Mitä aihetta koski vaikein ja turhauttavin yliopistokurssisi?
Kommentit (841)
Vierailija kirjoitti:
Jätin kesken suomen kielen syntaksin kurssin, kun siellä olisi pitänyt jäsentää lauseita ääneen vuoron perään. Toisen opettajan kurssilla ei onneksi tällaista ollut. Toinen piina oli kielenhuollon kurssi, mutta se johtui lähinnä lehtorin äärettömän narisevasta äänestä ja uuvuttavan tylsästä tyylistä. Mitään sinänsä kovin vaikeaa sisältöä ei suomen kielen opintoihin sisältynyt.
Minullekin syntaksi tuotti vaikeuksia. En enää muista kärtkätettiinkö siinä strukturalistista lähestymistapaa vai mitä. Vaihdoin toisen opettajan kurssille, jolla opiskeltiin perinteisemmin menetelmin. Heti läpi.
Vierailija kirjoitti:
Logiikan jatkokurssi.
Kyllä! Etenkin modaalilogiikka.
Olin opiskelijavaihdossa Alankomaissa, Maastrichtin yliopistossa. Minua varoiteltiin etukäteen Alankomaiden opetuksen vaativuudesta, mutta ihan tätä en osannut odottaa. Kävin poliitiikan tutkimuksen kursseja ja otin vielä muistaakseni jonkinlaisen EU:n liittyvän kurssikokonaisuuden. Jälkeenpäin kuulin valinneeni työläimmät kurssit, olivat paikallisten inhokkeja. Kursseilla oli enemmän luentoja Suomeen verrattuna ja lisäksi tutor-sessioita, joissa keskusteltiin luennon aiheista. Luettavaa jokaiselle sessiolle oli 100-150 sivua etukäteen, ja monesti piti valmistella aiheesta esitelmä. Tunnin alussa arvottiin, ketkä pitivät esitelmät. Tämä menetelmä aiheutti monessa kohtuutonta stressiä ja huolta, osa jätti kurssin kesken. Tenttikokonaisuus oli laaja ja testasi enempi nippelitiedon osaamista, piti opetella kaikki helvetin kuvatekstit ja alaviitteet myös. Kurssien aikana kirjoitettiin useita 10 sivun esseitä ja loppuesseenä 20 sivua. Ja tästä EU-kurssista sai vain 5 opintopistettä! Toinen EU:n liittyvä, samaan kurssikokonaisuuteen kuuluva kurssi oli onneksi vähätöisempi. Otsikon kysymykseen liittyen opiskelu ei nyt varsinaisesti ollut vaikeaa, mutta työlästä. Tampereen yliopiston kurssit tuntuivat tämän jälkeen melko helpoilta 😅
Olisin tosin kaivannut vaihtoajaltani vähän muutakin kuin opiskelua 😅
Kieliteknologian kurssit. Yritin useampaa, mutta kaikki kurssit katkesivat multa viimeistään puolessavälissä kesken, kun asiat kerta kaikkiaan meni yli hilseen.
Oikeussosiologia, sen takia että oli niin tappavan tylsää ja puuduttavaa opetella niitä eri tyyppejä.
Latina. Haastavan siitä teki se, että kukaan muu ei ollut kiinnostunut aineesta. Kuului pakollisiin kursseihin.
Englannin kielioppi oli vaikein. Kuvittelin yliopistoon mennessä osaavani sen täysin mutta tuolla kurssilla kadotin kaiken itseluottamukseni.
Termodynamiikka ja virtaustekniikka olivat minulle vaikeita ja siksi turhauttavia. Muut turhauttavat kurssit sisälsivät yleensä paljon luettavaa materiaalia ja huonon luennoitsijan, mikä haastoi laiskaa opiskelutyyliäni.
Poliittinen taloustiede. Oli ihan älyttömän vaikea kurssi. En ollut taloustieteen opiskelija mutta silti piti tehdä laskelmia yms. En ymmärrä vieläkään miten pääsin tuosta läpi.
Tietojenkäsittelytieteen kandiin sisältyvä tietorakenteet ja algoritmit, so far.
Filosofian kurssi. Ei ollut siis pääaine, vaan pakollinen kurssi kaikille.
Mutta nyt vanhemmiten siitäkin alkaa olla hyötyä.
Kaikki oli aivan yhtä paskaa - täysin jonninjoutavaa. Markkinointia opiskelin Helsingin kauppakorkeassa. Sieltä vaihdoin Ranskaan Vichyyn lääkikseen (jonne pääsee suoraan ilman pääsykokeita), olen tyytyväinen vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan testamentin eksegetiikka. Olisi pitänyt osata jakeet ulkoa ja olin vain selaillut VT:n läpi.
Höh. Meillä (vanha) uskonnon opettaja vaati raamatun ulkoa osaamista jo tokalla luokalla peruskoulussa!!!
Sain nelosen uskonnon kokeesta, mutta jotenkin selvisin luokalta läpi. Erosin täysi-ikäiseksi tultuani heti kirkosta. Niin paljon vtutti vielä silloinkin.
Turhin: Filosofia. Kaikille pakollinen yhden opintoviikon kurssi.
Vaikein: fysikaalisen farmasian jatkokurssi
Johdatus sosiologiaan tai joku muu vastaava peruskurssi. En tiedä edelleenkään mikä siitä teki niin mahdottoman, että minä ja monet muut reputimme sen useampaan otteeseen.
Joskus aikoinaan biotieteiden perusteet sai aika monet hermoromahduksen partaalle. Muistaakseni ekan tentin paras arvosana oli 2. Ja hylättyjen määrä oli valtava. Vaatimukset oli aivan taivaissa tässä kurssissa. Aika kamalaa, ottaen huomioon että kyseessä oli peruskurssi.
Taisi olla biokemian perusteet. En tajunnut mitään, opiskelin farmasiaa.
Orgaaninen kemia, aika monta yritystä piti tehdä, että pääsin vihdoin kurssista läpi ja koko kanditutkinto roikkui tästä kurssista. Maisterivaiheessa Deep sequencing data analysis oli tuskallinen, koska olen todella huono koodaamaan.
Vanhan testamentin eksegetiikka. Olisi pitänyt osata jakeet ulkoa ja olin vain selaillut VT:n läpi.