Päivä kateuspläjäys: kolmikymppisellä pariskunnalla lääkärintutkinnot (toisella myös DI), 5 lasta ja 100 sijoitusasuntoa
Toki myös urheilussa pärjätty MM-tasolla...
Kommentit (715)
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen: vai oliko se vuokratulo yms jonka sai vähentää? Kuka viisas tietää?
Verohallinto saa pankeilta tiedot lainoista ja niiden koroista. Näet tiedot esitäytetystä veroilmoituksestasi. Jos otat lainaa, jolla hankit sijoitusasunnon, kyseessä ei ole asuntolaina vaan tulonhankkimislaina.
Jos annat omistamasi asunnon vuokralle, saat vähentää pääomatuloista asuntoon liittyvän velan korot tulonhankkimisvelan korkoina. Lisäksi voit vähentää lainan sivukulut (esimerkiksi toimituskulut). Lähde: Omavero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen: vai oliko se vuokratulo yms jonka sai vähentää? Kuka viisas tietää?
Verohallinto saa pankeilta tiedot lainoista ja niiden koroista. Näet tiedot esitäytetystä veroilmoituksestasi. Jos otat lainaa, jolla hankit sijoitusasunnon, kyseessä ei ole asuntolaina vaan tulonhankkimislaina.
Jos annat omistamasi asunnon vuokralle, saat vähentää pääomatuloista asuntoon liittyvän velan korot tulonhankkimisvelan korkoina. Lisäksi voit vähentää lainan sivukulut (esimerkiksi toimituskulut). Lähde: Omavero
Vuokranantaja voi vähentää vastikkeet siltä ajalta, jonka huoneisto on vuokrattuna. Kun olet antanut vuokralle asunto-osakkeen, saat vähentää vuokratulosta hoitovastikkeet, jotka maksat taloyhtiölle. Voit vähentää hoitovastikkeet niiltä kuukausilta, joilta saat vuokratuloa. Hoitovastikkeet pitää vähentää aina samana vuonna, jolloin olet ne maksanut. Edelleen lähde: Omavero
Vierailija kirjoitti:
Just, taidanpa kävellä köysikauppaan tän jutun jälkeen.
t. työtön.
Mene kirjastoon ja lainaa lääkiksen pääsykoekirjat.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kateellisilla ikinä ollut sijoitusasuntoa? Melkoinen painajainen.
Sitä ei koskaan tiedä, milloin vuokralainen paskoo koko paikan. Jos ei vuokralaisella varaa, niin itse maksat remontit kun vuokralaisen ADHD-lapsi on hajottanut kaiken ovista seiniin ja lattioihin. Mikään ei myöskään takaa, että yksikään vuokralainen malttaisi asua kämpässä pitkään, ja kunnon vuokralaisen löytäminen on aina myös oma projektinsa kun ihme huuhaaporukka haluaa sen kämpän vuokrata.
Että mietin vaan, mitähän se sitten on kun näitä asuntoja on järkyttävä määrä.
Totaa, vuokranantaja saa kyllä ihan itse päättää, ketä sinne asuntoonsa ottaa vuokralaiseksi! Minulla on hienosti remontoitu asunto, joka on minulle rakas. Olen luonnollisestikin miettinyt tarkkaan, millaisia vuokralaisia sinne haluan, ja olen saanut erittäin hyviä vuokralaisia. Lisäksi kaikki luottotiedot ja työpaikat voi tarkistaa netistä ja työnantajalle voi soittaa yms. Vuokranantajalla on paljon keinoja, jos haluaa hyvän ja luotettavan vuokralaisen. Lisäksi olen tavannut vuokralaiset itse ja tehnyt ihan face to face -arvion, vaikuttaako hyvältä. Eivät kaikki vuokralaiset laita asuntoja matalaksi, halloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei koskaan tiedä, milloin vuokralainen paskoo koko paikan. Jos ei vuokralaisella varaa, niin itse maksat remontit kun vuokralaisen ADHD-lapsi on hajottanut kaiken ovista seiniin ja lattioihin. Mikään ei myöskään takaa, että yksikään vuokralainen malttaisi asua kämpässä pitkään, ja kunnon vuokralaisen löytäminen on aina myös oma projektinsa kun ihme huuhaaporukka haluaa sen kämpän vuokrata.
Totaa, vuokranantaja saa kyllä ihan itse päättää, ketä sinne asuntoonsa ottaa vuokralaiseksi! Minulla on hienosti remontoitu asunto, joka on minulle rakas. Olen luonnollisestikin miettinyt tarkkaan, millaisia vuokralaisia sinne haluan, ja olen saanut erittäin hyviä vuokralaisia. Lisäksi kaikki luottotiedot ja työpaikat voi tarkistaa netistä ja työnantajalle voi soittaa yms. Vuokranantajalla on paljon keinoja, jos haluaa hyvän ja luotettavan vuokralaisen. Lisäksi olen tavannut vuokralaiset itse ja tehnyt ihan face to face -arvion, vaikuttaako hyvältä. Eivät kaikki vuokralaiset laita asuntoja matalaksi, halloo.
Totta tämäkin. Mutta jos niitä asuntoja on 100, niin kuinka tarkka kontrolli voi olla? Siinähän menee kaikki aika ihan vaan seuloessa vuokralaisia, näyttöjä järjestäessä jne. Ja sitten jos on oma vaativa ura ja opinnot ja 5 lasta, niin onhan tuo aika haastava paletti.
Mulla on tullu hoidettua tutkinnot, sportit ja naiset (200) ja tiedän olevani noita älykkäämpi.
Kaikki hyvin siis :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just, taidanpa kävellä köysikauppaan tän jutun jälkeen.
t. työtön.
Mene kirjastoon ja lainaa lääkiksen pääsykoekirjat.
Ei ne taida tuossa auttaa, kun tulot sieltä omistuksista. Ei se vaikeaa ole, jos saa lainaa, rikastua. Usea vain ei sitä saa, ensimmäiseenkään asuntoon. Yhtä sijoitusasuntoa ei kannatakaan ostaa, monella jakaantuu riskit.
Ihanaa, kannatti jaksaa lukea pääsykokeisiin. Ei ole teiltä pois kateelliset, jos joku jaksaa yrittää elämässä ja välillä onnistuukin. Se, että tämä pariskunta haluaa jakaa tätä kaikkea elämäänsä someen ja lehtiin, on vaan ajankuva. Se ei heidän onnellisuuttaan lisää, vaan kuormittaa henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajaksi pääsee velkavivulla lähes kaikki normaali palkkaakin saavat ihmiset jos vain on halua. Tässähän on vaan monistettu sitä lähes sata kertaa.
Totta, kyse on halusta ja kurinalaisuudesta. Mä olen kolmen lapsen yh ja mulla on kolme sijoitusyksiötä. Lisäksi minulla on uusi perheasunto omassa käytössä asunto-osakeyhtiöstä. Palkkani on keskipalkkaa korkeampi, mutta en ole mikään lääkäri/juristi tmv.
Otahan siitä alapeukkua, pröystäilijä.
Apua, mulle tuli varmaan jouluväsymys etuajassa, kun tämä naurattaa jostain syystä ihan hitosti:-)
Mä en ymmärrä koko tätä juttua. Ei 100 asuntoa ole mikään 100 sijoitusasuntoa, vaan kiinteistöalan yritys. Siinä, että parilla munkin lääkärikaverilla joku muunkin alan yritys tai ovat osakkaana yrityksissä, ei ole mitään outoa. Esim. toisella on rakennusalan yritys, joka on suvulta periintynyt, ei hänkään siellä töissä ole, vaan ihan sama kuin näillä, että ammattilaiset hoitaa. Hän vain omistaa. Onhan siinäkin aina jotain hommaa, mutta ei mitenkään niin, että pitäisin häntä jonain yli-ihmisenä.
Samoin toi, että päästään hammaslääketieteelliseen ja vaihdetaan yleiselle puolelle ei ole mitenkään kummallinen saavutus. Dipan nyt lukee kuka hyvänsä, tosi monella mun dippakavereilla on KTM tai muuta vastaavaa luettuna yhtä aikaa. Eli tässäkään en ihan näe, mikä ihmeellisyys tässä on.
Sitä en tietenkään usko, että "eivät halua kertoa asioista", kun kerran kuitenkin kertovat. Kyllä mun piireissä on paljon ns. paremmin toimeentulevia ja isojakin asioita tehnyt (lapsilukua en sellaiseksi laske, tossakin tehty 2 kerralla), mutta koska eivät halua kertoa asioista, ei niistä lehdistä saa lukea.
Täytyypä sanoa, että vaikka kuinka mitätöit, harva on kolmekymppisenä sekä lääkäri että DI ja vielä menestynyt kilpaurheilijana. Siihen vielä muuta menestystä, niin on kyllä ihan turha väittää että kyse on ihan tavallisesta touhusta.
Yrityksen periminen ei ole mikään saavutus. Menestyvän yrityksen perustaminen on.
Eri, mutta siis tämä rouvahan vielä opiskelee, kilpaurheilu on lajissa, jossa on suht vähän kilpailijoita, ja dipan tosiaan nyt lukee vähintään neljässä vuodessa ja kaveri on nyt yli 30 joten oikeasti ei ole vaan niin ihmeellistä kuin mitä juttu yrittää väittää.
Kyse ei kyllä ole tavallisesta touhusta, mä en vetäisi itseäni miljoonien velkakiikkuun 5 lapsen isänä enkä kyllä siinä asemassa leikkisi mitään kilpaurheilijakaan enää, ellei kyse olisi oikeasti mm-tason urheilusta.
Jos olisi kovin tavanomaista, ei juttu keräisi valtavaa määrää kateellisten kommentteja. Ihan sama ilmiö kuin sen nuoren juristin kohdalla, joka suoriutui oikiksesta vuodessa maisteriksi. Palstalaiset suorastaan kilpailivat, kuka keksii eniten negatiivista hienosta saavutuksesta.
Kateelliset on heti lyttäämässä, vähättelemässä ja haukkumassa. Jos jutussa olisi ollut vähän tavanomaisemmasta henkilöstä kyse, samaa ei tapahtuisi.
Minusta on aivan käsittämätöntä, että aina kun jotain kritisoi, on joku heittämässä tuota kateuskorttia tiskiin. Itse olen korkeakoulutettu 150k vuosituloilla ja puolisolla myös hyvät tulot, omaisuuttakin kertynyt hyvin, joten ei olisi mikään ongelma alkaa velkavipusijoittajaksi, jos näkisimme riskin kannattavaksi. Haluamme kuitenkin nauttia elämästä nyt ja viettää aika lasten kanssa, joten olemme sijoittaneet pikkuhiljaa muutamaan matalan riskin kohteeseen ja osakkeisiin. Tavoite on tehdä osa-aikatöitä vielä 15 v ja sitten eläköityä muutamien miljoonien omaisuuden turvin hyvissä ajoin ennen virallista eläkeikää. Sen enempää ei laadukkaaseen elämään edes tarvitse, joten miksi pitäisi aina vain haalia enemmän ja enemmän?
En näe siis noin valtavaa riskinottoa millään muotoa kannattavaksi. Ymmärtääkö ihmiset oikeasti, miten iso riski on sijoittaa velkavivulla muuttotappiopaikkakuntiin? 4 miljoonaa on aivan järkyttävän suuri velka ja tuossa on todella iso riski, että koko loppuelämä menee piloille ja on oravanpyörässä ja velkakierteessä lopun ikänsä. Toki iso riski tarkoittaa potentiaalisesti isoja tuottojakin, mutta onkohan riskit ihan täysin ymmärretty, jos tuollaisella vauhdilla haalitaan salkkua kasaan valtavalla velkavivulla ja samaan aikaan kerrotaan, että vapaus ja huolettomuus tärkeimmät arvot? Vapaus ja huolettomuus on tuollaisesta toiminnasta todella kaukana.
Juuri näin. Ja ihmettelen kovasti miksi näistä erikoistapauksista uutisoidaan näin hanakasti käyttäen narratiivia, joka antaa ymmärtää että tämä on realistinen vaihtoehto. Kun ei ole.
Esimerkiksi tästä jutusta jätettiin kertomatta paljon faktoja, joilla on yhtälössä suuri rooli. Ihan samoin kuin sen 'vuodessa maisteriksi' tapauksessa.
Kenen intressi on sepittää näitä puolitotuuksia? Se minua kiinnostaa. Pitäkää hyvät ihmiset järki päässä ja jalat maassa.
Ohis. Minä katsoin otsikon ja alaotsikon, sitten tarkistin, onko mielipideosio olemassa. Ei ollut, joten ei ollut tarvetta ryhtyä lukemaan enempää.
Hesarissa esitellään näitä supersaavuttajia, yrittäjälapsia ja kaikenlaisia pakettiautoihin asumaan muuttaneita tapauksia, joita koskevien juttujen mielipideosiot ovat auki tasan niin kauan, kun kommenteissa jaksetaan vain ihastella. Kun alkaa tulla epäilyjä siitä, onko kaikki sitä, miten annetaan ymmärtää, osio joko suljetaan tai katoaa kokonaan. Tässä jutussa sitä ei alun alkaenkaan ollut.
Myös minua kiinnostaa se, miksi ja kenelle näitä artikkeleita kirjoitetaan. Kaupunkitoimituksessa on aika monta tapausta, joissa toimittaja ja jutun aihe ovat kavereita keskenään. Lieneekö tämä yksi helpoimmista tavoista luoda sisältöä lehteen ja pankkitileille?
minusta jokin haisee hesarin uutisten kommenteissa kun on 100 kommenttia, jokainen kommentti on positiivinen yhtäkään kriittistä tai negatiivista ei löydy. tykätyin kommentti on saanut 300 tykkäystä ja on aina imelä hehkutus.
iltapäivä lehdissä taas on villin lännen meno ilman mitään sivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tämäkin. Mutta jos niitä asuntoja on 100, niin kuinka tarkka kontrolli voi olla? Siinähän menee kaikki aika ihan vaan seuloessa vuokralaisia, näyttöjä järjestäessä jne. Ja sitten jos on oma vaativa ura ja opinnot ja 5 lasta, niin onhan tuo aika haastava paletti.
Asuntojen hallinta on ulkoistettu tietenkin. Todettu myös jutussa. Syö tietenkin osan tuotoista, mutta eihän tosiaan tuollaista kukaan jaksa itse hoitaa. Mikäli mies (ja miksei nainenkin) ei vaikuttaisi noin kylmän loogiselta niin kyseenalaistaisin koko tulovirtalaskelman. Jotenkin vaikea päästä kärryille, millä ihmeen kaavoilla bisness on kannattavaa kokonaisvaltaisesti pitkällä aikavälillä jos ostellaan muuttotappiokunnista mörskiä joita pitää jossain vaiheessa kunnostaakin. Arvonnousua ei ainakaan ole tapahtumassa mutta ehkä noilla muutaman vuoden tienaa.
Mutta joo, eiköhän noi ole osanneet laskunsa laskea. Kaikkea ei vaan meille kerrota ymmärrettävästi.
Miesten pitäisi käydä enemmän kehityskeskusteluja vaimojensa kanssa, niin vältyttäisiin turhilta eroilta!
Kaikkea ei ole kerrottu on varmaan tullut jostakin ilmaista rahaa. Mikään kultakaivos tuo ei ole millä noin äkkiä rikastuu.
Onko tuossa sama periaate kuin rahastoissa: hajauttaminen? 🤔
Itse en tuohon lähtisi. Aika pitkälti tuon hintaisten asuntojen pitkänajan arvo on negatiivinen. Eli purkukustannuksia luvassa kun remontit eivät koskaan maksaisi itseään takaisin. Tietysti jos yhtiöstä vetää osinkot ulos ja antaa koko roskan romahtaa niin saattaa hetken toimia.
Huh, onpas täällä materialistista eli henkisesti tyhjää porukkaa. Varallisuus tiettyyn pisteeseen saakka mahdollistaa vapautta ja turvallisuutta, mutta sen pisteen yli se on tarpeetonta, joten mitä kadehdittavaa siinä on?
Lääkäri on arvostettava ammatti, mutta ei sen arvostettavampi kuin muut konkreettista apua toisille tarjoavat ammatit, kuten sairaanhoitaja, terapeutti, tai eläinlääkäri. Kadehditteko näitä jälkimmäisiä myös?
Viisi lasta olisi minulle itselleni suoranainen kirous, koska kokisin yhdenkin rasitteeksi.
Sata sijoituskämppää kuulostaa painajaiselta. Yhdessäkin on tarpeeksi riskiä ja mahdollisesti myös hommaa.
Mahdollisesti hommaa, koska jos asunto on uusi, ovat myös kodinkoneet uusia eivätkä todennäköisesti ihan heti hajoa käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia on ensinnäkin ihan liikaa. Maailma hukkuu liikakansoitukseen.
...
Eipä niitä lapsia voi itse valita.
Ei omenapuukaan mieti että pitäisikö tuottaa mahdollisimman vähän omenoita syksyksi.
Omenapuu menestyy hyvänä kesänä erityisen hyvin ja jos on oikein hyvä yksilö.
Kaikki omenapuut eivät tuota hedelmää tai hyviä hedelmiä edes hyvinä kesinä.
Jos eliöistä puhutaan, niin katsoisin että eliö on erityisen heikko yksilö tai epäonninen ympäristön suhteen, jos ei lisäänny.
Se on eliöiden yksi tärkein ominaisuus elinkaaren aikana.
Tämä tieteellinen fakta saattaa suututtaa monia, jotka väittävät itse päättäneensä olevansa lapsettomia.
Vähän kuin se eläintarhan panda, joka ei lisäänny tietynlaisessa ympäristössä. Sitten kierrellään oikeaa syytä ja koristellaan se ideologioilla, ikään kuin henkilö olisi jumala joka päättää itse asioista.
Totuus on että henkilö on eliö ja ei koskaan voi tietää totuutta, mutta koristelee sitä kyllä ilomielin.
Terve ja voimakas eliö lisääntyy, kuluttaa ja varautuu tulevaisuuteen. Se on vain fakta.
Lapsilisät + 2 lapsen elatustuet maksetaan myös tälle perheelle. Ja yritykselle tulee myös hyöty asumistuesta ja verovähennyksistä.