen asuntoon, kannattaako katseet suunnata uudempiin taloihin ihan suosiolla, löytäisi sellaisen asunnon, jos puheääni ei tulisi läpi seinistä.
2018 kerrostalo, ylin kerros. Puhe ei todellakaan kuulu läpi, alakerrasta kuuluu korkeintaan kova huuto. Seinänaapureista vauvan itku, mutta vaimeampana kuin missään entisistä kämpistä. Imurointi ei kuulu kuin rappukäytävään, pienet kolinat ehkä kun suulake osuu laminaattiin. Olen tyytyväinen. 60-90-lukujen talot olleet äänieristyksiltään surkeita
Mun kokemuksen ja rakennusalan ammattilaisilta kuultua on, että tosiaan vanhat kivitalot luultavasti päteviä, sekä noin 2005- eteenpäin rakennetut.
2014 rakennetussa kerrostalossa asun ja en kuule naapurista juuri mitään. Vain patteriin kolahtamiset ja muut paukutukset kuuluu vähän ja parvekeörveltäminen. Erittäin tyytyväinen tähän äänieristyksen tasoon.
No on. Muutin 2008 talosta avioeron jälkeen 1964 rakennettuun. Vuokraaja sanoi, on hiljainen. Niin onkin, jos kaikki ovat hiljaa. Muuten puhekin kuuluu mun asuntoon. Epätodellista. Onneksi ei ole määräaikainen sopimus, olen tässä max.kesään asti.
Vanha asunto oli tosi hiljainen.
On, valovuosia parempi kuin vanhoissa. 50-luvull tehtiin kyllä hyviä taloja kanssa.
Uusissa taloissa puhe, radio/tv, musiikki, haukku ym. äänet eivät juuri kuulu. Sen sijaan kaikki rakenteisiin kohdistuvat äänet kuuluvat ihan samoin kuin vanhemmissakin: kaappien ovien paiskominen, liukuovien vetely, kanta-astunta, hyppiminen, tavaroiden pudottelu jne.
Meilläkään ei ole väliovea, pelkkä ulko-ovi rappuun. Sieltä ei kuulu mktään muita ääniä kuin ovien läimäisyt kiinni. Hissikin on ihan äänetön. Eikä poirraskäytävässä kaiu.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen ja rakennusalan ammattilaisilta kuultua on, että tosiaan vanhat kivitalot luultavasti päteviä, sekä noin 2005- eteenpäin rakennetut.
50-luvun paksuseinäinen kivitalo on hyvä, lämmin myös. Mutta auta armias, jos yläkerran naapuri remontoi itselleen laminaattilattian.
Tämän kauhuskenaarion kruunaa yläkerran vuokralainen, joka modernisti on minimalisti eikä omista mattoja ja muuta turhaa tekstiiliä.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa taloissa puhe, radio/tv, musiikki, haukku ym. äänet eivät juuri kuulu. Sen sijaan kaikki rakenteisiin kohdistuvat äänet kuuluvat ihan samoin kuin vanhemmissakin: kaappien ovien paiskominen, liukuovien vetely, kanta-astunta, hyppiminen, tavaroiden pudottelu jne.
Meilläkään ei ole väliovea, pelkkä ulko-ovi rappuun. Sieltä ei kuulu mktään muita ääniä kuin ovien läimäisyt kiinni. Hissikin on ihan äänetön. Eikä poirraskäytävässä kaiu.
Tämä kuulostaa todella paljon paremmalta kuin vanhempien talojen ”eristykset”.
Uusissa ei kuulu pienet äänet, kuten 7-luvun taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Uusissa ei kuulu pienet äänet, kuten 7-luvun taloissa.
Varmasti 7-luvun taloissa kuuluu joo. Lienevät vähän kylmiäkin?
Uudet parempia, mut naapurit ratkaisee.
Uudet ja 50-luvut kivitalot. Siinä se. Jugendit varauksella.
Onhan uusissa kaikki parempaa. Paitsi tunnelma, vrt. Vamha kunnon kivitalo.
Ei oikeastaan mutta uusissa taloissa on sen verran kovemmat vuokrat ettei niihin ihan kaikki jonnet ja nark1t pääse.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan mutta uusissa taloissa on sen verran kovemmat vuokrat ettei niihin ihan kaikki jonnet ja nark1t pääse.
Eikö sossu maksa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sossu maksa?
Maksaa vaikka 1500€ vuokran
Vierailija kirjoitti:
Asutaan n. 5 vuotta vanhassa talossa ja seinien äänieristys vaikuttaa olevan hyvä, mutta yläkerrasta kuuluu kaikki. Ihan sanoista ei saa selvää, mutta selvästi kuuluu puhe, musiikki, töminät ja kolinat.
2000-luvun taloissa hyvä äänieristys. Asuin taannoin Punavuoressa 50-luvun talossa ja kaikki, siis KAIKKI kuului läpi. Puhe, tekstarin piippaus, ihan jokainen narahdus ja vessan lorotus. Se todella laski elämänlaatua.
Sulla taitaa olla liian korkeat/epärealistiset odotukset. En usko, että minkäänlainen äänieristys poistaisi kantapäillä tömistelystä kuuluvan jytinän, jos sellainen tyyppi on sattunut yläkerran naapuriksi. Sanoisin, että jos lasten pahin kiljuminen kuuluu vain hyvin vaimeasti niin sitten on kyllä aika erinomainen äänieristys. Asun ihan samanlaisessa uudessa asunnossa ja pidän tätä erinomaisena verrattuna edelliseen, missä kuului melkein puhekin seinän läpi.
Kerrostalosta ei vaan ole mahdollista tehdä yhtä hiljaista kuin jostain metsän keskellä olevasta omakotitalosta. Jotain aina kuuluu ja se pitää hyväksyä.