Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ARGH! Taloyhtiössä alkoi putkiremontti ja pitäisi saada luettua pääsykokeisiin!

Vierailija
01.04.2015 |

Vuokrasin pari kuukautta rauhalliselta alueelta kivan yksiön itselleni, jotta voin keskittyä kevään pääsykoelukemisiin. No, nyt tulee ilmoitus että putkiremppa alkaa ja kestää kesään asti! Poraamista ja seinän hakkaamista, kolistelua, ukkojen ravaamista yleisavaimilla asunnoissa... Päivisin 7-16. En kuule edes omaa puhettani. Alkaa ainoastaan itkettää kun yritän tavata vaikeaselkoisia pääsykoekirjoja. Kirjasto on kaukana eikä minulla ole autoa, on lisäksi vain muutaman tunnin päivässä auki. Onko mulla oikeutta valittaa mihinkään, taikka pyytää vuokranalennusta tai poismuuttoa tai jotain. Olen panostanut tähän niin paljon, etten kestä enää välivuosia.. Suututtaa niin kauheasti.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totta kai vuokranantaja tiesi remontista, itse ostin asunnon johon oli tulossa putkiremontti 2 vuoden kuluttua. Tätä ennen kyseistä remonttia oli aktiivisesti suunniteltu pari vuotta, ja ainahan nuo ovat etukäteen tiedossa kun putkien elinikä on n. 60 vuotta...

Nyt olen asunut joulusta asti evakossa ja pääsiäisenä pääsen muuttamaan takaisin, ei se kämppä ollut asumiskunnossa, kun ei ollut sähköä, vettä, lämmitystä, viemäreitä, keittiötä... puhumattakaan siitä kaikennielevästä pölystä ja siitä, että asunto piti tyhjentää tavaroista.

Että joku tässä nyt mättää pahasti. En todellakaan maksaisi vuokraa tuollaisesta.

Vierailija
22/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Ei kukaan maininnut sanallakaan. Minua kuitenkin epäilyttää että vuokranantaja vetoaa siihen, että eihän sitä remonttia minun asunnossani tehdä vaan taloyhtiön tiloissa, joten minulla on edelleen koko asunto käytettävissäni...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 12:32"]

Lapsuudenkodin kerrostalossa tehtiin koko kevät vessaremonttia, luin samaan aikaan pääsykokeisiin ja pääsin sisään :) Ja herkkä olen melulle joten käytin korvatulppia, kannattaa muistaa, että työt kuitenkin loppuu onneksi klo 16 aikoihin eikä viikonloppuisin tehdä töitä.

[/quote]

Vessaremppa ja putkiremppa ovat täysin eri kaliiberia.

Vierailija
24/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 12:37"]

Kiitos tuosta pitkästä tekstistä. Siinä sanottiin että käyttötarkoituksella on olennainen merkitys. Onko tämän pääsykoelukemisen täytynyt tulla jo esiin vuokrausvaiheessa? Suunnitelmissa on kyllä asua asunnossa kauemminkin, tein vuoden määräaikaisen sopimuksen mutta ideana siis että saan nyt luettua rauhassa ja lopusta murehdin myöhemmin.

[/quote]

tottakai täytyy, ei se vuokranantaja voi ajatustenlukija olla. Et voi enää vedota tuohon, kun et kerran siitä mitään maininnut vuokraustilanteessa.

Vierailija
25/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 12:51"]

Kiitos! Ei kukaan maininnut sanallakaan. Minua kuitenkin epäilyttää että vuokranantaja vetoaa siihen, että eihän sitä remonttia minun asunnossani tehdä vaan taloyhtiön tiloissa, joten minulla on edelleen koko asunto käytettävissäni...

[/quote]

Mitä remontissa uusitaan? Tavallisesti tyypilliseen 60-luvun kerrostalon putkiremppaan sisältyy yleisten tilojen lisäksi kylpyhuoneen uusiminen vesieristyksineen, mahdollisesti myös sähköt ja tietoliikenneyhteydet = työtilaa on joka huoneessa oltava. Jos uusivat sukittamalla niin pääset helpolla.

Vierailija
26/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko ilmoitustaululla mitään?

Vierailija
27/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin seinänaapuri voisi tehdä remppaa ja pitää meteliä saman ajan

Vierailija
28/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttövesi- ja lämmitysputkistot. Tiedotteen mukaan "kiinteistönne on tällöin osan aikaa ilman kylmää ja lämmintä käyttövettä sekä lämmitystä". Ei se vesi tai lämmitys, mutta tuo porausmelu...

Vierailija
29/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 12:59"]

Käyttövesi- ja lämmitysputkistot. Tiedotteen mukaan "kiinteistönne on tällöin osan aikaa ilman kylmää ja lämmintä käyttövettä sekä lämmitystä". Ei se vesi tai lämmitys, mutta tuo porausmelu...

[/quote]

Ei se piikkaus kestä kuin kuukauden tai pari, mutta pulassa olet sitten lopulta kun remontti todella alkaa. Kylpyhuone poistuu käytöstä, koska putkia ja vesieristeitä ei voi uusia laattojen läpi. Sinuna soittaisin tiedotteen yhteyshenkilölle ja kysyisin tarkemmin, mitä tuo käytännössä sinun asuntosi kohdalla tarkoittaa. Suositus nimittäin on, ettet asu siellä kun asuntojen rempat alkavat.

Vierailija
30/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko isännöitsijäntodistuksen kun teit vuokrasopimuksen? Hyvän vuokratavan mukaan vuokralaiselle tulee toimittaa isänn todistus josta ilmenee tulevat remontit yhtiössä.

Jollet ollut tietoinen remontista, voit purkaa vuokrasopimuksen tuohon vedoten. Jos olet tiennyt, olet varmaan sopinut halvemmasta vuokrasta remontin ajalta.

Putkiremontti on asumishaitta, ja siitä on saatava alennusta.

Vierailija
31/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

29. Kyllä!
Eräällä tutullani kävi niin, että oli asunut pari vuotta talossa kunnes putkiremontista ilmoitettiin. Hän keskusteli omistajan kanssa jos saisi vuokranalennusta, omistaja vaan tokaisi, että ei käy. Jos ei kelpaa niin muuta pois, kyllä hän siihen jonkun toisen saa. Jaa että good luck vaa hänelle täydellä vuokralla etsiä siihen vuokralaista :D halusin siis vain kertoa kuinka inhottavia osataan olla. Pidä ap puolesi!

Vierailija
32/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko siis vedota asumishaittaan, vaikka remonttia ei tapahdu minun asunnossani? Kyseessä on ilmeisesti vain kellarikerrokset. Kuten joku tokaisi jo, yhtä hyvin seinänaapuri voisi tehdä remonttia eikä sille voi oikein kukaan mitään sanoa vastaan.

Vierailija
33/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just asun ite kolmen lapsen kanssa keskellä putkiremonttia. Ei vettä, sähköt poikki välillä, ei vessaa eikä kylppäriä. Metelin ajaksi mennään aina pois päivällä. Ei todella voi olla täällä kun porataan ja piikataan. Meteli on niin kova. Työmiehillä on kunnon kuulosuojaimet. Timanttiporaus ei vastaa sitä, että naapuri tekee pieniä reikiä seiniin tms. Meluhaitta on aivan et luokkaa!! Meillä on viemäri keittiössä käytössä eli voin tiskata käsin kunhan haen veden muualta. Suihkussa ja vessassa käydään myös muualla. Samoin pestään pyykit muualla. Pari kolme kuukautta tätä. Onneksi valmistuu kesäksi! Meillä lapset on pitäneet kuulosuojaimia jos ovat hetken olleet kotona metelin aikaan. Auttaa vähän. Soita vuokranantajalle. Olisi tuosta pitänyt kertoa ja talonyhtiö suunnittelee remonttia pari vuotta etukäteen. Ei todella ole mikään "viime viikon päätös".

Vierailija
34/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen purkiremontti, jos tehdään vain kellarissa? Nyt ap vedättää...

Vierailija
35/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:24"]Voinko siis vedota asumishaittaan, vaikka remonttia ei tapahdu minun asunnossani? Kyseessä on ilmeisesti vain kellarikerrokset. Kuten joku tokaisi jo, yhtä hyvin seinänaapuri voisi tehdä remonttia eikä sille voi oikein kukaan mitään sanoa vastaan.
[/quote]
Kyllä se remppa tulee vielä asuntoonkin, ovat vain aloittaneet kellaritiloista. Kokonaiskesto on noin vuoden, josta 3 kk asunnossa.

Vierailija
36/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 12:31"]

Taatusti se vuokranantaja tiesi tuosta. Pystytkö lukemaan kuulokkeet korvilla? Itsekin luen pääsykokeisiin ja ainoa keino keskittyä tässä älämölössä (kaksi uhmaikäistä) on laittaa kuulokkeet korville ja musiikki täysille

[/quote]

Tiesi ja tiesi. Oletettavaa on että vuokrantanaja tiesi tai hänen ainakin olisi pitänyt tietää että taloon suunnitellaan remonttia. Mutta mikään ei tietenkäään ole varmaa, ennen kuin se on yhtiökokouksessa päätetty ja lyöty lukkoon, eli tämä viimeinen varmistava päätösä on tietysti oikeastikin voinut tulla vasta ihan vasta.

Vierailija
37/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuokrasin aikanaan solukämpän kuukaudeksi kun olin valmennuskurssilla. Siinä HOAS-talossa alkoi kanssa joku remontti juuri silloin (josta ei kyllä mitää oltu kerrottu kenellekään muillekaan, kaksi kämppistäni nimittäin olivat samassa tilanteessa). Aika mahdotonta oli yrittää lukea, korvatulpista ei ollut mitään hyötyä, ei liioin edes niistä yhdistettynä kuulosuojaimiin...

Mutta näin itsekin vuokranantajana voin sanoa, että ihan taatusti vuokranantajasi on ollut tietoinen putkiremontista, koska se on erittäin suuri projekti jota suunnitellaan jopa monta vuotta. Todennäköisesti kämppäsi on nimenomaan vuokrattu lyhyeksi ajaksi juuri tuon putkirempan vuoksi. Eli jos sinua ei olla tästä missään vaiheessa informoitu, olet oikeutettu roimaan vuokranalennukseen. Sitäpaitsi on täysin edesvastuutonta olla kertomatta (tietty kaiken muun haitan lisäksi) putkiremontista, koska se kaikkialle tunkeutuva pöly voi olla allergiselle hyvin vaarallistakin.

Yhteyttä vuokranantajaan heti. Sympatiani ovat puolellasi, pääsykokeisiin lukeminen on riittävän kamalaa jo ihan ilman mitään ylimääräistä harmiakin

Vierailija
38/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:18"]

29. Kyllä! Eräällä tutullani kävi niin, että oli asunut pari vuotta talossa kunnes putkiremontista ilmoitettiin. Hän keskusteli omistajan kanssa jos saisi vuokranalennusta, omistaja vaan tokaisi, että ei käy. Jos ei kelpaa niin muuta pois, kyllä hän siihen jonkun toisen saa. Jaa että good luck vaa hänelle täydellä vuokralla etsiä siihen vuokralaista :D halusin siis vain kertoa kuinka inhottavia osataan olla. Pidä ap puolesi!

[/quote]

Lain mukaan alennusta vuokraan pitäisi saada, mutta sitä ei ole määritelty missään että minkä verran. Mutta kun asunto on remontin kourissa, niin sehän ei silloin ole vuokraushetkeä vastaavassa kunnossa ja vuokralainen voi purkaa vuokrasopimuksen ja muuttaa pois ilman irtisanomisaikaa.

Vierailija
39/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:24"]

Voinko siis vedota asumishaittaan, vaikka remonttia ei tapahdu minun asunnossani? Kyseessä on ilmeisesti vain kellarikerrokset. Kuten joku tokaisi jo, yhtä hyvin seinänaapuri voisi tehdä remonttia eikä sille voi oikein kukaan mitään sanoa vastaan.

[/quote]

Et tietenkään voi vaatia alennusta siltä ajalta kun remontti ei haittaa sinun asuntosi käyttöä. Meteli talossa ei ole vielä mikään peruste alennukselle.

Vierailija
40/42 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:38"]Mikä ihmeen purkiremontti, jos tehdään vain kellarissa? Nyt ap vedättää...
[/quote]
Jep ap:n tarrina on reikiä täynnä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme