Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisilla keinoilla saat pidettyä itsesi rauhallisena ja välinpitämättömänä sellaisissa tilanteissa, joissa joku tahallaan provosoi ja haluaa saada reaktion aikaiseksi sinussa

Neuvojen tarpeessa
20.12.2021 |

esim selvästi loukkaa tahallaan, vähättelee, naureskelee, siis haluaa saada toiselle pahan mielen tai ns satuttaa toista henkisesti. Nyt kun joulu on tulossa ja pitäisi tavata miehen sisko, joka toimii näin joka kerta tavatessamme. Ja vaikka tsemppaan itseäni ja käsittelen asiaa mielessäni ennen ja jälkeen, hän onnistuu aina menemään ihon alle ja pään sisään ja saa minut tuntemaan kaikenlaisia tunteita, ikään kuin saa minun tasapainoni pois tolaltaan tällä.

Kiinnostaisi tietää, onko jotain mielenhallinnan keinoja, konkreettisia neuvoja, joilla tätä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos voisi oikeasti toteuttaa, koska en onnistu siinä. Hän onnistuu pahoittamaan mieleni vaikka taistelen sitä vastaan.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy se, että miehesi siskon tekemiset herättävät sinussa noita tunteita, mutta erota se, että sinun ei ole mikään pakko antaa niille tunteille sen enempää valtaa. Toteat vain, että kylläpä vaan taas ärsyttää tuo ihminen, hyväksy se, että sinua ärsyttää ja sitten ajattelet aktiivisesti, että tämän enempää aikaa en uhraa tuon ärsytyksen miettimiseen. Tätä täytyy toki varsinkin alkuun toistaa aktiivisesti useita kertoja, mitään ihmelääkettä tunteidenkäsittelyongelmiin ei ole olemassa. 

Vierailija
2/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitttämällä kokonaistilanteeen ja asettamalla käytöksen siihen kontekstiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole juurikaan tuommoisia tilanteita.

Toteaisin silloin itselleni, että "Maija (nimi muutettu), sinä olet tällaisen yläpuolella", ja hymyilisin hillitysti hänelle. Sitten kertoisin, että minulla on xxx tekemistä ja poistun.

Jos istumme yhteisessä ruokapöydässä, alan keskustella jonkun lähelläolevan kanssa.

Vierailija
4/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu vain muiden kanssa ja vaikene tai vähän hymistele, kun hän on paikalla. Kehu vaikka ruokia ja koristeita ja ilmojen pitelemistä.

Vierailija
5/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon onnistunut jotenkin tässä anopin kanssa, hän ei ole ilkeä mutta meillä vaan kemiat ei matchaa ja hän herättää minussa suurta ärtymystä alati. Olen tajunnut että en voi vaikuttaa tilanteeseen mutta voin vaikuttaa asenteeseeni, ja viimeksi vietimme viikonlopun yhdessä perheenä eikä mulla mennyt hermo kertaakaan. Jotenkin vaan onnistuin psyykkaamaan itselleni lehmänhermot koko viikonlopuksi ihan vaan psyykkaamalla, hoin jo etukäteen että anna olla ja anna kaiken mennä, komppaa kaikkea mitä anoppi sanoo tai ole hiljaa, siirry tilanteen ulkopuolelle henkisesti. 

Yksi fyysinen tekijä mikä voi auttaa on betasalpaaja, se auttaa esim. esiintymisjännitykseen koska laskee pulssia ja täten tällaisissa tilanteissa voisit kokeilla betasalpaajaa. Tosin jos sitä ei ole sinulle kirjoitettu rytmihäiriöihin tai ruusufinniin niin en tiedä kirjoittaako lääkäri pelkästään hermolääkkeeksi ;) Mutta tosiaan, mitään taikakeinoa tähän ei ole, mutta kokeile "mantraa" että "en voi vaikuttaa tilanteeseen, voin vain vaikuttaa asenteeseeni" ja psyykkaa itsesi pois vitutuksesta. 

Vedä syvään henkeä usein!

Vierailija
6/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos vain kieltäydyt tapaamasta siskoa? Tai sitten vastaavasti heität vedet hänen päälleen? 

Vierailija
7/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vst tilanteessa, hyvän ystäväni puoliso, sanonut minun ei tarvitse kuunnella tollasta paskaa. Kun yritti puhua, sanoin sä vaan haukut. Ole hiljaa, jos et osaa kauniisti puhua.

Viimeisenä otin kaapista viskipullon, avasin ja kaadoin lavuaariin vähän. Sanoin uudestaan oletko arvostelematta, vai kaadanko lisää

Viski on miehelle luult tärkeintä maailmassa.

Työkaverini mies on ravintolassa töissä ja sain häneltä tyhjän viskipullon, pullon sisältö tosi arvokasta.

Laitettiin hyvin mustunutta teetä sisälle.

Kuvattiin video ja laitettiin hänelle.

Siis ystäväni puolisolle.

En ole sen jälkeen nähnyt puolisoa. En kutsunut mm häihin, ystävääni en pyytänyt kummiksi jne.

Ystäväni kanssa nähdään säännöllisesti, en näe ikinä hänen puolisoaan. Eikä ole tarve.

Jos on pakko nähdä kyseinen henkilö, kannattaa vain välttää keskustelua. Kun arvostelee, sano nyt on joulu, en viitsi riidellä. Sitä kun toistaa tarpeeksi usein, kyllä menee perille. Jos henkilö olisi anoppini, en menisi hänen luo lainkaan

Vierailija
8/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljen vain korvani. 

Vierailija
9/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et voi lähteä tilanteesta pois, niin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai sitten sanot hänelle rauhallisesti esim. että et halua puhua koska sinulle tulee fyysisesti huono olo. Poistut aina takavasemmalle kun hän yrittää ottaa kontaktia. Tsemppiä.

Vierailija
10/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun sä nyt kuitenkin ymmärrät asian turhanaikaiseksi provosoinniksi, niin kaipa se sitte auttaa.

Voithan toki yrittää kysyä häneltä, että miksi sinä teet noin... yritä saada keskustelua aikaiseksi, että mikä mättää... 

Tai sitten vaan rauhallisesti vastailet asialinjalla pysyen tyypin kysymyksiin/heittoihin jos sen aiheelliseksi näet.

Vierailija
11/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin katkaisemaan välit näihin ihmisiin. Joskus se vaatii välien katkaisemista useampaan ihmiseen tai jotain muita toimenpiteitä. Se on minulle ok. Nämä tyypit kirjaimellisesti ajavat ihmisiä hulluiksi ja jos menettää pahasti malttinsa voi seuraukset olla erittäin huonoja kaikille osapuolille.

Vierailija
12/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja tsempistä! Joku tuossa kirjoittikin, että käsittämällä kokonaiskuvan ja suhteuttamalla siihen. Olen sitä aika paljon hahmotellutkin mielessäni ja tulin siihen tulokseen, että parantamalla omaa itseluottamusta voin jonkin verran vaikuttaa omaan sietokykyyni, mutta se ei kanna ihan loppuun asti. Mutta tässä oli kyllä hyviä neuvoja, joista saattaisi olla hyötyä. 

En ole herkkä loukkaantumaan, mutta ihmisen sisin on siltikin herkkää aluetta, jos sinne alkaa sohia. Eli täytyyhän sitä suojella. Eli ehkä tämä oma suojautumiskyky on myös sellainen, jota voisi jotenkin yrittää vahvistaa. En vain oikein tiedä miten sen tekisin. Olen huomannut, että jonkin verran auttaa se, että ensinnäkin hyväksyn itseni virheineni ja puutteineni, kaikkineen, mutta että hyväksyn myös toisen negatiiviset tunteet ja suhtautumisen itseäni kohtaan, että kestän sen hyväksymällä sen. Ja tähän liittyen joku hyvän näkökulman toikin esiin. Mutta kaikesta tästä psyykkisestä työstä huolimatta, edelleen reagoin tunnetasolla. 

Takaisin pottuilu ei onnistu kahdestakaan syystä. Toisaalta menen kipsiin helposti, ja toisaalta olen liian ns herkkätunteinen, etten pysty siihen. 

Ap

Vierailija
13/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvojen tarpeessa kirjoitti:

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista ja tsempistä! Joku tuossa kirjoittikin, että käsittämällä kokonaiskuvan ja suhteuttamalla siihen. Olen sitä aika paljon hahmotellutkin mielessäni ja tulin siihen tulokseen, että parantamalla omaa itseluottamusta voin jonkin verran vaikuttaa omaan sietokykyyni, mutta se ei kanna ihan loppuun asti. Mutta tässä oli kyllä hyviä neuvoja, joista saattaisi olla hyötyä. 

En ole herkkä loukkaantumaan, mutta ihmisen sisin on siltikin herkkää aluetta, jos sinne alkaa sohia. Eli täytyyhän sitä suojella. Eli ehkä tämä oma suojautumiskyky on myös sellainen, jota voisi jotenkin yrittää vahvistaa. En vain oikein tiedä miten sen tekisin. Olen huomannut, että jonkin verran auttaa se, että ensinnäkin hyväksyn itseni virheineni ja puutteineni, kaikkineen, mutta että hyväksyn myös toisen negatiiviset tunteet ja suhtautumisen itseäni kohtaan, että kestän sen hyväksymällä sen. Ja tähän liittyen joku hyvän näkökulman toikin esiin. Mutta kaikesta tästä psyykkisestä työstä huolimatta, edelleen reagoin tunnetasolla. 

Takaisin pottuilu ei onnistu kahdestakaan syystä. Toisaalta menen kipsiin helposti, ja toisaalta olen liian ns herkkätunteinen, etten pysty siihen. 

Ap

Vai kenties lähipiiri puuttuu sinun takaisin sanomisiin muttei siskon käytökseen? 

Vierailija
14/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietenkin opetella muutaman tehokkaan lauseen mitä käytät tarvittaessa, mutta sinun kuuluukin tervepäisenä ihmisenä loukkaantua. Vika ei ole sinussa itsessäsi vaan siskossa joka ei osaa käyttäytyä, joten itsesyytökset veks. 

Vierailija
15/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mielesi tuhoutuu lopulta.

Vierailija
16/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko minä hänen päänsä?

Vierailija
17/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis auttaa.

Vierailija
18/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuuttamalla sen provosoinnin ja nostamalla tilalle 'röyhkeästi' täysin vastakkaisen näkökulman, koska sillä provosoinnilla on yleensä tarkoitus hämätä jolloin todellinen motiivi jää piiloon syystä että kohde hämääntyy hyökkäyksestä. 

Vierailija
19/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on auttanut etukäteen tehty mielikuvaharjoittelu. Kaikenlainen kuittailu lipuu nykyään kuin vesi hanhen selästä. Hymyilen iloisesti ja puhelen tyyliin "on ilmoja pidellyt".

Takaisin pottuilin aikani, mutta totesin sen olevan hukkaan heitettyä energiaa. Harmitti itseäni ja toi pahaa mieltä muille paikallaolijoille.

Vierailija
20/71 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin vuosikymmeniä perintä alalla, ihmisten möykkääminen ei ole tuntunut missään viimeisen 30 vuoden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme