Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työntekijöitä pitäisi kaikkia kohdella samalla tavoin? Kysyy yrittäjä.

Vierailija
31.03.2015 |

Tulipa tämän aamun uutisista mieleen kun oli aiheena ettei työntekijöitä kohdella tasavertaisesti työopaikoilla, niin miksi pitäisi? Tietenkin niiden normien sisällä että esim. seksuaalinen suuntautuminen, ihonväri, uskonto, sukupuoli tai ikä ei saa olla syynä eriarvoiseen kohteluun ja tämä on minullekin yrittäjänä täysin selvää, mutta entäpä se kuuluisa asenne??

Jos työntekijä on ylipäätään aina vain kiinnostunut pelkästään omista oikeuksista, ei velvollisuuksista, menee aina sieltä mistä aita on matalin ja omaa muutenkin suoraan sanoen veemäisen luonteen ja valittaa kaikesta niin miksi minun pitäisi työnantajana vielä rohkaista lisää sellaiseen asenteen ylläpitoon kentien jonkun tunnollisen ja kunnollisen työntekijän kustannuksella. Mulla ainakin on periaate että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ja jotain olen onnistunut tekemään oikeinkin kun vuosien varrella työntekijöiden vaihtuvuus yrityksessäni on ollut erittäin pientä. Ja juuri ne hankalimmat tyypit ovat onneksi tajunneet itse vaihtaa maisemaa. 

Ja huom! Sitä en tarkoita etteikö työntekijän pitäisi olla tietoinen omista oikeuksistaan. Kyllä, niistä pitää olla tietoinen ja niiden perään saa ja täytyy kuuluttaa, mutta kun valitettavasti niin työntekijöillä, kuin kaikilla muillakin tässä elämässä on myös niitä velvollisuuksia. 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse. Ethän kohtele omia lapsiakaan tasavertaisesti, vai mitä? 

Vierailija
42/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:52"]

Ei tietenkään tarvitse. Ethän kohtele omia lapsiakaan tasavertaisesti, vai mitä? 

[/quote]

Kyllä mä ainakin kohtelen. Ilman muuta. Eikö se ole itsestään selvyys, että lapsiaan varsinkin kohtelee niin tasapuolisesti kuin vaan voi.  Kaikenlainen suosikkijärjestelmien pitäminen tuhoaa niin perheen kuin työpaikankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työntekijä ja minua suoraan sanoen vituttaa se, että kohdellaan niin helvetin tasapäisesti. Teen kaksi kertaa enemmän töitä ja vähemmin virhein kuin toimiston hitain tyyppi, mutta palkka ja kaikki lisät ja edut on molemmilla täsmälleen samat. Minkä helvetin takia se vellihousu saa saman liksan kuin minä?? Voitte kuvitella, että motivaatio ei todellakaan ole enää muutaman vuoden jälkeen kovin korkealla. En tee työtä pelkästään palkan takia, mutta kyllä sen pitäisi olla jossain suhteessa kykyihin!

Vierailija
44/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta missään nimessä pidä kohdella kaikkia samalla tavoin. Olen projektipäällikkö itse, ja minusta on selvää, että eri työntekijät tarvitsevat erilaista johtamista. Jotkut ovat hyvin itseohjautuvia ja oma-aloitteisia, toisille taas täytyy vähän enemmän suoraan sanoa mitä pitää tehdä ja valvoa että se tehdään ajoissa. Usein itseohjautuvuus liittyy kokeneisuuteen ja ohjauksen tarve kokemattomuuteen vaan ei aina, on niitä ihan vaan erilaisia luonteitakin. Toisinaan ne "laiskatkin" ovat ihan käyttökelpoisia työntekijöitä, kunhan vaan pitää huolen että heillä on selkeät aikarajat hommilleen ja käy vähän kyselemässä välillä että kai hommat etenee. 

Mutta samanarvoisina ihmisinä kaikkia pitää kohdella. Mihinkään "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"  juttuun ei siinä mielessä minusta pidä lähteä, että jos joku on vaikka luonteeltaan kiivas ja v-mäisen oloinen, niin lähtisi samalle linjalle. Päinvastoin, sellaisen kanssa varsinkin on parasta olla rauhallinen ja olla menemättä mukaan toisen tunteeseen edes ns. kielteistä palautetta antaessaan. Meillä on tiimissä monenlaisia "hankalan" tyyppisiä asiantuntijoita, ja huippuasiantuntijoita ovatkin, ja hyvin heidän kanssaan toimeen tulee, vaatii vaan psykologista silmää ja luovimista hyvin erilaisten persoonien välillä. Tunnistan hyvin porukastamme esim. laiskuuteen taipuvaisen, yleisärsyttävän vänkääjän ja toisten hommiin puuttuvan "pilkunnussijan" mutta homma saadaan pelaamaan silti.

Vierailija
45/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:52"]

[/quote]

Kyllä mä ainakin kohtelen. Ilman muuta. Eikö se ole itsestään selvyys, että lapsiaan varsinkin kohtelee niin tasapuolisesti kuin vaan voi.  Kaikenlainen suosikkijärjestelmien pitäminen tuhoaa niin perheen kuin työpaikankin.

[/quote] 

Näin yleensä. Ap  määrää asioista koska onhan hän kuitenkin yksityisyrittäjaä, Jeesusesta seuraava  ja pistää kaikki arvojärjestykseen jopa omat lapsensa

Vierailija
46/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pätee sama yhtälö, joka ruuan hotkii hän muijansa potkii 

Vierailija
47/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:20"]

Tulipa tämän aamun uutisista mieleen kun oli aiheena ettei työntekijöitä kohdella tasavertaisesti työopaikoilla, niin miksi pitäisi? Tietenkin niiden normien sisällä että esim. seksuaalinen suuntautuminen, ihonväri, uskonto, sukupuoli tai ikä ei saa olla syynä eriarvoiseen kohteluun ja tämä on minullekin yrittäjänä täysin selvää, mutta entäpä se kuuluisa asenne??

Jos työntekijä on ylipäätään aina vain kiinnostunut pelkästään omista oikeuksista, ei velvollisuuksista, menee aina sieltä mistä aita on matalin ja omaa muutenkin suoraan sanoen veemäisen luonteen ja valittaa kaikesta niin miksi minun pitäisi työnantajana vielä rohkaista lisää sellaiseen asenteen ylläpitoon kentien jonkun tunnollisen ja kunnollisen työntekijän kustannuksella. Mulla ainakin on periaate että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ja jotain olen onnistunut tekemään oikeinkin kun vuosien varrella työntekijöiden vaihtuvuus yrityksessäni on ollut erittäin pientä. Ja juuri ne hankalimmat tyypit ovat onneksi tajunneet itse vaihtaa maisemaa. 

Ja huom! Sitä en tarkoita etteikö työntekijän pitäisi olla tietoinen omista oikeuksistaan. Kyllä, niistä pitää olla tietoinen ja niiden perään saa ja täytyy kuuluttaa, mutta kun valitettavasti niin työntekijöillä, kuin kaikilla muillakin tässä elämässä on myös niitä velvollisuuksia. 

[/quote]

Pulmana on se, että ne jotka pystyvät panostamaan työhönsä 100 lasissa ovat lähinnä miehiä tai perheettömiä naisia. Pikkulapsen äiti ei yleensä voi tehdä / jaksa tehdä paljoa ylitöitä. Toinen juttu on se, että jos toiselle samaa työtä tekevälle annetaan lisäekstroja, esim 700€ puhelin, kun muut saavat tyytä 200€ luuriin, niin kyllä se hieman näitä kehnomman luurin haltijoita kismittää. Se on sitä kun yhdelle kumartaa niin lopuille pyllistää....

Lisäksi työnantajan täytyy käsittää se, että kaikki työntekijät eivät voi olla yhtä hyviä. Esim koodarit. Toinen koodari tekee päivässä kolme kertaa niin paljon koodirivejä kuin toinen. Toisen koodi taas voi olla laadukkaampaa kuin toisen. Nämä erot eivät aina johdu siitä, että vähemmän tuottoisampi olisi laiskempi. Hän vaan välttämättä ei ole yhtä hyvä työssään kuin se toinen. 

Toki työnantajan intresseissä on palkata vain niitä parhaita. Siitä vaan ;) heitä on toki hankala löytää, koska työhönottotilanteessa se parhaus ei välttämättä näy mitenkään. Ja sitten kun sen parhaan löytää, pulmana on se, miten hänet pitää. Muutkin pomot kun olisivat valmiita hänet ottamaan...

Vierailija
48/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:39"]

Lisäksi työnantajan täytyy käsittää se, että kaikki työntekijät eivät voi olla yhtä hyviä. Esim koodarit. Toinen koodari tekee päivässä kolme kertaa niin paljon koodirivejä kuin toinen. Toisen koodi taas voi olla laadukkaampaa kuin toisen. Nämä erot eivät aina johdu siitä, että vähemmän tuottoisampi olisi laiskempi. Hän vaan välttämättä ei ole yhtä hyvä työssään kuin se toinen. 

[/quote]

Tuolla alalla kyllä toisaalta toteutuu hyvin se että ne kyvykkäämmät saavat kovempaa  palkkaa kuin "perustekijät". Jos eivät siinä firmassa saa missä parhaillaan ovat, vaihtavat duuneja ja palkka nousee joka vaihdoksessa. Mutta aika usein esimiehetkin ymmärtävät ns. gurujen arvon ja suostuvat kohtuullisiin palkankorotuspyyntöihin. Sitten taas sellaiset vähemmän lahjakkaat ja innostuneet yleensä itsekin tietävät että ovat ihan hyödyllisiä perustekijöitä mutta eivät mitenkään ihmeellisiä, joten eivät edes pyydä kovaa palkkaa. Samassa tiimissä olevien koodarien palkkahaitari voi olla esim.  3000-5500 euroa, ja yleensä menee pääosin sen mukaan että kuka on tuottavampi ja osaavampi ja kuka ei.

Vierailija
49/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:20"]

[/quote]

Noh, en tiedä mutta itse kun olin juuri kuvailemasi ihannetyöntekijä niin silti minua kohdeltiin kuin paskaa. Nyt olen irtisanottu. Että se siitä kuinka "paha saa palkkansa". Tuntuu että juuri ne änkyrät saavat sitä parasta kohtelua työpaikoilla.

Vierailija
50/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:49"]

Jos kaikkia työntekijöitä pitäisi kohdella samalla tavalla, pitäisi 30 vuotta talossa ollutta yhä perehdyttää yhdessä sen eilen aloittaneen kanssa. Kyllähän ihmisiä muutenkin kohdellaan eri tavalla sen mukaan, mikä heidän asemansa on tai millaisia he ovat luonteiltaan. Tasa-arvoinen kohtelu on sitten aivan eri asia.

[/quote]

Avatkaas nyt te tasa-arvon kannattajat että millä lailla tasapuolinen kohtelu eroaa tasa-arvoisesta kohtelusta.

Vierailija
51/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulmana on se, että ne jotka pystyvät panostamaan työhönsä 100 lasissa ovat lähinnä miehiä tai perheettömiä naisia. Pikkulapsen äiti ei yleensä voi tehdä / jaksa tehdä paljoa ylitöitä. Toinen juttu on se, että jos toiselle samaa työtä tekevälle annetaan lisäekstroja, esim 700€ puhelin, kun muut saavat tyytä 200€ luuriin, niin kyllä se hieman näitä kehnomman luurin haltijoita kismittää. Se on sitä kun yhdelle kumartaa niin lopuille pyllistää....

Toki työnantajan intresseissä on palkata vain niitä parhaita. Siitä vaan ;) heitä on toki hankala löytää, koska työhönottotilanteessa se parhaus ei välttämättä näy mitenkään. Ja sitten kun sen parhaan löytää, pulmana on se, miten hänet pitää. Muutkin pomot kun olisivat valmiita hänet ottamaan...

[/quote]

Paskapuhetta. 100 % pystyy panostamaan työhönsä vaikka olisikin lapsia, sanon tämän nyt äitinä ja naisena. Naiset eivät panosta työhön sen vähempää kuin miehetkään. Ylityöt on asia erikseen. Esim. meidän firmassa niitä ei tee koskaan kukaan muu kuin pomot, joissa on - Ei voi olla totta! - sekä naisia että miehiä.

Erot tuottavuudessa ja nopeudessa, virheettömyydessä, laaja-alaisuudessa yms. pitääkin aiheuttaa sen verran "epätasa-arvoista" kohtelua, että paremmat työntekijät palkitaan paremmuudesta. Ei tietenkään ole aina kyse laiskuudesta hitaampien kohdalla, mutta mitä sitten? Laiskat sietää saada kenkää. Ns. tasainen puurtaja saakoon keskitason palkkaa ja ansiokkaammat enemmät.

Näin sen siis PITÄISI mennä, mutta kokemukseni mukaan ei mene, kun kaikkien pitää sitten saada se 700 euron kännykkä... Juuri tämä tyyli tappaa parhaiden työntekijöiden motivaation eikä kannusta niitä puurtajiakaan pyrkimään parempaan!

Vierailija
52/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:44"]

[/quote]

Tuolla alalla kyllä toisaalta toteutuu hyvin se että ne kyvykkäämmät saavat kovempaa  palkkaa kuin "perustekijät". Jos eivät siinä firmassa saa missä parhaillaan ovat, vaihtavat duuneja ja palkka nousee joka vaihdoksessa. Mutta aika usein esimiehetkin ymmärtävät ns. gurujen arvon ja suostuvat kohtuullisiin palkankorotuspyyntöihin. Sitten taas sellaiset vähemmän lahjakkaat ja innostuneet yleensä itsekin tietävät että ovat ihan hyödyllisiä perustekijöitä mutta eivät mitenkään ihmeellisiä, joten eivät edes pyydä kovaa palkkaa. Samassa tiimissä olevien koodarien palkkahaitari voi olla esim.  3000-5500 euroa, ja yleensä menee pääosin sen mukaan että kuka on tuottavampi ja osaavampi ja kuka ei.

[/quote]

Miten helvetissä jollain vauvapalstalla on aina yhtäkkiä näitä mammakoodareita? Jokseenkin väsynyttä läppää ja suoranaisia epätotuuksia koskien it-alaa.

Vierailija
53/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihan aiheellinen aloitus. Olen itse ollut sekä se hitaampi, että se kaikkein tuottoisin työntekijä ja työpaikalla noudatettiin tasapuolisuuden periaatetta vuorojen ja palkkauksen suhteen. Kyllähän se hieman keljutti, kun tajusi että joku motivaationsa menettäny vakkarityöntekijä saa pelkästään kokemuslisien vuoksi parempaa palkkaa, vaikka saa työpäivän aikana selvästi vähemmän aikaan. Kahdestaan vuorossa sai tehdä aina puolentoista työntekijän työt...Toisaalta jos on ollut sellaisia superihmisiä, jotka pystyvät suunnittelemaan joka sekuntin tehokkaasti, niin silloin taas on vähän yrittänyt skarpata että olis sen saman palkan arvonen. Lienee sanomatta selvää, että vain se hidas vakkari on enää ko. paikassa töissä.

Jos esimiehenä huomaisin tällaisia tasoeroja, niin kyllä melkein pyrkisin vaan nostamaan parempien palkkaa, etteivät lähde pois. Kyllä semmonen hyvä työntekijä kuitenkin tahtomattaankin nostaa muiden moraalia, jos ainakin päällepäin näyttää että saa samat edut. Palkkaahan ei tarvitse kenellekkään kertoa...

Vierailija
54/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:02"]

[/quote]

[/quote]

Miten helvetissä jollain vauvapalstalla on aina yhtäkkiä näitä mammakoodareita? Jokseenkin väsynyttä läppää ja suoranaisia epätotuuksia koskien it-alaa.

[/quote]

No, niissä alan suurissa firmoissa joissa olen itse ollut, on pääosin ollut noin, että jos on ollut vaikka 10 vuotta alalla niin  pääosin palkkaerot noudattelevat osaamiseroja. Yksittäisiä poikkeuksia toki on suuntaan ja toiseen, mutta pääosin. Itse olen sellainen keskitason tekijä, jolla ei ole mitään kunnianhimoa olla erityisen hyvä, vaan riittää olla riittävän hyvä että minua kannattaa pitää töissä. Minulla on myös sitten keskitasoinen tai vähän alempi palkka, ja se  on minulle täysin ok. Samoin kuin on se että tiedän samaa työtä tekevän vierustoverini tienaavan 2000 euroa enemmän kuin minä, mutta hän osaakin enemmän itsenäisesti suunnitella ja haluaa joustaa vapaa-ajallaankin työasioihin jne, toisin kuin minä, joka osaan tehdä perushommia kunhan joku käskee mitä pitää tehdä.

Vierailija
55/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:09"]

Tämä on kyllä ihan aiheellinen aloitus. Olen itse ollut sekä se hitaampi, että se kaikkein tuottoisin työntekijä ja työpaikalla noudatettiin tasapuolisuuden periaatetta vuorojen ja palkkauksen suhteen. Kyllähän se hieman keljutti, kun tajusi että joku motivaationsa menettäny vakkarityöntekijä saa pelkästään kokemuslisien vuoksi parempaa palkkaa, vaikka saa työpäivän aikana selvästi vähemmän aikaan. Kahdestaan vuorossa sai tehdä aina puolentoista työntekijän työt...Toisaalta jos on ollut sellaisia superihmisiä, jotka pystyvät suunnittelemaan joka sekuntin tehokkaasti, niin silloin taas on vähän yrittänyt skarpata että olis sen saman palkan arvonen. Lienee sanomatta selvää, että vain se hidas vakkari on enää ko. paikassa töissä.

Jos esimiehenä huomaisin tällaisia tasoeroja, niin kyllä melkein pyrkisin vaan nostamaan parempien palkkaa, etteivät lähde pois. Kyllä semmonen hyvä työntekijä kuitenkin tahtomattaankin nostaa muiden moraalia, jos ainakin päällepäin näyttää että saa samat edut. Palkkaahan ei tarvitse kenellekkään kertoa...

[/quote]

Tarkennan vielä, että ne hitaimmat oli lapsettomia miehiä ja ne tehokkaimmat aina naisia, osa myös perheellisiä.

Vierailija
56/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En yhtään epäile etteikö täällä olisi montakin mammakoodaria, mutta tuo lainaamasi henkilö tuskin kuuluu heihin. :) Hauskaa tosiaan, miten IT-alaa pidetään niin mahtavana työntekijän kannalta jonkin Visman ja pelifirmojen perusteella. Alalla on järjetön määrä tavallisia firmoja joissa puurretaan samalla tavalla kuin muissakin toimistoissa ja johtaminen ja etenemismahdollisuudet on ihan yhtä huonoja. Huonompia, jos olet sattunut opettelemaan väärän kielen tai teet vain jotain nettisivuja. :D

Vierailija
57/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti, mutta se ei ole sama asia kuin että kaikkia pitäisi kohdella SAMOIN.

Toisin sanoen hyvästä työnjäljestä toki voi palkita tulospalkkioin ja ylennyksin, niin tehdään kaikkialla. Vastuita ja niin muodoin myös palkallisia etuuksia toki jaetaan hyväksi koetuille työntekijöille jatkossakin.

Mutta muuten kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti: ystävällisesti, luottamuksella, samoista pelisäännöistä kiinni pitäen ja vaikkapa lomat ja työvuorot tasapuolisesti jakaen.

Eikä niin, että ne pomon frendit saavat lomansa haluamanaan aikana ja tehdä vuorolisiä tuottavat vuorot, ja ne ei-niin-pomolle-mieluisat sitten joutuvat lomalle toukokuussa ja niiden sairaudet yms. yksityisasiat ruoditaan kaffepöydässä.

Ja tämä siksi, että VAIKKA sinä ap luulet olevasi reilu, ja ehkä oletkin (paha sanoa netin kautta), useimmilla ihmisillä on paremmat välit toisten kuin toisten kanssa. Hyvin helposti pomo alkaa suosia niitä, joiden kanssa synkkaa, riippumatta siitä, olisiko heidän työn tasonsa objektiivisesti ottaen parasta porukassa!

Ja ihmisillä on ryhmässä taipumus alkaa kadehtia ja kyseenalaistaa suosikkiasemia. Ne, joita pomo ei syystä tai toisesta pidä yhtä hyvinä työntekijöinä katkeroituvat ja ihmettelevät, miksi juuri tuo on pomon mielestä paras, vaikkei olekaan...

Suosikkien poimiminen on myös asia, joka VOI kannustaa sakkia tavoittelemaan suosikkiasemaa, mutta yhtä hyvin voi lannistaa. "Miksi edes yrittää, kun toi XX on pomon suosikki..."

Siksi on parempi jakaa palkkioita vaihtelevasti suorituksista, ja pitää silloin hyvää huolta siitä, että suorituksia arvioidaan tasapuolisesti, ja kaikilla ryhmän/työyhteisön jäsenillä on työn kuvan puolesta mahdollisuus niitä palkkioita tavoitella (eli ei niin kuten esim. omassa työpaikassani, jossa palkitaan vain osaa työntekijöistä).

Työilmapiiri on ehkä sinusta ja "sisäpiiristäsi" kiva, mutta voin hyvin kuvitella, että sakkiinne on uuden työntekijän raskasta ujuttautua sisälle, kun siellä on "pitkään meillä olleiden sisäpiiri" ja pomo, joka kuvittelee näkevänsä absoluuttisen totuuden eri ihmisten työtaidoista ja -haluista.

Anteeksi nyt suora puhe, mutta näin sen näen parinkymmenen ihmisen päällikkönä.

Vierailija
58/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijänä toivosin, että juopot irtisanottaisiin. Tämä tietenkin tarkoittaisi, että monet firmat joutuisivat lopettamaan, kun haisevat kännnikalat eivät tulisi enää töihin.

Vierailija
59/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No, niissä alan suurissa firmoissa joissa olen itse ollut, on pääosin ollut noin, että jos on ollut vaikka 10 vuotta alalla niin  pääosin palkkaerot noudattelevat osaamiseroja. Yksittäisiä poikkeuksia toki on suuntaan ja toiseen, mutta pääosin. Itse olen sellainen keskitason tekijä, jolla ei ole mitään kunnianhimoa olla erityisen hyvä, vaan riittää olla riittävän hyvä että minua kannattaa pitää töissä. Minulla on myös sitten keskitasoinen tai vähän alempi palkka, ja se  on minulle täysin ok. Samoin kuin on se että tiedän samaa työtä tekevän vierustoverini tienaavan 2000 euroa enemmän kuin minä, mutta hän osaakin enemmän itsenäisesti suunnitella ja haluaa joustaa vapaa-ajallaankin työasioihin jne, toisin kuin minä, joka osaan tehdä perushommia kunhan joku käskee mitä pitää tehdä.

[/quote]

Tässä nyt rankasti luodaan sitä sankarikoodarin myyttiä. Joillakin ihmisillä on omat vahvuusalueensa, joillakin toisilla toiset. Ei koodareissakaan ole niitä superguruja jotka tekevät kaiken aina tehokkaammin kuin kukaan muu, ja siksi palkan pitäisi olla ns. samoista tehtävistä samalla ongelmakentällä kuta kuinkin samaa tasoa, ei todellakaan mitään useita tonneja enemmän kuin toisilla. Bonarit asia erikseen.

Vierailija
60/72 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:14"]

Ap, kaikkia pitää kohdella tasa-arvoisesti, mutta se ei ole sama asia kuin että kaikkia pitäisi kohdella SAMOIN.

Toisin sanoen hyvästä työnjäljestä toki voi palkita tulospalkkioin ja ylennyksin, niin tehdään kaikkialla. Vastuita ja niin muodoin myös palkallisia etuuksia toki jaetaan hyväksi koetuille työntekijöille jatkossakin.

Mutta muuten kaikkia kohdellaan tasa-arvoisesti: ystävällisesti, luottamuksella, samoista pelisäännöistä kiinni pitäen ja vaikkapa lomat ja työvuorot tasapuolisesti jakaen.

Eikä niin, että ne pomon frendit saavat lomansa haluamanaan aikana ja tehdä vuorolisiä tuottavat vuorot, ja ne ei-niin-pomolle-mieluisat sitten joutuvat lomalle toukokuussa ja niiden sairaudet yms. yksityisasiat ruoditaan kaffepöydässä.

Ja tämä siksi, että VAIKKA sinä ap luulet olevasi reilu, ja ehkä oletkin (paha sanoa netin kautta), useimmilla ihmisillä on paremmat välit toisten kuin toisten kanssa. Hyvin helposti pomo alkaa suosia niitä, joiden kanssa synkkaa, riippumatta siitä, olisiko heidän työn tasonsa objektiivisesti ottaen parasta porukassa!

Ja ihmisillä on ryhmässä taipumus alkaa kadehtia ja kyseenalaistaa suosikkiasemia. Ne, joita pomo ei syystä tai toisesta pidä yhtä hyvinä työntekijöinä katkeroituvat ja ihmettelevät, miksi juuri tuo on pomon mielestä paras, vaikkei olekaan...

Suosikkien poimiminen on myös asia, joka VOI kannustaa sakkia tavoittelemaan suosikkiasemaa, mutta yhtä hyvin voi lannistaa. "Miksi edes yrittää, kun toi XX on pomon suosikki..."

Siksi on parempi jakaa palkkioita vaihtelevasti suorituksista, ja pitää silloin hyvää huolta siitä, että suorituksia arvioidaan tasapuolisesti, ja kaikilla ryhmän/työyhteisön jäsenillä on työn kuvan puolesta mahdollisuus niitä palkkioita tavoitella (eli ei niin kuten esim. omassa työpaikassani, jossa palkitaan vain osaa työntekijöistä).

Työilmapiiri on ehkä sinusta ja "sisäpiiristäsi" kiva, mutta voin hyvin kuvitella, että sakkiinne on uuden työntekijän raskasta ujuttautua sisälle, kun siellä on "pitkään meillä olleiden sisäpiiri" ja pomo, joka kuvittelee näkevänsä absoluuttisen totuuden eri ihmisten työtaidoista ja -haluista.

Anteeksi nyt suora puhe, mutta näin sen näen parinkymmenen ihmisen päällikkönä.

[/quote]

aamen. työilmapiiri on ehkä jostain yrittäjästä yhdentekevä juttu, mutta kyräily ja katkeruus vaikuttavat suoraan siihen, miten työntekijät tekevät yhteistyötä ja se taas suoraan vaikuttaa toiminnan tehokuuteen ja yrityksen voittoon. ei siis mikään pelkkä fiilisjuttu.