Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kirjastot on ilmaisia?

Vierailija
30.03.2015 |

Kyseessä ei ole kenenkään henkeä ylläpitävä palvelu. Tietoa sieltä harva enää hakee, lähinnä viihdettä. Luksusta? Onko siihen varaa? Säästetään kirjoista vai tuista?

Jos jokaisesta lainausKERRASTA veloitetaan esimerkiksi 1 euro, ja jos jokainen lainaksi kerran kuukaudessa tulisi vuodessa tuloja jo 60 miljoonaa ! Vrt. lapsilisän pienennyksestä saatu 110 milj.säästöt.

Mitä mieltä olette? Tätä tuskin kukaan puolue uskaltaisi lähteä ajamaan..

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:10"]Ei sinne pääsymaksua tarvitsisi laittaa.Ketään ei estettäisi edelleenkään lukemaan kirjastossa. Olen itsekin opiskeluaikana hakenut tietoa opintoihin liittyviin asioihin. Ja käyn nykyisin kirjastossa juurikin n kerran kuussa. Mielelläni maksaisin joko lainausmaksua tai vuosimaksua. Käsi sydämellä, kuinka moni teistä siellä käy SIVISTÄMÄSSÄ itseään? Muuten kuin hakemalla jotain luettavaa illaksi itselle tai lapsille? Jos terveys palveluista joudutaan maksamaan niin miksi ei lukemisesta? Miksi esimerkiksi netti maksaa vaikka se on nykyisin oleellinen osa tiedonetsintää ja asioiden hoitamista? Myös niissä köyhissä perheissä? Mistä TE säästäisitte, tämä oli minun ideani, kerrokaa toki omanne :) Ap. [/quote] Käytän paljon kirjastoja, mutta minusta AP:n ajatus on ihan mielenkiintoinen. Kun vertaa kirjastoja esim. terveyspalveluihin tai nettiin, on ajatus kirjastojen maksullisuudesta ihan järkeen käypä. Maksu voisi olla vain aikuisilta ja vaikkapa vuosimaksutyyppinen, jolloin se ei vaikuttaisi lainaumääriin.

[/quote]

Kirjasto on palveluna ehkä paremmin verrattavissa esimerkiksi pururatoihin ja kuntopaikkoihin, hiihtolatuihin, luistinratoihin, ulkoilureitteihin, leikkipuistoihin ja vastaavin verovaroilla kustannettaviin, käyttäjille maksuttomiin virkistyspalveluihin.

Vierailija
62/71 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:42"]

No mites se köyhän perheen jääkiekkoa/ratsastusta rakastava lapsi?? Vähän jos katsottaisiin asioita uudesta näkökulmasta? Kirjastot on aina ollut ilmaisia, entä sitten? Ajat muuttuu ja Suomi on ahtaalla.

[/quote]

Tarkoitit kai sanoa: "tyhmästä näkökulmasta"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites se köyhän perheen jääkiekkoa/ratsastusta rakastava lapsi?? Vähän jos katsottaisiin asioita uudesta näkökulmasta? Kirjastot on aina ollut ilmaisia, entä sitten? Ajat muuttuu ja Suomi on ahtaalla.

[/quote]

No mitä jos sitten vaikka kokeiltaisiin talouden nobelistien ehdotusta ja aloitettaisiin elvyttäminen säästämisen sijaan? Säästötoimet julkisella sektorilla köyhdyttävät yksityistä sektoria. Tämä on mun ehdotukseni.

Vierailija
64/71 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten jääkiekko tai ratsastus liittyy kirjastoihin?

Vierailija
65/71 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää aina liioitella? Nyt jo joudutaan säästämään sosiaali- ja terveysmenoista, miten kirjastolla voi olla tällainen suoja tässä maassa??

Sattumoisin tämä sama suoja on monissa muissakin sivistyneissä maissa, lainaaminen ei maksa esim. USA:ssa, Kanadassa, Britanniassa, Espanjassa yms. mitään. Muutama kirjasto on jopa poistanut myöhästymismaksut.

Olen itse kirjastonhoitaja ja inhoaisin kirjastoa, joka nyhtää rahaa lainaamisesta.

Vierailija
66/71 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen viestiin viitaten: sivistyneiden valtioiden kirjastolaitos on maksuton. Kehitysmaiden on maksullinen (mm. Intia).

Haluatko itse Suomen saavan sellaisen leiman, että meillä on kehitysmaan tasoinen kirjastolaitos? Että olemme samalla viivalla Afrikan valtioiden kanssa?

Vierailija
67/71 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt noi stnan maanpetturit on viemässä meiltä sen tismalleen saman kohteen minkä venäjä pommittais infran jälkeen invaasiossa, aika vi-tun satumaista sattumaa taas!

Vierailija
68/71 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjastoissa ja monessa muussa paikassa saa käyttää nettiä ilmaiseksi

Vierailija
69/71 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei olisi ilmainen niin se olisi kirjakauppa.

Vierailija
70/71 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjastot on meidän ainoita, aidosti yhteisiä ja lähes kaikille tasapuolisesti tarjolla olevia, ei-kapitalistisia palveluita. luulen että maksullisuuden hivuttaminen kirjastoihin muuttaisi niiden asemaa yhteiskunnassa ja lopulta tästä koituisi huonoja seurauksia (lukutaitoon, sivistykseen, yleiseen yhteisöllisyyden kokemukseen, ihmisten hyvinvointiin). musta voisi olla vapaaehtoinen maksu. voisin vapaaehtoisesti olla kirjaston tukijajäsen, mutta alkaisin kyllä boikotoida kirjastoja jos niissä olisi pakollisia maksuja. kirjasto on ainoita sisätiloja mihin jokainen saa mennä, ilman rahaa, ja ilman mitään tiettyä tarkoitusta. missä ei tarvitse selittää kenellekkään miksi on siellä. eihän koulutkaan oo maksullisia. kelaa miten paljon niihin menee rahaa.

Vierailija
71/71 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse arvostan ja rakastan kirjastoa nimenomaan sen takia kun se on ilmainen. raha ja kapitalismi on likaista joka pilaa kaiken. lähes kaikki lukemani kirjat on kirjaston kirjoja. ja näitä on siis tuhansia. lapsesta asti käynyt. käyn lähes päivittäin. olisi ollut erilainen elämä ilman kirjastoja/maksullisten kirjastojen kanssa.

ps. olen vähävarainen ja luen perkeleesti. ja eniten tietokirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi