Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisilla keinoilla saat pidettyä itsesi rauhallisena ja välinpitämättömänä sellaisissa tilanteissa, joissa joku tahallaan provosoi ja haluaa saada reaktion aikaiseksi sinussa

Neuvojen tarpeessa
20.12.2021 |

esim selvästi loukkaa tahallaan, vähättelee, naureskelee, siis haluaa saada toiselle pahan mielen tai ns satuttaa toista henkisesti. Nyt kun joulu on tulossa ja pitäisi tavata miehen sisko, joka toimii näin joka kerta tavatessamme. Ja vaikka tsemppaan itseäni ja käsittelen asiaa mielessäni ennen ja jälkeen, hän onnistuu aina menemään ihon alle ja pään sisään ja saa minut tuntemaan kaikenlaisia tunteita, ikään kuin saa minun tasapainoni pois tolaltaan tällä.

Kiinnostaisi tietää, onko jotain mielenhallinnan keinoja, konkreettisia neuvoja, joilla tätä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos voisi oikeasti toteuttaa, koska en onnistu siinä. Hän onnistuu pahoittamaan mieleni vaikka taistelen sitä vastaan.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaisin luutomuksi. Noei sano suoraan ukolles ja hänelle itselleen että olet ihan kakka ihminen kun tekee nuin.

Vierailija
22/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele vittuilemaan takaisin tai ignooraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mitään sinusta kerro vaan itsestään. Ota tutkijan asenne ja keskity tarkkailemaan käytöstä. Mitä toinen yrittää sinusta saada ulos ja miksi? Mitä hän tavoittelee sillä ja mitä reaktiota hän hakee? Onko joku tietty agenda viedä keskustelua tiettyyn suuntaan ja ennen kaikkea kuuntele mitä hän on ymmärtänyt sinusta tai mitä hän sinusta luulee. Yksinkertaisesti laita oman elämäsi Avara luonto päälle ja siirry Attenborough moodiin. Siinä on ihmisapina työssään. Tutki. Älä selitä, vastaa lyhyesti. Anna toisen hoitaa työt.

Vierailija
24/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska ihminen on paska ihminen. Eikö kukaan kuule tai näe sen sekoiluja? Paskoja ovat kaikki muutkin kenestä tuo on ok käytöstä häneltä.

Vierailija
25/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha hyvä keino: kuvittele vastapuoli alasti.

Vierailija
26/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siinä nimenomaisessa tilanteessa voi auttaa mm:

- ajattelen että jaahas, xxxx haluaisi nyt että provosoituisin mutta minäpä en annakaan sitä hänelle. Kokeilen onnistuuko harhautus niin että hymyilen vain superhajamielisesti ja vaihdan lennossa puheenaihetta

- jos ollaan seurueessa eikä minun ole i h a n pakko vastata, saatan laulella mirlessäni jotain rallatusta kun k.o. ihminen avaa suunsa. Silloin en kuule kaikkea mitä hän sanoo.

- joskus pakenen vaikeimmissa kohdissa vessaan :D

- kasvokkain ollessa sanon myös tarvittaessa takaisin (mutta tyynesti!) jotain tyyliin "näin me ollaan kaikki erilaisia, ajatellaan asioista eri tavalla" ja jos toinen jatkaa "hei ei viititä jouluna riidellä/ väitellä" tms

Vierailija
27/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä vinkkejä täällä, mutta olenko ainoa joka miettii että miksi h elvetissä mies ei tee mitään eikä puolusta puolisoaan?? Anna mä arvaan, tuo sisko pyörittää koko perhettä mielensä mukaan.

Itse osaan käsitellä tuollaisia ihmisiä, on ollut pakko oppia, mutta onhan se RASKASTA olla henkisesti väkivaltaisen ihmisen lähettyvillä. Saattaisin vetää rajat tällaisessa tapauksessa niin että mies saa käydä perheensä luona yksinään ellei tuo touhu lopu. Kissa pöydälle. J*malauta, kaikkea pskaa ei tarvitse sietää (ja se on tässä miehenkin ymmärrettävä.)

Vierailija
28/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni on auttanut etukäteen tehty mielikuvaharjoittelu. Kaikenlainen kuittailu lipuu nykyään kuin vesi hanhen selästä. Hymyilen iloisesti ja puhelen tyyliin "on ilmoja pidellyt".

Takaisin pottuilin aikani, mutta totesin sen olevan hukkaan heitettyä energiaa. Harmitti itseäni ja toi pahaa mieltä muille paikallaolijoille.

Tämä on aika tehokas keino, olla provosoitumatta. Sen lisäksi ignooraan henkilöä joka ei osaa käyttäytyä jos alkaa häiriköimään. Osaan olla hyvin ilkeäkin mutta varon sanojani kun on enemmän kuulijoita, saatan hymyillä ivallisesti pottuilijaa kohtaan mutta en provosoidu.

Vierailija
29/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivuuttamalla sen provosoinnin ja nostamalla tilalle 'röyhkeästi' täysin vastakkaisen näkökulman, koska sillä provosoinnilla on yleensä tarkoitus hämätä jolloin todellinen motiivi jää piiloon syystä että kohde hämääntyy hyökkäyksestä. 

Mielenkiintoinen kommentti. Mutta minkälaisia motiiveja voisi tän tyyppisellä henkilöllä olla..? Taidan olla melko naiivi, kun en keksi mihin hän pyrkii.

Vierailija
30/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvojen tarpeessa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuuttamalla sen provosoinnin ja nostamalla tilalle 'röyhkeästi' täysin vastakkaisen näkökulman, koska sillä provosoinnilla on yleensä tarkoitus hämätä jolloin todellinen motiivi jää piiloon syystä että kohde hämääntyy hyökkäyksestä. 

Mielenkiintoinen kommentti. Mutta minkälaisia motiiveja voisi tän tyyppisellä henkilöllä olla..? Taidan olla melko naiivi, kun en keksi mihin hän pyrkii.

Ap

Vierailija
31/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja tsempistä! Joku tuossa kirjoittikin, että käsittämällä kokonaiskuvan ja suhteuttamalla siihen. Olen sitä aika paljon hahmotellutkin mielessäni ja tulin siihen tulokseen, että parantamalla omaa itseluottamusta voin jonkin verran vaikuttaa omaan sietokykyyni, mutta se ei kanna ihan loppuun asti. Mutta tässä oli kyllä hyviä neuvoja, joista saattaisi olla hyötyä. 

En ole herkkä loukkaantumaan, mutta ihmisen sisin on siltikin herkkää aluetta, jos sinne alkaa sohia. Eli täytyyhän sitä suojella. Eli ehkä tämä oma suojautumiskyky on myös sellainen, jota voisi jotenkin yrittää vahvistaa. En vain oikein tiedä miten sen tekisin. Olen huomannut, että jonkin verran auttaa se, että ensinnäkin hyväksyn itseni virheineni ja puutteineni, kaikkineen, mutta että hyväksyn myös toisen negatiiviset tunteet ja suhtautumisen itseäni kohtaan, että kestän sen hyväksymällä sen. Ja tähän liittyen joku hyvän näkökulman toikin esiin. Mutta kaikesta tästä psyykkisestä työstä huolimatta, edelleen reagoin tunnetasolla. 

Takaisin pottuilu ei onnistu kahdestakaan syystä. Toisaalta menen kipsiin helposti, ja toisaalta olen liian ns herkkätunteinen, etten pysty siihen. 

Ap

Vai kenties lähipiiri puuttuu sinun takaisin sanomisiin muttei siskon käytökseen? 

Itse asiassa, näin on. 

Ap

Vierailija
32/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita hakukoneen hakukenttään sana "narsismi".

Vierailija
33/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mitään sinusta kerro vaan itsestään. Ota tutkijan asenne ja keskity tarkkailemaan käytöstä. Mitä toinen yrittää sinusta saada ulos ja miksi? Mitä hän tavoittelee sillä ja mitä reaktiota hän hakee? Onko joku tietty agenda viedä keskustelua tiettyyn suuntaan ja ennen kaikkea kuuntele mitä hän on ymmärtänyt sinusta tai mitä hän sinusta luulee. Yksinkertaisesti laita oman elämäsi Avara luonto päälle ja siirry Attenborough moodiin. Siinä on ihmisapina työssään. Tutki. Älä selitä, vastaa lyhyesti. Anna toisen hoitaa työt.

Erittäin hyviä kysymyksiä mietittäväksi. Olen pohtinut sitä, että hänellä on joku syy tähän, mikä se voisi olla. Ja olen tainnut kaikissa päätelmissäni päätyä siihen, että olen itse sanonut jotain, josta hän on loukkaantunut, vaikka en ole siihen pyrkinyt, päin vastoin. Ja myös olen ajatellut, että ehkä hän ei vain pidä minusta, pitää minua ärsyttävänä ja ei viitsi piilottaa sitä. Nämä kysymykset vievät ajattelua eri suuntaan, joka on omaa mieltä avaavaa. Kiitos tästä mahdollisuudesta!

Ap

Vierailija
34/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen vanhempi, lisäksi kaveripiirissä jouduin nuorena tuollaisten ihmisten kynsiin. Siinä kävi juuri niin että jos sanoin takaisin, sain itse näpeille. Pahantekijää ei avoimesti paheksuttu. Joidenkin kohdalla on niin että he kyllä näkevät että joku on ikävä ihminen, mutta eivät välitä. Siinä on omituista kiusaamisdynamiikkaa.

Minä jätin nuo "kaverit" ja perhettä näen nykyään harvemmin. En esimerkiksi jouluna mene käymään. Yleensä minunkin on vaikea sietää sitä että joku yrittää nujertaa minut. Ajattelen aina että millä oikeudella, tulee suuttunut tunnereaktio. Mutta olen ottanut myös tuon tutkijan roolin. Se kiusaava ihminen on aina narsistinen, jotenkin henkisesti vammautunut. Minulle tuli kerran ihan selkeä ahaa elämys hetki kun vaan tunsin ja oivalsin täysillä sen että sehän on vaan hänen sekoiluaan, mitä minä siitä ihmisestä yhtään. Mutta tuo tunne on mennyt ohikin, ei se vielä ole kokonaan jäänyt päälle. Tässä on harjoittelua vielä. 

Konkreettinen ehdotus on aina kun hän nälvii, niin kysyt "mitä tarkoitit tuolla? :)". Hän haluaa nolata julkisesti että ahdistut, ja nauttii siitä. Älä näytä ahdistusta hänelle. Älä puhu hänen kuullen asioitasi. Puhu ympäripyöreitä. Mutta lopulta mitä väliä, hän on jotenkin sairas mieleltään ja keksii kyllä jotain vaikka kuinka varoisit sanomisiasi, muuthan myös voi raportoida hänelle. Itse olen yhdeltä ihan suoraan kysynyt miksi olet noin ilkeä minulle. Jotain ne vastaa mutta käytös ei koskaan muutu. He eivät kykene muuttumaan.

Vierailija
35/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käytin sellaista että laitoin pään vinoon ja kielen vähän ulos. Sitten katoin silmiin ja sanoin voi pientä

Vierailija
36/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita hakukoneen hakukenttään sana "narsismi".

Otan selvää. Kiitos! 

Vierailija
37/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta asiakaspalvelualalla työskennelleenä mun mottoni on: Kill them with kindness. Jos et kykene olemaan ystävällinen, pidät vaan perusnaamaa ja vastailet kohteliaasti. Mielessäsi tiedät että kyse ei ole sinusta vaan tämä henkilö on k-pää itse, ja löytää sen vielä edestään.

Jos hermo menee,, sanot jämäkästi että nyt riittää, ei tarvitse olla ilkeä, poistu. Tai jos et voi käskeä toista poistumaan, poistut itse.

Toisen huonoa käytöstä ei tarvitse analysoida tai ymmärtää.

Vierailija
38/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä sinäkin olet sopan itsellesi keittänyt, ei voi muuta sanoa.

Hyvä että on viskiä.

Vierailija
39/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan sen ihmisen kuuntelemisen siinä vaiheessa kun keskustelu kääntyy ikävään suuntaan. Alan ajatella jotain ihan muuta ja annan ihmisen pälättää lämpimikseen

Vierailija
40/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään! Sitä sitten jälkikäteen aina kadutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän