Päivä kateuspläjäys: kolmikymppisellä pariskunnalla lääkärintutkinnot (toisella myös DI), 5 lasta ja 100 sijoitusasuntoa
Toki myös urheilussa pärjätty MM-tasolla...
Kommentit (715)
Itse en ole kateellinen enkä katkera heille, näille ihmisille on sattunut poikkeuksellisen hyvät kortit elämässsä ja tuon takana on tietty työtä ja opiskelua. Toivottavasti elämä jatkaa suosimistaan.
Mistä pitäisi olla kateellinen?
Helpompi kamelin käydä neulansilmän läåpi kuin rikkaan päästä taivaaseen.
Jos sijoittaminen ymmärretään laajasti, hän katsoo heidän aloittaneen sijoittamisen oikeastaan jo kymmenen vuotta sitten.
”Kun muut heiluivat parikymppisinä baarissa ja etsivät itseään, me opiskelimme ja saimme lapset nuorena. Olemme ensin sijoittaneet koulutukseemme ja siihen että ylipäätään pääsemme tähän tilanteeseen”, hän sanoo.
------
Siinä monelle av-laiselle sietämätöntö asiaa. "Ei kun ovat pa s koja vanhempia, ei kun on pas ka parisuhde, minä en edes halua rahaa enkä lapsia enkä miestäkään. Ne taantuvat vain mies la psiksi. Minä elän niin itseäni inspiroivaa elämää kituvan kissani kanssa ja voin kertoa teille kuinka akateeminen pitää olla ja ura itsensä vuoksi jossain koululuokassa pitää tehä. Ei miehiä, ei lapsia eikä rahaakaan kerkeä tekemään jos on asiat tärkeysjärjestyksessä siten et on hyvä olla. Ja ilmastotekokin on paras se tekemätön teko ja elämätön, virheetön elämä. Ah! Av on parasta"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateuspläjäys? Mikä tässä on se mikä aiheuttaa kateutta? Heillä on omanlaisensa elämä ja esimerkiksi mulla omanlaiseni. En millään tajua näitä kateusjuttuja, vai onko suurin osa ihmisistä oikeasti kateellisia jonkun oma tienaamista rahoista tai ammatista johon joku on kouluttautunut?
Minä olen kyllä kateellinen. Täytyy olla luonteeltaan hyvin touhukas, aikaansaava ja tarmokas, että pystyy pyörittämään tuollaista palettia. Itse toivoisin juuri noita kolmea ominaisuutta itselleni. Väsyn ja väsähdän tosi helposti, keskittyminen hajoaa ja en vain usein saa asioita aikaiseksi. Juuri tuollaisesta aktiivisesta elämästä ja siihen kykenemisestä olen kateellinen.
Sama juttu usein olen kateellinen siitä energiasta mikä ihmisillä on, itse väsyn myös todella äkkiä enkä meinaa jaksaa edes arkisia asioita.
Mutta, kun katsoin tuon rouvan insta storya paljastui ettei hänkään jaksa, jättää vaan tekemättä. Nimittäin siivous. Vanhan asunnon lasten huone mitä kuvasi oli niin karmeassa kunnossa, etten voinnut käsittää kuka antaa pienten lasten elää sellaisessa. Ei siis ollut enää normaalia sotkua, vaan lapset olivat piirtäneet ympäri huonetta kynillä seinille ja lattioille eikä näitä oltu edes viitsitty aloittaa siivota, lattia kupruili kun vettä oli kaatunut eikä kukaan ollut tehnyt sen jälkeen mitään vaan pistänyt vaan maton päälle ym. Eli oman rajallisuuden ymmärtäminen ei olekkaan ihan itsestään selvyys..
Eli mies ei di-nörttinä kelvannu,ja sittenku pääsi lääkikseen niin kelpas aisuriksi?
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia sijoittajia on, koska yhteiskuntamme tukee heitä.
Olisivat kertoneet, miten moni vuokralainen maksaa vuokransa kokonaan itse. Kyllä he sen tietävät, mutta eivät kerro.
No eivät kyllä välttämättä tiedä. Mulla on 2 sijoitusasunto enkä tiedä millä rahalla vuokralaiset vuokran maksaa. Kunhan se maksetaan niin ei kiinnosta kuka sen maksaa. En tiedä heidän työllisyystilannettaan tai saavatko he tukia vai palkkaa. Niin pitkään, kun vuokra on maksettu, niin ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Eli mies ei di-nörttinä kelvannu,ja sittenku pääsi lääkikseen niin kelpas aisuriksi?
Lääkiksen aloitti ensin, ja on valmistunutkin. Di:ksi alkoi lukea pari vuotta myöhemmin omien sanojensa mukaan statuksen vuoksi, ei ole vielä valmistunut. Vaimomateriaalia kyllä varmasti löytyy noilla meriiteillä, kyllä siihen on muut syyt että halusi juuri tuon mimmin.
Vierailija kirjoitti:
Ensin kuuntelet terveyskeskuksessa valittavia mummoja. Sitten valittavia vuokralaisia vähintään välillisesti. Kotona 5 lasta valittaa milloin mistäkin. Ja mies vielä valittaisi, jos lihoisi. Ois kyllä liikaa mun psyykkeelle.
tämä. eikä unohdeta niitä taloyhtiön kokouksia ja valittavia mummoja.
Hienoa heille, itse en ole ikinä ymmärtänyt tuota sijoitusasuntojen haalimista. Hirveät riskit ja hommaa pitää niitä kunnossa, voittoa saa hyvässä lykyssä pari sataa kuukaudessa.. pörssissä pidän rahani tästä eteenpäinkin.
puusukset kirjoitti:
Mistä pitäisi olla kateellinen?
Helpompi kamelin käydä neulansilmän läåpi kuin rikkaan päästä taivaaseen.
Voi hyvää päivää taas.
Hyvä köyhä, paha rikas.
Kyllä taas suomalaiset on vauhdissa! Ja lääkärin pitäisi keskittyä tutkimustyöhön ja lääkärin ammatin pitäisi olla kutsumusammatti. Hohhoijaa.
Mikä teille kelpaisi? Millainen ihminen olisi hyvä ihminen?
Suomalainen ei saa olla rika eikä köyhä, eikä varsinkaan saa olla halveksittu keskiluokkainen.
Pitää olla lapsia, mutta pitää myös olla lapseton.
Täytyy olla jalo ja antaa muille, mutta ei niin, että vuokraa omistamansa asunnon luottotiedottomalle - se on riistoa.
Pitää ajatella muita, ja tulla aina toimeen ilman muiden apua. Mutta jos itse rakentaa omaisuutensa melkein nollasta, niin se ei käy. Pitää rakentaa ihan nollasta.
Täytyy olla kärsinyt kaikesta, ennen kuin on oikeasti jotakin (esim vahingossa raskaaksi tullut ei tiedä äitiydestä mitään, jos vertaa lapsettomuudesta kärsineeseen). Paitsi jos on yrittänyt jotain ja epäonnistuu, niin sitten ei parane kyllä toista kertaa lähteä samaan kun onhan se nähty että ei tuosta mitään tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe siis noin valtavaa riskinottoa millään muotoa kannattavaksi. Ymmärtääkö ihmiset oikeasti, miten iso riski on sijoittaa velkavivulla muuttotappiopaikkakuntiin? 4 miljoonaa on aivan järkyttävän suuri velka ja tuossa on todella iso riski, että koko loppuelämä menee piloille ja on oravanpyörässä ja velkakierteessä lopun ikänsä. Toki iso riski tarkoittaa potentiaalisesti isoja tuottojakin, mutta onkohan riskit ihan täysin ymmärretty, jos tuollaisella vauhdilla haalitaan salkkua kasaan valtavalla velkavivulla ja samaan aikaan kerrotaan, että vapaus ja huolettomuus tärkeimmät arvot? Vapaus ja huolettomuus on tuollaisesta toiminnasta todella kaukana.
Keski-ikää lähestyvä sukupolvi, puhumattakaan nuoremmista ei ole ikinä nähnyt kunnon korkoja. Muuta kuin mitä vanhemmat joskus puhuneet. Uskotaan sinisilmäisesti lehtien otsikoihin, jotka kertovat ettei vuosiin nouse korot jne. Tosiasia on että kun ikäviä asioita tapahtuu, ne yleensä tapahtuu yllättäen. Tai sitten ne kielletään liian pitkään. Kuten nyt tuntuu inflaation kanssa olevan. Voi vaikka lukea miten vähän varoittelijoita oli ennen 2008 romahdusta. Nyt sitten vaikuttaa että korkojen nousu on se seuraava shokki. Se vaan pitää realisoitua ennenkuin ihmiset näkee sen vaikutukset aikuisten oikeasti. Mutta nyt kun on eletty lintukodossa koko aikuiselämä niin onhan se ihan hirveetä miettiä ettei raha kasva loputtomasti puissa ja kikkare iskee tuulettimeen niin katsotaan vasta kenellä hermot kestää ja kenelle rahat oikeasti jää. Ne sitten niitä oikeita sijoittajia.
Hesarissa on haastateltu analyytikkona Yhdysvalloissa työskentelevää Tero Kuittista, 53v. Lainaus:
JOULUKUUN puolivälissä Fedin pääjohtaja Jerome Powell lopulta ilmoitti, että Yhdysvallat todennäköisesti nostaa ohjauskorkoa ensi vuonna.
Kuittinen sanoo, että normaalia korkotilannetta ei ole kuitenkaan näköpiirissä, koska Yhdysvallat ei ole siihen millään tasolla valmis.
”Kaikki asunto- ja automarkkinat perustuvat nollakorkomarkkinaan. Jos korot nousisivat normaaleiksi, talous pysähtyisi kuin seinään.”
Hän sanoo, että ihmiskunta elää tällä hetkellä fantasiamaailmassa. Sen huomaa esimerkiksi Kreikan ja Italian nollakoroista.
”Velkamarkkinat eivät enää hinnoittele riskiä. Olemme luopuneet siitä ajatuksesta, että korkomarkkinat kertovat jotain yritysten maksukyvystä tai riskitasosta.”
”Olemme vain hyväksyneet asian. Kukaan ei pidä sitä huolestuttavana, eikä siitä käydä mitään keskustelua tai debattia.”
Eli heillä on siis 2 miljoonaa lainaa omaan taloon ja 2 miljoonaa lainaan melkein 100 sijoitusasuntoon? Eli keskimäärin n 20k per asunto, jotka tuohon hintaan sijaitsevat jossain muuttotappioalueilla tai ovat isojen remonttien tarpeessa?
Korkojen nousu ei välttämättä ole isoin riski, jos ovat ottaneet kiinteäkorkoiset lainat, mutta remontit ja tyhkät kuukaudet ovat tietenkin riski. Toisaalta iso riski, iso voitto. Lisäksi nämä asunnot ovat ostettu yrityksen nimiin, joten myös riskit ovat yrityksellä. Ovatko avanneet tätä enempää?
ihmetyttää, mikä pankki antaa asuntolainaa 100 sijoitusasuntoon tavalliselle palkansaajalle. ei ole ihan kaikki mennyt sääntöjen mukaan noissa lainoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateuspläjäys? Mikä tässä on se mikä aiheuttaa kateutta? Heillä on omanlaisensa elämä ja esimerkiksi mulla omanlaiseni. En millään tajua näitä kateusjuttuja, vai onko suurin osa ihmisistä oikeasti kateellisia jonkun oma tienaamista rahoista tai ammatista johon joku on kouluttautunut?
Minä olen kyllä kateellinen. Täytyy olla luonteeltaan hyvin touhukas, aikaansaava ja tarmokas, että pystyy pyörittämään tuollaista palettia. Itse toivoisin juuri noita kolmea ominaisuutta itselleni. Väsyn ja väsähdän tosi helposti, keskittyminen hajoaa ja en vain usein saa asioita aikaiseksi. Juuri tuollaisesta aktiivisesta elämästä ja siihen kykenemisestä olen kateellinen.
Sama juttu usein olen kateellinen siitä energiasta mikä ihmisillä on, itse väsyn myös todella äkkiä enkä meinaa jaksaa edes arkisia asioita.
Mutta, kun katsoin tuon rouvan insta storya paljastui ettei hänkään jaksa, jättää vaan tekemättä. Nimittäin siivous. Vanhan asunnon lasten huone mitä kuvasi oli niin karmeassa kunnossa, etten voinnut käsittää kuka antaa pienten lasten elää sellaisessa. Ei siis ollut enää normaalia sotkua, vaan lapset olivat piirtäneet ympäri huonetta kynillä seinille ja lattioille eikä näitä oltu edes viitsitty aloittaa siivota, lattia kupruili kun vettä oli kaatunut eikä kukaan ollut tehnyt sen jälkeen mitään vaan pistänyt vaan maton päälle ym. Eli oman rajallisuuden ymmärtäminen ei olekkaan ihan itsestään selvyys..
Eiköhän se ole ihan normaalia että siivoukset jätetään kerta kuukauteen siisteissä perheissä ja normaaleissa sitten juhannuksen ja joulun aikaan siivotaan, jos on aktiivisesti työelämässä ja venyttää kolmesti viikossa kevyen lenkin juosten tai kävellen perheellisenä.
Työttömänä siivoilen kolmestikin viikossa. Siivottavaa on, koska pätkätyöjakson aikana ei vaan jaksa illan viimeisillä tunneilla siivoilla edes viikonloppuisin.
Sitä pitää joskus jättää kaupassa käynti väliin ja syöttää lapsille pelkkää näkkäriä tai kaurahiutaleita, jos vaan on niin poikki.
Siivoilut pois on ihan luonnollista. Ei edes kerkeä liikuntaa harrastamaan tai todennäköisesti sykkeetkin on sillä tasolla ettei ole tervettä edes kävellen mennä lähikauppaan.
Työelämä on sillä tasolla nykyään että yhdestä otetaan neljän ihmisen työt irti.
Mielenkiintoista että tuollaista kadehditaan. Ilmaahan noilla vaan on. Ei aikaa eikä energiaa vaikka iso lapsilauma. Jäätävä riski tuollainen velkamäärä - ei tarvitse korkojen nousta kuin muutaman prosentin ja kaikki laskelmat heillä romahtavat. Kylmäpäinen täytyy tuossa touhussa olla. Kaikkea hyvää heille! Toivottavasti kaikki sujuu jatkossakin hyvin ja jaksavat nauttia arjestaan. Lapset ovat pieniä vain hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen mutta Viivin mies on aisurin täydellinen vastakohta. Oikea aisuri ja cuck on mies joka hyväksyy naisen pettämistouhut toisten miesten kanssa. Käsittääkseni Viivi ei petä Anttia ja kunnioittavat toisiaan. Tunnen oikeasta elämästä cuck-aisurin ja nainen pettää miestään minkä kerkeää ja akka haaveilee rikkaasta elättäjästä. Mies ei voi erota koska heillä on 2 lasta ja pettävä akka on pirullinen.
Vierailija kirjoitti:
Eli heillä on siis 2 miljoonaa lainaa omaan taloon ja 2 miljoonaa lainaan melkein 100 sijoitusasuntoon? Eli keskimäärin n 20k per asunto, jotka tuohon hintaan sijaitsevat jossain muuttotappioalueilla tai ovat isojen remonttien tarpeessa?
Korkojen nousu ei välttämättä ole isoin riski, jos ovat ottaneet kiinteäkorkoiset lainat, mutta remontit ja tyhkät kuukaudet ovat tietenkin riski. Toisaalta iso riski, iso voitto. Lisäksi nämä asunnot ovat ostettu yrityksen nimiin, joten myös riskit ovat yrityksellä. Ovatko avanneet tätä enempää?
Heillä on noin 1,5 miljoonaa lainaa siihen omaan taloon, sen lisäksi on henkilökohtaisessa omistuksessa sijoitusasuntoja noin tuon lopun 500 000€ arvosta ja se toinen 2 velkamiljoonaa on sitten yrityksen puolella. Käsittääkseni osa lainoista on kiinteäkorkoisia, mutta ei kaikki, todennäköisesti siis ensin hankitut 7-8 ovat näitä missä ei ole ja sitten kun alkoivat haalia kymmeniä lisää niin niihin otettiin kiinteä korko.
Huteralla pohjalla on korttitalo, high risk high reward ei minun mielestäni sovi perheellisille.
Olen samaa mieltä. Tietenkin työstä kuuluu maksaa kunnollinen korvaus, kun kukaan ei pelkällä kutsumuksella elä. Mutta ei rahan ja statuksen himo pitäisi olla se syy, miksi hakeutua lääkäriksi.
Luin nimeltämainitsemattomalta palstalta ketjua näistä eilen ja mulla särähti korvaan todella pahasti osa tämän pariskunnan ja etenkin miehen stooreista. Varsinkin tämä 20/80 periaate, että 80% tuloksesta pitää tulla 20% työllä ja virheitä nyt vaan aina sattuu. Mä en ikinä haluaisi sellaisen lääkärin hoidettavaksi, jolla on tuollainen ajatusmaailma. Väsyneenä ajellaan päivystyskeikkaa ympäri Suomen, jotta saadaan rahaa ostella asuntoja portfolioon ja virheet ohitetaan olankohautuksella, niitä nyt kun vaan tulee.
Tietenkin lääkäritkin tekee virheitä ja ovat joskus väärässä, kun ihmisiä hekin ovat. Mutta kyllä lähtökohtaisesti se suhtautuminen täytyy olla, että tehdään ja tutkitaan huolellisesti ja pyritään välttämään se, että tulisi virheitä. Lääkärin työ on yksi niistä harvoista, joissa virhe kun voi maksaa jonkun hengen ja elämänlaadun pysyvästi. Siksi pitäisi pystyä suhtautumaan riittävällä vakavuudella.