Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Onko uusissa kerrostaloissa äänieristys parempi?

Vierailija
01.04.2015 |

Kuin vanhoissa.

V. 2008 ylöspäin rakennettua asuintaloa etsiskelen.

Nyt asun 1959 rakennetussa kerrostalossa ja KAIKKI ÄÄNET KUULUU LÄPI!

Tuntuu, että olen tulossa hulluksi. Mun pää ei mitenkään kestä tätä. Olen koko ajan itkuisa, masentunut ja ahdistunut, erittäin kireällä ja pahalla päällä! olen alkanut jo pelkäämään, millon naapurista kuuluu seuraava kolaus tai pamaus ja alkanut pelkäämään myös oman elämäni aiheuttamia ääniä... Voinko kuunnella musiikkia esim. ollenkaan? Entä katsoa televisiota? Missä kohin television pitäisi olla, että kuuluu vähiten naapuriin? Kuuleeko naapurit kaikki minun ja ystävieni salaisuudet esimerkiksi? Tai entä kun harrastan poikaystäväni kanssa seksiä!? En mitenkään pääse sinuiksi sen kanssa, että elämäni olisi yhteistä ja hyvin intiimiä elämää myös naapureiden kanssa ja tosiaan, nyt ei ole varaa muuttaa omakotitaloonkaan ja muutamme poikaystäväni kanssa vasta sitten mielellään omakotitaloon kun on lapsia, ei me sitä aiemmin tehdä mitään niin isolla kämpällä ja pihalla...

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2012 rakennettu ja kyllä niitä ääniä kuuluu.. naapurissa nainen voihkii, aamuyöllä useimmiten?! Yläkerrassa kuunnellaan klassista musiikkia. Alakerrasta kuuluu piano.. ja meillä huutaa vauva. Kai sitä kerrostalossa pitää jotain ääntä sietää.

Vierailija
22/124 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kämppä oli 2001 rakennettu ja siellä oli kyllä tosi hiljaista. Satunnaisesti saattoi kuulua koiran haukunta tai joku tällainen kovempi ääni läpi, mutta sekin tietty vaimennettuna. Ainoa häiritsevä ääni oli silloin, kun joku porasi, mutta sehän on nyt aina jos porataan talon runkorakenteita. Nykyinen kämppä on 2013 valmistuneessa talossa ja hiljaista on täälläkin, tosin vain yksi seinänaapuri meillä. Mutta ei kuulu seinän takaa eikä alapuoleltakaan mitään. Eikä kyllä ulkoakaan! Tässä jyristää valtavasti rekkoja talon ohi, mutta meille ne ei kuulu kun on hyvät ikkunat ja ollaan korkealla. Räjäytykset kuuluu läpi, mutta niitä ei ole öisin :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 18:54"]

Asun vuonna 2002 rakennetussa kerrostalossa, ylimmässä kerroksessa. Ei kuulu juuri mitään muita kuin hissin ääni, eikä sekään ole häiritsevän kova. Silloin tällöin liesituulettimen kautta kuuluu naapureiden musiikkeja, seinien tai lattian kautta ei mitään.

Sitä en tiedä, onko meillä vain hiljaisesti eläviä naapureita vai onko äänieristys tosiaan näin hyvä. Toisaalta ei ole meillekään ikinä tultu valittamaan, että musiikki/tv olisi liian lujalla tai aamuöiset miesten baarijatkot meillä olisi kenenkään unia häirinnyt.

Hyvin paljon asiaan vaikuttanee myös talon (ja asuntojen) pohjapiirustukset, sillä tämän talon asunnoilla ei juurikaan ole yhteisiä seiniä seinänaapureiden kanssa.

[/quote]

No tiedätkö yhtään millasia naapureita sulla on?

Lapsiperheitä? Nuoria pariskuntia? Vanhuksia? Keski-ikäisiä pariskuntia? Yksin asuvia kaiken ikäisiä henkilöitä? Lemmikkieläimiä kellään? Vai aika lailla sekalaisia?

Mulla naapurista kuuluu kolina, tömistely, puhelimeen huutaminen, astioiden kilistely, musiikin soittaminen ihan selkeästi tähän asuntoon... Jne. Etenkin norsun askelilla kävely kuuluu tai jos naapuri laittaa oman kämppänsä puolella valot päälle, kuulostaa kun mun puolella ne napsautettaisiin päälle, normaali puhuminenkin kuuluu sana sanasta naapurista tänne, nenän niisto, suihkussa käyminen, seksin harrastaminen, vauvan huuto yläkerrasta... Onko tämä ihan normaalia !?
[/quote]

Kirjoitinkin, etten tiedä ovatko naapurimme vain hiljaisia, vai onko kyse vain hyvistä äänieristyksistä. Asun opiskelijatalossa, jossa on paljon lapsiperheitä ja ainakin kolmessa asunnossa on koiria. Ei kuulu lasten itkua tai huutoa, ei koiristakaan minkäänlaista ääntä. Ja opiskelijoiden kun usein valitetaan olevan niitä meluisimpia naapureita :).

Vierailija
24/124 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2014 valmistunut talo. Makkariin kuuluu tosi hyvin äänet seinän takaa ja alakerrasta. Muualle ei kuulu juuri mitään.

Vierailija
25/124 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2011 rakennettu talo. Ei kuulu mitään naapurista tai käytävästä. Naapurissa on koiria ja vauva. Vauvan itkukaan ei kuulu. Ulkoa kuuluu kun rekka menee kadulla huminana ja aurausauto. Muuten vilkkaalta kadulta ei kuulu mitään. 

Vierailija
26/124 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:09"]

2014 valmistunut talo. Makkariin kuuluu tosi hyvin äänet seinän takaa ja alakerrasta. Muualle ei kuulu juuri mitään.

[/quote]

Lisäys vielä että käytävän äänet kuuluu kyllä tosi hyvin muuallekin kämppään, ja makkariin kuuluu hissinkin ääni vaikka hissi ei ole siinä suoraan seinän takana.

Vierailija
27/124 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taitaa olla arpapeliä.

Vierailija
28/124 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:50"]

Kyllä taitaa olla arpapeliä.

[/quote]

No voi jumalauta... Mihin tässä sit muuttais , pahvilaatikkoon ilmeisesti !

Vierailija
29/124 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonostihan kaikilla vuosikymmeninä on rakennettu. 50/60-luvun taloissa on heikkoutena yleensä ohut välipohja (ontto tietysti osittain)=äänet kuuluu ylhäältä alas. Seinät kuitenkin usein vankkaa tekoa, eli joskus parempia kuin nykyään, 20-30 cm paksuja, tämä ei päde kuitenkaan 50-luvun pula-ajan taloihin, joissa voi olla todella heikot seinätkin. 70-luvun elementtitalot ovat hutiloiden rakennetut, saumat+lattiataso+seinät huonosti tehty. Paikallaanvaletut korkeakerroksiset talot ovat AINA parhaita, olkoon vuosiluku mikä tahansa, verrattuna elementtitaloihin, ja varsinkin mataliin elementtikerrostaloihin.. ne ovat heikosti rakennettuja, koska talon kerrospaino on pieni, korkeat talot ovat vankemmin rakennettuja, vertaa vaikka Cirrus-taloon Vuosaaressa (26 kerrosta).

80-luvun taloissa on eniten ongelmia ehkä ilmanvaihdon kanssa, äänet kulkevat yhteiskanavan kautta, kuten myös 60-70-luvun taloissa. 90-luvun talot eivät hyvin nekään rakennettuja, jos seinät on pystytetty ontelolaattalattian päälle suoraan, ja ontelot muurattu umpeen seinän alla, jotta kantaisi koko seinän painon, niin naapurin äänet kantautuvat seinän ali lattiaa pitkin. Pitäisi lattiat jotenkin eristää toisistaan, ettei koko kerros elä samalla lattialla, siinä jos joku iskee lattiaan jotakin, niin se kuuluu lattiaa pitkin koko kerroksessa.

Vierailija
30/124 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä vanhoissa taloissa esim Hki.n kantakaupungissa on usein paksut seinät eivätkä äänet juuri kuulu ..jos tänä päivänä rakennettaisiin samalla tavalla se vaan tulisi liian kalliiksi.

Vierailija
31/124 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin ymmärrän miltä susta tuntuu ja olen kokenut saman 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Kaikki yskimiset ja vessassa asioinnit kuului seinien läpi, aivan kuin olisivat viereisessä huoneessa tapahtuneet. Lisäksi rapussa kaikui pahasti ja jouduin lähestulkoon hiipimään siellä.

Mua ei haitannut ne muiden äänet, kun olivat kuitenkin ihan normaaleja asumisen ääniä, mutta jatkuvasti ahdisti se, että jos itsestä kuului jotakin. Siis ihan jo vessassa käynti oli kamalaa ja suihkussa en viitsinyt edes ilta yhdeksän jälkeen käydä kun ne perhanan vanhat putket piti niin kovaa meteliä.

Kipeänäkin yskin ja aivastelin tyynyyn kun pelkäsin häiritseväni sillä naapureita.

Kestin asua kaksi vuotta ja sitten oli päästävä pois kun rupesi seinät kaatumaan päälle. Nyt asun 2000-luvulla rakennetussa talossa ja nautin kun voin taas elää normaalisti ja käydä suihkussa mihin aikaan tahansa.

Vierailija
32/124 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua käyty 2015 ja 2018, mikään ei ole muuttunut. Samasta aiheesta tulee yhä edelllen aloituksia palstalle.

Vierailija
33/124 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niin ymmärrän miltä susta tuntuu ja olen kokenut saman 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Kaikki yskimiset ja vessassa asioinnit kuului seinien läpi, aivan kuin olisivat viereisessä huoneessa tapahtuneet. Lisäksi rapussa kaikui pahasti ja jouduin lähestulkoon hiipimään siellä.

Mua ei haitannut ne muiden äänet, kun olivat kuitenkin ihan normaaleja asumisen ääniä, mutta jatkuvasti ahdisti se, että jos itsestä kuului jotakin. Siis ihan jo vessassa käynti oli kamalaa ja suihkussa en viitsinyt edes ilta yhdeksän jälkeen käydä kun ne perhanan vanhat putket piti niin kovaa meteliä.

Kipeänäkin yskin ja aivastelin tyynyyn kun pelkäsin häiritseväni sillä naapureita.

Kestin asua kaksi vuotta ja sitten oli päästävä pois kun rupesi seinät kaatumaan päälle. Nyt asun 2000-luvulla rakennetussa talossa ja nautin kun voin taas elää normaalisti ja käydä suihkussa mihin aikaan tahansa.

Voih tällainen asuminen ei voi olla hyväksi kenenkään terveydelle.

Vierailija
34/124 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt asun 1959 rakennetussa kerrostalossa ja KAIKKI ÄÄNET KUULUU LÄPI!

Tuntuu, että olen tulossa hulluksi. Mun pää ei mitenkään kestä tätä. Olen koko ajan itkuisa, masentunut ja ahdistunut, erittäin kireällä ja pahalla päällä! olen alkanut jo pelkäämään, millon naapurista kuuluu seuraava kolaus tai pamaus ja alkanut pelkäämään myös oman elämäni aiheuttamia ääniä... Voinko kuunnella musiikkia esim. ollenkaan? Entä katsoa televisiota? Missä kohin television pitäisi olla, että kuuluu vähiten naapuriin? Kuuleeko naapurit kaikki minun ja ystävieni salaisuudet esimerkiksi? Tai entä kun harrastan poikaystäväni kanssa seksiä!? En mitenkään pääse sinuiksi sen kanssa, että elämäni olisi yhteistä ja hyvin intiimiä elämää myös naapureiden kanssa ja tosiaan, nyt ei ole varaa muuttaa omakotitaloonkaan ja muutamme poikaystäväni kanssa vasta sitten mielellään omakotitaloon kun on lapsia, ei me sitä aiemmin tehdä mitään niin isolla kämpällä ja pihalla...

Voih eikä tuo ap:n asuminenkaan kuulosta siltä, että se olisi pidemmän päälle hyväksi! Viesti oli kirjoitettu huhtikuussa 2015, joten hän on todennäköisesti (toivottavasti!) päässyt jo paremmin äänieristettyyn asuntoon.

Vierailija
35/124 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin reilu puoli vuotta sitten uuteen 2020 valmistuneeseen taloon. Täytyy sanoa että yllätyin siitä että yläkerran askeläänet ja jytinä kuuluu. Samoin koiran haukku, pesukoneen linkous ja lapsen pahimmat huudot, viimeksi mainitut tosin hyvin hiljaisina. Myös hissi kuuluu asuntoon ulko-oven kautta, kuten myös käytävän äänet koska on vain yksi ulko-ovi. Varsinkin näinä aikoina kun on 23h päivässä jumissa omassa asunnossa välillä harmittaa todella. Odotin enemmän uudelta talolta. Taitaa tosiaan olla täysin arpapeliä.

Vierailija
36/124 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan noista hyvistä ja huonoista laittaa tänne osoitteetkin, vars. jos ovat entisiä.

Vierailija
37/124 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaikissa parempi. 2004 valmistunut ja kuuluu naapurit. Kerrostalo ei ole asumismuoto jossa on hyvä äänieristys, jos niin kuvittelee se ei ole totta. Espoossa(?) yksi kertoi että naapurit eivät kuulu, mikähän ihmeellinen talo se on. Putket, patterit ja ohuet elementit vievät äänet läpi.

Vierailija
38/124 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puska eteen kirjoitti:

Voihan noista hyvistä ja huonoista laittaa tänne osoitteetkin, vars. jos ovat entisiä.

Hyvä idea!

Vierailija
39/124 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 08-rakennetussa talossa ja äänieristys on olematon. Suoraan yläpuolella olevasta asunnosta kuuluu aivastaminen, imurointi, kuseminen, astioiden kilinää, p*nemisen ääniä, kolistelua, askeleiden ääniä, kaapin oven narahdus...puhe kuuluu niin, että sanoista ei saa selvää.

Tänne kuuluu myös vielä pari kerrosta ylempää lapsen huuto ja koiran haukunta. Myös rappukäytävästä kuuluu kaikki äänet, koska väliovea ei ole nykyisten paloturvallisuusmääräysten vuoksi. Kamalaa on asua tällaisessa talossa.

Vierailija
40/124 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun 08-rakennetussa talossa ja äänieristys on olematon. Suoraan yläpuolella olevasta asunnosta kuuluu aivastaminen, imurointi, kuseminen, astioiden kilinää, p*nemisen ääniä, kolistelua, askeleiden ääniä, kaapin oven narahdus...puhe kuuluu niin, että sanoista ei saa selvää.

Tänne kuuluu myös vielä pari kerrosta ylempää lapsen huuto ja koiran haukunta. Myös rappukäytävästä kuuluu kaikki äänet, koska väliovea ei ole nykyisten paloturvallisuusmääräysten vuoksi. Kamalaa on asua tällaisessa talossa.

Miten voi olla, vielä huonompi kuin nykyisessä 60-luvun asunnossani, josta olen muuttamassa vielä tänä vuonna pois. Eikö uudemmissa pitäisi olla parempi eristys??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme