Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivä kateuspläjäys: kolmikymppisellä pariskunnalla lääkärintutkinnot (toisella myös DI), 5 lasta ja 100 sijoitusasuntoa

Vierailija
20.12.2021 |

Toki myös urheilussa pärjätty MM-tasolla...

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008422263.html

Kommentit (715)

Vierailija
401/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia sijoittajia on, koska yhteiskuntamme tukee heitä.

Olisivat kertoneet, miten moni vuokralainen maksaa vuokransa kokonaan itse. Kyllä he sen tietävät, mutta eivät kerro.

Aivan. Jutussa nainen kertoo menneisyytensä takia ottavan yksinhuoltajaäitejä sekä luottotietonsa menettäneitäkin vuokralaisiksi. Saisi mennä tuommoiset tyypit ihan jonnekin muualle ja ottaisi vuokralaisiksi vain kohtuu hyvätuloisia jotka maksavat vuokransa omilla rahoillaan. Vai mitä?

Tällä samalla logiikalla suunnilleen kaikki kenellä on edes yksi sijoitusasunto on yhteiskuntaa hyväksikäyttävä joku.

Vierailija
402/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku, vaikka kirjoittaja aiemmilta sivuilta, avata tätä väittämää: "Pienillä paikkakunnilla asunnot on halpoja ja niistä saatava vuokratuotto on parempi kuin suurilla paikkakunnilla.."

Minä olen tuon kirjoittaja ja paremmalla vuokratuotolla tarkoitin tässä kohtaa sitä, että asunnon ostohintaan verrattuna vuokratuotto on parempi kuin suurilla paikkakunnilla. Vuokrien määrä ei siis ole niin kaukana toisistaan kuin asuntojen hinta. Pienellä paikkakunnalla asunto saattaa maksaa vaikkapa neljäsosan siitä, mitä se maksaisi Helsingissä, mutta se vuokra on paljon suurempi kuin neljäsosa. Tätä ajoin takaa. 

Tuo, että asunnot on halpoja, tarkoittaa vain sitä että suurempiin kappalemääriin pääsee helpommin. Toki tuo 93 asuntoa on iso potti, vaikka olisivat halpojakin. Mutta ei silti niin iso potti kuin olisi 93 asuntoa, jotka sijaitsisivat elinvoimaisilla ja/tai kasvavilla paikkakunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isällä lienee tuloja verokoneessa vajaa 2 miljoonaa.

Eli sen lisäksi verokoneessa ei näkyviä tuloja voi hyvinkin olla 1-2 miljoonaa ja sitten vielä verotietoihin päätymätön tulo, jotka voivat olla esim. kilometrikorvauksia tms.

Eiköhän sieltä se alkupääoma ja starttilaukaus lähde.

Jokatapauksessa kaikki tuo esittely on uskomatonta pjaskaa on tarina totta tai ei.

Vierailija
404/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihanaa. Mies tekee ympäripyöreetä päivää, pitää isyyslomaa kokonaiset 9 päivää, ostelee vaimolle pitsialkkareita ja sexymekkoja joista vaimo ei piittaa, mut miehen mieliksi pidettävä. Niin ja kirsikkana kakun päällä, mies pitää kehityskeskusteluja vaimolleen tasaisin väliajoin. Mut ehkä omaisuus korvaa kaiken ala-arvoisen kohtelun..

Kehityskeskusteluja vaimolleen? :D

Oli mukavaa lukea pariskunnasta, jolta onnistuu sijoittaminen.

En nukkuisi, jos minulla olisi neljä miljoonaa euroa lainaa.

Vierailija
405/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sen lisäksi verokoneessa ei näkyviä tuloja voi hyvinkin olla 1-2 miljoonaa ja sitten vielä verotietoihin päätymätön tulo, jotka voivat olla esim. kilometrikorvauksia tms.

Jokatapauksessa kaikki tuo esittely on uskomatonta pjaskaa on tarina totta tai ei.

Noniin, sieltä taisi löytyä lainojen takaaja. Se ydinpointti, joka aina "unohtuu" kertoa. Eikä siinä mitään kun kertoisi avoimesti mitä apua ovat saaneet.

Hienoa että hyvin menee!

Vierailija
406/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa sanottiin, että kassavirta on noin 200 000 euroa vuodessa. Siis ei tuotto vaan kassavirta? Eikö se ole tosi vähän, jos asuntoja on melkein 100 ja lainaa 4 miljoonaa.

Siis täh? Eihän tuo tee keskimäärin kuin 2000e/asunto.. vuodessa! siis 170e/kk vuokria??

Vierailija
407/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nämä tiedot löysit? Ei ole Antin vanhempien nimiä kyllä ainakaan Hesarin verokoneessa.

Vierailija
408/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se osuus jossa kertoivat saavansa ostaa jonkun vanhemman pariskunnan portfoliosta kämppiä mitä haluavat, ja maksavat pikkuhiljaa. Tästä voi hyvin päätellä että kyseessä on joku sukulainen tai tuttava, koska muuten tuollaista diiliä ei kukaan saa. 

Eli jos kämpät on ostettu miehen vanhemmilta, niin asia käy paremmin järkeen ja on jopa hyvin fiksua. Onnea heille!

Muuten kyllä hirvittäisi tuo että vakuusarvoja on kikkailtu ylöspäin paljon, entäpä jos pankki haluaakin arvioittaa ne uudestaan ja vakuusarvot putoavat siitä mitä ne on nyt?

Vierailija
409/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että helpompiakin tapoja ansaita rahaa on, kuin ryhtyä lääkäriksi.

Sama täällä.

T. Erikoislääkäri kunnallisella puolella, päivätyö, palkka 6000€/kk. Hyvä kun omasta asuntolainasta selvitään. Taas luodaan ihmeellistä kuvaa.

Kyynel. Tienaat ilman ylitöitä ja päivystyksiä ja ilman esimiesvastuuta paljon enemmän kuin suurin osa korkeasti koulutetuista ikinä.

Häpeäisitte kommenttejanne. Kunnallisen puolen erikoislääkäriä ainakin itse kunnioitan satasella. Tasan tarkkaan menee selkeästi yli 50 % veroihin. Ja kyllä, lähipiirissä yksi toinen, jolla ylitöitä kaiket päivät ja viikonloput ja se verokertymä on sellainen, että kateelliset voi pitää suunsa kiinni. Olisitte tyytyväisiä, etteivät ole yhtiöittäneet toimintaansa.

Vierailija
410/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa sanottiin, että kassavirta on noin 200 000 euroa vuodessa. Siis ei tuotto vaan kassavirta? Eikö se ole tosi vähän, jos asuntoja on melkein 100 ja lainaa 4 miljoonaa.

Siis täh? Eihän tuo tee keskimäärin kuin 2000e/asunto.. vuodessa! siis 170e/kk vuokria??

Kassavirta on se, mitä jää viivan alle, kun vuokratuloista vähentää vastikkeen, lainan lyhennykset, lainan korot, yllättävät korjausmenot asunnoissa ja verot vuokratuloista. Eli nimeomaan pankkitilille jäävä osuus.

Aloittavalle asuntosijoittajalle on se jo hienosti, että kassavirta on ylipäätään positiivinen. Jos nollaan päästään (eli pystyy maksamaan lainan lyhennykset ja korot), on se jo hyvä tilanne - asunto maksaa itse itsensä ja parinkymmenen vuoden päästä on velaton kämppä omistuksessa.

Vierailija
411/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku, vaikka kirjoittaja aiemmilta sivuilta, avata tätä väittämää: "Pienillä paikkakunnilla asunnot on halpoja ja niistä saatava vuokratuotto on parempi kuin suurilla paikkakunnilla.."

Perustuu varmaan siihen ajatukseen, että jos ostaa sijoitusasunnon pieneltä paikkakunnalta, sen voi saada muutamalla kymppitonnilla, eikä tarvitse välttämättä lainalla ostaa vaan esim. perinnöllä tai ihan omilla säästöillä. Mutta vuokra ei jostain kaksioista kuitenkaan voi olla Helsingin tasoa, joten en ihan tajua, miten tuo väittämä voi pitää paikkaansa.

Joku kirjoittikin, että vuokratuottoa jää parisataa euroa, jos vähentää vuokrasta yhtiövastikkeen. Eipä siinä kauheasti tule tuloa vuodessa sijoitusasunnosta.

Mietin näitä asioita, sillä olen laittamassa omaa asuntoa vuokralle, kun muutan miehen kanssa yhteen.

Tästä pariskunnasta mietin sitä, että kun ovat ostaneet kokonaisia kerros- tai rivitaloja pikkukaupungeista niin, entäpä jos ne on jostain syystä pakko myydä, niin kuka niitä ostaa? Joku seuraava sijoittaja tai yritetäänkö asuntoja sitten myydä yksi kerrallaan. Ja koska kaikki asunnot ovat vuokralla, asujat tuskin ovat kovin kiinnostuneita kiinteistöjen kunnossapidosta eli pakko mennä suuria summia ihan talojen perusylläpitoon, vakuutuksiin ja tuleviin putkiremontteihin yms. Tuskin kuitenkaan voivat pyytää suuria vuokrasummia asukkailta, kun kyseessä ei ole luksusasunnot. Ja kaipa se asumistukiautomaattikin (kelako niitä asumistukia maksaa) kiinnittäisi huomiota, jos jonkun pienen asunnon vuokra perähikiällä on yli tonnin. Kaipa asumistuissa on joku ylärajakin?

Ihan mielenkiintoista bisnestä, jos kantti kestää. Oma ei kestäisi, joten itsellä ei ainakaan kateeksi käy tuollainen elämäntapa.

Olet asian ytimessä nyt. Monet näistä häkellyttävän halvoista kohteista, joita jopa markkinoidaan asuntosijoittajan unelmina ja vuokratuotto edellä ovat todella ongelmaisia. Esim eräässä taloyhtiössä keskisuuressa kaupungissa on tälläkin hetkellä myynnissä ja vuokralle tarjolla useita asuntoja. Talot on rakennettu 80 -luvulla, niissä ei ole salaojia, tarkempi selvitys paljasti, että seinissä on havaittu ”orgaanista ainesta”, jonka vuoksi taloyhtiö tekee jotain selvityksiä ja korjaussuunnitelmia kaiketi. Eli ne on homepommeja. Keskustelu paikallisen välittäjän kanssa myös paljasti, että varmaksi kehuttu vuokratuotto selittynee pitkälti sillä, että Kela ja sossu maksaa vuokrat.

Oma omatunto ei venyisi siihen, että pystyisin esim. vuokraamaan mahdollisesti homeasuntoa vähävaraiselle lapsiperheelle. Pelkäisin myös että koko roska menee lähivuosina purkuun.

Muuttotappiokunnissa on korkea vuokratuottoprosentti, jopa kaksinumeroisia lukemia. Ajan kanssa kokonaistuotot voivat jäädä nollaan tai miinukselle. Arvonlasku voi olla yli 20%. Vuokratuotto voi laskea, tulee tyhjiä kuukausia, remontteja jne. Asuntoa on mahdoton myydä vuokratappiopaikkakunnalla ja lopulta se voi tehdä pelkkää tappiota, eikä siitä pääse ikinä eroon. Korkea vuokratuotto kielii siitä, ettei alue ole haluttu ostokohde ja arvonlasku on väistämättä edessä. Päälle vielä mahdollinen velkojen korkojen nousu ja koko velkaviputorni romahtaa lopullisesti.

Vierailija
412/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kaljupää jätkä on varmasti joku koulukiusattulesta joka haluaa näyttää nyt mistä kana pissii👍

Vierailija
413/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverinsa Voikkulin blogissa:

”Viivi ja Antti tapasivat toisensa ensimmäistä yökerhossa Helsingin keskustassa vuonna 2010. Tuolloin 19-vuotissynttäreitään juhlimassa ollut Antti hymyili Viiville väkijoukon yli ja tuli juttelemaan.

– Tapailtiin kuukauden verran, mutta aika ja paikka olivat väärät, joten meidän suhde ei oikein lähtenyt käyntiin. Meni pari kuukautta ja huomasinkin olevani raskaana toiselle miehelle. Siitä meni ehkä puolitoista vuotta, niin me alettiin uudelleen tapailemaan Antin kanssa, Viivi muistelee.

Kaksosten vauvavuonna Viivin ja Antin ystävyys alkoikin syventyä pikkuhiljaa rakkaudeksi.

– Antti oli tosi kiinnostunut musta ja vauvoista ja piti meistä huolta. Me viestiteltiin koko ajan. Ensin ajattelin, että en halua Anttia rikkomaan meidän triombioosia ja synergiaa, mutta aika nopeasti mä sitten rakastuin Anttiin.”

Ja hesarissa:

” RINTASET tapasivat toisensa jo parikymppisinä. Antti opiskeli silloin diplomi-insinööriksi.

”Elin silloin vähän villiä nuoruutta ja ajattelin, että Antti on ehkä vähän tylsä”, Viivi kertoo naurahtaen.

Kun he tapasivat muutaman vuoden kuluttua uudelleen, Viivi oli ehtinyt saada kaksostytöt ja asui Espoon Olarissa yksinhuoltajana.”

Vierailija
414/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuon kirjoittaja ja paremmalla vuokratuotolla tarkoitin tässä kohtaa sitä, että asunnon ostohintaan verrattuna vuokratuotto on parempi kuin suurilla paikkakunnilla. Vuokrien määrä ei siis ole niin kaukana toisistaan kuin asuntojen hinta. Pienellä paikkakunnalla asunto saattaa maksaa vaikkapa neljäsosan siitä, mitä se maksaisi Helsingissä, mutta se vuokra on paljon suurempi kuin neljäsosa. Tätä ajoin takaa. 

Kiitos, tämä selvensi. t. kysyjä

Vierailija
415/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että helpompiakin tapoja ansaita rahaa on, kuin ryhtyä lääkäriksi.

Sama täällä.

T. Erikoislääkäri kunnallisella puolella, päivätyö, palkka 6000€/kk. Hyvä kun omasta asuntolainasta selvitään. Taas luodaan ihmeellistä kuvaa.

Kyynel. Tienaat ilman ylitöitä ja päivystyksiä ja ilman esimiesvastuuta paljon enemmän kuin suurin osa korkeasti koulutetuista ikinä.

Häpeäisitte kommenttejanne. Kunnallisen puolen erikoislääkäriä ainakin itse kunnioitan satasella. Tasan tarkkaan menee selkeästi yli 50 % veroihin. Ja kyllä, lähipiirissä yksi toinen, jolla ylitöitä kaiket päivät ja viikonloput ja se verokertymä on sellainen, että kateelliset voi pitää suunsa kiinni. Olisitte tyytyväisiä, etteivät ole yhtiöittäneet toimintaansa.

Eikä se yhtiöttäminenkään ole mikään suuri tie onneen, veroprosentti on matalampi, kun olet kerännyt taseeseen riittävästi lue paljon rahaa, maksimit saa 1,9M€. Yksi minkä jostain syystä etenkin vasemmistopoliitikot (tahallaan) unohtavat on se että osingot eivät kerrytä eläkettä yhtään.

Juuri nyt on tullut lakimuutos, jossa työpanosingoista pitää maksaa eläkemaksuja ja se tekee työpanososingosta käytännössä hyödyttömän. https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/tyopanososingoista-pitaa-alkaa-mak…

Vierailija
416/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, en ole kateellinen. Mieluummin nautiskelen, kuin suoritan. Ahdistuisin kuoliaaksi tommosen portfolion ja lainamäärän kanssa. Ei oo mitään helposti myytäviä kohteita...

Vierailija
417/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateuspläjäys? Mikä tässä on se mikä aiheuttaa kateutta? Heillä on omanlaisensa elämä ja esimerkiksi mulla omanlaiseni. En millään tajua näitä kateusjuttuja, vai onko suurin osa ihmisistä oikeasti kateellisia jonkun oma tienaamista rahoista tai ammatista johon joku on kouluttautunut?

4 miljoonan velkaomaisuus ei taida olla varsinaisesti tienattua.

Lääkärinammatti on varmaan parempi kuin keskituloisen.

Asunnot hankittu mielenkiintoisilta paikoilta. Mikäköhän mahtaa olla vuokratuotto.

Asunto Uudestakaupungista tai Porista on edullisempi kuin esim. Vantaalla.

4 milj. sijoitusvelkaa? Mitenköhän peppu kestää merivettä, kun korot nousevat ja työttömyys lisääntyy?

Jotenkin tuntuu, että kaikki palapelin osat ei ole oikein kohdallaan.

Vierailija
418/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on pärjätty, siitä plussaa, mutta vaikuttaa siltä että juttu ei kerro koko totuutta. Jäi vaivaamaan nuo kommentit suhteesta.

Vierailija
419/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen, seuraan instagramissa ja vaikuttavat symppiksiltä :) Itse en tavoittele tuollaista elämäntyyliä/varallisuutta, mutta pienemmässä mittakaavassa kyllä tavoittelen vaurastumista. Siksi tili siis kiinnostaa!

Minusta on myös hienoa, että vuokraavat asuntoja niille, joille ei yleensä vuokrata. Minä olin siinä tilanteessa 3v sitten, että kukaan ei vuokrannut minulle ja lapsilleni asuntoa eron jälkeen, sillä olin opiskelija. Lähdin hyvin huonosta parisuhteesta hyvin hätäiseen pois tilanteen kriisiydyttyä. Oli aivan kammottavaa olla ihan yhteiskunnan pohjasakkaa ja koditon. Sain lopulta 20m2 yksiön lasteni kanssa. Muutamaa vuotta myöhemmin olen vaurastunut huomattavasti ja olemme päässeet eteenpäin elämässä. Ehkä tästä syystä itseä myös kiehtoo pariskunta ja jollain tavalla samaistun :)

Vierailija
420/715 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kateellinen, seuraan instagramissa ja vaikuttavat symppiksiltä :) Itse en tavoittele tuollaista elämäntyyliä/varallisuutta, mutta pienemmässä mittakaavassa kyllä tavoittelen vaurastumista. Siksi tili siis kiinnostaa!

Minusta on myös hienoa, että vuokraavat asuntoja niille, joille ei yleensä vuokrata. Minä olin siinä tilanteessa 3v sitten, että kukaan ei vuokrannut minulle ja lapsilleni asuntoa eron jälkeen, sillä olin opiskelija. Lähdin hyvin huonosta parisuhteesta hyvin hätäiseen pois tilanteen kriisiydyttyä. Oli aivan kammottavaa olla ihan yhteiskunnan pohjasakkaa ja koditon. Sain lopulta 20m2 yksiön lasteni kanssa. Muutamaa vuotta myöhemmin olen vaurastunut huomattavasti ja olemme päässeet eteenpäin elämässä. Ehkä tästä syystä itseä myös kiehtoo pariskunta ja jollain tavalla samaistun :)

Mistä lähtien opiskelijat on olleet yhteiskunnan pohjasakkaa? Lasten kanssa saat vähintään kaupungilta asunnon ja eri kaupunkien opiskelija-asuntosäätiöilläkin perheelliset on etusijalla.